Det här försöket ska lyckas. Nu har jag testat flera gånger och bestämt att jag ska dricka högst två gånger per vecka och inte mer än tre glas, helst två! Och det har inte lyckats så bra men mitt drickande har minskat avsevärt. Jag vill få kontroll över alkoholintaget. Nu är det en ny period och jag har tänkt mig att dricka en gång i veckan och inte mer än tre glas och att aldrig bli berusad.
Har varit full alldeles för många gånger, gjort bort mig och gjort mina barn ledsna. Och varit på väg att falla igenom helt.
Senast jag drack öl och vin var påskafton och då klarade jag att hålla gränsen vid fyra glas. Jag är så nöjd med det!
Nu har jag varit alkoholfri i 19 dagar och innan dess i 15 dagar. Jag kommer välja att vara alkoholfri så länge som jag känner att det behövs.
Och det kan ju bli skönt! Kommer att skriva om mina tankar och hur jag gör för att klara det här, jag gör ju tvärtemot er andra i vissa avseenden.
Och ja, jag har insett att jag är beroende men måste lära mig att tackla det.

Mimmla

Var och en måste få ha rätten att uttrycka sig fritt i "sin egen" tråd. Vi gör alla vår individuella resa och måste få pröva det vi tror på. Kanske kommer träningstanten52 fram till att hennes strategi inte funkar, kanske funkar den för just henne - vem vet?
Det här är inte ett forum där vi ska döma varandra. Blir man provocerad av vad någon skriver så kan man ju helt enkelt välja att lämna tråden.

Håller med, försök hålla stilen i andras trådar. Jag har också ett annat mål. För mig funkade kontrollerad konsumtion under lång tid tills jag drabbades av en personlig tragedi. Nu tror jag att jag är på banan igen och har inte för avsikt att sluta helt. Förstår till viss del att det kan vara provocerande att ta del av de här tankarna om behandlingar och drickande, men de finns i träningstantens tråd och man kan låta bli att läsa. Jag tror att vi är olika och att man får acceptera att det inte finns en väg ur detta. Ämnet heter f.ö. Förändra sitt drickande.

att jag inte är ute efter att censurera någon varken person eller åsikt. Jag gick in i tråden för att jag tyckte att AA och därmed tolvstegsmodellen beskrev på ett felaktigt sätt. Jag ser tolvstegsarbete som ett självhjälpsprogram och har sett det både fungera och inte. Precis som med olika behandlingsmetoder. Och fastän jag förstår att de som kämpar emot alkoholsuget kan provoceras håller jag helt med om att man är fri att skriva om det man själv ser som den bästa vägen i sin egen tråd. Det finns ju admins som håller oss på 'den rätta vägen' och på detta forum är den bred.
Söndagsfrid / mt

Li-Lo

Ja vi hoppas att vägarna till "målet", vad de än må vara, är fler och att de får rymmas här. Respekt och ödmjukhet med fokus på den egna berättelsen och erfarenheten.

vänligen Li-Lo
Alkoholhjälpen

"Sätta dig på dina höga hästar och raljera över det jag skriver?"

Jag blev provocerad av att du totalsågade en ideell organisation som räddar livet på tusentals människor årligen (AA).
Men strunt samma. Vi har inget att säga varandra och jag kommer inte att kommentera i din tråd eller dina inlägg framöver.
För husfridens skull :)

träningstanten52

Tack för stödet Mimmla och Sisyfos och för synpunkterna från er andra!

Ja nu är det måndag och en ny vecka och min helg har varit så trevlig. Alla nöjda och mängden vin höll jag i schack, en lång kväll och mycket prat och glädje.
Mängden jag kan dricka utan att känna mig berusad har förändrats nu är det ca två glas men jag drack tre plus lite öl!
Har lärt mig en ny gräns och det ska inte vara mer än två glas i fortsättningen.
Känns så skönt att mina normala gränser börjar komma tillbaks för egentligen så är det ett, högst två glas som funkar.
Det känns katastrofalt att jag suttit och druckit en hel bag i in box över helgen plus två glas vin på vägen hem från jobbet på fredag och ibland ett glas på torsdag på vägen hem och ibland även ett glas på onsdag kväll!
Det blir bara en Ramlösa på puben numera!
Så mycket vin och så jävla osunt drickande! Och det var varje helg.
Och jag fortsätter med nollorna i loggan, det ska inte vara något mer ensamdrickande för mig! Men varför är det så många som skriver om sina återfall här på forumet?

Levande

Är väl bra att man vågar berätta om ett återfall, sen kan man diskutera vad är ett återfall är?

Ja, jag kan ju bara skriva om vad jag tror att det beror på att jag faktiskt återföll. Dels finns beteendet (hetsdrickandet, smygdrickandet) kvar, så jag kommer att få ge akt på det i framtiden. Kan inte ha nån BiB hemma nånsin mer tror jag. Eller skruvkorksvin. Sen är beslutsamheten rätt stor hos mig att inte börja om, men nu när jag drabbades av en personlig förlust, så mådde jag så dåligt och tillät mig själv att dricka som medicin. Funkade ett tag, men sen kom effekterna av alkoholen, oro i kroppen, sömnstörningar etc... Och då var det alltför lätt att hamna i den där nedåtgående spiralen och besattheten av alkoholen. Jag blev så trött både av förlusten och av alkoholkonsumtionen och drack sen för att orka.
Du hör väl förresten själv till de som börjat om igen?
Vissa härinne har som mål "normaldrickande" och menar då att dricka varje helg. Kan kanske funka för vissa, beroende på hur långt beroendet gått, men vi som smygdruckit ska kanske akta oss lite för det är så lätt så lätt att hamna där igen. Och jag märkte inte först... Tyckte som tidigare att jag ändå kunde sluta när jag ville, att det inte var så farligt och att "alla andra" också skulle ha druckit. Det var först när jag drack mig berusad vid helt fel tid på dygnet som jag förstod hur illa det blivit igen.

Levande

Just det du beskriver skulle hända mig, skulle rädda mig in i dimman. Sen skulle ångesten komma och jag fly ännu längre in.
Är bra att du delar det så vi kan lära av varandra
Önskar er en skön måndag

Hej,

du undrar varför så många skriver om sina återfall här på forumet. För många som verkligen vill sluta dricka, så är återfallsbiten en verkligt viktig del i processen. Forumet är en väldigt bra plats för att reflektera om både framgångar och misslyckanden. En plats där man osminkat, utan krusiduller och utan att hålla upp en fasad, kan berätta och prata om hur det känns när det inte går som man tänkt sig och när det är jobbigt. Om strategin i att förändra sitt drickande är att sluta och dricka - ja, då blir ett återfall något som man kan behöva ventilera - både för att man själv vill och behöver, men också för att dela med sig. Om man försöker sluta dricka, så är det inte att sluta som är det svåra - det är att inte börja igen som är det verkligt svåra.

Hälsningar

mattiasheja

Jag håller verkligen med. Det var inte alls en god ton att skriva "ska man skratta eller gråta Mulletant." En ursäkt är på sin plats.

Och här om något, med alla vi ömtåliga människor som är aktiva här, så är en god och vänlig ton än viktigare.

träningstanten52

Min fråga var egentligen, varför så få berättelser om lyckade resor och så många om misslyckanden. Jag förstår ju väl vilken funktion trådarna, skrivandet fyller för de flesta och även för mig.
För mig är det ett bra stöd att få positiva kommentarer från andra, och det är lättare att reflektera när man skrivit och det blir inspirerande att hitta tips i andra trådar. Och det är ju ganska kul att käfta!
Och en del av bördan lättar eller hur?
Det har blivit en del av en terapi i ordets rätta bemärkelse!

Jag har funderat över varför så många misslyckas gång på gång med sin nykterhet? Vad är det i berättelserna som är gemensamma erfarenheter eller likheter?
Vad är positiva tips som funkar?
Varför så få positiva beskrivningar, försvinner dom personerna från forumet? När försvinner man från forumet? När man lyckas eller när man gett upp?
Är det bara jag som funderar åter och återigen över vad som gjorde att jag började använda vinet som sömnmedel, avkoppling, bot mot oförmåga att tala om känslomässigt svåra saker, avkoppling osv
Jag har ju många fler funderingar och mitt val har varit omskolning, utbildning som en första start.
Jag vill tänka nytt och testa nytt när det gamla inte fungerar!

Jag har ju så klart insett att jag måste hålla mig nykter och alert för att hitta svaren! Veckoslutsdimman hör hemma i det förgångna. Oh sömntabletterna slutade jag med för sex månader sen!

träningstanten52

Jo, det var skönt att Äntligen fri avlutade skrivandet. Fast nu skulle jag nog kunna käftas ett tag till om kyrkans positiva arbete och bibelns skapelseberättelser. Humbug eller hur?

Jag tror att man kan se på alla berättelser på olika sätt. Vad som är positivt för den ena är kanske inte det mest positiva för den andra. Jag tänker att det finns ganska många trådar där personen kämpat och uppnått någon form av balans - och det är väl positivt? Sedan om målet är att kunna fortsätta dricka, men mer kontrollerat, så är det faktiskt ganska få som verkar lyckas med det. I vart fall av dem som fortsätter skriva här. Jag tror att jag bara har läst en handfull trådar där det skrivs om hur bra det går att dricka alkohol. Antingen beror det på att det helt enkelt inte funkar så bra i längden (vi som hänger här har ju ett problematiskt förhållande till alkoholen) eller så beror det på att man troppar av härifrån när livet funkar igen. Tror också att man lämnar forumet av huvudsakligen två anledningar. Orkar inte vara kvar för att det inte funkar så bra alkoholen. Eller så behövs inte forumet lika mycket längre, eftersom det går ganska bra.

Sedan skriver du "Är det bara jag som funderar åter och återigen över vad som gjorde att jag började använda vinet som sömnmedel, avkoppling, bot mot oförmåga att tala om känslomässigt svåra saker, avkoppling osv". Jag tror att samtliga trådar mer eller mindre handlar om just detta... Varför det blev som det blev. Men man kanske läser in olika saker i texterna, inte vet jag.

jag tycker att alla trådar handlar i princip om det varför man har börjat använda vin som medicin mot allt.

träningstanten52

Det är lite så jag tänkt att man lämnar forumet därför att det går bra med alkoholen eller för att man gett upp och det inte funkar med nykterheten alls!
Det jag läste in i texterna om återfall var hopplöshet och misslyckanden och när jag kände att de beskrivningarna övervägde så skrev jag frågan.

träningstanten52

Men det finns redan en nolla i loggan! Nu fortsätter min resa och dag nummer två på jobbet. Ja, jag ska fortsätta med att läsa Stingos tråd här på forumet och några till, de är roligt ibland och riktigt sorgligt ibland!
Jag mår så oerhört mycket bättre och har börjat sova bättre, somnar om på morgonkvisten. Lycka !
Anmälningsavgiften betald till munskänkarna och två utbildningar bokade med föreläsning. Ska jag verkligen lära mig att spotta ut fint vin?
Kommer jag att göra det om vinet kostar femhundra?
Det blir kanske bättre med vinväktarna och den sista grisen i morgon. Två glas får räcka!
Välkommen till klubben!

Ikväll har jag provat 2 tetror 25 cl och fyra Bellman 6.0 och två modus ipa plus kanske lite mer.
Det mesta smakade utmärkt eller lingondricka tycker jag bättre om. Noll kontroll och i morgon bara skit. Men vid 18-tiden tror jag Carl Jans goda råd lockar mig att köpa ett par flaskor och kanske 12 burkar Bellman för säkerhets skull.

träningstanten52

Så här ser det ut, triggers överallt. När du går förbi systembolaget, när du tittar på gokväll med vin och mat, när du går på AW med jobbet.
Alkoholproblemen är ju helt olika ut från person till person och likaså mängden det är fråga om. Allt ifrån berusning 4-6 glas vin till dyngfylla när du dricker två helrör per dygn.
Lösningarna är ju också helt olika!
Men kräver du att omgivningen ska vara alkoholfri?

träningstanten52

Nu börjar träningen och jag har bokat vattengympan på lördag, sjukgymnast på torsdag. Så skönt och jag är långtifrån puben. Ovanorna ska bort och gamla vanor ska komma på plats. Måste samla på plussen i tillvaron.
Reglerna ska kanske upp på kylskåpet trots allt!
Väl mött på vinväktarna och nollan är på plats!