Så kom dagen när den unga läkaren med sin snälla blå ögon tittade på mig och sa, dina leverprover är inte bra och det är alkoholrelaterat en stund stannade allt av. Jag som alltid lyckats hålla masken tappade allt, kändes så jäkla skönt att säga att jag har problem. Sjukskrev mig en vecka och legat här, läst om alla er som kämpar så det har gett mig kraft varje dag att inte dricka något är nu inne på dag 8.
Så med många små steg skall jag nu försöka räta upp livet igen utan att döva ångest och annat med vin, vilket aldrig gått men man fått en stund ro innan man vaknar med ännu värre ångest.

Wicca

Du gjorde det, ditt första mål! Fantastiskt grymt jobbat, sträck på dig! Kram kloka du!

Levande

Tack för glada tillrop och kramar till er, var en riktigt bra dag igår.
Låten Håll huvudet högt gick genom huvudet och för första gången på länge var jag stolt över mig själv.
Tog en egen dag igår och låt lunch med en god vän och gick på stan en stund.
Att nu fokusera på nästa mål och börja se en skymt av att det är så här jag skall leva är en konstig känsla.
Kommer säkert att falla men skall då komma ihåg den känslan jag har nu och resa mig och forsätta på den här vägen.
Att komma ihåg den sanna bilden av vad alkoholen gjorde med mig och mitt liv. Inte göra bilder om hur jag ville de skulle vara och utan komma ihåg den ångest och självförakt jag känt de senaste åren.
Väljer att vara nykter idag, kram alla hjältar nu tar vi en dag till

Leverjag

Vilken härlig läsning det är att följa dina framgångar med dig i ditt liv hör i din tråd! Visst är livet äntligen som det ska igen. :-)

?

Levande

Ja Leverjag livet skall vara så här?
Känner mig så övertygad om att detta är rätt väg och även om det känns jobbigt ibland så vill jag inte tillbaka. För att jag inte snubblat ännu tror jag är för jag inte släpper den bilden av hur jag mådde. Vägrar att släppa in bilden av mysigt med ett glas vin eller att det hjälpt mig när jag mår skit.
När begäret tar över, har jag lyckats att få fram bilden av skakande händer, hjärtklappning och ångest och bromsat.
Vet att minnen bleknar, att vår och sommar ligger framför mig med allt vad det innebär.
Men skall tänka på bilder och läkarens ögon som ser rakt igenom mig och försöka att inte glömma och försköna.
Så har idag valt att vara nykter, kram på er alla hjältar

Maharion

Över 50 dagar, en milstolpe. Känns så skönt att läsa din dagbok, enträget skriver du varje dag om hur det ibland är upp och ibland är ner. Det känns mänskligt och du fyller din mänsklighet med så kloka ting. Du hittar din drivkraft, din styrka i att minnas hur du mådde. Du ser att du själv rår över dina val och inte är ansvarig för din partners val. Även om du irriterar dig på hen, så skakar du av dig känslan och ser att du själv är ansvarig för dina egna känslor. Du lyckas med det som andra kan i teorin.

Så idag har du valt att vara nykter, ännu ett bra val.

Kram på dig min hjälte!

Levande

Tack Maharion för fina ord och även för de kloka orden du skrivit i din tråd.
Idag har jag haft tid att läsa flera trådar och det är mitt sätt att förbereda mig för påsk och middag, hämtar sådan kraft från er alla.
Att skriva här varje dag är också ett sätt att följa hur jag själv mår och faktiskt sakta förändras.
Skall nu gå ut och möta våren och njuta av lugnet i skogen.
Väljer att vara nykter idag och kram till alla hjältar och hopp om att vi får en härlig påsk

Levande

Att vakna och känna ro att ligga kvar en stund är en sådan skön känsla.
Funderat på att jag ändrat mig i mycket dessa dagar, är så mycket lugnare och ser det mesta på ett klokare sätt.
Orkar tänka efter innan jag reagerar med flykt, för den känslan finns ju kvar men kan hantera den.
Mannen verkar hålla sig nykter och det är lugnt hemma, även om jag inser att skall detta hålla behövs mängder av jobb och vilja.
Fortsätter på banan att inte ha förväntningar och jag ansvarar för min nykterhet och mitt mående.
Så önskar er alla hjältar en riktigt fin påsk/ kram och styrka och väljer att vara nykter idag

Levande

Så vacker morgon att det inte gör något att jag vaknar tidigt.
När jag dricker gillar jag natten, tycker mörkret ger lugn ingen som stör och inget som händer. Nykter glädjs jag åt morgonen konstigt hur fort man ändrar sig.
Aktiviteten på forumet är hög vilket är kul men samtidigt tragiskt, att så många mår så dåligt.
Man skulle ta alla dessa kloka ord och visdom som skrivs ned här, trycka det i bokform och dela ut i kassan på systemet.
Önskar er alla hjältar en bra dag/ kram och styrka till er

Ebba

Förstår verkligen det där om natten, så var det även för mig...

Tack och detsamma :)

Sundare

Ja, jag vaknade FÖR tidigt idag o kollade igenom den livliga aktiviteten här. Som du skriver - vi är långt ifrån ensamma att inte vara tillfreds i våra liv. Det är mycket krav, press o stress för så många av oss. Väl värt att reflektera över - vad är viktigt för mig - verkligen viktigt.
Tack kloka du, nu ger vi oss o varandra en vit dag till!

Levande

Ja påsk jag mår bra men känner mig rätt tom, mannen drack igår. Som en frisk människa, nej i smyg helt plötsligt var han full och somnade.
Tittade på honom och tänkte det här blir inte lätt, men hantera det och vaknade till en ny dag med insikten att detta klarar han inte själv.
Försöker nu döva min sida jag måste fixa alla andras problem och hoppa över mina egna.
En lång promenad rensar huvudet och får mig tillbaka mitt fokus.
Så är tacksam för att jag har anammat sättet inga förväntningar.
En något trött levande lovar sig själv att vara nykter idag, kram alla hjältar

LenaNyman

Det känns som om jag redan skrivit detta till dig någonstans men jag skriver det igen: Du känns så reflekterande, så klok och eftertänksam. Du tänker så många bra tankar. Jag önskar dig välbehövlig vila och ett varmt lycka till på din fortsatta färd.

Jättekram.

Levande

Ur kaos byggs något nytt och starkt denna gången i ett lugn.
Hetsar inte upp mig så mycket över saker just nu utan prövar att köra det några varv innan jag går igång.
För där är min svagaste punkt att dra igång och sen blir det för mycket.
Och då har jag tidigare flytt från detta att nu stå kvar och faktiskt känna att jag överlever.
Har accepterat att mannen har sitt sätt att hantera detta, att min väg är rätt för mig men inte för honom.
Bett honom att vara ärlig med det så jag slipper oroa mig och att jag inte har några krav på honom.
Att jobba med sanna bilder har varit mycket hjälp denna helgen, för spöket tar chansen när jag är svag och viskar lovande ord om att vin är gott och att livet är rätt kasst utan det.
Så att se sanningen om hur jag varit och att så vill jag inte leva, hjälpte mig denna gången.
Så stuckit hål på många fantasi bubblor denna helg och kommer lite starkare ur påsken 2016.
Så väljer att vara nykter en dag till/ kramar och styrka till er hjältar

Lustigt detta med noteringar om vilken tid man gillar på dygnet. Jag gillar också morgonen nu... Natten tidigare. Kanske gillar jag den tid då övriga sover, då inga krav och förväntningar finns. Och du har så rätt i dina tankar om att du inte måste fixa alla andras problem. Det har varit en stor del i mitt tillfrisknande att försöka släppa det, släppa viljan och önskan att kontrollera allt och börja fokusera på mig själv. Och se där, det funkar rätt bra utan min kontroll ?.
Sen tror jag inte att du ska förvänta dig att mannen kommer att vara ärlig... Så bli inte besviken. Jag behöver bara gå till mig själv för att veta att jag nog skulle ljuga. Vill ju inte ens erkänna för mig själv. Men han kanske är annorlunda.
Livet är rätt kasst med vin, viskar (eller skriker) jag i andra örat idag.

Maharion

"Har accepterat att mannen har sitt sätt att hantera detta, att min väg är rätt för mig men inte för honom. Bett honom att vara ärlig med det så jag slipper oroa mig och att jag inte har några krav på honom."

Du är så klok, tror som Sisyfos att han inte kommer bli 100% ärlig, då en ofta ljuger för sig själv. Men, men. Om någon har skapat förutsättningarna för att vara ärlig så är det du. Du är en fantastisk partner!

Jag var verkligen dålig på att hjälpa människor förr, kanske inte är så bra på det nu heller men försöker lära mig. Förr när någon sa att de kände sig tjocka och hade gått upp i vikt kunde jag börja rabbla upp tips om olika träningsformer och berätta hur kul jag tycker det är att träna… Vad lyckade jag med det? Jag bekräftade att den andra var tjock genom att börja tipsa om träning. Jag dumförklarade den andre genom att ge tips till olika träningsformer, som om den andre aldrig hade tänkt att träning vore bra!! Jag tryckte ner den andre genom att jag själv berätta hur roligt JAG har det och hur duktig JAG är, då JAG tränar och i med detta får den andre att känna sig än mer värdelös och tjock som tydligen inte klara av att träna och gå ner i vikt!

Vad kan en göra istället? Att bekräfta att den andre är tjock är inte min sak att göra, det är den andre som säger det och om den inte trivs med det så är det deras sak. I dag säger jag att jag önskar att personen ska trivas med sig själv och hör att hen inte trivs. Frågar vad hen önskar göra för att komma till sitt mål. Frågar vad det är som hindrar hen från att göra det hen vill för att nå sitt mål. Frågar om jag kan göra något för att hjälpa hen att nå sitt mål? Att lyssna och försöka hjälpa utifrån personens egna förutsättningar.. Men det är inte lätt, det är så lätt att slinka in med tips och råd. Ungefär som den här texten till dig, fylld med massa råd och prat om mig.. *suck*. Är nog mest en teoretiker ;)

Kram.

Levande

Tack Sysifos och Maharion för kloka ord, tror inte heller att han kommer vara helt ärlig men har gett honom den chansen och lämnat över till honom.
I dag vardag igen men ledig ännu en dag, skall träffa läkaren med de blå ögonen som ser rakt igenom mig.
Är med lättare steg jag går dit denna gången, underligt hur denna människan påverkat mitt liv.
Mening eller ödet ibland i livet möter vi människor som påverkar oss mycket mer än både de och man själv förstår.
Men tror att denna unga läkare räddade mitt liv genom att vara helt ärlig och se igenom min fasad.
Att spöket hoppar fram och viskar att du kan dricka vin och du har alltid skött ditt jobb så det kan inte vara så farligt.
Men vet att öppnar jag den dörren så kommer jag falla, för är fortfarande överkänslig för stress och vill bara fly och stänga ned.
Alla har sitt sätt att försöka nå till ro och lugn, mitt är att försöka välja bort alkohol och lära mig hantera livet det som varit, som det är och framtiden utan att gå in i dimman.
Så möter denna veckan nykter/ kramar och styrka till er hjältar

Nytänk

Och vilken resa du har gjort och gör! Tänker på din fina läkare som hjälpte dig. Fortsatt lycka till med allt! ?

Levande

Läkarbesöket gick bra och det kändes skönt har en ny tid om två månader vilket känns bra.
Drömmer väldigt mycket just nu, är som drömmarna vill visa var min stress kommer ifrån.
Lever fortfarande som jag överlevt en hemsk sjukdom och är tacksam för varje dag som viljan besegrar begäret.
För det kommer stunder när spöket nästan övertygat mig om att jag är värd eller behöver fly, vila osv.
Men än så länge är rädslan, stoltheten det som segrar och viljan att jobba med mig själv.
Att se sambandet varför jag är som jag är, men även se konsekvenser av mina val.
Vem vet om jag lyckas kanske jag finner den riktiga levande.
Så njut av våren/ kram och styrka till er hjältar som kämpar