Hej!
Läser och läser vad andra skrivit!
Har gång på gång slutat med alkohol och börjat igen!
Jag dricker kanske inte så ofta men när jag dricker så dricker jag tills jag stupar och oftast i ensamhet. Har gjort bort mig så!!
Pinsamt!
Jag är kvinna i 40 års åldern med bra jobb!
Kör det klassiska, perfekt utåt, klarar allt, höga krav och mål för mig själv!
Gått i terapi osv, allt har hjälpt på sitt sätt!
Nu har jag varit utan alkohol i en vecka.
Men är livrädd att jag ska falla igen!
Tänker att ta dag för dag!
För första gången känns det som om jag är värd att må bra.

Sannah

Lim ?och Gunda?
Livet kommer åter, så sant och så livsinspirerande!
Jag blir så glad av era ord!

Reflektion denna morgon dag 53-1
Är att nya intressen och insikter dyker upp. Ett nytt lugn och en ny trygghet infinner sig. Att leva igenom svårigheterna och utmaningarna ger ett lugn.
I början av denna nykterhet fanns en skräck av att trilla dit! Nu är jag inte lika rädd längre! Även om jag tog ett sne steg på vägen.
Att slippa dricka alkohol med alla konsekvenser och ångest! Att kunna vara mer närvarande och inte behöva skämmas över vad hag sagt eller gjort!
Ett glas triggas att dricka allt! Ser andra som dricker normalt och förundras av att de stoppar efter två glas. Det kan inte jag!
Lättare och friare att inte dricka alls.
Vill aldrig tillbaka till att prova dricka normalt, har accepterat att jag inte kan det!
Kram ?

att vi inte kan inta alkohol alls är nog det svåraste samtidigt det lättaste för vår nykterhet. Det är den viktigaste insikten vi måste göra. Du kommer på dina redskap mot sug, och för att kunna ha ett socialt liv som nykter. Vissa av oss bryter och byter destruktiva relationer för att kunna leva nyktert. För mig betyder nykterheten så mycket och är så stort. Så jag offrar gärna vänner och tillställningar som inte matchar eller gynnar mitt fria liv. Du klarar dig jättebra Sannah, heja dig...Kram..

joeli

Vill säga att jag har haft mycket hjälp av att läsa din tråd och kommentarer. Alla så olika men ändå lika. Om att våga möta sig själv och sina behov. Att stå kvar. Har använt A i alla lägen men den bryter bara ner. Nu är jag på upptäcktsfärd mot bättre lösningar. Roligt att du kommit så långt och mår bättre. Det är stark. Ha en fin dag!

Sannah

Morgondag, miss lyckad och joeli?

Ja, vi behöver luta oss mot varandra! Ta en dag i taget, stå ut och belöna oss med annat! Kram till er!!

Sannah

Tungt, jag är trött, vill isolera mig.
Jobbiga känslor, tänker på framtiden fast jag vet att jag ska ta en dag i taget.
När jag ser filmer om alkoholism blir jag livrädd och tänker hur ska det gå?
Skriver här för att få ur mig!
Jag lever själv och tänker på hur det skulle vara att träffa någon. Ett måste då är att vara ärlig med att jag inte dricker.
Hur blir det?
Många tankar igen! Tänker hela tiden!
Kram alla!

Gunda

Jag undrar om du har någon fysisk person som kan stötta dig, eller är du helt endam i detta?
Jag ville från början vara ensam trodde att ensam var stark.
Men när jag blottade strupen och jag berättade för min man så har det förändrats drastiskt. Har du någon som kan stötta jag tror det är livsviktigt för att komma vidare.
Stor kram!!

Sannah

För dina tankar!??

Jag har försökt att öppna mig för några få. Ingen tar det dock så allvarligt. En person utan dessa problem har nog svårt att sätta sig in i denna problematik.
Jag har tänkt på AA men känner att jag inte vill göra detta i grupp rent fysiskt.
Kanske en beroende terapeft skulle kunna vara något?
Detta forum är även guld värt!
Kan ibland bli arg över denna skam som jag känner den är stark.
Min ex man med samma problematik vet om, men han har en ny relation och det blir fel att vända mig till honom.
Kram?

Gunda

Den där skammen jag var lika. Ville verkligen inte att någon skulle veta.
Jag ville inte ens sitta i ett väntrum där någon skulle kunnat ana vad jag var där och gjorde. Det har tagit tid att komma så här långt att våga blotta sig.
Men man har allt att vinna i slutänden.
Beroendesenter kanske är det rätta för dig i nuläget. Gör allt för att komma ur det läget du är i nu, annars är risken att dungar ett återfall. Du har kommit så långt och du är så klok i dina tankar. Jag hoppas verkligen att du tar hjälp. AA var rätt för mig, jag tog mod till mig men jag lovar det var inte lätt.
Kram!! ❤️❤️❤️

Sannah

Du har rätt i att jag behöver mera stöttning! Jag ska kolla upp möjligheterna!
Åter igen tack fina du som tog dig denna tid att hjälpa mig❤️❤️❤️

Ellan

Hej Sannah,
Tror du tänker helt rätt. Vi blir så ensamma med våra tankar och känslor. Att kunna dela dessa med någon annan är guld värt. Jag vet att du tidigare provat AA men att det inte fungerade för dig. Kan det vara annorlunda denna gång med de insikter du har nu? Eller är det själva grupp-biten du har svårt för? Alt kan ju vara som Gunda skrev att kontakta Beroendecentrum i din hemkommun. Jag har träffat andra terapeuter som inte har egen erfarenhet av sjukdomen och det tycker jag har varit svårt. Även fast de är kunniga och pålästa så blir det inte samma sak. Men det behöver inte vara så för dig. Kan ju finnas alkoholterapeuter som har god erfarenhet av beroendesjukdomen och egen erfarenhet. Du har inget att förlora. Hör dig för och prova dig fram. För min del blev AA en naturlig fortsättning på min behandling och jag går på 1-2 möten i veckan. Ett kvinnomöte och ett "blandat".
Lycka till!❤️
Kram
Ellan

Sannah

Ja, det blir ensamt med tankarna!
Ska kolla närmare på olika alternativ!
Tack snälla du för din tid och ditt inlägg❤️

Bedrövadsambo

Det ÄR obekvämt att ta sig in i en ny grupp människor. Det är sällan det känns hundra procent kanon från första början. Och det är helt normalt. Ofta tror jag att man fokuserar på det obekväma för mycket, riktigt känner efter hur det skaver. Och den känslan kan faktiskt vara lite smittsam i en grupp. Samtidigt som "alla andra" redan känner varandra osv. Både för lite uppmärksamhet och överdriven uppmärksamhet kan bli jobbig. Det är bättre att bara flyta med. Försöka ha noll förväntningar, och inte analysera allt i småbitar efteråt. Bara bestämma sig för att gå dit, delta, hem och smälta. Minst fem gg, sen utvärdera.

Sannah

Och fler insikter från igår. Mycket känslor i omlopp för att lära sig. Gode Gud vad jag ska lära mig ;) Konsten att inte bli så rädd, det är en känsla det går över!
Fler saker dyker upp i mitt huvud som att fokusera mer på det jag vill inte det jag inte får.
Hittar lite fler bitar dag för dag av vad jag vill ha i mitt liv. Kanske en klapp på axeln att jag fixar detta! Allt detta är värt det!
Kram?

Gunda

Vår fokus behöver ligga på det vi får inte vad vi förlora
Vi förlorar inte vi vinner livet då vi säger nej till alkohol.
Ha en fin dag du kämpe, vi kämpar tillsammans.
Stor kram. ?❤️