Hej! Är ny här. Men har ägnat dagen åt att läsa alla fantastiska berättelser och mött alla starka människor i det här forumet! Vilket stöd ni ger varandra och vilken ärlighet det finns hos alla. Fantastiskt!

Det var inte meningen att det skulle bli Dag 1 för mig idag. Har känt länge att "jag måste sluta, jag måste, måste, måste!" Och så i morse vaknade jag hyfsat utvilad och tänkte se hur länge jag kunde hålla mig. Som ett experiment mer. Annars är jag smålullig dagarna, kvällarna i ända. Alla dagar i veckan. Ångest och abstinens sätter igång direkt på morgonen. Återställare och sedan är det bara att sätta igång att smutta på. Jag vet inte varför det blev just idag, men nu är det snart kväll och inte en droppe. För mig är detta fantastiskt! Har inte varit fri från vin en endaste dag de senaste 10 åren skulle jag tro...

Morgonen var skitjobbig. Mycket ångest. Fram på eftermiddagen började det släppa. Har hällt i mig litervis med Ramlösa. Försökt hålla mig sysselsatt och så läst i timmar här! Det har givit mig en enorm styrka. Tänk om jag verkligen klarar ett helt vitt dygn!

Tack alla modiga människor här som har hjälp mig genom dagen och gett mig styrka! Jag hoppas jag kan återkomma imorgon och berätta att även Dag 2 har varit vinfri!

Anders 48

Jättebra att du är här, och har startat din egen tråd. Det är stort - och ett jättebra steg i rätt riktning. Grattis! Jag förstår hur du känner dig, och jag misstänker att de närmaste dagarna kommer att bli rätt tuffa för dig, om du håller fast vid ditt beslut att inte dricka mer. Kanske blir de närmaste dagarna t.o.m. riktigt överjävliga? Det är helt normalt. Försök att stå ut, timme för timme, dag för dag.

Jag har gjort ett antal "fyllerace" de senaste åren - och för mig har forumet varit en välsignelse. Att läsa andras berättelser, och att skriva min egen. Ibland får man stärkande kommentarer, eller tips från andra som finns här. Skriv för din egen skull - här är allt ok att skriva, se det som en ventil. För mig så har det även varit nyttigt att kunna gå tillbaks och läsa min egen tråd ibland - för att påminnas om hur jag ibland har känt mig, eller hur jag har agerat vid en viss tidpunkt.

Jag håller på dig, och hoppas på att du får återkomma i morgon, och berätta om ditt andra alkofria dygn.

rabarber

En av de trådar jag läst igenom idag har bl.a. varit din! Följt din resa och varit så oerhört imponerad över hur du rest dig igen när du trillat. Din ärlighet har också insprirerat mig och så många här. Jag tycker du är fantastisk!

Jo, jag förstår ju att det här inte kommer att bli en lek. Alls. Första provet är ju bara nu ikväll och att kunna sova i natt. Som sagt det var ju inte planerat, utan jag klev på något tåg som plötsligt stod för dörren. Så jag går i någon form av "nöjdhetsrus" just nu. Att jag tog mig så här långt. Det tar nog igenom mig idag, men sedan är ju det en nästa dag och en nästa. Men jag tror, som du säger att man får ta det timme för timme. Och vara stolt över sig för varje som går.

Tack igen för din berättelse och för ditt stöd nu!

rabarber

Tack för att du frågar, Anders! Och för att du tänker på mig! Jo, jag klarade första dygnet! Med nöd och näppe ska tilläggas. Som sagt, det här är ingen lek och jag har som sagt inte haft en vit dag på 10 år!

Morgonen var ju som jag skrev tidigare tuff, sedan avtog det tyckte jag på eftermiddag och jag kände mig OK. Nöjd med mig själv ;) Men, sedan vid typ 8 på kvällen så small det till. Oj. Det var som att åka berg- och dalbana. Jag gick ju i tankarna att det kanske är dumt (t.o.m. farligt?) att gå "Cold Turkey" så här. Och då var det ju extreeeeemt nära att jag tog mig bara ett litet-litet glas vin. Men jag planade ut de där backarna en efter en - lite som att ta värkar när man föder barn.. ;)

Sedan skulle man ju sova. Hu. Väntade så länge som möjligt för att jag skulle vara ordentligt trött. Men det hjälpte föga. Har legat i princip sömnlös hela natten. Svettats och frusit om vartannat. Kastat mig fram och tillbaka. Haft ont i fötterna. Obehagliga pirrningar i benen och kli på kroppen. Fram på morgonen svimmade jag av till slut och halv sov fram till ett.

Nu sitter jag här med min Ramlösa och känner mig hyffsat OK faktiskt. Kändes på ett sätt bra med alla svettningar i natt (badade i dem...). Som att en del av skiten i alla fall har kommit ur kroppen. Duschen när jag vaknade var ljuvlig.

Så nu är jag på god väg in i dygn två. Må jag klara även denna dag! Målet är att bli helt alkoholfri. Insett för länge sedan att jag inte kan "ta ett glas vin då och då". Det är som när jag slutade röka. Och försökte feströka efter ett tag. Gick ju åt helvete. Jag är binär. På eller av.

Men jag fortsätter timma för timma. Och klappar mig på axeln för varje som går. Och med inspiration från dig, är det OK att misslyckas - att man inte får vara hård mot sig själv - huvudsaken är att man har målet framför sig och går "på'et" igen.

Tack för ditt stöd! Hur går det för dig?

Kram

NorthernSoul

Kämpa rabarber. Dygn 3 för oss imorgon! Vi är väl båda nya här. Har aldrig druckit till vardags så mycket men var så trött på söndags och måndagsångesten efter mina helgrace med A. Började prata så mycket skit och sårade folk jag gillar osv. Kan inte längre stå för hälften av all skit jag häver ur mig på fyllan. Det är inte jag. Lycka till!

rabarber

Men då är vi ju kompisar som håller samma dygnsräkning! Vad härligt! Då kan vi hålla extra koll på varandra och peppa :) Jag läste någonstans i forumet att flera också håller koll på antalet vinflaskor de INTE dricker, som någon form av boost (och antagligen en förfärlig upptäckt samtidigt). Så jag kan konstatera att jag då inte har druckit 3 flaskor hitintills. Det måste ju kroppen bli jätteglad av :)

Idag har det gått förvånansvärt bra (jämfört med igår). Tänkte till och med att om jag fick samma ångestattack ikväll som jag fick igår, då skulle jag faktiskt ta mig ett glas vin. Men det behövdes inte! Heja Ramlösa! Jag klunkar i mig litervis. Det hjälper. Och försöker hålla matklockan så att jag äter (även om aptiten inte är på topp). Nu bävar jag bara för sömnen som mer eller mindre var obefintlig i natt. Och att jag ska vara på jobbet imorgon och fixa det - det blir min nya svåra prövning. Men jag har som sagt till mig själv att jag tar det här timme för timme, dag för dag.

Och igen - starkt att ta steget! Vi fixar det här!

Anders 48

Till er båda! Ni gör det bra. Stå ut I den ibland vidriga abstinensen. Jag själv mår förhållandevis bra, en vecka efter senaste racet. En del bakgrundsångest som mol, men ok. Har varit ute och ätit med en god vän. Berättade att jag avstod alkohol för att jag har använt den av fel anledning ett antal ggr det senaste året, och att jag lovat mig själv att vara nykter ett tag framöver. Blev ämne för en bra diskussion faktiskt, och kändes väldigt bra.

Vi kämpar vidare!!!

Pytte

Hej på er alla, ny spelare på plan. Har flerårigt vindrickande bakom mig, vet knappt hur jag ska påbörja min historia men just nu är jag mest intresserad av att få tips på avgiftningen. Efter ett par timmar börjar jag skaka, hjärnan slutar fungera och jag blir oerhört arg och frustrerad på allt och alla. Ungefär som blodsockerfall..

rabarber

Det här är min första gång på 10 år som jag överhuvudtaget har en vit dag. Så jag är ju "ny" på detta. Jag är inne på mitt tredje dygn och skitstolt ;)

Abstinensen dag 1 was a bitch. Igår (dag 2) gick hyffsat bra och idag (dag 3) har precis börjat. Säkert är det fler i forumet som har bra tips - som har varit igenom abstinensperioder kanske flera gånger. Jag liksom bara "bet ihop" dag 1. Det värsta var ångesten på kvällen samt under natten. När jag sedan gick up dag 2 (sov knappt något), var det som om att det hade stillat sig något och jag kunde fungera hyfsat.

För mig är min nya kompis Ramlösa. Jag klunkar i mig litervis och det hjälper mot suget. Att äta regelbundet dämpar också. Godis, saltlakrits, ättikabaserade saker (inlagd gurka). Jag småäter hela tiden och som sagt dricker mineralvatten. Just att ersätta vinet med en annan dryck verkar flera tycka funka. Smoothies, joser etc.

Men själva skakningarna, ångesten etc. Det har jag inget bra svar på. Är det riktigt illa finns ju medicin att tillgå förstås. Hoppas du får svar från andra här! Tips är att lägga upp en egen tråd i ämnet!

Lycka till!

Välkommen till forumet. Vad bra att du tar kontakt, skriver och läser här. Du har mest frågor om abstinens beskriver du, nu inledningsvis. Tryggaste och säkraste är att ta hjälp inom vården om man upplever abstinens. Du kan ringa 1177, en beroendemottagning, närmaste VC eller sjukhus. Du kan också om du vill läsa under vår faktaflik; https://alkoholhjalpen.se/akut

Du är igång med en förändring nu! Hoppas forumet blir hjälpsamt för dig.
Vänligen
Rosette/Alkoholhjälpen

rabarber

Och fint att ni från Alkoholhjälpen också kommenterar och stöttar, Rosette!

Idag var det första dagen på jobbet efter att jag bestämt mig för att bli vinfri. Var nojjig onekligen. Det är ju en sak att svettas och brottas med abstinens inom hemmets väggar, men vad händer nu när jag åker till jobbet? Ångestattack i matsalen? Sov bara två timmar i natt dessutom. Så jag var ju inte helt hundra där på morgonkvisten. Och tänkte, att man kanske borde tagit några kompdagar? Too late. Nu var det bara att ta tjuren vid hornen. Laddad med petflaskor med mineralvatten och några rullar Lakritsal ;)

När jag satt på tunnelbanan hem kunde jag konstatera att jag klarat det. Rätt bra till och med! Så ytterligare en prövning i ryggen känner jag. En ganska stor prövning för mig.

Nu närmar jag mig min kritiska timme. Vid 8-tiden på kvällen brukar det slå till. Igår gick det hyffsat, men det är ju lite svajjigt. Gäller att hålla igång med annat. Tänkte jag skulle passa på att skura badrummet :) Och så hoppas jag vid gud att jag kan sova inatt. Två nätter med bara 2 timmars sömn sätter sig. Behöver ju sova! Valeriana inköpt - om det nu kan hjälpa något.

Kämpa på kompisar! Styrkekramar

NorthernSoul

Bra rabarber att du gick till jobbet och kämpa nu vid kl 20 som du skrev om. Jag gav bort den Alkohol jag hade hemma nyss. Kändes bra för det var till någon utan problem. Kämpa ikväll rabarber!

Maharion

Om jag kan sända styrka genom den digitala rymden till dig så skänker jag all den jag har! Det är så värt att komma ut i andra ändan på den resa du gör även fast verkligheten slår en i huvudet om och om igen. Att få uppleva känslor nyktert är ibland plågsamt och underbart. Den smärta du upplever nu, den är fullkomligt onödig och är som vi alla vet bistert självförvållad, vi dömer oss inte själva för det, för i varje ögonblick har vi ett val att göra, ett fortsatt klokt val. Tror inte att det finns någon här som vill återvända till denna kamp. Varje timme, varje minut lämnar du denna smärta bakom dig, för att ibland eskalera i toppar som blir värre och dalar det känns att detta är utan problem, till slut min vän så ebbar vågorna ut och solen lyser även på dig. Önskar se dig i solen där vi kan känna livets sus och brus som sig bör, där vi kan höra fåglarna kvittra och höra dig vissla till dess sång.

Styrka till dig och dina färdvänner NorthernSoul och Pytte!

NorthernSoul

Hur gick det igår efter 21 Rabarber? Fick du någon skönhetssömn? Min var helt okej. Nu jobb igen. Ha en bra dag med ett förhoppningsvis nyktert val. Annars är det bara att resa sig igen. Dygn 4 nu :)

rabarber

Tack för dina vackra och inspirerande ord! De behövde jag verkligen när jag läste dem kl 2 i natt för att jag inte kunde somna. Värmde och stärkte mig! TACK! Hade det inte varit för dig och detta Forum hade jag aldrig klarat mig så här långt! Dag 4 nu och det går framåt. Har brottat ner demoner på vägen och känner mig starkare för varje dag som går. Med det jag får av dig och andra här så känner jag mig full av tillförsikt att jag ska fixa det här!

Kärlek från mig <3

rabarber

För att du tänker på mig! Jo, jag klarade mig igenom de jobbiga timmarna igår - det går lättare och lättare! Men sömnen, äsch. Sömn är väl over-rated? Jag har väl fått några fler timmar i natt. Kanske 4. Och ska man tänka positivt, så är det ju 2 fler än både igår och i förrgår! Heja det!

Valeriana hjälpte väl inte så bra som jag hade tänkt. Och eftersom jag dricker så mycket mineralvatten, så måste jag ju springa på toa titt som tätt! Precis när man kände att sömnen var på gång.. Fast hellre det, kanske.

Så nu NorthernSoul, är det dag 4. FAN, vad bra vi är!

Heja oss och alla andra som kämpar!

May the Force be with us!!