Vill sluta nu!

Pellepennan

Så är det idag när jag startar med fem nyktra veckor i potten. Sedan alkoholdebuten har jag inte haft en så lång period av nykterhet, och det är i och med det, lite symboliskt som att vara inne på en ny väg. Men jag vet att det inte är läge att slå sig för bröstet för den saken skull. Det är inte läge att tro att man har segrat. Det är inte läge att bli kaxig, men det kanske är läge att gilla sig själv en smula, och känna viss tillfredsställelse?!

Testdruckit för övrigt svagdricka i helgen. En ganska god och inte alls sliskig historia, med en god smak som kommer kunna passa till julmaten. Typ lättölsstyrka, och jag kan meddela att det för mig, inte är några problem med det :-). Inget sug av alkohol menar jag. Kanske knäppt men drycken har ingen association till alkohol. Kanske ni minns någon en stor flaska med en porslinskork, i en träställning?

Inte för att det är viktigt att kunna dricka till exempelvis en lättöl till maten, men det ger ju i alla fall ett par alternativa drycker.

Jodå, jag förstår att en och annan nu ser detta som ett dåligt tecken. Att man inte "ska göra så" och att det är en fara, och att suget kommer ta överhand. Självklart skulle jag aldrig vara beredd att riskera nykterheten för att få dricka lite svagdricka, så era synpunkter och erfarenheter från liknande situationer är välkomna.

Känner mig i alla fall som "kapten" på skutan, och minsta lilla tecken på myteri, kommer jag skoningslös att slå ner! Sticker "han" upp den lille satan till alkoholdjävul, så ska jag omedelbart kölhala honom!

Till er alla andra kämpar, en riktigt bra dag!

FylleFia

Jag måste erkänna att jag faktiskt inte vet vad svagdricka är. Är det samma som det där konstiga som man brygger i garderoben? Har ett minne av hur jag i ungdomen (20+) försökte brygga något hemma med massor av jäst och citron. Den dunken lät jag sedan i min enfald ställa in i linneskåpet (den renaste platsen i hemmet och bakterier ska man ju akta sig för) med resultat av att jag fick tvätta om allt. För min dryck stank och fick dessutom en otrevlig grön hårig beläggning. Men jag tror att det kan ha varit alkohol i eftersom våran dåvarande hund faktiskt drack det och däckade. Sima hette det kommer jag ihåg nu. Något utländskt otyg som jag drack som barn. Min mamma var nämligen utlänning och i henns kultur så ger - eller gav på 60-talet - man sina telingar både alkohol och kaffe i mycket ung ålder. Det ansågs inte konstigt då. Men vad är svagdricka? Får väl googla.

Skrattar när jag läser om din kommentar till systemkillen på Coop. För den var mindre rumsren, men jag tror nog han förstod. Själv hade jag en ganska otrevlig episod för ett tiotal år sedan på krogen. En tjej som jag aldrig sett kommer fram och hälsar; "Vad kul att se dig här, dig känner jag igen från Systembolaget vid Sveavägen. Jag jobbar där". Ja, skitkul eller? Jag skämdes som en hund. Jag tycker faktiskt att systembolagspersonal ska ha samma tystnadsplikt som läkare. De ska inte hälsa på vare sig Coop eller krogen.

Vad bra att du har blivit kapten på din egen skuta nu. Jag är väl också det på min. Men jag har varken kompass eller färdriktnig. Däremot beredd på att kölhala en alkoholdjävul. Som du skrev så är det trevligt att ha stiftat din bekantskap men trist att det behövde ske här.

Önskar även dig en bra dag. Din kämpe!

Fia

Pellepennan

Det är inget man brygger i garderoben Fia :-)
Du upphör inte att förvåna.. och det är uppfriskande.
Om du googlar hittar du det säkert (på Flashback)
Om inte kan du ju bara gå in och köpa en flaska på Coop.
Finns säkert till extrapris när du landar i januari.

Tror nog du har en inbyggd kompass, och riktningen pekar
ju (närmaste tiden) söderöver. Så var beredd till
kölhalning när du sitter där under palmerna Sjörövar-Fia!

m-m

Angående svagdricka... som jag inte har provat,men om alkoholhalten. Jag dricker (någon gång) cider som innehåller 2,2% och även glögg med den alkoholhalten. Jag känner inte att det triggar igång något alkoholsug. Jag är inte sugen på cider eller glögg att fyllna till på, isf ska det vara vin i någon form. Tror att det är mycket individuellt hur det känns och vad som triggar igång suget. Bara en tanke, och det finns säkert andra som har andra åsikter.

Bra gjort med fem veckor, klart du ska vara kaxig!

Pellepennan

Läste i sent går kväll "Anfäkta" som Buzzz har en länk till i sin tråd (14. december 2013). Tack för den! Gav mig både lite underhållning (till en början) och sedan insyn i vad 12 stegs modellen innebär. Det ger mig hopp att det går att klara det här, men även oroliga funderingar på om min strategi att "klara" det här bara genom att var fortsatt nykter, kommer att ge resultat?

Jag är ju kanske en person med en inneboende skeptisk syn på allt från terapier, andlighet, AA osv. Varför det? Är det för att jag är rädd? Är det för att jag är rädd att det skulle vara jobbigt? Kanske är det som att jag sett det som att byta en drog mot en annan, men om det hjälper att komma vidare när det gäller det stora problemet alkohol, så kanske man ska skjuta med bredsida?!

Det jag menar är att min strategi att vara "min egen lyckas smed" kanske är något som ligger i min historia att en bra man hjälper sig själv? Kanske är det så för oss som hade far och morföräldrar som var uppvuxna på 20 talet? Inget j----la daltande här inte! Ja så kan det ju vara, men kan "en bra man" som hamnat i mitt läge klara av det? Känner det som om jag fått huvudrollen i en dålig film (fast på film kan man inte beskriva alla känslor och tankar som rusar genom hjärtat och hjärnan.

På något sätt är det som att den oro jag känner inför vad som kanske hänt rent fysiskt med mig, blir utbytt av osäkerhet när jag funderar på hur jag hållbart ska lösa nykterheten, och komma ur det svarta hålet som drickandet har hjälpt mig att hamna i, och inte minst bli en bättre person för min omgivning.

Nåväl, nu in i dagen. Ta vara på er där ute!

hade varit ca en vecka på behandlingen så fick jag en uppgift jag skulle utföra varje kväll. Det finns ett meditationsrum som kallas Bubblan ( som en vit plastigloo med plats för ca 10-13 pers) och jag fick i uppgift att sitta där, ensam (viktigt!!), en timma var kväll. Jag som alltid resonerat att jag "kan själv" och "bra karl reder sig själv" sköt upp uppgiften några kvällar tills jag insåg att jag måste ta ansvar för mitt tillfrisknande.

Jag gick ner och satt mig med tanken att läsa under en timme och på så sätt lösa min uppgift den kvällen.

Jag klarade inte mer än 20 minuter innan jag gick upp till gruppen jag tillhörde, den grupp som hade blivit min trygghet och min nya familj utan att jag själv hade insett det. Morgonen efter sa jag till terapeuten vad som hänt och han bara flinade och sa : VSB (Vilket Skulle Bevisas). Efter det har jag aldrig någonsin tvivlat på styrkan i en gemenskap där alla strävar mot samma mål och jag vill inte tillbaka till den tid då jag stod "stark" och väldigt ensam.

Jag vet idag att jag är starkast när jag ödmjukt kan be om hjälp från andra och att det i de allra flesta fall har nån annan varit med om samma sak jag undrar över och vips så är livet enklare. Och JA !! Jag var så rädd första gången jag sökte hjälp för att komma bort från drickandet, det var en mycket liten, väldigt ledsen, pojke som bad om att få bli hjälpt ur det destruktiva liv jag levde.

Men det fungerade !

Pellepennan

Jag förstår att det inte är så, att ensam är stark i allt detta. Och jag tvivlar inte en sekund på att det kan göra oss alla gott att öppna upp oss i grupp. Det är anledningen till att jag hittat tillbaka hit, och att jag tycker det ger så mycket att läsa och skriva. När jag nu är lite som en "nyanländ" i landet nykterheten - vill jag gärna på sikt även se med egna ögon vad exempelvis AA är. Inte minst för att inte tillhöra dom som har "åsikter" utan att ha engagerat sig. (en egenskap hos mig själv som jag jobbar på att förminska)

I mitt fall finns nog nästa grupp 5 mil bort, och där i en liten håla, så jag kommer nog göra ett besök när jag kommer till en större stad.

Här finns några av er som klarat er långt som stöttar oss i våra tafatta första steg, och det är något fint och bra i det. Det hjälper oss, och kanske stärker det även er? och det är ju faktiskt toppen!

Tack för det

Pellepennan

Nu blev jag just lite stressad och den här gången hade det faktiskt inte med drickat att göra Det handlade om något - som i och för sig för mig, i likheten med alkohol, ger mig en känsla av bitter-sweetness - nämligen Julen!

Jo just det Pellepennan, den står för dörren, och här sitter du i din skitiga opyntade otrevliga hobbithåla, och har kanske inte tänkt göra något annat i december än att sitta och tänka på nykterheten? (blev just avis på Fia som just nu kanske har sand mellan tårna Grrrrr)Det räcker inte riktigt att bara ducka och vänta in nyårsdagen. Allt det jobbiga som inte nu har runnit av efter fem veckor får jag nog helt enkelt acceptera att jag får dras med framöver ett tag - eventuellt i avklingande omfattning.

Men nu är det läge att starta och feja upp, göra det lite hemtrevligt, ordna mat och dryck och klappar till barnen. Om jag har klarat mig i fem veckor så borde väl i rimlighetens namn omgivningen få se NÅGON frukt och NÅGOT positivt även på ytan. Jovisst det är ok att tänka på det egna välbefinnandet, men det som sker inuti ser man inte på ytan, och då kanske man ska försöka göra så att andra kanske fattar att Pellepennan just nu inte är på dekis...

Igår fick jag verkligt värdefull feedback här i min tråd, och inte minst även i Buzzz´s. Tack för det! Ni är goa gubbar!

Här ska i alla fall jobbas och levereras idag. Tror jag börjar med att gå ut och sno en gran, det är nog lagom jobbigt...

Ta vara på er

Pellepennan

Ok, var kanske inte så farligt, men nu är det städat och klart. Hade nog en rejäl dipp i humöret i går. Dom kommer fortfarande, humörsvängningarna, men kanske trots allt lite mera sällan? Men rycket gjorde gott! Snodde för övrigt inte granen utan köpte den. Var många år sen sist, men jag tycker fortfarande att en riktig julgran ska huggas i skogen :-) Kanske skulle ta och köpa lite granskog i grannskapet....

Idag känns det i alla fall mycket bättre. Var uppe tidigt och gjorde risgrynsgröt till barnen innan skolan. Ibland krävs det inte mer än så för att försätta alla i bra stämning. Visst är det konstigt?! bara lite gröt, kanel och socker. Några tända ljus och mandariner. Så blir en vanlig morgon lite bättre. Ungarna blir glada och känner att pappa är med och bryr sig.

Undrar mycket hur lång tid det tar tills energin återvänder. Ja det är kanske svårt att säga även för er som har kommit längre i livet utan drickat. Kanske är det så att en positiv utveckling av energin smyger sig på, ungefär som beroendet smög sig på. Jag hoppas dock på en lite snabbare process! Känner att jag har behov av lite belöning - Och konstigt vore det väl annars - hela hjärnan är ju fortsatt ute efter belöning.

Lite virriga morgonhälsningar till alla kämpar!

Pellepennan

Nähä, inte än hos mig i alla fall. Finns en "liten" fixlista att sätta tänderna i under helgen. Men kanske är det Julefrid som sprider sig här på forumet? Jag hoppas att det inte är glöggångorna :-) Många är så flitiga att skriva, men det är ju bråda tider nu.... Fia exempelvis är väl antingen uppslukad av sin vackre man, eller har inget Internet i lagunen? Hoppas i alla fall att det inte är något annat som gör att den uppfriskande fläkten ännu inte skrivit några rader! (Se upp för nedfallande kokosnötter) sägs vara en olycksrisk...

På tisdag är min första vita Julafton på sisådär dryga trettio år, det tål att tänka på, eller hur? Bara tanken gör ju att man kan få något religiöst i blicken (som Karl Bertils ömma moder). Kanske till och med hinner kolla på Kalle Anka oss hans vänner med lilltjejen i år?! Är ju oftast annars upptagen med att få några extra glögg eller en Julöl i köket, för att vara stadigt välgrundad innan maten med öl, och rejäla snapsar.

Sedan har man myst åt Karl Bertil, betydligt fryntligare än pappan i filmen, men inte somnat med den goda känsla som goda gärningar ger som i Karl Bertils fall. Minst lika bakis som pappan har man vaknat, men aldrig till julottan. Vaknar gör man kanske halv tio, men vid julottan ligger man nog mest och vrider sig.

Ungefär så har dom sista Jularna sett ut. Tänker även lite på fenomenet med tillståndsberoende inlärning. På samma sätt som när man lärt sig dansa, eller i ungdomen börjat ha sex på fyllan, kan det vara så att det är svårt att göra vissa saker nykter. Lite som Ugglas låt "dansar aldrig nykter" har stämt väl på mig. Nykter sex har jag faktiskt haft en del gånger, och Jul har jag ju faktiskt lärt mig att uppleva nykter - även om det var ett tag sedan. Kanske hann bli en 15 - 16 stycken.

Glad över att det nu går mot ljusare tider. Idag vänder det, och även jag vill vända. Jag tänker unna mig att klura vidare, och se vad en tids återhållsamhet har att ge. Det är klappen jag i år ger mig själv. Nu iväg och handla. Bolaget står på listan, dom andra ska ju få sitt.

Hoppas ni har en bra lördag alla!

konstnären

Godkväll i stugan
För mig tog det nästan en månad innan min energi kom tillbaka. Mycket humörsvängningar
och känslor som fortfarande poppar upp trots drygt 3 månader för mig. Så det är nog
olika. Man måste läka på något sätt både kroppsligen och själsligt. Dom här tre månaderna
har varit som en berg och dalbana, men nu är det mest upp. Hoppas inte du går på det där
med att hjärnan vill ha belöning. Visst vill den det men för mig vore det katastrof.
Erkänner att jag känner mig lite tråkig i bland har blivit så himla ordentlig, ordning
och reda städa på fredag. Skämt åsido livet är väl inte roligt ibland. Man får försöka
ta det oxså. Ibland gnager det till i alkoholtarmen.
Ingen alkohol för mig i kväll
Ha det bra
Konstnären

Pellepennan

I det du skriver, och jag är just nu faktiskt ganska positiv till att det ska bli bättre. Skönt att höra att du har ett bra fokus, och fokus har jag just nu med. Naturligtvis är det nog så att man måste vara observant och försiktig med kaxighet när det känns lite lättare.
Priset för kortsiktig belöning med alkohol är för mig just nu skyhögt. Och jag vill faktiskt inte inte ens just nu för den delen.
Har senaste veckan naturligtvis tänkt på alkohol, men inte direkt att jag vill dricka den.

Hellre vakna upp klockan fyra imorgon bitti och höra en vinterstorm dåna över havet, än att det dånar i huvudet.

Ha en bra kväll!

//PP

m-m

Hoppas att julfriden börjar lägga sig trots allt över hobbithålan, och att det är pyntad och julpiffad nu. Här är det julpynt light som gäller eftersom vi åker iväg idag.

Ja, vita jular har det inte varit de senaste åren här heller. Även jag har försökt få till något extra i köket, när det ska dukas eller liknande. Har inte ens tänkt tanken att hålla mig nykter, utan snarare tänkt att det skulle vara omöjligt en sådan dag.
Och eftersom inte alla familjemedlemmar som man ska julmysa med är så enkla att överhuvudtaget ummgås med, och som man inte skulle vilja träffa om det inte var just familjebanden som krävde det, så har det definitivt känts som att det varit helt nödvändigt att döva känslouddarna med alkohol. Allt för familjefridens skull. I år gör vi revolt och drar iväg några dagar med barnen och är alldeles för oss själva. Och jag är/ska vara nykter.
Såå, eftersom vi drar iväg idag så passar jag på att önska dig en riktigt bra och vit jul!

Julkram från m

Pellepennan

Skönt att prova på något nytt! Önskar dig en fin resa och glada upplevelser.
Julen blir nog bra här. Ska fira en Hammarby Jul i år. Åtminstone vad gäller färgerna
Den blir grön och vit!

Stor Julkram till dig!

Pellepennan

Sammanfaller med att jag idag kan fira 6 vita veckor! Det får bli min egen Julklapp till mig själv, och jag har redan tjuvöppnat den. Jag vill verkligen tacka er alla som har hjälpt mig under den här första tiden! Både ni som skrivit här hos mig, och alla ni som har skrivit i era trådar. Alla fina tips och bra tankar. Jag har ett antal hjältar där ute, och ett par andra som jag, som fortfarande behöver jobba mera.

Nu är sillarna och det mesta klart, och även om det inte blir någon flykt in i alkoholen, kommer nog sockerbehovet få sitt. (Tänker på allt socker jag rört ut i inläggningar etc). Musten (har köpt minst 3 sorter, och alkoholfri öl och glögg) ligger och väntar. Familjen kommer att dricka det dom vill, och det stör mig inte. Har ju haft en vit månad och fortsätter med det ett tag till. På julafton ska jag höja mitt fina "vinglas" och skåla med familjen!

Så nu in i den nya upplevelsen som en vit Jul innebär. Blir extra enkelt när jag på Juldagen ska köra och besöka släktingar en timme bort. I år är det jag som kör, vilket kommer att bli skönt.

Hoppas ni har det bra därute, att vi som kanske behöver stålsätta oss, klarar det galant!

//PP

Pellepennan

Sammanfaller med att jag idag kan fira 6 vita veckor! Det får bli min egen Julklapp till mig själv, och jag har redan tjuvöppnat den. Jag vill verkligen tacka er alla som har hjälpt mig under den här första tiden! Både ni som skrivit här hos mig, och alla ni som har skrivit i era trådar. Alla fina tips och bra tankar. Jag har ett antal hjältar där ute, och ett par andra som jag, som fortfarande behöver jobba mera.

Nu är sillarna och det mesta klart, och även om det inte blir någon flykt in i alkoholen, kommer nog sockerbehovet få sitt. (Tänker på allt socker jag rört ut i inläggningar etc). Musten (har köpt minst 3 sorter, och alkoholfri öl och glögg) ligger och väntar. Familjen kommer att dricka det dom vill, och det stör mig inte. Har ju haft en vit månad och fortsätter med det ett tag till. På julafton ska jag höja mitt fina "vinglas" och skåla med familjen!

Så nu in i den nya upplevelsen som en vit Jul innebär. Blir extra enkelt när jag på Juldagen ska köra och besöka släktingar en timme bort. I år är det jag som kör, vilket kommer att bli skönt.

Hoppas ni har det bra därute, att vi som kanske behöver stålsätta oss, klarar det galant!

//PP

Pellepennan

Idag har jag haft en upplevelse som utav två anledningar är ganska sällsynt för mig. Den ena anledningen fick jag utan egen förtjänst nämligen vädret. Den andra på grund av att jag hållit mig borta från drickat. Vaknade hyfsat utvilad i morse och efter allt umgänge hade jag lite behov att få var i fred. beslutade mig för att åka till båten. Tillhör dom (antingen lata, eller om man så vill rationella) som har båten i året om. Det blev en fin segeltur under drygt tre timmar, helt själv på havet. växlande molnighet 7 grader i luften och lika många i havet. Tänkte på vilken lyx det var att få ett par timmar för mig själv. Äta en medhavd skinkmacka med must och sitta i den overkliga miljö som sommarens badvikar är en dag på vintern. Utmed stranden gick familjer på promenad. En märklig upplevelse, och en fantastisk belöning som var möjlig på grund av att jag var pigg, uppe och tillräckligt stark i kroppen.

Något jag slipper imorgon är att åka till bolaget och fylla på alkoholförrådet imorgon. En stor påse med alternativa öl handlade jag igår på ett helt normalt köpcenter. Jag känner mig just nu otroligt nöjd med mig själv, och det är en härlig känsla.

Hoppas många av er delar den känslan med mig.

God fortsättning!

Yogi

att vara nöjd med dig själv! Både för det du har åstadkommit med dig själv och det du bidrar med till oss andra här, beroende och medberoende!
Tack!

Du beskriver din fina segeltur på ett sätt som gör att det känns som om man sitter tillsammans med dig i båten! På ett metaforiskt sätt så kan man väl säga att vi alla gör det :)

Önskar dig en god fortsättning på helgerna och det nya året som kommer!

konstnären

God fortsättning på dig. Vad det låter härligt med din segeltur.
Och lite must och en skinkmacka, kan livet vara bättre.
Allt har gått bra för mig i jul, bara nuddat vid tanken på alkohol.
Konstigt nog försvinner dom där tankarna nästan omedelbart, meda
i början tog stor del av mina dagar.
Jag slipper oxså åka till bolaget idag. Vilken befrielse slippa detta
planerande och stressen att det ska räcka som det aldrig gjorde.
Visst jag pimplar kaffe som den värsta kaffekärring men vad gör det.
Sockersuget är enormt men det gör inget det heller för jag är smal.
Jag delar din känsla är så tillfreds med livet. Numer kan jag ta dåliga
dagar utan alkohol, var helt omöjligt för 3 månader sedan.
Nu blir det långpromenad med min hund
Ha det underbart
Konstnären