Klockan är nu 12:40 lokal tid (Thailand). Har inte druckit något idag, "än"! Fruktansvärt darrig i fingrarna och illamående, har spytt ett par gånger. Rastlös och kan knappt sitta stilla!

Jag har de senaste 20 åren druckit i stort sett varje kväll. För mycket men ändå alltid haft full kontroll på allting, aldrig några problem. För några månader sedan förlorade jag dock kontrollen helt och började dricka dygnet runt. Den senaste månaden har jag bara druckit, kollat på Netflix och suttit och läst här i forumet. Jag måste göra något åt det nu innan det är för sent men vågar inte sätta några mål. Har väl mest tänkt ta en nykter dag i taget och se hur det går!

Men hur f*n ska jag klara det? Varje timme känns som en hel evighet!

@Miss Mary Poppins skrev:"Hej! Hur går det? 🤸💚🌸

- Tja, det går som tidigare, inga större problem.

@Miss Mary Poppins skrev:"Var du ute i samhället under helgen?"

- Nej! Finns inte mycket att göra ute för det mesta är nedstängt.

- Åkte iväg igår och befinner mig nu på annan ort. Betydligt större och mer turistinriktad. Men allting är stängt här också så finns inte mycket att göra om man går ut:-)

@Miss Mary Poppins skrev:"Första varma dagen var här idag!! 💪🧚👏👏👏💚"

- Trevligt!!!!

En månad nykter! Helt otroligt! Faktiskt betydligt enklare än jag hade räknat med även om det var ordentligt kämpigt i början. Nu flyter det på rätt så bra och jag har börjat få ordning på mina rutiner.

Jobbar dock för mycket och har svårt att koppla av på kvällarna.

Grattis till en månad! Verkligen starkt gjort! Ja om ditt mål är att fortsätta leva nyktert så måste det ju bli ett hållbart förhållningssätt i längden, sättet att leva menar jag. Vad gör folk på kvällarna där?

@RayongPer Grattis till 1:a nyktra månaden! Med facit i hand skulle jag säga att det handlar till 70 procent om vanor, 25 procent positivt tänk och 5 procent beslutsamhet.

Du verkar sätta fingret på en sak du behöver jobba med - hitta sätt att vila nyktert. Annars utsätter du dig för risken att ta till alkohol som fartdämpare igen. Du ska fylla i ditt nya nyktra liv med nyktra roligheter, inte bara jobb.

Kram 🐘

Anonym26613

Grattis 🥳💚🤸 Det ÄR lättare än man tror. Vi är så hjärntvättade att tro att det är normalt att förgifta sig, att vi vågar inte ens ifrågasätta tanken. Men nu vet du 🙏💚

Och det blir bara bättre ska du se!! Härligt!! Bra jobbat! Kanske bra att logga in här och skriva ner dina tankar om framtiden, suget och stolthet! Det har hjälpt många att komma långt

💚🌸💚🌸💚

@Sattva skrev:"Grattis till en månad! Verkligen starkt gjort!"

- Tack!

@Sattva skrev:"Ja om ditt mål är att fortsätta leva nyktert så måste det ju bli ett hållbart förhållningssätt i längden, sättet att leva menar jag. "

- Jo, det är mitt mål och jag jobbar på det:-)

@Sattva skrev:"Vad gör folk på kvällarna där?"

- Inte mycket nu. I stort sett allting är nedstängt här nu och folk uppmanas att hålla sig hemma så mycket som möjligt.

@Andrahalvlek skrev:"@RayongPer Grattis till 1:a nyktra månaden! Med facit i hand skulle jag säga att det handlar till 70 procent om vanor, 25 procent positivt tänk och 5 procent beslutsamhet. "

- Tack Andrahalvlek. Som du säger så handlar mycket om vanor. Så jag försöker skapa nya vanor nu:-)

@Andrahalvlek skrev:"Du verkar sätta fingret på en sak du behöver jobba med - hitta sätt att vila nyktert. Annars utsätter du dig för risken att ta till alkohol som fartdämpare igen. Du ska fylla i ditt nya nyktra liv med nyktra roligheter, inte bara jobb."

- Jo så är det. Men för tillfället så är jobb en rolighet för mig:-) Men jag har börjat med att hitta på en del annat också.

@Miss Mary Poppins skrev:"Grattis 🥳💚🤸 Det ÄR lättare än man tror. Vi är så hjärntvättade att tro att det är normalt att förgifta sig, att vi vågar inte ens ifrågasätta tanken. Men nu vet du 🙏💚"

- Jo, nu vet jag! Det känns faktiskt riktigt bra nu att vara nykter varje dag. Ska se till att hjärntvätta mig till att det är det nya normala:-)

@Miss Mary Poppins skrev:"Och det blir bara bättre ska du se!! Härligt!! Bra jobbat!

- Tack!

@Miss Mary Poppins skrev:" Kanske bra att logga in här och skriva ner dina tankar om framtiden, suget och stolthet! Det har hjälpt många att komma långt "

- Jag har tagit för vana att logga in här varje morgon och läsa lite och se hur det går för andra, om det tillkommit några nya osv. Det är en rätt bra start på dagen och hjälper till för att hålla mig på den rätta vägen.

Hittade precis hit .... i letande efter att hitta medmänniskor som har liknande problem ... OJ vilken kraft jag fick av dig och denna tråd ❤️❤️❤️ Vilken resa du gör ... jag finner hopp om livet av att läsa ❤️ Jag hoppas innerligt att du mår ok... och jag tror precis som för mig själv ... att det kanske inte räcker med att BARA hålla sig nykter på vita knogar .... jag inser nu ... att man måste leta upp sitt SYFTE med livet .... varför man går upp på morgonen ... vad det än är ... det kan vara att bli mästare på att sticka eller laga mat eller vad som helst egentligen .... först då ... tror jag ... att behovet att döva ... slutar ta plats ... det räcker inte att sluta dricka ... den stora glädjen är att om man slutar ... så kommer successivt energin tillbaks ... energi som kan användas till att hitta det man verkligen går igång på :)... ❤️ Jag tycker du är fantastisk som kommit såhär långt min vän ... jag ska följa ditt exempel ! ❤️

Stort grattis till första månaden! Håller med Odette, din resa är verkligen inspirerande och hoppingivande. Att kunna bryta ett starkt beroende som du gjort och bit för bit ta sig vidare mot ett friskare liv med allt vad det innebär.

@Odette skrev:"Jag tycker du är fantastisk som kommit såhär långt min vän ... jag ska följa ditt exempel ! ❤️"

- Tack Odette. Jag tror precis som du att det fungerar inte att sluta enbart med viljestyrka, för för eller senare tar den slut. Det enda jag tror som verkligen fungerar är att man verkligen VILL sluta dricka för då är den känslan större än suget efter alkohol.

@Kennie skrev:"Stort grattis till första månaden! Håller med Odette, din resa är verkligen inspirerande och hoppingivande. Att kunna bryta ett starkt beroende som du gjort och bit för bit ta sig vidare mot ett friskare liv med allt vad det innebär."

- Tack Kennie!

Har inte skrivit här på ett bra tag nu, har jobbat för mycket.

Det har väl inte fungerat så bra. Förra onsdagen bestämde jag mig för att dricka ett par glas vin för att koppla av på kvällen. Hade en flaska som stått i kylen i månader. Men naturligtvis så blev det inte ett par glas utan jag tömde den flaskan rätt så snabbt.

Inga större problem utan jag vaknade tidigt på torsdagen och jobbade som vanligt långt in på kvällen. Sen så gjorde jag en raid i kylen men allt jag hittade var 2 st 33 cl alkoläsk, 3%. Vidriga, men dom gick ner innan jag gick och la mig.

Jobbade sen på fredagen till 14:00 då jag gick ut och köpte en liter wiskey som jag började på direkt när jag kom hem med den. Drack rätt så häftigt hela eftermiddagen och kvällen tills jag gick och la mig.

Lördagen började med wiskey till frukost och sen drack jag hela dagen. Men ganska lugnt så inga problem att jobba. Sent på eftermiddagen var flaskan slut så då gick jag ut och köpte en till.

Söndagen började på samma sätt med wiskey till frukost. Sen tog jag det ganska så lugnt. Jobbade hela dagen trots att jag drack. 21:00 var flaskan slut och då övergick jag till kaffe. Och har sen fortsatt med det!

@RayongPer Jag funderade just idag på hur det gick för dig då du inte har skrivit här på ett tag. Jag har ju heller inte spenderat lika mycket tid här som jag brukade så jag missar också en hel del av det som skrivs här.

Ditt inlägg är ju mest ett konstaterande av vad som har skett. Har du hunnit reflektera över det något? Det är ju långt ifrån ovanligt att det blir så efter ett tag, men har du funderat på hur du vill gå vidare?

@RayongPer Håller med @TappadIgen om att det är otroligt vanligt att folk tar återfall. Misstag gör alla. Det viktigaste är vad man lär sig av dem.

Ge inte upp nu - upp på hojen och cykla vidare mot målet! En vända i diket tillhör nästan projektet nykterhet.

Kram 🐘

@RayongPer ok. Sånt som händer. Nu är det dags att (återigen) påminna sig om nykterhetens alla fördelar. Det är dit du vill, eller hur? Vi stöttar dig på vägen.

Kram!

Låter jobbigt... Önskar dig all styrka att bryta igen. Kan återfallet ha något att göra med att du jobbat så mycket, och därför inte varit inne här och liksom jobbat med nykterheten?

@TappadIgen skrev:"Ditt inlägg är ju mest ett konstaterande av vad som har skett. Har du hunnit reflektera över det något? Det är ju långt ifrån ovanligt att det blir så efter ett tag, men har du funderat på hur du vill gå vidare?"

- Jag håller på att analysera läget:-) Men har tänkt att fortsätta på den inslagna vägen och hålla mig ifrån alkohol så gott det går!

@Andrahalvlek skrev:"@RayongPer Håller med @TappadIgen om att det är otroligt vanligt att folk tar återfall. Misstag gör alla. Det viktigaste är vad man lär sig av dem.

Ge inte upp nu - upp på hojen och cykla vidare mot målet! En vända i diket tillhör nästan projektet nykterhet.

Kram 🐘"

- Jag ger inte upp! Ingen risk! / Kram

@Charlie70 skrev:"@RayongPer ok. Sånt som händer. Nu är det dags att (återigen) påminna sig om nykterhetens alla fördelar. Det är dit du vill, eller hur? Vi stöttar dig på vägen."

- Tack Charlie70.

@Kennie skrev:"Låter jobbigt... Önskar dig all styrka att bryta igen. Kan återfallet ha något att göra med att du jobbat så mycket, och därför inte varit inne här och liksom jobbat med nykterheten?"

- Det ligger en hel del i det. Har jobbat för mycket, 12-14 timmar varje dag. Men finns inte mycket annat att göra här som läget ser ut nu.

- Men försöker se det positiva och har inte druckit alkohol sedan i söndags, så...