Hej!
Läser och läser vad andra skrivit!
Har gång på gång slutat med alkohol och börjat igen!
Jag dricker kanske inte så ofta men när jag dricker så dricker jag tills jag stupar och oftast i ensamhet. Har gjort bort mig så!!
Pinsamt!
Jag är kvinna i 40 års åldern med bra jobb!
Kör det klassiska, perfekt utåt, klarar allt, höga krav och mål för mig själv!
Gått i terapi osv, allt har hjälpt på sitt sätt!
Nu har jag varit utan alkohol i en vecka.
Men är livrädd att jag ska falla igen!
Tänker att ta dag för dag!
För första gången känns det som om jag är värd att må bra.

Sannah

Är att bli påmind om sin egna resa. Att inte känna sig ensam utan en bland fler. Det ger otroligt mycket! Jag läser och skriver mycket för egen del dock är jag sämre på att kommentera i andras trådar.
Tack till er alla för angagemang både i min och andras trådar!
???

Sannah

Då jag på riktigt kämpade! Höll ut sug för sug, ändrade vanor. Ett sne steg den 29 juli med två öl. Slutade snusa fast nikotintugummi blev räddningen.
En resa som förändrat mig, med nykterheten kom gränssättningar och vad vill jag nu?
Jag är fortfarande ny men sugen kommer mer sällan. Jag har klarat av att säga nej och både valt bort och att delta och dricka A-fritt.
Nu väntar hösten och den känns lite som en lättnad.
Kram alla!❤️

Bedrövadsambo

Du har kämpat och typ vunnit största vinsten! Sträck på dig och var stolt ?????

och stöttar oss andra. Vi har alla bättre och sämre dagar. Det betyder att ibland måste vi bara bry oss om oss själva, andra dar räcker energin till mer. Du har hållt dig nykter.. Det är starkt och stort..Kram..

Riktigt bra att du har stått emot så bra under en utmanande tid som sommaren är. Nu håller vi ihop detta dag för dag och stund för stund när vardagen bliv verklighet. Vilket spännande äventyr vi är med på, vi missar inget, vi slipper dricka och må dåligt!

skogsfrun

Kul att du börjar tänka framåt! Vad vill du nu? Berätta mer :)

Sannah

Miss lyckad? Morgondag? Och Skogsfrun?För er tid och pepp.
Det gör mer än ni anar!

Vad jag vill nu är att landa mer i mig själv. Kunna sätta min nykterhet främst och det innebär att ta hand om sig mer. Ge tid till vila och återhämtning, be om hjälp mer, värna om hälsan.

Utan detta forum hade suget vunnit och jag hade normaliserat allt.

Men nej, två glas vin blir skit...
Klarar mig bättre utan!

Kram alla?

Bedrövadsambo

Som återkommande kund hos Viktväktarna (VV) kom jag att tänka på en gammal VV-sanning: "När det går dåligt behöver du gruppen, och när det går bra behöver gruppen dig." Stämmer på detta forum också.

Ellan

Hej Sannah,
Jag tycker att du ska vara stolt över dig själv och den förändring du åstadkommit. Riktigt stolt. ❤️
Just att fråga sig själv som du gör; vad vill jag nu? Vad är bra för mig och min nykterhet framöver är så insiktsfullt och klokt. Att faktiskt tillåta sig att ta hand om sig själv och måna om sitt inre. Inte lyssna för mycket på att brus runt omkring oss. Alla måsten, bör och alla krav vi lägger på oss själva. Vissa dagar är det tillräckligt att bara vara människa. Och det bästa är om vi övar tillräckligt mycket så blir det oxå en sanning. Jag övar för fullt och försöker hitta en väg genom ett stressigt samhälle och ibland får det räcka med att bara vara människa.
Måna om dig själv nu, det är du värd.
Kram
Ellan ❤️

Sannah

Dina ord värmer! Jag känner mig stolt.
Precis som du skriver räcker det vissa dagar att bara vara människa! Kram till dig!❤️

Sannah

När man tar bort något släpps något nytt in..
Så är det verkligen!
Något dåligt har ersatts av något bra!
Jag vågade stå ut jag vågade låta tiden gå och ha tillit.
Heja alla där ute! ⭐️

Ellan

En klok kvinna sa en sak som har fastnat i mitt huvud; du behöver tålamod! Absolut det höll jag med om... men hon sa även att jag skulle tänka en vända till och vända på orden; du behöver mod att tåla!
Mod att stå ut dvs mod att tåla. Det har du Sannah.❤️
Kram
Ellan

Sannah

Jag behöver mitt mod mer än någonsin nu! Jag kommer att behöva stänga fler dörrar nu! Känner att omvärlden behöver veta! Jag kommer behöva berätta om mitt problem! För att trygga upp min nykterhet!
Kram❤️

Det finns en enorm kraft i att avsluta och stänga relationer/ situationer även om det kan vara utmanande. Du vågar och när du stänger en dörr öppnas det snart eller så småningom en ny. KRAM!

..... gällande att jag numer är nykterist har jag hittills valt att säga att jag haft sömnproblem ända sen barnen kom och att jag sover och mår bättre utan alkohol. Men en del väljer ju att säga att man är nykter alkoholist. Personligen har jag lite problem med ordet alkoholist, kanske är någon slags förnekelse. Men samtidigt ett rätt laddat ord i vår kultur upplever jag. Varför kan det inte räcka med att säga: Jag mår mycket bättre utan alkohol därför dricker jag inte!
Trevlig helg!

Sannah

Att använda ordet nykter alkoholist heller. Jag väljer att säga att jag mår bättre utan men ändå berättar lite om att jag har lite problematik kring alkohol att det gärna blir för mycket!

Idag har jag berättat för tre personer och de tog det inte på allvar alls! Risken med just det är att jag då själv börjar intala mig att det inte är så farligt. Jag vet dock verkligen att det är fara och färde kring alkoholen för mig.
Därför är detta forum livsviktigt då jag "träffar" andra med liknande problem.

Kram?

Svartvit

Jag berättade för mina närmsta vänner men dom avfärdade det direkt och tyckte inte alls att jag var någon alkoholist, haha, då får dom väl tro det men JAG vet! Det verkar vara ganska vanligt att en del runt omkring en anser att man inte har problem, vilket blir ganska tokigt om de får en själv att tro att man inte har problem.

Sannah

Lite knepigt när man inte blir tagen på allvar! För mig kändes det konstigt först men inser att de förstår inte....