Aprilgänget💪💨❤️

@Cilla8, @Fröken H, @Kärring och bästa ”mentor” stödet @Miss Mary Poppins och många fler stöd - och självklart alla som vill läsa eller joina👌

Vårt lilla gäng skriver så mycket till varandra, vi missar saker, viktiga pep, viktiga tankar, viktigt stöd i olika slingor - här har vi en länk där vi kan skriva till varandra samlat om det behövs (vi har ju våra personliga trådar oxå). Vi försöker kolla varje dag så är det ingen som kör i diket utan att i allefall någon i ”gänget” kan fiska upp❤️

@MrsWB Jag sover också som en Sten men är trött hela tiden! Fattar inte varför, kanske kroppen är i chock 😂
Trött kl 21 på kvällarna och är totalt trasig när klockan ringer. I morse när jag är ledig vaknade jag ändå kl 06 😂

Jag älskar Aprilgänget 😍 Ni är som forumets lyckopiller just nu. Att hitta någon eller några som har varit nyktra ungefär lika länge - och hjälpa varandra och växeldra är verkligen forumets styrka. Min lilla flock, där vi har varit nyktra ungefär lika länge, är verkligen ett järngäng ❤️ Det vi inte vet om varandra är knappt värt att veta, med viss reservation förstås eftersom alla inte är lika transparenta och det är förstås okej det också. I början är det fullt fokus på att vara nykter, sen börjar allt annat och det är minst lika mycket jobb. Men så värt det 😍

Apropå tröttheten vill jag bara säga att tröttheten är helt normal. Kroppen och hjärnan har fullt upp med att läka. Plötsligt märker man hur trött man är, eftersom man har slutat använda alkohol som startgas. Att bli kvällstrött och morgonpigg kommer också med det nyktra paketet. Det fixar till sig efterhand, eller så vänjer man sig.

Normalt är det också att vara lite nedstämd och rastlös de första veckorna. Alkoholen påverkar må-bra-hormonerna serotonin och dopamin i hjärnan. När vi dricker skjuter de i höjden - och då mår vi toppen! Dagen efter störtdyker de hormonnivåerna - och vi mår botten. Det tar några veckor innan dessa hormoner stabiliserar sig. För en del tar det flera månader, och då brukar det kallas post-akut abstinens.

Mitt tips är att googla på ”alkohol och hjärnan”. Det finns bra föreläsningar om detta på youtube bland annat. Jag vurmar för något som jag kallar faktametoden. Den går ut på att skaffa sig fakta, fakta, fakta och sen repetera, repetera, repetera.

Sakta men säkert påverkar det vårt undermedvetna, det som egentligen bestämmer. Vårt medvetna jag är en klenis jämfört med vårt undermedvetna. I vårt undermedvetna bor alla våra vanor och ryggmärgsreflexer bland annat. Mina husgudar Annie Grace och Craig Beck förespråkar samma metod, och jag har gått i deras ”lära”.

Kram 🐘

@Andrahalvlek Bra input och intressant. Jag har under det senaste året läst mycket om just detta med signalsubstanser (dopamin, noradrenalin och gaba tänker jag främst påverkas, men även serotonin kanske? Ja alla samverkar ju med varandra och med hela hormonsystemet) kopplat till beroende. Detta har (viss) effekt på mig för att avstå. Jag vill ju förstås ha en hjärna i så bra kemisk balans som möjligt för att kunna vara mitt bästa jag.

Något som jag tänkt på på senare tid är att jag upplever att mitt tidigare ”go” och grit är som bortblåst. Det är som att jag är odriftig och okreativ. Förut hade jag mycket idéer och planer och verkställde drömmar, mål och visioner. Numera not so much och jag tror alkoholen spelat ut sin rätt och bidragit till detta. Jag vill bli den gamla, mer energiska Futurista. Vill ha lite mer glitter i ögonen och jävlar anamma. Det är min målbild! Lät kanske flummigt för er 🙈😅🤣. Att långsamt hitta tillbaka till det är ett mål.

Anonym26613

Ah tröttheten ja...
Det är verkligen som @Andrahalvlek säger. En annan vinkel är att när vi dricker så har vi något att skylla på när vi är trötta. Plötsligt är man trött utan bakis. Man sover bra men blir bara slöare. Men energin kommer så småningom (om man inte har något annat som gör det svårt att få energi så som depression eller somaliska besvär). Jag ser framemot att få läsa när era energinivåer ökar 🤣👌 Då blir det kaos och ännu mer flams här inne 🤣🙏🙉❤

Hoppas att ni har en underbar lördag! Jag ska stå i köket en stund och förbereda kvällens sockerfria mys och sedan titta på Let's dance 🥳💚

@Miss Mary Poppins Jag ser verkligen fram mot att bli pigg för nu känns det som att kliva runt i tuggummi 😂 Jag somnade en stund framför tv:n nu på eftermiddagen och det är inget jag brukar göra. Men strunt samma, det är lördag, jag är nykter (och sambon också) och jag ska strax börja laga en paella 😍

Här blir det cola zero och oxfilé - ser nästan ut som röttvin 😂😂 och sedan - igen - kvällspromenad, ganska mysigt och ger lite energi att komma ut🙏

Trött, trött - skönt att höra att det kommer gå över på sikt!

Så underbart att titta in här - min livlina❤️

Jag har totalkraschat. Jag kommer flytta ut så fort jag hittar ett eget boende.
Jag orkade inte stå emot. Tog naltrexon på eftermiddagen, först en halv flaska Richard juhlin bubbel och senare ett halvt glas rosé. Hällde upp ett glas rött till maten. Det står framför mig. Jag har tagit 2 klunkar. Jag vet inte vart detta slutar. Förmodligen dricker jag upp det och går och lägger mig.
Jobbar igen imorgon.
Jag känner inte ens att jag har snubblat eller kört i diket. Det känns mer som att allt bara är käpprätt åt helvete.

@Fröken H

Läs din tråd!! Påminn dig om varför du är här! Läs också några av dina senaste kommentarer till andra - du är ju så underbar❤️

Nu tar vi ett steg i taget - börja med att hälla ut det röda. Du kommer sova skit dåligt annars och så blir det ännu jobbigare imorgon!!! 😱

Vill du ändå ta andra vägen - dricka upp det - gör det då - ingen fara skedd MEN gå och lägg dig sedan! ✔️

Allt blir bättre när man fått sovit en natt!!

Vad hände? Vad var det som gjorde att du crashade?? Något speciellt eller har det bara byggt upp sig?

Finns här - kollar igen om en kvart!!❤️

Asså jag vet inte. Jag känner av personer väldigt bra och jag har länge känt ett avstånd mellan oss. Saker jag sett från början har vuxit och nu känns det som att hans känslor bara har dött. Jag gick från drömtjejen han ville gifta sig med till någon han knappt kan prata med. Allt känns så jävla krystat. Jag kan inte ha det såhär.
Nu vill jag till och med ut och köpa cigg. Jag går sönder när han inte kan säga något. Han säger inte "flytta" och han säger inte "stanna".

Anonym26613

@Fröken H Du är inte ensam ❤ Du har kört all in och höjt temperaturen här. Du hör hit och vi ska fortsätta åt samma riktning.

Häll ut... ta en promenad. Bli lite klar i huvudet och prioritera dig. Du är värt att vara nykter för ❤❤❤❤

@Fröken H

Kan bara komma på en sak att säga HAN FÖRTJÄNAR INTE DIG!!

Säger som Miss Mary - ta en promenad! Lufta tankarna - eller sov!!!

Han kan säkert inte hantera en klarsynt, smart och driven tjej som inte är lullig och går att ”putta runt”! Kan det också vara så att du nu, utan alkohol, kanske är lite mer klarsynt och kräsen på val av person att leva med?

@Miss Mary Poppins asså jag går i bitar när han bara går runt och suckar och tycker nog att hela världen är emot honom. Vi startade så starkt med så jävla bra kommunikation. Så öppet och ärligt. Nu säger han ingenting. Jag vill bara skrika ut.

Anonym26613

Andas bara. Låt känslorna flyta genom dig. Låt dem inte ta fäste. Allt går över.

Alkoholen hjälper dig inte. Antingen tror du på mig idag eller imorgon. Du dör inte. Vi löser det med tiden. Jag var där du är 3 månader sedan. Nu är jag här och hjälper dig. Så stark och övertygad att jag snart kommer genom mobilen och slänger ut all alkohol från ditt hem 😅❤🙏

Hjälp hjälp hur djävla dum i huvet får man va 😪 skulle hämta lite grejer i min pappas lägenhet han gick bort för 2 veckor sedan jag bröt ihop fullständigt hittade malvitone som är för aptiten i hans kylskåp det är alkohol i det hävde i mig 2 dl så djävla sjukt

Anonym26613

@Lilly 63 nä men så snopet 💚🙏 Men dum är du inte!! Alkoholen är så hemsk att vi inte kan lita på oss själva när den finns i närheten. I alla fall inte jag 💚❤🙏
Sova bort ruset kanske? Inte dricka mer just nu så tar vi nya tag imorgon 🙏💚