Vill sluta nu!

Pellepennan

Tack lillablå!

Varje uns av uppmuntran är välbehövligt. Är ju annars så förbaskat ensamt. Jag menar ensamt när man inte talat med någon i omgivningen om vad man går igenom. Det jag läser om er alla här, både missbrukare och medberoende är det som ger mig kraft. Förhoppningsvis den kraft jag kommer att behöva för att hantera livet annorlunda i framtiden, och även hantera alla "oroliga" som finns i min närhet. Självklart finns det dom som haft funderingar kring mitt drickande. Jag har försäkrat att det inte är något problem. Och även jag har haft oroväckande mycket tomburkar i garaget...

Fy tusan, det finns många skulder att betala tillbaka, men just nu orkar jag inte hantera det, måste fokusera på mig själv (låter förbaskat egoistiskt) men att jag lägger dag till dag måste ju ändå betyda att man inte bara gör det för sig själv. Det finns människor som förtjänar att jag agerar annorlunda.

Sinnesstämningen pendlar på dagarna fortfarande mellan självömkan och stunder av att lägga skulden på all världens orättvisor, till insikt att det är jag som styr mitt liv och själv bestämmer, och att jag kan slå mig fri. För varje dag lite positivare, och lite mindre av det första.

Suss

Skuldbelägg dej inte med "hur ska jag kunna gottgöra"......det gör du genom att tänka på dej själv...mår du bra så blir du ju den människan som du vill vara....och genom att i fortsättningen vara det så gottgör du.....man kan inte göra något ogjort...men man kan forma sin framtid...
Ta hand om dej...

Pellepennan

Tack för stöd!

Är nog vanligt att dessa tankar dyker upp efter en tid tror jag. Funderingar på allt som även tidigare livet gick snett, och den oförmåga man levt med att se att det kanske har haft något med det egna agerandet att göra. Att spriten faktiskt inte har gjort mig till en trevligare, socialare och den roliga kille som var fallet i något yngre år. Snarare gnälligare, misstänksam, grinig med fokus på allt och alla runt ikring som bidrar negativt...... Fattar du så sjukt!

Idag är jag trots allt glad över att jag ha så mycket fint kvar att kämpa vidare för. Familen, mt liv och mina intressen, och kanske för mig själv? Nej nu blev det fel! Självklart för mig själv! En sån schysst och bra kille som jag i grund och botten är. Nu ska jag jobba på den tanken, skapa tillit till mig själv och andra rn omkring!

Jag ha beslutat att försöka sluta räka dagar, men är trots allt djävligt nöjd med att det idag är tre veckor sedan senaste fyllan!

Att skriva senaste fyllan är mycket medvetet val! I dag blir det i alla fall helt säkert ingen!

Suss

Grattis till 3 veckor!!! Nästa torsdag tänker jag gratta dej till 4 :)
Tillit...hmm...jo det var ju det...svårt...men faktum är att jag känner absolut ingen tillit över huvud taget när jag druckit....men iaf lite när jag är nykter....bättre med lite än ingen alls....
Snart min första helg....blir nog många besök här....

Pellepennan

Det är ju spännande ibland alla nya saker som händer man inte dricker på kvällen. Just ikväll har jag för första gången på typ 10 år ätit russin med min dotter när vi lekte. Hon tycker väldigt mycket om dom, och i och med att jag inte hade russin i flytande form framför mig, smakade även jag. Riktigt gott faktiskt!

Små vardaliga ting som länge inte haft någon större betydelse. Länge leve russinet!

Pellepennan

Usch, nu känns det helt plötsligt så förbaskat meningslöst allting. Vet inte vad det är som spökar, inte direkt att jag har lust att dricka även om jag just ätit middag och blivit erbjuden både drinkar och vin, som jag tackat nej till. Bara en stor d***la håglöshet liksom. Får ta och hitta på något för att komma på andra tankar. Skulle vara så enkelt att stänga av känslan med lite gott rödvin, pust vilken loser jag är.....

Suss

Det är fredagskväll och du är nykter och såpass närvarande att du KAN känna håglöshet.....bara det är ju en bedrift....kan det vara så att du helt enkelt är trött? Man behöver inte vara på tå alltid....får lov att vara lite "tråkig".....och meningslös har definitivt inte din kamp varit....tänk så mycket positivt som tillförts din och din familjs vardag som du inte hade fått uppleva i omtöcknat tillstånd....stäng inte av känslan....vila ut den....

lillablå

Prata, prata och prata... det hjälper mot det mesta...
även om du inte vill prata med din sambo om drickandet,
så tror jag nog att hon känner av din sinnesstämning, och
skulle uppskatta om du pratar med henne...
kämpa på!

Pellepennan

Det rann liksom av sakta, sakta de olustiga tankarna och nu är det nästan som innan igen. Ok jag erkänner, tryckte i mig en halv godispåse under "tillfrisknandet" och är nu så laddad med socker att jag inte kan sova :-)

Funderade igår lite på det här med Reklam i radio osv. Jag lyssnar ofta på P3 när jag åker till jobbet om mornarna. Dom är förbaskat noga med att dom inte får göra reklam för något som helst varumärke, och råkar något nämnas så är man alltid snabb med: Ja det finns naturligtvis andra bra bilmärken med lalala...

Men något som verkar vara helt ok inom public service är att skämta, skoja, om alkohol och bygga en "hype" kring fyllekulturen och den i Svea rike obligatoriska fredagsfyllan. Något jag faktiskt inte funderat på tidigare. Inte menat som om jag nu tror att jag är redo att agera moralpredikant, men bara en liten spaning ur livet...

Och tack för alla fina rader, dom värmer!

Pellepennan

Så var det uppe då, undret... Ser ju fint ut grattis!
Har saknat mina vänner i forumet, och det stöd ni alla ger. Trots att allt går upp och ner har de sista dagarna förblivit alkoholfria. Ett stort grattis till mig själv! :-)

Spännande tanke. Fyra veckors total avhållsamhet från alkohol, måste ha varit tonåring när det sist var fallet...

Heja på alla, nu tar vi nya tag

bm

Ja, nu tar vi nya tag. Jag trillade medvetet dit igår och idag mår jag inte bra. Nu är det fastställt jag kan inte dricka inte ens måttligt. Det var också en test av min sambo. Han tillät det och jag tycker inte det är bra. Det innebär att jag måste var väldigt stark i mig själv och göra detta helt ensam. Jag har tittat på AA men jag är inte övertygad att det är något för mig. Däremot har jag funderingar på Bitten Jonssons kurser. Dyrt men kan vara värt ett försök. Det är inte första gången jag funderat, det rör sig om ett tjugotal år så nu är det väl väldigt mycket dags. Det finns en kurs i januari som jag skall anmäla mig till.

Pellepennan

Igår kväll kom även jag i en konstig situation, Var hos familjen till min sambo, och det hör alltid till att - med stor måttlighet - ta lite vin till maten och osten till efterätt. Jag har alldrig tackat nej, utan varit den som önskat mer. Jag tänkte att det är så svårt att tacka nej. Vill absolut inte berätta att jag har problem, utan tänkte att det idag kan vara ett tillfälle att se om jag kan klara ett, max två små glas med vin. Hur som helst, hittade en anledning att tacka nej, vilket lade till ytterligare en vit dag i kalendern :-). Men saken är den att går det längre nu måste jag nog helt enkelt komma på något bra att säga...
Lycka till bm!

bm

Tack Pellepennan. Skönt att den här sidan funkar igen. Ni som finns här och mina planer för framtiden är det som håller mig igång nu. Att dricka är inget för mig, Jag känner mig så dum som har gått på det så länge. Nu får jag se fram emot resten av mitt liv med ett bättre innehåll än tidigare. Och, jag skall bli farmor i januari.

Pellepennan

jag har svikit er, efter dryga fyra veckor och alla glada tillrop jag fått från så många, känns det som jag har gjort bort mig, eftersom jag gjort det jag lovade mig själv, inte skulle ske. Igår gav jag vika, främst för att slippa alla bortförklaringar och tänkte - vad faan så farligt kan det väl inte vara. Tackade trots allt ja och drack två glas vin till middagen. Varken mer eller mindre, inte tillräckligt för berusning, och hade faktiskt ingen större lust till mer. Trots det så kände jag att hjärnan var på högvarv inatt, typ dåligt samvete....

Imorse var det nya tag och som jag tänkte ingen större skada skedd. Efter en jobbig urladdning med min särbo kom jag hem och tog den där ölen som legat i kylen så länge.

Kanske inte ska försöka att vara så präktig, kanske är det inte värt att sova och ha dåligt samvete för det här? Klarade ju i alla fall över fyra veckor vilket innebär en ruskigt massa odruckna glas, men man känner sig sämre till mods...

trots allt lägger mig ju inte på fyllan, även om jag hade kunnat dricka flera öl, och ser fram mot en ny HELNYKTER dag imorgon ;-)

Ta hand om er där ute, hoppas ni är starkare!

Pellepennan

har jag vant mig vid att logga på här och läsa lite vad ni skriver, och naturligtvis skriva några rader själv. Känns som det är den ventil jag behövt den senaste tiden. Funderar mycket på helgens snedsteg och tror att det var två olika saker som skedde. Det första var ett: Äsch jag orkar inte leta efter en anledning till att jag inte ska ta ett glas vin. Faktum var att det inte var ett sug, dracks inte snabbt, och efter en liten påfyllning var det helt enkelt bra med det. Det som hände igår ger mig större funderingar.... att igen dricka öl i ensamhet, inte lika bra.

Trots allt går ju inte jorden under för det! Idag är helt enkelt första dagen på mitt andra alkoholfria kapitel. Borde ju fungera igen när det gick sist...

Imorgon kvällsaktivitet vilket kommer att gå galant eftersom jag måste åka bil en bit :-)

lillablå

Ville bara kolla hur det är med dig...
allt bra? skriv gärna en rad så vi vet!
/k

Pellepennan

Jo så känns det sedan en tid igen Lilla Blå. Det blev ju bara värre och värre dagarna och veckorna efter det som började som ett snedsteg. Har våndats inför att komma tillbaka hit, erkänna för mig själv och er alla som finns här på Forumet. Medvetenheten om att jag inte är ensam eller är den förste som misslyckats gör det inte lättare. Idag på morgonen är det tydligt igen: Du slank i diket! Jag kan ändra på det, åtminstone efter dag som läggs till dag principen, och snart kanske det är en vecka igen. Det oroar jag mig inte så mycket för. Sedan när kraften återvänder kanske det blir lättare att söka lösningar på de problem som leder mig till självmedicinering med alkohol.

Also here we go:
Idag tänker jag vara nykter!

lillablå

Idag är första dagen!
och välkommen tillbaka!!
/k