Så kom dagen när den unga läkaren med sin snälla blå ögon tittade på mig och sa, dina leverprover är inte bra och det är alkoholrelaterat en stund stannade allt av. Jag som alltid lyckats hålla masken tappade allt, kändes så jäkla skönt att säga att jag har problem. Sjukskrev mig en vecka och legat här, läst om alla er som kämpar så det har gett mig kraft varje dag att inte dricka något är nu inne på dag 8.
Så med många små steg skall jag nu försöka räta upp livet igen utan att döva ångest och annat med vin, vilket aldrig gått men man fått en stund ro innan man vaknar med ännu värre ångest.

När, inte OM du lyckas... Och jag tror att du redan har gjort det, lyckats alltså. Så många dagar, så mycket eftertanke. Du har sett ljuset i tunneln nu.

Sundare

Läser din dagbok o följer insikt för insikt som når dig. Tänk så mycket vi kan lära om oss själva bara vi stannar upp o ställer in fokus på oss själva. Inte bara alla andra o allt omkring oss som kräver / kväver vår kraft o uppmärksamhet.
Önskar dig en fin 60:e dag. Du är så imponerande som gör denna resa så genomtänkt o full av reflektioner. Kram från mig, en varm och lång...

Levande

Tack AlmaAmanda och Sisyfos fina ord att vakna till ❤
Två månader och känner mig lite som blommorna i rabatten växer lite för varje dag.
Är fortfarande skör och har massor av jobb framför mig, men som du skriver Sisyfos så har jag anat ljuset.
Varför går det denna gången, jo såg min botten i läkarens ögon och har inte bytt hela min livsstil.
Har ju en tendens att ge allt speciellt om det är kul, skall jag träna så skall göra det hela tiden.
Denna gången kör jag lagom i allt, inte byta ett beroende mot ett annat vilket gör att jag lyckats hitta något lugn i vardagen.
Så väljer idag att vara nykter och kramar och styrka till er alla hjältar hoppas ni alla får en fin dag ❤

Du skriver fint och levande. Jag har också en sambo som har A-problem. Nu har han pratat om att vara nykter 1 år, och det valet lägger jag mig inte i. Så klart att det är bra, men tänker mest på mitt eget tillfrisknande. Man måste vara ego i vår sits om vi ska klara det. Tänka på vad jag mår bra av. Vad jag behöver osv. Det i förlängningen gör vår omgivning frisk. Jag läser dina inlägg och känner igen mig i mycket. Att nå sin botten kan ju betyda olika saker. Det viktigaste är ju att man lyssnar på sitt friska jag. Ha en fin dag Kram <3

Levande

Fredag och helg, första dagen det kändes riktigt jobbigt när alla på jobbet talade om grill och vin.
Konstigt att man själv kan lägga upp så bra argument om varför man borde kunna ta ett glas vin.
Blir arg på mig själv för jag ens lägger ned tid på det, för denna kvinnan förtjänar verkligen inte att hinka vin och förstöra sig själv mer nu.
Så ett steg i taget men målet långt borta, en och annan etappseger skall plockas på vägen.
Önskar er alla en skön fredagskväll/ kram och styrka till er hjältar

Levande

Blev som ni trodde, han kunde inte vara nykter eller ärlig men glad som en spelman för han trodde han kom undan med det.
Så all min viljestyrka kommer denna helgen att gå åt till att hålla mig själv på banan och inte börja leta var han gömt det denna gången.
Ett tag o natt tänkte jag att jag skiter i detta nu orkar inte kämpa emot längre, inte tänka.
Sen insåg jag att den enda jag skulle skada var ju mig själv och vore ju lätt att skylla på honom.
Men i slutet så hänger det ju på mig och världen kommer inte ändra sig för att jag är nykter. Men jag kan försöka hantera det på ett nytt sätt även om det känns väldigt tungt denna morgon.
Så väljer att vara nykter även idag, kram och styrka till er

Maharion

Igen och igen är du klok som en bok! Det tynger mig att höra att det går sådär för honom. Det glädjer mig att läsa " inte börja leta var han gömt det denna gången". Du gör dig själv en god hjärning genom att tänka att hans lögner är ytterst inför honom själv, inte dig. Klart att vi bryr oss om våra nära och kära, och önskar att vi kan lita på dem, men att börja kontrollera och leta fel hjälper ingen..

Är så glad att du väljer att använda din styrka till din egen förändring. VI behöver den ett bra tag till.

"Tänka på vad jag mår bra av. Vad jag behöver osv. Det i förlängningen gör vår omgivning frisk" :)

Som sagt du är ett ämne för en bok!

Kram!

Sundare

Läser dina dagliga reflektioner. Ja lite grillat o gott att dricka till låter lockande. Liksom att släppa taget o ge efter kan kännas skön som en hägring när suget sätter in o kampen i vardagen känns övermäktig.
Men så klok du är som samlar alla dessa nyktra dagar till din egen rikedom. Sorgligt att mannen din väljer en annan väg, att han inte är redo. Undrar hur hans leverstatus är, han är alls inte oroad över sin egen hälsa när han vet hur viktigt nykterhet är för din kropp o hälsa? Eller orkar han kanske inte ta in detta...ja du, att ändra nån annan är ju en omöjlighet. O här sitter jag o funderar på sätt att påverka din man att röra sig i samma riktning som dig.
Nå du gör ju redan det enda rätta. Du tar ansvar för det du kan; dig själv!!
Ha nu en fin dag 63 o tillika söndag. Kram o stryka o tack att jag får följa dig!

Levande

Helgen gått i vårens tecken, med förberedelse i rabatter och grönsaksland.
Är som du skriver AlmaAmanda att ha och göra är bra och låta tankarna vandra fritt.
När det gäller mannen så tror jag att han kommer när hans tid kommer. Sen är det ju 100 gånger bättre nu när han måste smyga och ljuga, menar att han dricker mindre då.
Har gett honom alla möjligheter att vara ärlig, men han väljer detta. Fördelen är väl att garaget blev städat om man skall se något positivt i detta.
Men känner mig stark i mig själv idag och hur det kommer bli mellan oss får vi se längre fram.
Så väljer idag att vara nykter, kram och styrka till er

Levande ?! Du är så fantastiskt bra och klok. Troligtvis dricker han mindre i alla fall när han gör det i smyg. Och du gör ju ditt eget val.

Bollan

Är så imponerad av din vilja och glöd! Hur kom det sig att du sökte läkare? Vad var symptomen?
Förstår att det fick dig att vakna upp från bubblan!

Levande

Tack för era fina ord även om jag inte känner mig klok utan mest ego.
Är lite uppfylld av min nykterhet och känslan av att uppskatta livet, men tänker unna mig detta.
Har alltid varit en person som sett positivt på det mesta och haft lätt att känna lycka för små saker. Det tog vinet ifrån mig och nu när jag börjar hitta det igen, blir jag helt ego i den känslan.
Bollan jag sökte för en helt annan sak, men han såg att jag höll på att rasa helt och tog sig tiden att ta tag i det.
Helgen varit ok, mannen smygdricker och väntar nog bara på att jag skall säga något. Men det kommer inte hända denna gången får han komma själv, tror inte man kan bli nykter innan man sett sin eget liv med öppna ögon.
Vilja jag tror att detta går för jag tar denna gången fullt ansvar själv och kommer också att göra det om jag snubblar.
När jag blir stressad på jobbet, hemma osv försöker jag stanna upp och bromsa tänka efter vem äger problemet och se situationen.
Men begäret skriker vin och flykt, men ännu så har spöket fått en match.
Skrev tidigare om bubblor och sanna bilder som har hjälpt mig mycket, helt enkelt se den sanna bilden av hur det var och vad jag vill.
Så väljer även idag att vara nykter och kram till er alla

Levande

Dagarna rullar på, stress och trött inte det ultimata men det funkar.
Så nu tar vi en dag till, kram till er

Levande

Godmorgon på er, regnet smattrar mot rutan så gott med en kopp så man vaknar.
Tror mitt spöke planerar en riktig attack, dvs jag själv.
För mina tankar går hela tiden till viljan att dricka i helgen mycket konstig känsla. Inser givetvis att det har med stressen att göra och en arbetssituation och läget hemma som sakta tar min kraft och drar mig längre ut.
Men skall försöka härda ut även detta och lyckas jag med det kommer jag att bli starkare.
Så tar hunden och morgonpromenad i ösregn för att väcka kropp och själ.
Väljer idag att vara nykter, kram och styrka till er hjältar

Sundare

Tillbaka till dig: kram o styrka!
Ja så stark kraft det är, suget o tankarna på alkohol.
Önskar dig en fin vit dag trots ösregnet som vräker utanför. Undrar just hur jag ska ta mig ut...jag väljer också att vara nykter idag o trotsar suget som skriker o drar.
Kram

Wicca

Kraft och kram till dig?
Häng i och fortsätt med ditt fantastiska arbete, du är grym!!

Rädd

Efter nio dagar utan flykt till vindimman tog jag modet till mig att skriva här. Det är tack vare din tråd "levande". Så många igenkännande. Det är en kraft i sig att blotta sig för någon. Och att tänka "Blott en dag, ett ögonblick i sänder". Men jag är så förbannat rädd på vad jag skall få syn på när jag inte kan fly med vinet en stund.
Jag arbetar med förändringsarbete tillsammans med andra människor men kan inte hjälpa mig själv. Är stark & klok utåt. Liten & rädd inuti. När jag efter påsken såg på mig själv med föraktande ögon & bestämde mig för att vara nykter i 21 dagar. Visa för mig själv att jag klarar det. Har inte klarat mer än några dagar i sträck de sista åren... Det har alltid funnits en anledning till att dricka vin.
Så idag när jag följde din tråd "levande" om att inte ha förväntningar utan ta ansvar för sig själv utan skuld. Mitt arbete består i att rita i konturerna i vem jag är & jag är rädd.

Levande

Välkommen Rädd du är så väkommen här och tack för dina fina ord. Bra jobbat med nio dagar nu är du på väg och ta stöd här genom att skriva och läsa här, kram och styrka

Levande

Tänk att få vara med här och få stöd och några ord på vägen när det känns tungt, vilken lycka och styrka det är❤
Spöket kör hela showen i huvudet så känns som om det blir en jobbig helg. Men en väl planerad helg så skall jag klara detta.
Funderar mycket omkring detta flykt beteende jag skapat och hur jag hanterar stress.
I situationen är jag helt lugn, men kommer efteråt viljan att stänga ned.
Jobbet är en stor bov i det hela, så helgens jobb blir att bena ur detta och ta fram ett sätt att hantera även den biten.
Ja vem sa att det är lätt att vara människa, men fågelkvitter och de första tussilagon gör det iallafall lite lättare.
Så nu tar vi en dag till, kramar och styrka till er hjältar