Har funderat rätt mycket i dag på varför ingen säger något när man dricker för mycket. Jag har kännt ganska länge som om jag håller på att drukna och att alla står på stranden och tittar.
När vi pratat i dag så är det omtanke om mig som gör att ingen sagt något och jag tror dom, för jag vet att dom verkligen bryr sig.
Vet inte riktigt hur jag skall klara mig utan att dricka när jag vill fly från mig själv eller livet, men jag vet att jag verkligen vill vara nykter.
Fick en dikt i dag av en riktig god vän, tänker dela den med er så här Kent Anderssons

Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

kalla

Fick sluta efter ett pass i dag, drog på mig stövlarna och gick ut i skogen med hunden. Kom hem med en hel påse kantareller och något lättare sinne. Men det är konstigt hur det jäkla spöket fladdrar om kring så fort man är trött.

Men just nu känns det bättre och det skall man ju njuta av//Kramar till er

Stigsdotter

Hungrig, arg, ledsen, trött - det gäller att se upp med dessa tillstånd då man är extra svag! Det är bra med hund, då måste du ut!! Mina katter ligger gärna på soffan och gosar...

Dompa

Med tanke på allt du har gått igenom så tar du det där fladderspöket hur lätt som helst! Ut och skräm smådjuren i skogen! Fick du ngn andra hund? Kram/R - som dessvärre lyckades smita undan farmors nävar...det var det inte värt.

kalla

Nu är det kantareller som gäller, så djuren i skogen är nog rätt trötta på mig :-) Nej, Dompa jag väntar ett tag till med en hund till, vi är så lite folk på jobbet att det känns som jag bor där.

Hoppas ni alla har det bra där ute//Kram Kalla

Maria42

Att spöket är borta nu, trist att det är tungt på jobbet, så typiskt när det blir sommar när man jobbar inom vården. Hoppas ni blir fler snart. Kram!

kalla

Detta blir en sommar att minnas, centrifugera tvätten som hängt på tvättlinan :D Ledig i kväll och det känns väldigt skönt, har lyckats grilla utan att draken har jagat mig. Skall på fest i helgen och idag ringde kompisen och undrade om jag ville ha alkoholfritt vin. Är det bara jag som tycker att dessa flaskor triggar igång mig, så det fick bli vanlig dricka till mig. Fattar nog inte riktigt detta med dessa alkoholfria vinerna. Smakar illa och man blir inte full av dom och det var ju därför jag drack, jag ville in i dimman.
Hoppas ni alla har det bra där ute//Kram kalla

Stigsdotter

alkoholfritt vin har jag aldrig förstått mig på, bläh. Precis som du säger smakar de illa och man blir inte ens full... Alkoholfri öl däremot är OK tycker jag, det smakar i alla fall ungefär som vanligt. Fast, jag håller med om att det triggar igång tankar. Jag har insett det också. Det är nog bättre att hålla sig till sådant som inte påminner eller får igång ett sug. Vatten är gott!

kalla

I dag börjar några dagars ledighet, skall bli så skönt. Drakar och spöken har har varit lugna,men känner att det är lugnet före stormen, till helgen blir det nog krig. Men jag är rustad och tänker vinna. Hoppas ni alla har det bra där ute//Kram Kalla

kalla

I dag blir det fest och draken kommer på besök igen, skall resten av livet vara så här? Kommer alkospöket alltid försöka få mig att dricka eller kommer den att självdö tillslut. Jag mår ju 1000 gånger bättre nu än vad jag gjorde för 6 månader sen och ändå kan spöket låta helt logisk när det gäller att testa igen.

Någon berättade om en tom tavelram på ett behandlingshem, där skulle man sätta upp et foto på den alkoholist som kunde dricka normalt i framtiden, ramen hade suttit där i 20 år och man hade ännu inte hittat någon som lyckats. Det säger väl allt om att pröva att dricka normalt igen, bara spöket som inte fattar.

Så ikväll blir det läsk rakt igenom :-) Kram Kalla

Maria42

Hur gick det på festen?, hur är det med "Draken"?. Min har lugnat sig igen, efter att ha haft några jobbiga veckor så känns det stabilt igen.
Kram!

kalla

Efter några vingliga dagar när jag verkligen har slagits mot drakar och spöket, känner jag en ny tändning igen.

Tog ut några dagars ledigt och åkte i väg med mannen på en lillsemester, då vaknade alla odjur i huvudet och det var nog de värsta dagarna så här långt. Beundrar Maria som klarade en hel semester, är helt slut efter 2 dagar.

Satt på en uteservering, när både jag och mannen plötsligt drabbades av dåligt minne och beställde in en flaska vitt vin. Njöt i solen med glaset framför mig och tyckte livet var jätte härligt, när ångest slog till "Vad fan gör jag" skall jag slänga bort allt och ramla ner i det jäkla hålet igen.

Lyckades bromsa efter ett glas och vi gick tillbaka till hotellet, han tycker nog att jag är helknäpp och menar att ett glas inte betyder något. Men för mig betydde det att jag för första gången ser mig själv som alkoholist för jag ville ha så mycket mer. Lärde mig en läxa som gjorde ont i själen, jag är alkoholist och jag kommer aldrig mer att kunna dricka.

Så nu skall jag analysera mig själv och även min man, hur kunde vi glömma och hur skall vi undvika att hamna där igen.

Kram Kalla

Maria42

Men full av beundran att du stoppade efter ett glas, hade jag varit i din situation hade jag inte kunnat stoppa. Var stolt över det!
Kram

kalla

Hoppas att ni alla har haft en bra sommar även om inte alltid väderguden är på vår sida. Nu har jag jobbat långpass igen och äntligen gått av. Så bilen är packad för par dagar i Skåne innan nästa långpass.

Jo, Maria jag kände mig stolt, men spöket fick vatten på sin kvarn och tyckte att det här gick ju bra och då kan man ju testa igen. Men än så länge har jag lyckats att hålla bort de flesta sådana tankar och knallar vidare på min väg.

Kram Kalla

av dig att sluta efter ett glas, det hade jag aldrig klarat. Känner igen mig så på situationen, ska iväg på barnfri weekend i augusti och det är alltid jag, mannen, bubbel, vin till maten osv.... Börjar redan nu oroa mig. Funderar på varför det är så att man när man sitter där och egentligen har det hur bra som helst tycker att det liksom behövs A för att förstärka situationen?

Stigsdotter

Hur kunde ni glömma båda två? Och din man också, har inte han riktigt förstått hur du haft det? Jag glömmer aldrig blicken i min mans ögon när jag, i höstas efter att ha slutat dricka under en tid, när vi var bortbjudna på middag sa till honom att "ett glas kan jag ta, det gör ingen skada!". Där var så mycket besvikelse, ilska, ledsenhet, nästan som om jag hade sårat honom. Jamen herregud, det är väl inte så farligt med ett glas försökte jag då, men det liksom fastnade i halsen på mig.

Men oj vad starkt av dig att stoppa efter ett glas. Bra också att du genomskådar de där tankarna, för visst, det gick ju bra, du stoppade efter ett glas. Men, samtidigt satte det ju igång en tankeverksamhet som du ju lika väl skulle kunna klara dig utan, eller hur? Och visst känner du att du egentligen vill ha mer (ro hit hela flaskan!) Tänk vad mycket tid vi slösar på att fundera fram och tillbaka, dricka eller inte dricka, ett glas gör väl ingen skada osv...

Många kramar till dig Kalla, se till att förklara för din man att du inte vill dricka mer och att han måste stötta dig i det. Förresten tillbringade jag förra veckan i Skåne/Halland, det är så fint därnere. Tyvärr blev det inte det havsbadande jag sett fram emot, kalla vindar på stranden :-(

Dompa

Urstarkt Kalla! Att lägga ner efter ett glas. Men nog var det konstigt med den kollektiva minnesförlusten! Att din make inte tycks förstå...tror kanske att han inte vill förstå. För hur kul är det att dricka själv när ngn annan ser på? Men som Stigsdotter så vist skriver. Förklara ordentligt för honom...så att han verkligen greppar att dina vinodagar är över. Stolt ska du vara...ditt återfall blev ju ingen knasresa. Nu knatar du vidare min vän. Kramar /R

Nynykter

Hej Kalla!

Det är så mycket i våra liv som är förknippat med alkohol, eller hur? Också de godaste, finaste stunderna. Jag är inte alls förvånad över att det blev ett litet snedsteg just på lillsemestern. Titta ett slag på alla annonser för weekendresor! Tror att solen glimmar i fyllda vinglas i så gott som alla. Och titta på ditt eget liv. Vad innebär romantisk minisemester. .?
Jag ser på mitt eget liv. Klarade av en hel vecka i Grekland med särbo och alla barnen utan att känna minsta sug, Men sen, när jag och särbon var ensamma i en avsides belägen sommarstuga, då slog det till! Äntligen ensamma! Nu ska vi mysa! Men var är vinet..? Jag blev SÅÅÅÅÅÅ trött på mig själv. Att man ska vara så jäkla programmerad... Sen är det ju enklare att avstå om man sitter ute på en ö och måste åka både båt och bil för att komma till Systemet...

Jag instämmer med alla som talar om för dig hur starkt det var av dig att sluta efter ett glas! Du tycks ju också ha koll på den lilla alkoholdjävulen som hittar ny energi av sådana lyckade experiment.
(Det finns skojigare saker som ett par på tu man hand kan ägna sig åt och de blir faktiskt blir ännu bättre utan sprit.)

Till sist ett exempel på hur en romantisk weekend kan gå snett på grund av alkohol. En väninna till mig som hade varit gravid och sedan ammat en längre period skulle åka iväg med maken för att få nytändning i det risiga förhållandet. De brassade på med slottshelg, gourmetmat och champagne. Men hon var ju inte alls van vid alkohol, så det hela slutade med att hon satt i duschen och storbölade natten igenom...

Kram från Nynykter

kalla

Har haft underbara dagar i solen, även lyckats få några bad även om det var iskallt i vattnet. Denna gången var jag mer rustad och lät inte mig luras av att jag kan dricka.

Men det är just som du skriver NN, det är ett inlärt beteende och vi påverkas ju av all reklam som vi fylls med. Men det är väl bara att lära om och göra rätt och inse att man har druckit färdigt och som du skriver mycket blir ju bättre i nyktert tillstånd ;-)
Soliga kramar till er alla//Kalla

kalla

En helt underbar morgon, sådana här stunder kan man bara känna lycka. Vi går mot 7 månader och jag är så glad att jag tog steget att göra den här förändringen i mitt liv. Lätt har det inte varit och jag vet ännu inte om mitt äktenskap klarar denna förändring. Jag känner att jag kräver så mycket mer av livet nu än innan och det känns som vi drar åt olika håll.

Men jag skall inte göra några förändringar ännu och även ge honom tid till att förändras, men det är otäckt att se hur långt ifrån varandra vi är ibland.

Hoppas att ni alla har det bra där ute//Kram Kalla