@Friluftstok
Hmmm. Känner helt igen det där med att känna sig lite missanpassad och att vilja ha äventyr. Jag blir extremt lätt rastlös och hittar på en massa grejer hela tiden, som både är kul men egentligen för utmattande.
Jag tror det var det här som jag tänkte mycket på för några veckor sen när jag skrev att det kändes som att det vanliga, tråkiga lunket inte räcker för mig. Som att jag känner mig besviken på livet. En sida av mig skulle gå all in i rockstjärnelivet!

Min tanke är att det handlar om ett sensationssökande. Vissa människor har ju mer av det än andra. Vissa hoppar gärna bungy jump, medan andra helst inte lämnar hemmet. Jag tror att man kan acceptera att man behöver lite extra ibland, men att det får ske genom hälsosamma kanaler. Mer friluftsäventyr kanske? Lära sig nya saker? Nya människor? Sådant.....

Känns svamligt här också, men en bra sak att reflektera över! Hur som helst så tycker jag hittills att nykterheten dämpar lite av "nånting måste hända-suget". Känner mig lite lugnare, vilket känns gött!

@Nervöst lejon jag är glad att vi hittat varandras trådar här! I mångt och mycket känns vi rätt lika...

Men rockstjärnelivet, precis! Tänk om man vore ung i LA på 80-talet..? 🤩 Du har definitivt en poäng i sensationssökande. För nånstans jagar vi ju kickar. Äventyr. Under en sån festkväll kan jag känna mig grym, top of the world. Sen har vi ju Tinder som är en historia i sig. Kicken från alkohol och nikotin. Jag jobbar i serviceyrke och känner ju också kicken i att "jonglera" flera kunder samtidigt och ändå vara professionell och på gränsen till flirtig. Jag är övertygad om att det finns nyktra kickar (blev vansinnigt sugen på att testa bungy jump nu 😅) och en utmaning för mig är att tillfredsställa det behovet på ett hälsosamt sätt i vardagen. Verkligen intressant att reflektera runt och dessutom möta förståelse. Som sagt, oftast känner jag mig som en fuck up som inte riktigt växte upp 🙈

Hej,
Jag kan också känna saknad efter det där lite galna och utlevande. Men jag tänker att det inte är så det skulle bli nu. Man har gått över en gräns med alkoholen, och med hög sannolikhet skulle åtminstone jag inte bli så där härligt full som det man är sentimental kring. Nu känner jag glädje i att utvecklas och hitta nya grejer att njuta av. I början av nykterheten hjärntvättade jag mig själv att tänka så, och nu har det blivit sant. Och dessutom är det punkigt att vara nykter! Att dricka är ju rätt mainstream... 😊

Ja, jag tänker också att det finns nyktra kickar och att det där bekymmerslösa inte behöver vara förknippat alls med a. Jag gjorde en gång ett personlighetstest som visade att jag var lite ansvarslös, samtidigt var jag plikttrogen. Har tänkt mycket på det där testet för jag har gillar väldigt mycket det förbjudna. Har smygdruckigt och tror att jag ibland gillat ansvarslösheten i det mer än fyllan (eftersom jag inte gillar att vara full).
Hur som helst, så tror jag inte att alkoholen egentligen har nåt alls med de där kickarna att göra. Alkoholen är kanske bara den ursäkt man behöver för att vara wild and crazy”. För mig har det inte fungerat (och tur är väl det) eftersom fylla aldrig var accepterat och kanske för att jag mådde så dåligt av alkohol när jag var ung.
Tror som Kennie skriver också att den där ”härliga fyllan” inte skulle komma nu. Och eftersom jag oftast såg mina vänners ”härliga fyllor” i ganska nyktert tillstånd så tror jag inte att de var så härliga egentligen. Det var rätt mycket missär och känslor.
Det som man får med nykterheten tycker jag är den ultimata upplevelsen när alla sinnen är skärpta och man totalt kan njuta i en situation. De gånger jag har varit ”härligt full” har jag också lite svårt att komma ihåg. Kanske är det känslan av avkoppling, eller ansvarslöshet eller nåt, men jag tror verkligen inte att alkoholen är en förutsättning för den upplevelsen, kanske till och med tvärt om.
Tack för intressanta inlägg förresten, jag tror ju att vi är lite olika som personer härinne och att man ska bejaka sina egna ”galna” sidor med annat en droger.

@Friluftstok
Don't grow up, it's a trap 😉😁

Hehe. Vi hade nog kunnat göra riktigt knäppa grejer ihop! Vet inte om det är bra eller dåligt 😜

Men nyktra kickar som är sunda får vi satsa på. Jag höll på med musik förr och älskar såklart att stå på scen. Ska se mig omkring efter möjlighet att göra det igen. Kärringrock är det nya svarta?

@Friluftstok Jag känner igen mig efter att söka kickar och fick det genom alkohol. Jag var festprissen som fick fart på festerna, hög musik, dans och det var så jävla roligt när man var yngre och mer ansvarslös. Alla var bakis och då fixade man bakisfest med pizza, cola och hyrde en video och skröt om vem som var fullast, gjorde mest galna saker och vem som var värst bakis. Så gick det på, livet lekte med fylla och att vara bakis. Sen kom baksidan när man blev äldre, när man måste ta ansvar med barn, familj och jobb. Ångest, skuld och skam började bli bakisfestens tema och ingredienser. Det roliga och lustfyllda lös med sin frånvaro. Alkoholdjävulen trädde fram.

Jag har förstått att detta beror på signalsubstansen dopamin. Det spelar en nyckelroll för att skapa lyckokänslor i vårt belöningssystem i hjärnan, det får oss att känna njutning i livet och något vi vill uppleva igen och igen. Det kickar även igång njutning som är skadligt i längden som alkohol vilket är beroendeframkallande och det ger en kraftig frisättning av dopamin. Vi har olika dopaminnivåer och forskning visar att dopaminaktiviteten är lägre hos personer med adhd. Belöningssystemet verkar också sparka igång snabbare vid adhd men nivåerna av dopamin sjunker också snabbare.

Så för mig kickar dopaminet igång vid alkohol med lyckokänslor, i mitt beroende har hjärna blivit så obalanserad så alkoholen framkallar även massor av olustkänslor efter en stund. Mitt belöningssystem har blivit beroende av alkohol för att frisätta dopamin, jag vill bli av med olustkänslorna och dricker mer alkohol för att få lyckokänslor. En ond cirkel har startar.

Idag har mina dopaminnivåer blivit mer balanserade och jag kan få kickar av att träna, äta god mat, meditera, gå ut i naturen, lyssna på musik, dricka kaffe mm. Min kamp handlar om att hitta andra saker som framkallar njutning som ersätter alkoholen och upplever att jag blivit så mycket lugnare, mer harmonisk, mer grundglad, helt enkelt mer jämn av alla känslor, ju längre tid jag varit nykter😁

Wow, vad kul att logga in här och se responsen kring gårdagens inlägg! 🤩 Tyckte detta var riktigt intressant att diskutera kring!

@vår2022 väldigt intressant och faktarikt inlägg! Ska läsa på mer om dopamin. Har en son med bla adhd så är ett ämne jag vill sätta mig in i! Skriver också under på ungdomens bakisdagar. De var ju nästan lika festliga som festen? 😅

@Kennie punkigt att vara nykter, där fångade du mig! 😅 Jag har aldrig varit särskilt mainstream så nästa del i att gå mot strömmen kanske blir nykterhet 🤣

@Sisyfos kan verkligen relatera till ansvarslös men plikttrogen. Jag har ibland sett mitt vardagsdrickande från ett utifrånperspektiv, som om jag vore med i en film. Att efter en arbetsdag få ta det där glaset med vin, det blir nästan som en scen. Att bara släppa allt en stund.

@Nervöst lejon haha, vi gör nog bäst i att hänga här inne istället för IRL 🤪 Musik och stå på scen låter ju fantastiskt och kan tänka mig att det är mycket givande! Jag röstar på kärringrock! 🤘

Det får bli ett litet dagboksinlägg också. Detta blev en konstig vecka iom att mina barn blev kvar hos sin pappa pga covid. Imorgon blir den ene utsläppt och kommer hem och den andre har vi testat idag. Slutar aldrig tidigt på barnfria veckor så att gå från jobbet vid 14 idag kändes ovant. Och lyxigt. Fixade ärenden åt gänget i karantän och tog sen en fredagstur på Ica. Tanken från förra veckan, vad fredagshandlar kvinnan jag vill vara, dök upp igen. Det är ett ganska enkelt mantra för mig. Även denna fredag köpte jag tulpaner, det livade upp förra veckan 🌷 Sen får det bli ceasarsallad med sjuka mängder parmesan och linschips. Och alkoholfri öl. Sakta men säkert testar jag mig igenom utbudet. För mig är inte det någon trigger, snarare tvärtom. Det funkar bra som ett substitut, för vanan och känslan skull. Kör ju Onico istället för snus sen några veckor och även det funkar bra. Vanan får jag jobba bort sen, nu har jag ersatt det med något som inte är skadligt iaf!

Frågan är vad jag ska göra nu? Det är för tidigt att slänga sig på soffan. Jag har noll lust att städa eller nåt sånt. Det regnar ute. Mitt gamla jag hade nog varit inne på tredje glaset nu. Sett detta som en bonusfylla. En flaska vin innan 17 liksom, vilken dröm. Mitt nya jag överväger skarpt att svida om till schyst underställ och regnkläder och åka ut till ett av de stadsnära naturreservaten. Eller ta en varm dusch och kolla nån av de gamla actionrullarna på Disney+. Vi får se. Hur som helst så blir det nyktert för 48e dagen i rad! 🤩

Ligger i sängen och filosoferar över detta att inte vakna bakis. Det i sig är en jäkla vinst! Min fabriksinställning är morgontrött, hatar morgnar. Men nu för tiden så känner jag ändå en viss "livslust" på helgmorgnarna 😅 Om en dryg timme ska jag hämta min ene son, hans karantän är slut idag 🥰 Så nu går jag nog offline ett tag, sörplar Zingo och kollar Marvel 🦸‍♀️ Trevligt helg!

50 dagar idag! 🥳 Tar ut segern i förskott, känner mig såpass trygg i att jag inte kommer öppna en vinflaska och hetsdricka de första glasen under dagen...

Igår hängde jag med min äldsta son. Den lille fick sitt provsvar vilket var positivt 😔 Ungen är helt symtomfri men nu får han ju fortsätta karantänen hos sin far... Så mycket tid som jag supit bort med mina barn, det är sorgligt. Barnen har nog aldrig sett mig full. Jag har druckit i deras närvaro men ransonerat samt druckit de sista glasen efter att de somnat. Men jag har nekat dom utflykter på eftermiddagen, tex kvällsdopp, spontantur till stan, hämtpizza osv, för att jag inte kunnat köra. Jag har brutit upp utflykter för att hinna till bolaget. Vi har spenderat mycket tid var och en för sig, jag i köket och de på sina rum/vardagsrummet. Jag har inte hängt med och intresserat mig för filmer och spel tex. Jag har varit trött på morgnarna och inte kunnat/velat hitta på något förrän fram mot lunch.

Igår umgicks jag verkligen med sonen. Han har kommit upp i en ålder då han inte bara är barn, han är ju nästan som en liten kompis 🥰 Vi spelade schack och tv-spel. Var och handlade. Tog en kort vandring längs med havet. Festligast av allt var när jag frågade om han ville sitta fram i bilen. Han tyckte det var sååå häftigt så vi körde ett raggarvarv runt stan med AC/DC i högtalarna 🤘 Kvällen avslutades med en Marvel-film och jag kände mig genuint lycklig. Snart ska vi ta bilen och åka en bit för att vandra. Jag måste komma ihåg alla dessa små stunder, det ger mig motivation. Jag vill inte dricka vardags- och slentrianvin och missa mer av det jag redan missat.

@Friluftstok Grattis till 50 dagar!🎉💐🌟. Tråkigt med att yngsta sonen inte kan komma till dig, men då får du desto mer egentid med den äldre😀. Låter som en superhärlig lördag och även nu söndag med din son. Det är aldrig försent att ta igen förlorad tid med sina barn, släpp det som varit och njut av nuet med dem❤️. De kommer att uppskatta det så.

Ha en fin söndag med din son💕🌷

Vilken jättemysig dag @Friluftstok🥰

Känner igen mig i en del av vad du skriver. Jag har kommit undan tack vare att min man kunde köra och kunde ställa upp på olika saker.

Önskar dig en fin söndag🌟🥰

@Friluftstok
Vad glad jag blev över att läsa dina rader, så fint med kvalitetstid med din son. Det är ju det ungarna längtar efter, att bli sedda av vuxna och att vuxna (föräldrarna) tar tid för dom. Vi har ju varit proffs på att skjuta på saker för att vinet varit viktigare. Nu är det nya tider och jag är säker på att din son somnade nöjd igår!
Tråkigt att du inte får träffa andra sonen, förstår att du längtar!
Ha en fin dag i solen! 🤗

@Friluftstok grattis till 50 dagar. Vilken fin dag du och stora sonen verkar haft igår, tråkigt förstås att den minsta inte kunde vara med, men samtidigt bra med lits egentid med den stora.