Har funderat rätt mycket i dag på varför ingen säger något när man dricker för mycket. Jag har kännt ganska länge som om jag håller på att drukna och att alla står på stranden och tittar.
När vi pratat i dag så är det omtanke om mig som gör att ingen sagt något och jag tror dom, för jag vet att dom verkligen bryr sig.
Vet inte riktigt hur jag skall klara mig utan att dricka när jag vill fly från mig själv eller livet, men jag vet att jag verkligen vill vara nykter.
Fick en dikt i dag av en riktig god vän, tänker dela den med er så här Kent Anderssons

Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Stigsdotter

jag beter mig med godispåsarna på samma sätt som med vinflaskorna: äter upp och ersätter.´, jag är nog inne på 4:e vändan Pollypåse nu...

Fast det kunde vara värre, det är ju inte heroin direkt (även om en del verkar tycka det om socker ;-)

Nynykter

Kanske dags för den där föreningen anonyma godisätare som jag har skojat om tidigare...
Jag gömmer också godis, men det är ju för att barnen inte ska äta upp det. Ren omtanke om dom alltså! :-)
I början av mitt nyktra liv la jag märke till att jag hade samma beteende med godiset som med vinet. Jag smög, gömde och planerade för mitt godisätande. Men den där besattheten avtog av sig självt med tiden. jag äter fortfarande mer godis nu än när jag drack vin. Mycket mer! Men so what. Godis är gott! Punkt.

Kram från Nynykter som är helt såld på sånt som är salt och surt samtidigt, till exempel hallonlakrits. Jag försöker snobba mig med mörk choklad av bättre sort(godisets motsvarighet till Single Malt och annat findricka) Gott men inte lika gott som kryptoniter!

Stigsdotter

Det är ju därför jag gömmer godiset, för att skona barnen. Mamma kan vi få o'boy till middag säger de, nej säger jag "vi ska inte hålla på att sätta i oss sötsaker mitt i veckan", så har jag tryckt i mig en hel påse godis på jobbet...

Usch mörk choklad blir man inte glad av (annat än att man känner sig duktigare när man ätit en liten ruta choklad så mörk att tungan krullar sig istället för att ha smällt i sig 200 g. polkagris mjölkchoklad).

Just kombon hallon/lakrits är jag väldigt svag för - det finns en glass, tror det är Åhus som har den varianten. Har du testat de sura bilarna? Fast i och för sig, det blir ju surt och sött samtidigt, inte salt.

Skönt höra att den där besattheten ger med sig lite så småningom för just nu är det... inte bra!

kalla

En sådan underbar morgon att man blir lycklig, tror jag skall gå till skogen i dag, ta med mig kaffe och mackor. Sitta vid sjön och bara njuta några timmar, man behöver fylla på förrådet av lugn, harmoni och styrka ibland.

Hoppas att ni har en bra morgon där ute//Kramar Kalla

Dompa

Önskar dig all harmoni i världen. Min morgon är också fin, lugn...men snart vaknar ju monstren.
Tror jag gör som du idag...bara trevligt ska jag ha det. Åka ut till havet en sväng igen - där hämtar jag styrka och energi. Kram kompis/R

PS: Även jag tackar för ditt klarsynta öga när det gäller våra barndomshjältar. Riktigt white trash!

kalla

I dag är det barnbarnets första skolavslutning, så då blir det jordgubbstårta och fika. Kommer fortfarande ihåg känslan av att man skulle vara ledig så länge.............. Sen kommer jag ihåg hur trött jag blev när alla barnen skulle vara hemma så länge.............. :D
Sommaren är härlig men full av fällor för oss som försöker undvika alkoholen, när man minst anar dyker det upp ett glas vin. Igår bjöd en granne på fika på nya altanen, helt plötsligt kommer hennes man ut med två glasvin och säger "Nu börjar semestern, tjejer"
Fick lite panik när hon och jag satt där med våra glas, så många tankar man hinner tänka. Har ingen större lust att förklara,så drar till med att jag äter starka värktabletter. Då säger hon "Ett glas är ingen fara"
Lyckades till slut vaska ner glaset i en blomkruka när hon gick och fyllde på sitt glas, började titta på henne och inser att hon var nog halvpackad redan när jag kom.
Kunde se mig själv i henne och när jag gick hem skämdes jag för alla gånger jag trugat och tjatat på andra att ta ett glas.
Kram Kalla

Stigsdotter

Att blomman fick ditt glas och att du inte själv hällde det i dig i rena överrumplingen!

Jag skall aldrig mer truga någon att dricka - usch!Och tänk vad man ser mycket saker så mycket bättre när man inte dricker själv!

Hoppas du får en skön dag.

Kram, S

Känner så väl igen den situation du beskriver på altanen. Hur gör man och varför gör vi så mot varandra vi tjejer? Jag går på semester om en vecka och undrar hur jag ska göra? Har aldrig haft semester utan alkohol....

Stigsdotter

Jag menar förstås tvärtom! GT utan G, fast annars med alla tillbehör, citron och is och högt glas. Det går ju bra det med. Och inte har jag somnat än heller!

Sommaren är så mycket dricka, så är det ju. Eller? Är det inte sommaren och semestern som är själva grejen? Och hur kul är det att sova bort halva dagen när man istället kan gå upp och gå ut i sommargryningen. Är det någon som minns vad härliga sommarmorgnarna är riktigt tidigt? När det är fuktigt i luften, kanske lite disigt, fåglarna börjar vakna så sakteliga. Jag minns när jag var ung och hade nattarbete, vad mysigt det var att gå genom staden på väg hem, innan alla hade börjat vakna.

När vi dricker får vi ju bara ångest över att solfan inte ens gick ned innan den gick upp igen och hur ska vi nu kunna vila ruset av oss när alla jävla fågelkräk sjunger så det skallrar i rutorna?

Nej fram för mer sommar och mindre dricka. Mindre dricka kommer att ge mer sommar, så det så!

kalla

Helt klart är att denna sommaren kommer bli bättre utan alkohol och vi kommer njuta mycket mer. Men tänk vad alla bilder sitter huvudet hur det skall vara, har aldrig tänkt på hur mycket alkoholreklam det är förrän denna våren.

Nästa helg blir väl den stora testen för många av oss, jag har fegat så jag jobbar hela helgen från morgon till kväll till mina arbetskamraters stora glädje. Vi kommer denna vecka proppas med vad vi måste dricka för att det skall bli en lyckad fest.

I dag blir det att skynda sig att städa och handla, för mannen kommer hem flera dagar tidigare än han trodde när han åkte. Skall bli skönt när han är hemma igen, man blir rätt slö när det bara jag och hunden hemma :-)

Hoppas att ni har en bra fredag där ute//Kram Kalla

Du skriver så bra om sommaren, kunde se mig själv en tidig sommarmorgon. Försöker tänka positiva tankar och vill så gärna att den här sommaren ska bli annorlunda. Men om två veckor åker jag utomlands i två veckor, där det varit många öl till lunch, flera glas vin på balkongen före middagen, vin till maten och sedan ytterligare glas vin på balkongen...... Vakna och må hyfsat men längta till första ölen och sedan börja om och om igen. Hur ska jag göra nu och VAD ska jag göra all den tid som blir "över"??? Man kan ju bara dricka ett visst antal burkar läsk liksom! Åhh, jag märker att jag blir helt arg och inte vill att det ska va så jobbigt. Börjar genast tänka att "jag har ju inte så stora problem", dricker ju bara ibland, inte varje dag - men jag kan ju inte sluta när jag börjat..... Hur ska jag göra??? Någon som har erfarenhet av detta?

kalla

kanske provocerar dig lite men jag tror man har problem när man tänker så mycket på det och inte kan sluta när man börjat. Förstår att det kan bli jätte svårt, men om jag varit i din sits hade jag bestämt mig för att inte dricka något.
Sen måste det väl finnas massor att göra än att sitta och pimpla vin och öl, hyr en moped, bil eller åk på utfärder du kanske får din bästa semester på länge.
Jag tror inte det blir lätt, men klarar du det här så kommer du hem superstark, solbränd och glad och kanske upptäckt massa saker du hade missat i dimman//Kram Kalla

Stigsdotter

...funderar inte så mycket på det, precis som Kalla säger. Att överväga vita veckor osv är sådant som vi med problem ägnar oss åt.

Vad brukar du göra när du är på semester och dricker? Ligger vid poolen med en tidning och en drink? Ja det går lika bra med ett glas isvatten eller hur? I höstas var jag på en solsemester där jag beslöt mig för att inte dricka. Det var jätteskönt på eftermiddagarna när jag inte druckit vin till lunchen - var liksom vaken vid poolen hela eftermiddagen! Vaknade tidigare och ja, fick tid över, men den tiden kan man ju göra massor med när man är på semester!!

Mitt problem var att vi reste "all-inclusive" och det var svårt att dricka alkoholfritt om man inte ville pimpla söta onyttiga juicer och läsk hela tiden. Men, där fanns en bartender som jag lyckades charma så att hon gjorde alkoholfria strawberry daiquiries åt mig. Problemet med de andra var att de ju gärna ville göra det lätt för sig och hälla upp den färdiga romblandningen de hade men hon körde jordgubbar, is, lime och annat i en mixer. Supergott och nyttigt! Testa!

....för bra ord. Tycker det är bra att du provocerar, det är precis det jag behöver. Vet att jag har problem, det är bara så fruktansvärt jobbigt att erkänna för mig själv. Någonstans inom mig ser jag en bild av mig själv där jag precis som du skriver kommer hem från semestern stark, lite smalare och pigg. Istället för som alltid 5 kg tyngre, plufsig, trött och desperat på att ändra mig själv och bara leva på keso och vatten. Men den inre bilden sitter så långt in, det är så mycket "jag kan inte", "vågar inte", "kanske vill jag inte" och "orkar inte" som står i vägen. Ska tänka mycket på era ord under helgen som även den blir tuff då jag ska på kryssning.... Men den här resan ska jag inte dricka och har bestämt mig för att shoppa annat än vin för pengarna, hoppas att det håller!

kalla

Vilken morgon solen strålar och att äta frukost ute med radion i bakgrunden blir lycka för dagen :-)
Har kommit in i stadiet att jag verkligen uppskattar små saker, lakan på tvättlinan, lamm som bräker och sådana små saker.

Men nu brukar jag falla i vanliga fall, men denna gången är det så annorlunda ni har hjälpt mig att se att jag är inte ensam och att det ställer till så mycket elände och ångest. För första gången är jag inte avundsjuk på de som kan dricka normalt utan tycker de spelar ryskroulette, vissa klarar det andra faller.

Tankar i solen, så till er alla kämpar styrka, stolthet och kramar//Kalla

Dompa

Och du har hjälpt mig! Liksom hela detta forum! Tänk om vi verkligen fixar det? Beundrar ditt skarpsinne balla Kalla och önskar dig en en fin - nykter (why not?) -dag. Kram sylfiden!

Bortrest i helgen, sitter på hotellets dator i lobbyn. Fin middag i går kväll, så klart att jag kan ta ett glas vin till maten, annars känns det ju så konstigt att va på resaurang. Trodde det gick bra, ville kanske testa mig själv,,, klarade inte testet. Ett glas blev fler och plötsligt skulle det vara avec tyckte jag och lite vin i baren före läggdags.... Mannen kallade mig för jävla sopa och jag förstod inte va han pratade om (var mitt inne i förnekelsen....). Vaknade och var som tur är inte bakis, har ingen ångest utan känner mig bara så så ledsen och uppgiven. Känns som att det var sista gången jag fick bevisat att jag inte kan ta ett glas vin till maten. När jag skulle sova med ordet jävla sopa ringandes i öronen visste jag inte hur dagen i dag skulle bli, skulle jag vara arg på mannen, arg på mig själv, be om ursäkt eller vad?? Men jag hade inte behövt fundera på detta för jag visste direkt vad jag var när jag vaknade. En sådan som inte kan dricka alkohol denna sommar och som inte behöver testa det mer. Jag vet vad jag behöver. Känner mig helt lugn inombords. Ska ta den här dagen och tänka igenom vad som hände från att jag skulle säga ett glas mineralvatten till servitrisen och det istället blev ett glas vin. Det är liksom där jag måste vara beredd, hur har ni gjort?? Jag har ju aldrig varit på semester/resa/restaurang utan att dricka, det är ju liksom det "man" gör? Känns som att ni här på forumet kommer bli besvikna på mig, övervägde i att sluta skriva för att jag misslyckats, men vet inte vart jag ska ta vägen med alla tankar då? Mannen tycker ju att jag är en jävla sopa och det kan jag förstå för innan vi åkte sa jag att det skulle gå så bra så att inte dricka något den här resan....

kalla

Vi blir aldrig besvikna, detta är en svår sjukdom och vi har alla fallit på vår väg framåt. Så upp och hoppa igen och ta nya tag, för de nyktra dagarna kan ingen ta ifrån dig.

Jag försökte öva i tanken på olika saker som kan hända, förbereda mig så gott det går och det har hjälpt mig många gånger. Försöker undvika situationer som känns för svåra som att ha vin eller låta alkospöket sitta för länge innan jag jagar bort den.

Du får försöka förklara för din man om ditt beroende, att du inte kan sluta när du börjat och sen be att han stöttar dig.
Så nu tar vi ett steg till på din väg//Kram Kalla

kalla

Skall ha improviserad lunch hemma idag, skall bli riktigt trevligt. Hoppas du får en skön söndag du med//Kram Kalla