Har funderat rätt mycket i dag på varför ingen säger något när man dricker för mycket. Jag har kännt ganska länge som om jag håller på att drukna och att alla står på stranden och tittar.
När vi pratat i dag så är det omtanke om mig som gör att ingen sagt något och jag tror dom, för jag vet att dom verkligen bryr sig.
Vet inte riktigt hur jag skall klara mig utan att dricka när jag vill fly från mig själv eller livet, men jag vet att jag verkligen vill vara nykter.
Fick en dikt i dag av en riktig god vän, tänker dela den med er så här Kent Anderssons

Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

kalla

Men vad gör det, jag älskar september som brukar bjuda på kanonväder för skogstroll som mig :D Skall på och jobba helgen och det känns rätt bra.

Är inne i en behaglig fas när det gäller alkoholen, dvs tänker inte på den vilket är väldigt skönt. Men låter mig inte invaggas i någon falsk säkerhet utan fortsätter att ta mitt stöd här och även av de närmaste. Har faktiskt hittat en grupp med kvinnor med lite olika problem, där vi kan prata om det mesta kanske lite AA light. Men det passar mig väldigt bra och det känns väldigt skönt att ha det stödet.

Till R kan jag bara säga, vad du växer i mina ögon och jag hoppas att du själv kan se vilken resa du gjort//Kram Kalla

kalla

Turen att vara ledig när solen bestämt sig för att vara framme, i dag blir det havet och livet känns underbart.
Funderar lite på kräftskivan som skall vara till helgen, kräftor är ju så förknippade med alkohol att det skrämmer mig lite. Vet ju att jag måste gå, men här gäller det att programmera om hjärnan innan lördag.

Får väl ligga vid havet och fundera på detta och köra mina övningar i tanken.

Hoppas ni alla har det bra där ute//Kram Kalla

Nynykter

...att du mår så bra i din nykterhet.
ALLA borde vara nyktra när de äter kräftor :-) Kräftskivor hör till de mer osunda tillställningarna ur alkoholsynpunkt. Lite mat och massor med sprit... Just på kräftskivor har jag sett människor som vanligtvis är måttliga oavsiktligt bli väldigt onyktra. Läs dretfulla.
Alkoholfritt öl rekommenderas om du gillar öl. Det kan vara ett sätt att känna att man är "med".
Kram från NN

Stigsdotter

Jag brukar tröttna på kräftorna efter bara några stycken och istället koncentrera mig på drickandet och sjungandet. Så ja, dretfull är det ju väldigt lätt att bli med bara typ 5 kräftor i maggen. Senaste kräftskivorna har det dock varit väldigt viktigt med västerbottenpajer o dyl - kanske för att vi alla har mognat lite.

Kalla, det är bra att ha en plan inför helgen. I stil med "Vad ska jag göra om...?". Föreställ dig de situationer som kan uppstå och bestäm hur du gör då så att du är beredd.

Detta skulle jag gjort inför svärfars 70-årsfest. Då skulle jag tänkt såhär: "vad gör jag om jag kommer in i köket och ska hjälpa till med disken och det står en halv flaska bubbel på diskbänken?". Om jag redan hade förberett "då häller jag ut den" eller "då går jag och frågar om någon vill ha mer" eller något så hade det inte blivit "kolla här står den, man kanske ska smaka lite på detta i alla fall!"

kalla

Har överlevt min första nyktra kräftskiva på många år, följde min plan även om jag gjorde det lite lättare genom att boka in ett arbetspass dagen efter. Hade riktigt trevligt ett par timmar med goda kräftor, paj mm och sen tackade jag för mig och alla förstod eftersom jag skulle jobba dagen efter.
Tycker folk blir så jäkla jobbiga när dom dricker, men har ju inte varit bättre själv och säkert mycket värre många gånger, så jag får väl bjuda på det även om jag tycker att de är fjantiga.

Nu ser jag fram mot några lediga dagar med skogen som lockar med mycket svamp och ny energi. Kramar till er alla där ute//Kalla

kalla

I dag skall det bli en riktig långtur i skogen, mackor och kaffe är med så nu bär det iväg. Är så glad att det går så bra för många av oss här, just att kunna möta sin egen blick i spegeln utan att se ångest är lycka.

Känner hur mycket jag har förändrats som människa under dessa månader och hur mycket ork jag har till allt. Visst vacklar man i tanken någon gång och spöket fladdrar förbi, men i och med att jag erkänner för mig själv att jag är alkoholist så hittar den inte någon sittplats just nu.

Håller på med mina övningar och min självbild börjar klarna och planen hur mitt liv skall se ut är klarare än på länge, så ännu ett steg på vägen. Kramar, styrka och stolthet till er alla där ute//Kalla

Nynykter

...du beskriver det, Kalla. tack för att du delar med dig. Jag ville gå med på den där skogsutflykten!
Kram från Nynykter

Maria42

Av dina rader :) tänk så långt vi kommit, läste just våra trådar från början, det kunde vi inte tro att livet skulle bli så här bra. Hoppas du hade en bra dag i skogen. Kram

lessenfrun

Jag blir också glad.. antagligen för att jag mår så bra själv att jag kan känna din styrka Kalla.
Kramar

kalla

Maria, jag läste också igenom våra trådar och fick sådan stolthet i bröstet, tänk vad vi alla växer genom att dela och ta del av denna sidan.

Skrattade åt min granne i dag som kom och lämnade en present för jag matat deras katt under semestern. Med orden " Är ju svårt att köpa något nu när du inte dricker alkohol, så jag köpte choklad för äter gör du väl?" Nu sa hon det med glimten i ögat så det blev rätt roligt, men tänk vad konstigt det blir ibland.

Skickar många kramar till er alla som kämpar nya som gamla, ni är min styrka//Kalla

kalla

Sol, regn och blåst i dag är vädret tokigt, kan det vara hösten. Lite mysigt är det ju på kvällen när man tänder lite ljus och kurar i soffan. Men lite ledsamt att sommaren är på väg att ta slut, men jag är ju en höstmänniska. Älskar att vandra omkring i skogen i stövlar när luften är klar och hög, så jag skall inte klaga.
Styrka, stolthet till er alla//Kalla

kalla

Lite kallt men underbar morgon, skall snart åka till jobbet men tar till vara på denna lugna stund.
Hoppas ni alla där ute har det bra//styrka, stolthet till er alla//Kalla

det alldeles underbart att kunna njuta av en tidig morgon ?! Ha en bra dag Kalla !

kalla

Dessa månader har varit en skola i självkännedom och tid att se mig själv. Har funderat mycket på varför jag hamnade där, men idag kan jag se det rätt klart.

Att alltid vara stark och duktig, ha tid till alla och helt glömma sig själv var min väg dit. Är så glad för mitt beslut som växte fram under jul och nyår, för jag känner mig som en ny människa.

När alkoholspöket tjatar om vin, tar jag nu ett steg tillbaka och försöker se vad jag flyr ifrån och försöker ändra på det. Det är inte farligt att säga nej och be om hjälp utan mer styrka än svaghet, så nu tar jag ännu ett steg till på min lilla stig//Kramar, styrka och stolthet Kalla

Stigsdotter

Visst är det så att det faktiskt är läskigare att be om hjälp än att inte göra det. Det har du faktiskts så himla rätt i! Jag har nog inte tänkt den tanken slut tidigare, men visst är det så. Det är inte duktigt och bra att klara allt själv, det är snarare fegt!

Kram!

kalla

Har som morgonrutin att läsa igenom trådarna här till kaffet och då är det lätt att bestämma sig för att vara nykter i dag.
Önskar ibland att livet var så enkelt som här, att man vågar säga när man inte mår bra och kunna dela lyckan när man vunnit en dag till över alkoholspöket med den riktiga världen.

Så till er alla där ute som kämpar med stolthet och styrka tar vi ett steg till//Kram Kalla

kalla

Kom att tänka på oss här, vi kanske är droppar :-)Några kloka ord av en man som lämnade oss alldeles för tidigt.
Tage Danielsson
"En droppe droppad i livets älv
har ingen kraft till att flyta själv
Det ställs ett krav på varenda droppe:
Hjälp till att hålla de andra oppe!"