Har funderat rätt mycket i dag på varför ingen säger något när man dricker för mycket. Jag har kännt ganska länge som om jag håller på att drukna och att alla står på stranden och tittar.
När vi pratat i dag så är det omtanke om mig som gör att ingen sagt något och jag tror dom, för jag vet att dom verkligen bryr sig.
Vet inte riktigt hur jag skall klara mig utan att dricka när jag vill fly från mig själv eller livet, men jag vet att jag verkligen vill vara nykter.
Fick en dikt i dag av en riktig god vän, tänker dela den med er så här Kent Anderssons

Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Dompa

Självklart är vi inte besvikna. Som Kalla skrev så har vi alla fallit. Besviken ska däremot du vara...man kallar inte sin partner jävla sopa. Inte under några omständigheter. Antingen lämnar man eller beter sig anständigt! Förstår väl om han blev besviken...men ändå! Du kan ju fråga honom om hans egen självbild om han lägger sig med vad han kallar sopor. Nu blev jag lite upprörd...men inte för att du föll. Du får nog prata ut ordentligt med honom. Det är ingen lätt sjukdom för utomstående, de tror att man bara kan ta ett glas och tacka nej till nästa...för det kan de ju själva.

När det gäller dig själv så vet du ju bäst. Men kanske är det en bra plan nu inför sommaren att tacka nej till första glaset. Visst skulle ni på ngn två-veckors resa strax? En utmaning är att överraska. Överraska lokalbefolkningen; Här har ni inte en till fylletant till charterturist. Här har ni en vuxen kvinna som trivs med sig själv och luktar gott. Så tänker jag...
En styrkekram får du Sommar12 som inte är en jävla sopa!

PS: En redig söndagskram till sylfiden som innehar denna tråd!

Villervalle

Man kallar aldrig under några som helst omständigheter en person som man har en relation till för sopa. Man har naturligtvis rätt att bli arg men det finns andra sätt att utrycka sig på . Du är ingen sopa "Sommar12", du har bara det lite knepigt att hantera alkoholen.

Ha det gött

och kastade mig på datorn för att kolla vad ni skrivit. Det värmer så i mitt hjärta och jag tar verkligen till mig era ord. Har pratat med mannen som bett om ursäkt för sopan, men han blev ju så arg. Ja, det är så att han förstår inte hur jag (sjukdomen) fungerar. Det stämmer om två veckor är det sol och bad-charter som gäller, i två veckor. Vet inte ens om jag vill åka längre.... Och innan dess är det midsommar, har inte firat midsommar nykter de senaste tjugo åren så hur gör man? Ja, det är mycket framför mig och vill vara en svensk chartertant som luktar gott, men just nu tvivlar jag så på mig själv. Går ut i trädgården och går loss med trimmern eller något annat redskap ett tag för att avreagera mig och få tyst i huvet. Än en gång, tack för att ni finns!

Stigsdotter

...men inte besvikna för att du fallit. Det är ju det vi gör ibland, allihopa. Det är ju därför att vi har den här sjukdomen - annars skulle vi inte falla för frestelsen gång på gång.

Bra att mannen bad om ursäkt. Jag förstår att han blir arg. Min pappa var alkoholist och jag var så arg så arg så ursinnigt arg på honom för att han valde spriten istället för mig och mamma. Det var först för några år sedan (är 40+ nu) som jag började kalla honom för pappa istället för farsan (som jag tycker är fult) och förstå hur himla dåligt han mådde egentligen. Tidigare tänkte jag också att "det är väl bara att låta bli att dricka, hur svårt kan DET vara??". Nu vet jag ju bättre, det är djävulusiskt svårt.

Tala med mannen! Jag har lyckats få min att förstå och nu har vi inte en droppe hemma. Självklart klarar du både midsommar och charter - det finns så mycket annat gott att dricka och du kommer vara så pigg och fräsch istället för att ligga och halvsova vid poolen.

Kram på dig, jag tror på dig!

kalla

Vad bra att du och mannen redde upp det, i stridens hetta är det lätt att slänga ur sig dumma saker. Klart du vill åka på semester och fira midsommar, tänk att gå upp tidigt på midsommardagen och må toppen :-)
Semesterresan kan ju bli starten på ditt nya liv, så börja ladda nu och tänk på vad du vill ha ut av semestern//Kram Kalla

Oroligoch88

Kalla, jag håller helt med det du säger... Sen kan jag nästan känna mig mer ensam och besviken när de säger att man dricker för mycket och sedan hjälper en på traven till en fylla... Varför måste det alltid innebära alkohol när man ska hitta på något socialt?

Oroligoch88

Kalla, jag håller helt med det du säger... Sen kan jag nästan känna mig mer ensam och besviken när de säger att man dricker för mycket och sedan hjälper en på traven till en fylla... Varför måste det alltid innebära alkohol när man ska hitta på något socialt?

Dompa

Tack vännen för igår! Jodå, jag gör nog de rätta valen. Jag sörjer för den jag förlorat...men här ska varken simmas eller ros tillbaka senare. Det är över!

Önskar dig en fin dag med nya glädjeämnen. Kram/R

kalla

Vissa dagar går i 110 och då kommer alkospöket och hälsar på, men tjii fick den för här kan den inte landa. Hoppas ni alla har det bra där ute//Kramar Kalla

kalla

Många mår dåligt här och har ångest för festerna i morgon, men jag börjar tro att det finns ett bättre liv. Att välja att vara nykter och göra ett bra val för min egen skull känns så bra just nu och jag är så tacksam för jag tagit detta steget.

Det är så lätt att man ältar att man inte kan dricka och sörjer något som bara förstör, istället för att njuta av allt man kan göra. Köra bil när jag vill, ingen ångest över vad man sagt eller gjort, njuta av jordgubbar och vispgrädde kan livet vara bättre :-)

Så imorgon hoppar jag säck med människor som aldrig funderat över att dricka på midsommar och ändå är lyckliga, ibland älskar jag mitt jobb//Kramar Kalla

Dompa

Önskar jag dig! Måste erkänna att jag blev lite nyfiken över dina rader. Hoppa säck med människor som aldrig funderat på att dricka över midsommar och är lyckliga. Gissar på att du jobbar på ett gruppboende? Har jag rätt? Hur som helst. Glad Midsommar önskas min Sylfid! Kramar/R

kalla

Önskar er alla en glad midsommar och hoppas att ni är rädda om er. Helt rätt Dompa, en helt underbar arbetsplats för det mesta. Både boende och arbetskamrater är så fantastiska människor och nu har jag börjat uppskatta alla ännu mera.

Så denna midsommarhelg skall det avnjutas god mat och många lekar, så nu plockar jag fram barnet i mig och bara njuter//Kramar till er alla

kalla

Bästa midsommaren sen jag var liten, har njutit hela dagen och inte haft en tanke på alkohol. Nu har syndafallet brutit ut här och det regnar, åskar och strömavbrotten avlöser varandra. Men jag skall dra täcket över huvudet, skall vara på jobbet kl 7. Hoppas att ni alla har haft en trevlig midsommarafton, kramar kalla

viktoria

Vad glad jag blir av att höra att du kryper till kojs med välbefinnande och glädje: ) Sådana här känslor och upplevelser är de som är viktiga att spara på och kunna ta fram som reminders då det är tungt. Kram V (som också haft det bra med familjen och god mat)

Dompa

Fan vad härligt det låter. Alternativa människor. Kanske en ny karriär för mig...men vad måste man kunna då? Medicin?...känns ju som jag är för gammal (43) för att plugga det. Men jag gillar tanken på ett jobb som ger ngt tillbaka. Tyvärr får jag väl harva på i min boyzone.

Här är det också skitkallt. Ingen hängmatta idag. Kram Kalla...tänk vad OB du ska få!!! /R

kalla

Du är välkommen Dompa, men tror inte lönen kommer att tilltala dig :D Är helt slut efter ha jobbat dubbla pass hela helgen, hoppas det regnar i morgon för jag vill bara slappa hela dagen.

Är så glad att så många verkar ha klarat helgen bra för ni är så viktiga för mig och stödet vi har i varandra.
Så nu skall en trött kalla ta soffan, fjärrkontrollen och godisskålen i besittning//Kramar Kalla

Maria42

Ja, du har rätt i att maken min är en klippa för mig i detta, har hjälpt mkt men är även ibland oerhört irriterande.
Jag är så glad att det går så bra för dig, till helgen blir det ett halvår!! Du är helt fantastisk!! Vilken resa du har gjort, visst är det värt det?
Jag tycker att livet blivit så mkt bättre, jag är så mkt gladare och har lust till livet igen, jag tycker vi ska vara jättestolta över oss själva!
Stor kram!!