Det här försöket ska lyckas. Nu har jag testat flera gånger och bestämt att jag ska dricka högst två gånger per vecka och inte mer än tre glas, helst två! Och det har inte lyckats så bra men mitt drickande har minskat avsevärt. Jag vill få kontroll över alkoholintaget. Nu är det en ny period och jag har tänkt mig att dricka en gång i veckan och inte mer än tre glas och att aldrig bli berusad.
Har varit full alldeles för många gånger, gjort bort mig och gjort mina barn ledsna. Och varit på väg att falla igenom helt.
Senast jag drack öl och vin var påskafton och då klarade jag att hålla gränsen vid fyra glas. Jag är så nöjd med det!
Nu har jag varit alkoholfri i 19 dagar och innan dess i 15 dagar. Jag kommer välja att vara alkoholfri så länge som jag känner att det behövs.
Och det kan ju bli skönt! Kommer att skriva om mina tankar och hur jag gör för att klara det här, jag gör ju tvärtemot er andra i vissa avseenden.
Och ja, jag har insett att jag är beroende men måste lära mig att tackla det.

träningstanten52

Ska komma ihåg det till lördag. Det är skönt med rutinerna på jobbet och just nu är det bättre att jag är där och inte ledig!

träningstanten52

Ja, den avhyvling som jag fick av chefen saknar motstycke och sans. Hela eftermiddagen har gått åt till återhämtning och till reflektioner men jag har också klarat av att även prata med barnbarnet och lyssna på honom, bjudit på mat och sen insett att det blir bättre i morgon.
Och det är trevligast med positiva faktorer och det trevliga idag var en föreläsning om alkohol och vårt sätt att dricka och vilka effekter två glas vin har på kroppen och vilka effekter fyra glas vin har och vad gör de flesta när det blivit sex glas!
Ja sen finns en hel del effekter som är positiva och som finns och upplevs av alla vare sig du dricker mycket eller litet!
Och alkodimman är skön att slippa!

Levande

Hoppas du får en bättre dag och du är stark som klarar sådana dagar. Funderade över om jag känner någon som bara dricker två glas vin, men kan inte komma på någon utan bara min pappa som är oerhört måttlig

träningstanten52

Jo, i dag var en bättre dag och träningen gick riktigt bra. Känns bättre och hoppet att allt blir normalt i knät har kommit tillbaka. Och chefen kom med taxikvittona godkända och verkade normal men jag har mailat facket!
Fan inte litar jag på henne och nu känns det viktigt att skydda min personliga intrigitet ett tag. Står över nästa AW med henne!
Ja det går verkligen framåt nu för mig, igår sov jag första hela natten sedan december månad när jag slutade med mina sleeping pills.

träningstanten52

Nej nu ser jag verkligen framåt och kvällens studentfirande blev så lyckat!

träningstanten52

Jag ser bara framåt och försöker ha en strategisk planering för nykterheten och familjelivet! Så därför ska vardagsrummet occuperas!

träningstanten52

Den blir det och nu vänder det för mig i privatlivet! Har lärt min en ny färdighet, gränssättning!

Vitis

... låter som en färdighet jag skulle behöva träna på.

Både gentemot mig själv och min omgivning.

Levande

Gränssättning är bra och du får lära oss andra detta.Skönt att det vänder för dig nu och att livet känns enklare.
Ha en bra dag

träningstanten52

Och du har dina kloka val, bra tycker jag! Tja gränssättning är viktigt både när det gäller vinet och när det gäller annat. Jag kanske skulle ha blivit fröken istället.
För mig handlar gränssättningen om att jag inte ska bli taskigt behandlad, inte jobba för mycket, och få mötas av respekt för mig som person. Att inte bli utnyttjad osv......
Nu har jag börjat här hemma och ska försöka sprida andan på jobbet och till familjen. Får se hur långt jag kommer.
I morgon börjar semestern.
Ja Vitis övning ger färdighet så träna flera gånger, till slut har du nog lärt dig.
Ha en fin weekend!

träningstanten52

Ja, den ska jag markera nu idag. Tack, men jag vill inte ha ett samtal i dag, jag vill prata med facket först! Och loggan ska jag använda under min semester.
Och nu ska jag börja läsa igen för mitt eget nöje. Börjar med mr Grey och fifty shades of grey. Jag återkommer med en recension om boken.
Ja, jag mår så mycket bättre efter några månader av nästan nykterhet.
Trevlig helg alla pen pals

Levande

Du låter stark och är glad för din skull.
Skall inte säga vad jag tyckte om den boken ännu, skall se vad du tycker.
Ha en fin dag och chocka chefen med gränsdragningen

träningstanten52

Min planering lyckades nästan och både dottern och jag har haft en trevlig semester. Det blev lite för mycket vin men inget katastrofalt misslyckande.
Och nu börjar jag läsa kokböcker och planera för midsommar och nykterheten ska hållas i schack med hjälp av gränssättning av vinet. Och stressen fortsätter här hemma , jag som trodde att jag skulle slippa den nu. Får se hur det känns i morgon.

träningstanten52

Nu sätter jag mina första gränser på mitt sätt, ett sms till barnbarnet att man inte slänger igen dörren med värsta slängen när man är arg. Ungen frågar lugnt och sansat, får jag inte bli arg. Helt otroligt, var det en styrkedemonstration?
Och chefen kom och smörade och frågade hur helgen varit, vet inte om hon tänkt till eller hur det kommer sig.
Mötet med facket blir i morgon och jag sitter inte och dricker ensam eller i trevligt sällskap. Har klarat av att hålla den gränsen.
Gränssättningen måste jag träna mer på så att det blir på ett bra sätt för mig och på ett bra sätt för andra. Konsten att säga nej på ett vänligt sätt!
Det är fan i mig inte lätt att lära sig men jävlar jag har lyckats här hemma idag! Får ge mig själv beröm för det. Och nu sätter jag igång med att läsa om mr Grey.

träningstanten52

En helt vanlig dag och allt känns bättre nu. Yrseln har minskat och är nu nästan borta och får se hur det blir i morgon. Känns det fortfarande bra med att sätta gränser? Jag tror nog det!

träningstanten52

Det var ju så jag bestämt att jag ville ha det i mitt liv. Jag skulle ut ur alkodimman och må bra. Och nu är jag på väg för att förverkliga det.
Nu blir det shopping och alla ungarna på middag under helgen. Cykeln ska fram och träningen ska bli bättre med en kärra mat bakpå!
Det är väldigt skönt att vakna utan baksmälla, varken av vin eller sömntabletter! En glad och nykter midsommar önskar jag alla.