Det här försöket ska lyckas. Nu har jag testat flera gånger och bestämt att jag ska dricka högst två gånger per vecka och inte mer än tre glas, helst två! Och det har inte lyckats så bra men mitt drickande har minskat avsevärt. Jag vill få kontroll över alkoholintaget. Nu är det en ny period och jag har tänkt mig att dricka en gång i veckan och inte mer än tre glas och att aldrig bli berusad.
Har varit full alldeles för många gånger, gjort bort mig och gjort mina barn ledsna. Och varit på väg att falla igenom helt.
Senast jag drack öl och vin var påskafton och då klarade jag att hålla gränsen vid fyra glas. Jag är så nöjd med det!
Nu har jag varit alkoholfri i 19 dagar och innan dess i 15 dagar. Jag kommer välja att vara alkoholfri så länge som jag känner att det behövs.
Och det kan ju bli skönt! Kommer att skriva om mina tankar och hur jag gör för att klara det här, jag gör ju tvärtemot er andra i vissa avseenden.
Och ja, jag har insett att jag är beroende men måste lära mig att tackla det.

träningstanten52

Nu är hyllan i kastrullskåpet nästan full med flaskor som jag beställt men inte druckit upp, det är belöningen för att jag hållit mig i skinnet och låtit bli att dricka. Ser fram emot två glas på Valborg. Det här är ju inte klokt att jag redan nu måste sitta och planera när jag ska unna mig att dricka nästa gång!
Går det här över någon gång eller kommer jag att sitta och fylla i min almanacka i framtiden också?

träningstanten52

Gårdagen var riktigt tuff, fredag kväll och inget vin i sikte. Ingen matlagning och inga gäster. Det var riktigt tråkigt och mitt planerande med när jag ska ta mig ett glas blev bara jobbigt. Det hade varit bättre om jag hade försökt avleda tankarna och istället göra något helt annat men jag lär mig och beroendet ska ju minska ju längre tiden går.
Och nu när helgen är här och jag kan planera för födelsedagen, läsa kokböcker och njuta av att min lust avtar så kommer det att gå bättre!
Nu ska jag fylla i en ny nolla i loggan!

Väl mött alla nyktra pen pals

Leverjag

De läker både kropp och själ. Grattis! Starkt att klara med massa vin hemma. Varför vill du dricka på Valborg?

Ha en fin dag!

träningstanten52

Jag ska träffa näst äldsta väninnan och vi ska ut och äta och jag kan ju inte tänka mig att dricka Ramlösa! Inte ännu! Men jag ska hålla i nykterheten och inte öppna en flaska hemma efteråt. Det ska bli nya regler, inget ensamdrickande i fortsättningen!
Ha en jättehärlig och nykter helg!

träningstanten52

Och jag ska inte fortsätta mina strategier om dom inte funkar. Nu följer jag fem olika vinbloggar på nätet och jag kan nog inte låta bli att beställa en flaska till. Jag har ju ingen som helst lust att sluta helt utan vill lära mig att dricka mycket måttligt. Högst två glas tack!
Och kan jag se fram emot något trevligt så blir det nog lättare att begränsa sig. Jag har ju bestämt att det inte handlar om att jag aldrig mer får ta ett glas vin.
Ja det här kanske funkar bättre, det funkade ju bra att byta strategi när jag bantade. Gick och köpte nya kläder som var lite för små och alla sa nej gör inte det, tänk om du misslyckas, men jag lyckades. Vad sägs om att bli vin kännare? Bah
Tänker så klart fylla i en nolla även idag!

anonym11208

Jag är en ensamdrickare och det blir oftast allt för många glas hemma i soffan. Känns så meningslöst att vakna upp och vara bakis för att man har druckit själv, men jag har med små steg börjat vända detta. Tack vare forumet och min vilja, så jag säger heja heja!!!

träningstanten52

Min nya regler blir att aldrig ensamdricka hemma, att bara dricka i sällskap och att inte bli berusad! Jag kommer vara tuff och återhållsam och ska gå en kurs i vinkunskap. För jag kommer inte att kunna säga att jag aldrig mer vill dricka vin. För det vill jag! Men jag inser att jag blivit beroende och behöver tänka om. Kan man lyckas? Ja, jag tror det! Jag måste ju lära mig att umgås men vinet igen för jag kommer inte lägga av att dricka trots alla varningar här på forumet och som jag själv undrar över.
Ha en fin dag pen pal

Rädd

Det är min fråga också. Jag tror det är som i de flesta destruktiva relationer. Man måste göra slut och inte umgås på ett tag. Kanske man kan bli vänner men det blir aldrig detsamma igen.
Vi kan stötta varandra här och vara ärliga för jag har en önskan, precis som du. Inget ensamdrickande och inte bli berusad. Inget smygande och ljugande kring alkohol.
En god söndag

träningstanten52

Missbruk och missbrukare så nedvärderande ord, omdömen om en människa med problem. Vem uppfann dom här uttrycken och varför? Kan det ha varit någon i behandlingsbranchen som tröttnat på sitt jobb och som inte längre var en framgångsrik hjälpare? Som inte hade förmågan att kunna skapa en dialog med patienten. Någon som inte vill ägna tid åt att motivera till nykterhet och som bara vill jobba med motiverade patienter.
Jo, jag vet det är individens ansvar att ta hand om sina problem och det är individen som lyfter glaset från bordet till munnen.
Men vilket ansvar har behandlaren som tar 900:- i timmen? Borde man inte kunna utlova resultat om man tar betalt och inte skylla misslyckandet på patienten?
Det är inte många som tackar nej till behandling om man erbjuds adekvat hjälp!
Ja vi är många som inte vill misslyckas och jag hoppas att ni mina pen pals slutar med att definiera er som missbrukare!
Skriver så klart in en ny nolla i loggan och låter bli vinet denna vecka.

träningstanten52

Ja, gårdagens inlägg var nog väldigt provocerande. Man ska ju inte bita den hand som hjälper en! Nej jag är självklart tacksam för att det finns hjälp att få när man behöver.
Men man måste kunna värdera och ha olika åsikter om hur de hjälpen ser ut. Om behandlingen inte fungerar så måste man ju kunna diskutera varför? Och är det saker som fungerar eller kan det göras annorlunda. Vems är ansvaret när behandlingen inte fungerar?
Ja, mitt jobb är inte behandling men mina erfarenheter har jag fått genom jobbet och av klienter. Mina första år erbjöd jag klienterna vistelse på behandlingshem för att senare få marknadsföra klienterna så att de accepterades av behandlingshemmet.
Personalen ville enbart jobba med motiverade klienter som höll sig till personalens regler...........
Ja, i dag är det helt annorlunda och det är klienten som ansvarar för att bli nykter.
Jag fortsätter att läsa trådarna här för att lära mig mer och för att hitta en egen väg och nu letar jag vidare genom utbildning hos munskänkarna i mitten av maj.
Fortsätter med nollorna ett tag till, det är kanske lagom med tre månader för att kunna börja på ny kula. Jag skulle tro att det tar ett år innan man har fått kontroll på sin alkoholkonsumtion.
En skön tisdag och kom gärna med synpunkter.

träningstanten52

Och jag har läst massor, så lärorikt och så sorgligt. Ett steg framåt ja, då är skammen förbi! Jag släpper den och ser mig själv som fullt kapabel att handskas med mina problem. Jag lämnar alla trista, pinsamma och gräsliga minnen bakom mig. det ska inte hända igen utan jag ska må bra och skratta. Och vinkännare utan alkoholproblem är min nästa utbildning. Vad jag gör om det inte lyckas, ja det får nog bli för mig som för de flesta härinne, nykterhet och räkna sina glas. Planera och begränsa. Som viktväktarna, ta kontrollen!
Människan kan förändras hela livet och gör det också. Jag vet av erfarenhet!
Och nollorna ska fortsätta ett tag till, känns bäst så.
Ha en riktigt skön onsdag!

träningstanten52

Jag mår ganska bra idag men det har ju inte alltid varit så. Inte i barndomen, inte i tonåren och inte heller i vuxenlivet. Och att inte kunna hantera alkoholen har ju hängt ihop med detta. Det är när jag mått dåligt som jag inte kunnat detta. Och inte heller när jag till sist hade utvecklat mina alkoholproblem, att inte kunna stoppa i tid.
Det var inte ofta jag drack alkohol i mina tonår eller i tidiga vuxenlivet, kanske ett par tre gånger per år men jag kunde inte dricka normalt. Blev full och kräktes för det mesta och kände mig så vedervärdig och lovade mig själv varje gång att det här skulle bli sista gången......aldrig mer!
Det gick ett antal år och det gick några år när jag var gift men sen kom sömnproblemen och jag började tycka att det var så skönt att kunna somna efter två glas vin. Drack i smyg några gånger men insåg snabbt att min man hade avslöjat mig redan första gången. Ha ha
Slutade bums eftersom jag insåg att det var helt galet och att han aldrig skulle tolerera det. Jag ville inte skiljas då.
Ja det blev en uppslitande och påfrestande skilsmässa inte pga alkohol utan andra orsaker. Känslorna dog hos oss bägge och då började mina alkoholproblem på allvar när mitt själsliga välbefinnande inte kunde tyglas. Jag behövde lätta på ventilen och prata och det hade jag aldrig kunnat utan alkohol. Aldrig någonsin, tyvärr!
Det blev tio sorgliga år men nu har det vänt!
Ja nu kämpar jag på med att hitta alternativ till mig som jag kan praktisera och började av den anledningen skriva här. Har läst hela morgonen och lärt mig ännu mer.
I dag är det torsdag och Carl Jan har vintips i p4 extra, ska lyssna och njuta av vädret.
Och nollorna ska fortsätta till den 7 maj och födelsedagsmiddagen. Kommer det funka med två glas vin?
Väl mött kämpande pen pals

träningstanten52

I dag är det fredag och jag känner inte suget efter vin. Beror det på att jag bestämt mig för att inte dricka innan födelsedagsmiddagen den 7 maj? Eller är det abstinensen som börjar avta? Den skulle ju pågå 3-6 månader.
Jag har läst mina vinbloggar och lyssnade på Carl Jan under gårdagen och jag kan inte låta bli att beställa ett par flaskor till. Så inspirerande att lyssna på honom och att lära sig mer.
Jag tycker ju verkligen att vin är gott men har ju använt vinet till att döva min ångest, kunna slappna av, kunna prata om känsliga saker utifrån mig själv, att sova på..............
Och grundorsaken, vad är den? Är det flera olika orsaker? Ja det är det nog som vanligt mellan 20 och 40 olika samverkande faktorer som medförde att jag blev beroende. En del orsaker och händelser kan jag se och förstå att de har påverkat mig negativt. Och de har medfört en hel del som varit svårt och tungt i mitt liv.
En del av sorgerna har försvunnit och jag har fått andra reflektioner genom mina terapisamtal. Kontakterna med tjejerna känns bättre och lättare men mellandottern vill styra hur mycket jag ska dricka på en middag. Och jag insåg sist att det behövde inte vara fyra glas.
Ja, det kan vara bara bra att lyda sina barn ibland!

Levande

Vet inte om jag tycker du är modig eller att dumdristig ☺
Huvudsaken är att du mår bra på ditt sätt och hoppas så att det funkar för dig.
Kram och styrka till din dag

träningstanten52

Jag har alltid tyckt att det funkar bäst när jag går mina egna vägar. Jag är nog också en person som utmanar och provocerar ibland. Säger det jag tänker och tycker på den här sidan.
Jo, det viktigaste för mig är att må bra. Och att mina barn ser att mamma mår bra och dricker inte hemma längre! Och vinprovning har jag bokat in i maj.
Ta väl hand om dig Levande och sätt en nolla i loggan!

träningstanten52

Ja jag fortsätter att läsa och reflektera och det är viktigt att förstå och reflektera över hur det här alkoholberoendet har skapats. Det blir lättare att förstå vilken hjälp som skulle kunna vara bra!
För mig är det inte AA, jag kan inte tänka mig nåt värre än att stå och säga hej, jag är alkoholist. Varför stämpla sig själv? Obotlig kroniker, kanske nån enstaka?
Varför en diagnos på ett beteende? Vilken funktion fyller diagnosen för patienten, läkaren eller för omgivningen?
Jag har förstått att man kan avbörda sig skulden delvis, gå vidare med stöd men hur långt räcker det i ett tillfrisknande?
Ja det är ju heller inte så att en fem veckors internetkurs avhjälper alkoholproblemen men det är en bra början på en tid av nyktra reflektioner och förändring.
Men sen kommer en ny tid och nya tankar och det är du själv som är bäst på att veta vad som behövs.
Jag skriver självklart en ny nolla i loggan!

RaniLee

Jag har läst din tråd och följer den nu. Du utmanar verkligen dig själv och det är spännande att läsa om hur du tänker. Jag har inga barn hemma sedan nästan 20 år, så de har aldrig sett mig apfull när de var barn. Mitt riskbruk aktiverades när min son gick bort för 14 år sedan. Jag tycker också om vin och särskilt röda fina vinerna, men inser att jag måste ta färväl av denna ädla dryck, kanske för alltid? Jag har varit en gång på ett öppet AA möte och det var väldigt omvälvande, på ett fint sätt. Det var faktiskt då som jag för första gången insåg att jag hade ett beroende och inte "bara" var medberoende.
Just nu tar jag en dag i taget...
Lycka till med dina nollor!

träningstanten52

Skillnaden mellan mitt drickande och andras drickande för tre år sedan. Men innan dess, nej då!
Och jag har också insett att jag inte kommer sluta dricka goda viner så jag måste lära mig på nytt hur jag ska handskas med alkoholen.
Det är ju en del vinkännare som har problem även i Tv rutan eller hur? Men jag tänker inte tillhöra den skaran.
Jag har läst din tråd och kan verkligen förstå att sorgen är djup och alldeles för smärtsam.
Ta en dag i taget och skriv in dina nollor varje dag redan på morgonen!
Kram från en blivande munskänkare

träningstanten52

Ja nu är det 7 veckors nykterhet, en dag med vin men jag lyckades hålla det måttligt! Och nu känner jag att jag kan fokusera på annat än vinet.
Det är lättare att se alla negativa konsekvenser idag och samtidigt fortsätta att se framåt. Det är nu jag alltmer märker förändringarna i min kropp och in min knopp! Sömnen är inte bra men avsevärt bättre sover kanske tre till tre och en halv timma i sträck. Och somnar om på morgonkvisten vilket jag inte gjort på de senaste tio åren.
Och lugnet som finns hos mig och jag skrattar idag! Skuld, skam och straff håller på att försvinna och mina reflektioner om barnuppfostran fortsätter.
Och reflektionerna om alkoholens verkningar fortsätter också, dags att prata om det också. Visst är det trevligt också med ett glas men vad händer när de går snett...........?

Rickard

Det måste vara superskönt med sju veckors nykterhet grattis det glädjer mig. För min del är jag inne på dag två som nykter en början ivarje fall. Jag känner att jag inte kan kontrollera mitt drickande när jag börjar så kan sluta hur som helst, en del gånger går det bra men det kan likaväl gå åt skogen, det är som ett lotteri. När det går åt skogen blir jag mycket sjuk så jag vill inte chansa det är inte värt det men likförbannat så åker man dit ändå ibland.

Önskar dig en härlig vit söndag