Har funderat rätt mycket i dag på varför ingen säger något när man dricker för mycket. Jag har kännt ganska länge som om jag håller på att drukna och att alla står på stranden och tittar.
När vi pratat i dag så är det omtanke om mig som gör att ingen sagt något och jag tror dom, för jag vet att dom verkligen bryr sig.
Vet inte riktigt hur jag skall klara mig utan att dricka när jag vill fly från mig själv eller livet, men jag vet att jag verkligen vill vara nykter.
Fick en dikt i dag av en riktig god vän, tänker dela den med er så här Kent Anderssons

Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Dompa

Det ligger nog i människans innersta väsen. Fick en gång svara på frågan; Om du bara fick välja en sak att äta i resten av ditt liv? Valde då ost, bröd...och vin. Jag som inte ens är en vinalkie...trodde jag.

Lite deppad över dina ord om stora barn...men tror jag fattar. Men när i helvete slutar att man vara förälder?

Kram sylfiden. Jag tycker du pinnar på bra på din stig! /R

slutar man aldrig att vara, tror jag. Inte inom mitt perspektiv. Inte barn heller... riktigt gamla människor frågar ofta efter mamma. Men det blir annorlunda, jag lovar. I olika steg, en del perioder behövs man för olika ändamål - långa perioder inte alls. Det är skönt när de klarar sig själva och skönt när man behövs inom det som känns rimligt. Viktigast: att barnbarnen har det bra. Skulle vara jävligt illa till mods om barnbarnen levde med supiga föräldrar ... bara så du vet Dompa vad som gäller:) Kram till er / mt

Hej Kalla!
Är inte här lika ofta, läser ibland men skriver inte lika ofta. Men just nu känner jag att jag behöver forumet.
Fyller 40 om några veckor och oroar mig inför detta, är rädd att jag kommer falla dit för att jag så gärna vill vara normal och fira.
Eller för att jag ju varit sååå duktig. Men "din" dikt sitter i en ram i hallen och jag läser den så ofta att jag nästan kan den utantill.
Den har gett mig så mycket och jag är så glad att du har "gett"mig den!!
Tack

kalla

Rädsla är bra, för den har räddat mig så många gånger. Jag blir på min vakt och lyssnar inte på spöket som tjatar i huvudet om vad som är normalt. Utan jag ger mig tid att förbereda mig inför det som är svårt, för mitt spöke är en enveten jäkel :D
Mitt råd är att ge dig själv en present att livet är så värdefullt att du vill leva det fullt ut och inte i ett bedövat tillstånd med ångest. Sen tycker jag att du skall köpa dig något riktigt fint eller ta en dag på spa och bara njuta av att det är nu du lever. Många kramar Kalla och nu tar vi ett steg till.

kalla

Skall tillbringa hela helgen på jobbet så det blir inga fritidsproblem iallafall :D Men tycker att det är rätt skönt,har lite svårt att vänja mig vid att vara själv.

Sen dyker det upp så många glada singelmänniskor som vill bjuda på middag och då kommer problemet med att man inte dricker och jag har ingen lust att förklara för människor som bara är bekanta varför.

Så jag är väldigt glad att jobbet innebär en del helgjobb, det har räddat mig många gånger.
Hoppas ni alla som kämpar där ute får en bra helg, kramar, styrka och stolthet till er alla//Kalla

Stigsdotter

...glada singelmänniskorna som vill bjuda på middag? *frågar åt en kompis*

Trevlig helg på dig, jobba duktigt men lagom ;-)

kalla

Har en toppenhelg på jobbet, ätit gott, varit ute och pimplat, grillat och skrattat mycket. Får tanken att dessa människor räknas som sjuka men de är de få människor som jag känner som kan känna riktig glädje. Som aldrig skulle komma på att man måste ha alkohol för att det skall vara kul, man kan ju undra vem det är som sjuk?

Stigsdotter hälsa din "kompis" att de kommer bara man är singel ;-)

Nu hoppas jag att alla där ute har en lika bra helg som jag, kramar Kalla

Vinter i min t…

.. när jag läste att du "varit ute och pimplat" var jag tvungen att läsa om meningen tre gånger innan jag fattade att du faktiskt hade varit ute och fiskat :D

om ditt liv Kalla - ditt nya, varma:) fina liv. Just nu förgylls mitt söndagskaffe av forumet och Mifforadio - ett underbart livsbejakande program! Kram och allt gott / mt

kalla

Mt jag älskar mitt nya liv även om allt inte går som planerat. Men jag är stolt över mig själv och vet att jag nu gör rätt val för mig själv.
Mifforadion borde sändas oftare för det är ett underbart program :D

I dag kramar jag livet och hoppas ni andra gör det samma/ kämpa på där ute, kramar Kalla ♥♥♥

kalla

Denna helgen går i storstadens tecken, besök i mitt älskade GBG. Träff med vänner, middag och många skratt hoppas jag på :-)
En helt trygg miljö med människor som vet hur det ligger till och sen är de så charmigt ego att de inte märker vad folk dricker.

Så jag hoppas att ni alla får en underbar helg, kramar Kalla

Dompa

En sund människa bryr sig inte om vad/hur andra dricker. Jag tror det. Minns när jag söp som värst...oj, vad IRRITERAD jag kunde bli på dem som tackade nej. "Vem är du och komma här och komma liksom?". Dina egofriends låter sunda. Hoppas du fick en fin helg i GBG. En dag...när du är redo...vill jag veta mer om ditt uppbrott. Jag skäms att skriva det, men jag är så jävla nyfiken ;-). Kram Sylfiden/R

kalla

Mycket trevligt i Götet, gott med sådana vänner. God mat, mycket skratt, folk som kan dricka normalt och inte behöver tömma flaskorna. Skrattade åt mig själv när de hällde ut resten av vinet när vi dukade av, för hela mitt inre skrek "Vad gör du människa" :D
Det är i sådana situationer som jag inser att jag är alkoholist och det kommer jag alltid vara, känns konstigt nog bra för då behöver jag inte fundera mer på det.

Dompa jag återkommer med uppbrottet, men det var så konstig känsla. Ungefär som när man tar sista avsked av någon nära. Man fylls av kärlek till den personen, men vet att allt är över.

I dag blir det snöpromenad och bio, livet skall vara gott att leva ;-) Kramar, styrka och stolthet till er där ute//Kalla

det är så typiskt oss det där med vinet, att hälla ut det tycker vi är klart "spritmissbruk":-) Men vad skönt varje gång man inser och erkänner hur man tänker, det gör det faktiskt lättare. Ha en fortsatt bra dag!

kalla

Sägs att februari skall vara en kort månad men jag tycker att den är evigt lång, längtar till våren och solen.

Skall bli skönt att komma igång med träningen igen, idag blir det löpbandet på gymmet. Jag får väl blunda och drömma till våren och mjuka skogsspår, detta har blivit min nya last :D

Hoppas ni alla där ute har det bra, så kramar och styrka till er//Kalla

Stigsdotter

...skulle jag verkligen behöva göra. Börjar lite smått med att använda mig av ståbordet på jobbet ;-)
Hur går det för dig i ditt nya liv, blev det lägenhet, trivs du bra där?

Själv brottas jag med tankar på hur man ska lösa den där logistiken sälja hus/skaffa 2 nya boenden, utan att vi ruinerar oss. Är ju enklare om en kan bo kvar men det kommer ingen av oss kunna att göra. Ja, ja, det löser sig väl det med. Hoppas du har en bra dag idag, kram!

kalla

Jo S-dotter det blev lägenhet, gården har vi hyrt ut på 5år. Mycket blandade känslor men jag vet att jag valde rätt, hade inte kunnat göra något annat val.
Tror att jag hade gått under annars, men visst känns det ensamt ibland och allt är lite krångligare. Är värre för er som har små barn, men allt löser sig om man är sann mot sig själv.

Var väldigt rädd att jag skulle börja dricka igen, men när spöket kommer flaxande så klappar jag till den med kvasten :D Vet ju att om jag prövar så åker jag dit genast och den rädslan har hjälpt mig mycket.

Många kramar//Kalla

att du förändrat ditt liv och blivit så stark! Sann mot sej själv, det är ledorden. Jag känner också precis som du vid tanken på alkohol; skulle jag pröva så åker jag dit direkt. Jag har ingen lust eller begär nu men vid tanken på alkohol så vet jag att ett glas aldrig skulle räcka och att det är nykterhet som gäller. Jag hoppas vi alltid kommer att ha den känslan kvar. Så länge jag känner så behöver jag inte kämpa.