Har funderat rätt mycket i dag på varför ingen säger något när man dricker för mycket. Jag har kännt ganska länge som om jag håller på att drukna och att alla står på stranden och tittar.
När vi pratat i dag så är det omtanke om mig som gör att ingen sagt något och jag tror dom, för jag vet att dom verkligen bryr sig.
Vet inte riktigt hur jag skall klara mig utan att dricka när jag vill fly från mig själv eller livet, men jag vet att jag verkligen vill vara nykter.
Fick en dikt i dag av en riktig god vän, tänker dela den med er så här Kent Anderssons

Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

kalla

Skall till jobbet och jobba en natt, skall bli rätt skönt om det blir en lugn natt. Mannen smiter nog över till grannen men det unnar jag faktiskt honom.
Kan ju inte vara lätt för honom heller, inte bara det att jag inte dricker längre utan att jag vill göra så mycket mer av livet.

Känns nästan som om jag vill ta igen allt jag missat när jag varit i dimman, men försöker inser att jag måste ge honom tid också.

Blir mycket att fundera över i natt, hoppas att ni alla har det bra//Kram Kalla

Leo

Har egentligen att tillföra din tråd men vill tillönska dig allt gott. Ser att du tillför många goda råd i andras trådar./ Leo

Maria42

Håller med dig, man ser allt på ett nytt sätt. Vill jag leva mitt liv så som det ser ut idag? Det funderar jag mkt på. Kram på dig!

Dompa

När vi börjar nyktra till tycks så många av oss också ifrågasätta så många andra livsval. Tänka är bra...vi har ju inte hunnit med det eftersom glaset måste hinnas drickas upp. Att ta tid på dig och även ge maken tid...verkar klokt. Tvärt emot min strategi :). Men så länge vägen bär till Rom... Jag hoppas du fick några rofyllda timmar inatt och inte bara slit med brukarna. Håller med Leo; Du stöttar så många och din livserfarenhet lyser igenom i dina råd. Kram /R

Stigsdotter

Den tar jag till mig. Man ska ju inte göra några stora livsförändringar den första nyktra tiden så den tiden kan ju användas till att "vänta in" motsvarande förändringar hos livspartnern, alternativt riktigt reda ut inför sig själv vad man vill ha ut av livet sitt.

kalla

Blir så jäkla trött på att slåss mot spöket och drakar, har inte hittat något bra sätt att hantera stress och trötthet ännu.

Idag har spöket varit som tjattrande papegoja, klart du skall ta dig ett glas och koppla av mal den på i huvudet. Jag svarar HALT men inte sjutton lyssnar den på mig utan mal på.

Skall dra på mig skorna och ta en långtur i skogen, för kl 1800 somnar skrället och jag får lite lugn och ro.

Lite gnäll men nykter är jag och det måste väl vända denna gången med, så nu går jag till skogen och skrämmer djuren//Kram Kalla

ner i detalj vad spöket tjatar om här på forumet så försvinner det :-)) Liiiite synd att skrämma de små djuren med alkospöke :-)

kalla

Nu är det lugnt igen, konstigt att spöket kan klockan men spöken kanske måste gå och lägga sig kl 1800 :-)
Men nästa gång skall jag skriva ner det här, så kanske det försvinner för gott. Nu måste jag hitta ett sätt att hantera stress och trötthet. Har så länge flytt in i dimman för att ta en timeout, att jag måste lära om och hitta nya sätt vilket inte är så lätt.

Nu blir det soffan och godispåsen, funkar ju det med//Kalla

kalla

Givetvis är det som vanligt stress, trötthet osv, men också när jag äter mycket onyttigt och inte tränar så mycket som jag går i gång.

Skall starta Augusti med att försöka äta nyttigare och träna mer regelbundet om det går för jobbet, för att se om det blir bättre. Kan inte fatta att det skall vara så jäkla svårt, det är ju 7 månader sen jag slutade om man bortser för ett glas vin. Det glaset gjorde att spöket fick vingar, men jag skall klippa av dom igen.

Hoppas att ni alla har det bra där ute//Kram Kalla

Tilde

sömnlösa... ;)
men tränande tokan!
Du tänker dig att träna regelbundet "OM DET GÅR FÖR JOBBET"......
Men jag tänker: (att du kan tänka, Kalla) "jag tränar när JAG TÄNKT ATT JAG SKA TRÄNA och ...så ska jag ju jobba också efteråt" eller "ok jobbet, och sedan MIN TRÄNING)...vad sen träningen består i spelar inte så stor roll bara det är roligt, annars slutar man tror jag.
Träning viktigt, roligt, något man längtar efter (efter hand blir det så...) sedan jobb :)
Kram Tilde

kalla

Skall försöka tänka om, även om både latmasken och jobbet samarbetar :D Skall jobba i dag och sen är jag långledig, skall ett par dagar till Öland vilket skall bli så skönt.

Känns som om jag är på väg in i andra andningen när det gäller alkoholen, börjar känna att jag kan acceptera att den biten är över. Kampen är hela tiden men känslan är en annan, så nu kanske det är tid att ändra målbilden och jobba med hela mig så jag inte hamnar här igen.

Har äntligen kommit hit i livet när jag inser att jag inte klarar allt själv, skall be om hjälp och kunna erkänna mig svag de gånger det behövs.

Så kramar, styrka och stolthet till er där ute//Kalla

Tilde

i att man inte klarar allt själv, att man måste be om hjälp och att man ska kunna erkänna sin svaghet... Det är det jag vill jobba med att kunna göra. Jag tycker dock det är svårt, men ska försöka. Jag har haft en prövning sista månaderna då jag fått visa på hela min svaghet men ändå försökt vara så väldigt stark ändå. Det där duktighetssyndromet som finns med i mina barnsben släpper inte. Blir riktigt trött på mig själv. Jag ska jobba med detta. Ska be om hjälp. Men också bra att skriva här, känner jag. Jag är nybörjare när det gäller att be om hjälp o att erkänna mig svag.
Ge mig gärna råd du som kommit längre...
/Tilde

kalla

Men jag försöker att vara ärlig mot mig själv och de närmaste när det gäller att visa sig svag. Inte alltid lätt, jag faller lätt in i att jag klarar allt själv och att man inte visar svaghet.

Så jag är helt nybörjare på detta, så vi får väl stappla fram tillsammans och hjälpa varandra :-) //Kalla

Stigsdotter

på Öland Kalla! Jag tror också det är viktigt att arbeta med hela sig, om man inte gör det och förändrar vanor osv. riskerar vi att trilla dit igen.

Kram

Dompa

Med tanke på VAD du har fixat Kalla så ser jag inte att be om hjälp och erkänna sin svaghet skulle kunna bli ett problem. Nu ska du bara vila och ha det skönt på Öland...låter toppenskönt. Sen när du kommer tillbaka i vardagen så får du börja tänka på resten. Jag tror också att förändring kan läka det som eventuellt skaver. En del säger att man inte ska ändra ngt i början av sin nykterhet. Jag är inte hundra på att det stämmer. Är väl från person till person. Svammligt? Jo, du...men så tycks även livet vara. Iaf så tror jag stenhårt på dig. Du tycks vara fylld med sunt förnuft...utan att vara präktig. Bra kombo...tänker jag. Kramar /R

kalla

Underbara dagar på Öland, lyckats med både sol och bad. Har gått riktigt bra, inga hjärnsläpp denna gången, mannen valde även han att avstå utan att vi pratat om det.

Så nöjd och glad tar jag nu tag i vardagen med ny kraft//Kramar Kalla

kalla

Tänk vilken kraft det finns på denna sidan, i dag blir jag extra stark av Dompa och Santorini som gör att jag är stark i min nykterhet i dag.

Att få följa alla er under med och motgång är min räddning till ett bra liv, så många kramar till er alla där ute//Kalla

Dompa

Visst är det så Kalla. Detta forum är guld. Hjälper mig oerhört i min nykterhet. Vare sig jag läser om andras framsteg (då blir jag styrkt...detta SKA gå!) eller om ngns fall (då blir jag påmind om hur jag hela tiden balanserar vid ett stup...förhoppningsvis tar jag ett steg bakåt).

Så forum är guld och du är en viktig beståndsdel i den alkemin. Ha en bra dag. En ny nykter dag. Kramar /R