Hej
Det är ett par månader sedan jag var aktiv.... o värre har det blivit! Då mamma o pappa har gått bort med ett par månades mellanrum har drickandet lindrat o hjälpt. Jag började gå till samtal o började med tabletter o tyckte jag drog ner drickandet till nått glas fre o lörd. Sedan skulle jag utomlands o jag drog ner på tabletterna, mest för jag är så jävla flygrädd o ville bli lite berusad av nått glas vin.... Bara där ökade drickandet igen

Nu de sista 4-5 veckorna har jag haft tarmvred o åkt in o ut till akuten varje vecka, inga tabletter hjälpte så jag slutade med A tabletterna. Smärtan har jag lindrat med starka tabletter o vin.... Oro för op (gjort 4 st var av två med svåra komplikationer ) har gjort att jag druckit mer o mer. De planerade in op för 3 veckor sedan, vindrickandet ökade för varje vecka. Op blev inställd även om jag låg med dropp o lugnande o skulle rulla in. Tidsbrist. Ny op tid två veckor senare..... Jag har pendlat mellan akuten o systemet varannan dag. De ville inte akutop då jag är gastric bypas op o de behöver special kirurger.
Nu är jag nyopererad men kan ju faaaaan inte sluta dricka. Sitter här nu bakis o måste till jobbet. Längtar tills em då barnen är borta o mannen skall komma sent, då hinner jag få i mej en flaska vin.....

Detta är helt patetiskt! Vill men orkar inte sluta! Till o med ljög för samtals tanten att fortfarande ligger inne o kan inte komma till henne i morgon.....
Suck!

Lena72

Sovit dåligt.... hade varit skönt om jag hade vaknat helt pigg och fräsch men Rom byggdes inte över en natt.

Sitter här dock och är lite sugen.... (Sjukt!)

Lena72

Sovit dåligt.... hade varit skönt om jag hade vaknat helt pigg och fräsch men Rom byggdes inte över en natt.

Sitter här dock och är lite sugen.... (Sjukt!)

En dag i taget och snart så blir det en vana att vara nykter. Suget har du säkert egna knep att mota. Mitt sätt är att komma ihåg mitt fylleröda ansikte när jag druckit för mycket, barnens kommentarer om det, deras oroliga och ledsna blickar. Även dom värsta fyllorna där det blivit gräl och bråk avhåller mig. Sen kan man ju tänka hur man vill ha det i framtiden. Är A det viktigaste i mitt liv? Varför? Ja du fattar nog hur jag menar. Var stolt över dig själv för varje dag som du vaknar nykter. Ha de gott...

Lena72

Igår ringde svärfar vid 17 att han hade skurit sig i halsen. Försök till självmord. Det blev att skicka ambulans o polis. Tänk vad A gjör med oss!!
Min man grät och efter ett par timmar fick vi besked att det inte var så farligt! Efter 5 timmar på psykakuten blev han efter han hade lovat att inte göra om det, hemskickad?!
Hur funkar vårt samhälle????
Min man som inte har A problem hällde upp ett par regäla whisky. Då hällde jag upp vin....
Nu får jag ta om dag 1.

Lena72

Min man jag o hans syster åkte ner till svärfar idag och gjorde en konfrontation. Vi grät, skällde bönade o bad att nu får det vara nog! Vi fick i honom antabus och skall till läkaren på onsdag för att få nya mediciner för hans ångest.
Han såg ut som 90 år (är 70)
Bajs, kiss o blod överallt! Gammal mat och jätte smutsigt....
Så vill jag inte bli! Rädd att om jag inte slutar nu hamnar jag där han är idag!
Fy fan vad A gör med en......

Ja, man blir rädd för vad a gör med hjärnan. Tänker mer o mer på det och det är obehagligt. Tråkigt att läsa om din svärfar och tråkigt för din man som redan har en med beroendeproblematik i släkten. Det har även min sambo och jag skäms därför extra mycket över att jag dricker. Han ska inte behöva hantera det tycker jag egentligen. Han bestämde sig själv för att hans barn aldrig skulle behöva ta hand om honom och han har aldrig varit full i deras närhet. Men som vi ver så är beroendet svårt att hantera. Jag kunde inte hantera det så länge jag kunde dricka öppet hemma. Det är jobbigare att smygdricka och blir då heller inte lika ofta. Lite självreglerande. Tycker att det är dags för dig att ta ett snack med din man om att du lägger av helt en längre period. Är man op som du så saknas också en enzym som bryter ner a och som gör att det stannar längre i kroppen. Det kanske är därför som det är så fruktansvärt svårt för dig att sluta så länge du fyller på ibland. Jag tänker som du att jag är oerhört rädd att jag ska supa mig till ett stadium där hjärnan är så påverkad att man inte längre bryr sig. Det är inte värt det och ändå.., jag som vet att jag mår bättre utan.

Lena72

Känns skönt att se ditt svar!

Behöver verkligen ta ett regält uppehåll!

Lena72

Hoppas jag nykter! Har bokat in en bio! Har inte varit på bio och nästan två år! Jo med barnen men inte påkvällen o kollat vuxenfilm. Min man vill också ut o äta men jag sa att vi inte hade råd (hade ju unnat mig vin då)
Håll tummarna att jag är stark.....

Vitmosssa

Och jag känner så himla mkt igen mig !! Har hållit på med smygdrickande länge , nu är det nog hoppas jag sedan i förrgår då jag återigen svek min man& mig själv genomsätt smygdrickande flera glas vin.( barnen var inte hemma då). Det får var nog nu för min man är helt knäckt och så besviken. Har aldrig sett hnm så. Jag känner mig starkt beslutsam nu men vet att det kommer vara mkt svårt det här,särskilt nu på sommarn. För mig måste det vara nolltolerans.
Tack att du delar med dig, det hjälpernas mkt att läsa! Du verkar vara en rolig och smart person oxå?

Lena72

För de stöttande orden!
Behövdes lite extra idag! * leeer

Skall nog läsa igen om ett par timmar! Hi hi

Lena72

Sova, ja. Lite vin eller inget vin. Somnar gör jag, men vaknar vid 02-04 kan inte!!!! somna om!
Min hjärna går på högvarv! Lite som inför ett prov (DÅ fattade min man)
Har snott mammas (nu död) tabletter. Insomningstabletter! Kanon! Delar till o med i 3 delar! Minsta mg sorten.
Nu vill ingen läkare skriva ut mer då jag är ärlig o sagt att jag är en beroende människa. (Tabletterna är beroendeframkallande) (fattar jag nu!)
Har inte sovit på 4 dygn. Jo jag somnar men vaknar vid 2-4 o kan INTE somna om!
Då vill jag inte ha en tablett där jag måste ta dem 1 timma innan!! som håller i sig i 10-12 Tim? Vad gör jag?
Har ni erfarenhet av:
Theralen?
Hydroxyzine?
Tar även Campral, hjälper ju inte?! (Mot sug)
Ätit i 8 dagar, känner inte någon lättnad alls.
Känns SÅ tröstlöst!
Vill ju men orkar inte sluta själv..,,

Nån som vet? Sömn o vin hör ihop för mej...,,

Vitmosssa

Hej igen! Jag har ätit imovane insomningstabletter, ej beroendeframkallande, funkade bra för mig. Äter även lergigan mite vid oro, funkar bra mot sug rycker jag då det dämpar oron som ofta gör mig sugen på alkohol. Vet ju ej dock om det är samma för dig. Har oxå provat Campral, två tabl tre ggr dagligen, tyckte de hjälpte lite i början men inte efter ett tag så nu har ja slutat med dem. Hur har det gått för dig?

Lena72

2 tabletter 2 gg/ dag. Hjälper inte, läkaren svarar inte!
Vågar jag öka?

Du berättar på ett illustrerande sätt hur det är att behöva stå ut i ångest, och det är tufft och slitsamt. Vill ändå skicka med dig att obehaget till slut går över om man orkar vara kvar i det utan att fly. Alkohol är ju förrädiskt på så sätt eftersom att det lurar oss till att det på kort sikt i stunden tar bort känslor vi inte vill ha, men på längre sikt leder det oss ofta till ett liv med lägre kvalité.

Det är ofta hjälpsamt att försöka fokusera på nåt annat när ångesten/obehaget/suget sätter in, gärna någon form av kroppslig aktivitet. Att exempelvis hålla i en isbit kan ibland vara hjälpsamt för att kunna skifta fokus. Du kan också prova att skriva ner hur du tänker/känner, allt som skapar distans till det som pågår är bra. Ju fler gånger du lyckas stå ut trots obehag desto lättare kommer det att bli. Men det är inte lätt och du är långt ifrån ensam om dina upplevelser. Första steget har du ju redan tagit genom att formulera att du önskar en förändring. Fortsätt skriva här också för stöd på vägen.

Önskar dig lycka till!

Varma hälsningar,
Miriam Alkoholhjälpen

jas75

Kan du kontakta sociala. De kan gå in å betala. Tror det skulle vara bra för dig. Vara på en plats där det inte finns tillgång till alko. Kanske hinna börja lära känna ditt nyktra jag :) Är du helt ärlig med din alkotant? Om inte, bli det. Är man inte ärlig får man inte rätt hjälp. Styrkekramar ?

Heddali

Jag har också väldigt känslig sömn och har också haft/har en ångestproblematik. Jag kan tycka att det är viktigt att du får sova men utan alkohol. Lergigan äter jag, bara en tablett till kvällen. Det är ingen insomningstablett utan egentligen en allergi tablett. Är milt lugnande och dämpar oro ändå och man sover bättre. Är inte beroendeframkallande vilket jag tyvärr tror imovan är.

Och när jag drack vaknade jag ofelbart vid 2-4 tiden. Kanske då som a lämnade kroppen och den tyckte att den behövde mer. Tog fram spikmattan eller tog valeriana i desperation när jag slutat dricka a. Det blev ordning på sömnen till slut. Jag använde också insomningstabletter en kort period, men liksom för dig Lena72 var mitt problem när jag vaknade på natten och inte kunde somna om. Det funkar bättre nu nör jag oftast inte dricker. Dricker jag vaknar jag ofta på natten igen, från att annars oftast sova hela natten.