Har funderat rätt mycket i dag på varför ingen säger något när man dricker för mycket. Jag har kännt ganska länge som om jag håller på att drukna och att alla står på stranden och tittar.
När vi pratat i dag så är det omtanke om mig som gör att ingen sagt något och jag tror dom, för jag vet att dom verkligen bryr sig.
Vet inte riktigt hur jag skall klara mig utan att dricka när jag vill fly från mig själv eller livet, men jag vet att jag verkligen vill vara nykter.
Fick en dikt i dag av en riktig god vän, tänker dela den med er så här Kent Anderssons

Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Maria42

I definationen av alkoholist. Numera tycker jag också att alkoholist är man om man låter alkoholen påverka sitt liv. Det gjorde det för mig, gjorde nyss testet här på sidan utifrån hur det var innan jag slutade och svaret var "farligt". Det visste jag ju så jag behövde inte göra testet innan jag slutade och jag är glad och stolt att jag har slutat.
Förut tyckte jag att alkoholist var man när man drack från morgon till kväll och inget annat räknades och där var ju inte jag.
Idag inser jag att även om jag inte började morgonen med A så var hela dagen en väntan/längtan tills jag kunde dricka igen, mitt liv påverkades i allra högsta grad av alkoholen och även mina barn och maken påverkades så nog är jag alkoholist alltid men en NYKTER sådan :) Kram!

så får vi veta imorron vad du kommit fram till:). Visst tycker jag också att man är alkoholist om man låter alkoholen styra sitt liv och precis som Maria säger så kunde hela dan gå till att fundera på NÄR jag kunde ta det första glaset. Ett annat kännetecken är förstås att man vetat om att man inte kan ta ett glas och dricka "normalt". MEN, jag tycker bara att alkoholist låter så trist! Det får räcka att jag själv vet hur det ligger till, jag är fullkomligt ärlig mot mej själv. Jag kan inte dricka. Jag vill bara inte kalla mej det. Jag är hellre allergisk eller sockerkänslig eller nåt. Huvudsaken är ju att jag inte dricker alkohol.

Stigsdotter

...fast jag inte gillar direkt, bara känner igen mig. Att man låter alla andra "hålla på" bara man själv får vara ifred i köket. Så tråkigt egentligen. "Åhh, vad du har slitit i köket, duktig!"...Jo, jo... bra osocial supit man är!

Stigsdotter

Fast, nja, nä. Eller? Ordet "alkoholist" är så laddat på något vis. Från NE: person som lider av alkoholism {→drinkare, fyllerist, suput}

Jag tycker det är lite jobbigt att säga att jag är alkoholist, men jag har inget problem med att säga att jag har sjukdomen alkoholism. Eller att jag är en suput (lite med glimten i ögat sådär). Jag har så många idéer om vad en alkoholist är för ett slags figur och sådan är inte du och jag.

Om man klickar vidare på "suput": person som dricker för mycket sprit {→alkoholist} ⟨vard.⟩ ...och den kan man väl hålla med om - jag är en person som dricker för mycket sprit. "Fast, äsch, jag som bara dricker för mycket vin. Fint vin. Jag är nog ingen fyllerist heller..."

Håller med Adde där om överlämningen. Det var först när jag lämnade över och accepterade, d.v.s. första steget i AA:s program, som det på något sätt släppte för mig. För mig handlar det om, precis som ni är inne på, att en stor del av mitt liv blir en transportsträcka tills nästa gång jag får dricka så mycket jag vill. Jag är inte riktigt närvarande i sociala sammanhang för att jag måste hålla koll på mitt glas, andras glas, flaskan osv. Jag har tappat kontrollen över mitt eget liv såtillvida att det är min "alkoholdjävul" som gör de aktiva valen - inte jag.

Här hittade jag lite funderingar över det där med det "svåra erkännandet". Sen tycker jag det är upp till var och en vad man vill kalla sig, bara man gör det med öppet sinne utan att ljuga för sig själv. "OK, jag kanske inte är alkoholist-alkoholist, men jag har banne mig samma problem/sjukdom som han där på bänken".

http://www.webbs.se/AABogesundsgruppen/site/sidor/Forsta_steget.htm

Kram, Kalla, jobba duktigt i natt. Jag går och knyter mig nu jag :-)

kalla

Jag är alkoholist och det är jag inte stolt för, jag är nykter alkoholist och det är jag väldigt stolt över. Jag berättar inte det för alla bara för de som har med det att göra, men att jag är en nykter alkoholist gör mig till en bättre människa än innan med större förståelse för andra.

Så tänker jag nu och nu skall jag jobba dygn så nu skall jag fortsätta att fundera över mig själv, för jag tror att jag flyr in i olika saker just nu är det jobbet. Kanske tid att fundera vad jag flyr ifån och vad kan jag göra åt det.

Kämpa på där ute//Kram Kalla

Stigsdotter

O ja. Visst är det en flykt det här med alkoholen. Eller jobbet, shopingen, ätandet, träningen eller vad det nu kan vara vi använder oss av.

Det finns en massa saker man flyr från mer eller mindre medvetet. Det kan vara allt från gnälliga ungar (fly från här och nu, livet just i denna stund) till vad vill jag bli när jag blir stor (fly från den jobbiga insikten att jag är snart 45 år gammal och ännu inte vet vad jag vill jobba med, flyr från kravet att behöva tänka på detta och VÄLJA).

Aktiva val är alltid jobbiga, enklare att ta ett glas vin och bara låta tiden gå. Sedan blir man missnöjd över att tiden går så fort och att man fortfarande står och stampar på samma fläck. Med samma jobb, med samma karl, med samma utsikt, bara lite mer grå strån på huvudet. Visserligen kanske lite mer skinn på näsan men även en hel del mer fläsk på rumpan. DÅ blir man deppig. Och så tar man ett glas för att FLY....

Hmmm... det där handlade om mig, men det förstod du kanske 8-)

höst trollet

Det är inte alltid kul, att komma ur vinångornas värld, där man befunnit sig och skjutit upp till morgondagen, det man borde gjort idag..
För mig infann sig en sorts småpanik, när jag insåg, vad jag inte hunnit göra i sommar för att jag tagit ett glas vin(nåja, flera..) istället..
Fast jag tycker att vi ska vara stolta över att vi HAR den här insikten, att vi inte kan dricka alkohol!
Jag ser massor av grannar, vänner, arbetskamrater, som troligen befinner sig i en liknande situation, fast de har inte vågat titta på sig själv och sina alkoholvanor än..
Det enda jag hoppas, är att jag aldrig blir en sån där klämkäck "predikant-typ", som börjar tala om för andra HUR de ska sköta sina liv eller vilka val de ska göra..
Ha en underbar dag! / trollet

Stigsdotter

...alltså det finns ju viss risk för det känner jag. Ibland kan jag inte fatta att folk väljer bort att må så här bra! Jag börjar redan känna mig jobbig här på arbetet när jag frågar vilka alkoholfria alternativ det finns till varje tillställning som skall hållas. Jag kan inte fatta att det skall drickas så mycket. Idag pratades om vinlotterier också och när jag sa att det ju inte var så spännande när jag inte dricker längre så var det nån som sa men du kan ju bjuda gäster eller ge bort. Ja tjena. Ibland känner jag att antingen blir jag en grinig surputt som störs över all sprit överallt eller så blir jag en käck predikant. Bäst att hålla tyst ;-) tur att jag har er i alla fall!

Stigsdotter

...alltså det finns ju viss risk för det känner jag. Ibland kan jag inte fatta att folk väljer bort att må så här bra! Jag börjar redan känna mig jobbig här på arbetet när jag frågar vilka alkoholfria alternativ det finns till varje tillställning som skall hållas. Jag kan inte fatta att det skall drickas så mycket. Idag pratades om vinlotterier också och när jag sa att det ju inte var så spännande när jag inte dricker längre så var det nån som sa men du kan ju bjuda gäster eller ge bort. Ja tjena. Ibland känner jag att antingen blir jag en grinig surputt som störs över all sprit överallt eller så blir jag en käck predikant. Bäst att hålla tyst ;-) tur att jag har er i alla fall!

Dompa

Ja, men så känner jag med när jag pratar om min nykterhet. Och prata om den måste jag eftersom det i mitt jobb bjuds både hit och dit...alltid på sponken. Då måste jag tacka nej...ok...men sen måste jag förklara varför jag tackar nej. Känns väl inte alltid helt ok...så då "trotsar" jag. Blir som en elak unge och bara kastar i folks ansikte att jag är alkoholist. Jag KAN INTE dricka...det är ju en samtalstoppare om ngt...men jag känner mig ju trängd. Skulle antagligen kunna sköta det snyggare och skylla på ngn medicin/annan sjukdom men jag orkar inte ljuga. Så jag spottar ur mig ; Jag är alkoholist! Men ja...vad är en alkoholist. Jag tror att vi kan se ut på hundratals olika sätt. Allt från den som tänker på vinet man ska få när klockan slagit legal tid (läs; matlagning) till den som börjar morgonen med en starköl. Olika symptom...men samma krämpa. Nu på min senaste tjänsteresa fick jag bokstavligen kasta huvudet i väggen och gapa på mig själv för att inte gå ner från hotellrummet och joina de andra killarna med en drink...eller tio (för jag vill ju inte ha EN). Sen tror jag också -tyvärr- att sjukdomen är kronisk/livslång. (mt satte ord på det) Har man en gång utvecklat alkoholism....ja, då går det inte över.

Sorry Kalla....jag tycks vara en riktig muntergök idag. Kram på dig sylfiden. Spring vidare;-) /R

Villervalle

Under en tid i mina yngre dar så arbetade jag i en miljö där alkohol var väldigt vanligt förekommande och det skulle drickas både på arbetstid och fritid. Jag blev kär (underbara ord) under denna tid och hade ingen som helst längtan av att supa. Men det ständiga trugandet fick mig till slut att hitta på en lösning på problemet. Jag sa helt enkelt: "Jag älskar älskar alkohol och dricker mer än gärna, men jag blir tyvärr helt galen och väldigt aggressiv av alkohol. Så om ni inte vill ha ett helvete här i kväll så tror jag det är bäst att jag tar det lilla lugna. Jag kan garantera dig att de flesta såg till att jag bara hade vatten i glaset.

(Jag hade ett visst renommé redan innan)

VV

Maria42

Saknar dig här, har blivit van att regelbundet få läsa en Kalla uppdatering. Blir lite orolig när det är tyst från dig. Kram!

kalla

Katten pissade på min datorväska, men nu är både jag och datorn tillbaka i livet :D Tänk att det gått 9 månader, tusan så bra vi är Maria.
Mycket jobb just nu och livet bara rullar på i höstrusket, hoppas jag skall få lite lugnare period nu för stress och oro är mitt största hot fortfarande. Så kämpa på där ute kramar och stolthet Kalla

höst trollet

Hmm.. egensinniga djur, som har betydligt fler än 9 liv..
Vår Gustaf, har jag döpt om till "katt-a-strofen".
Med alla hyss och tokigheter, hade han varit huvet kortare för länge sedan, om det inte varit för de där b e d j a n d e kattögonen ( typ, mästerkatten i Schrekk..)

Grattis till de 9 månaderna Kalla!
Ha en nykter supertrevlig helg/ trollis

Dompa

Skitskönt! Jag har också varit jätteorolig. Tänkt de mest sorgliga tankar. Att om Kalla inte är här...ja, då är ju ngt "fel". Men det kan ju faktiskt finnas tusentals andra förklaringar till att en "stammis" fattas ett tag. Värt att tänka på.

Jaha, är det då detta man kan vänta sig av katter :(... (Har ju precis fått min efterlängtade katt)

Jättegrattis till dina nio månader. Kämpa på sylfiden...och Godmorgon! Kram/R

kalla

Visst blir man orolig när någon försvinner, viktigt att vi inte blir medberoende här så inte vår styrka blir vårt fall.

Nu skall mannen iväg på långresa med jobbet igen och jag får alltid en viss oro då, förr planerade jag alltid vad jag skulle dricka. Men nu är det mer allt jag vill hinna göra när han är borta så jag har lärt mig att hålla mig igång istället.

Katten är numera omdöpt till KF(katt fan) ;D

Så nu med kaffe, radio och tidningen inser man att detta är sant!

Några tecken på att du börjar bli gammal:

1. Att ha sex i en enkelsäng är otänkbart.
2. Du tittar på Vädret.
3. Du får ont i ryggen av att sova på soffan.
4. Du har mer mat än öl/vin/sprit i kylen.
5. Du släcker lyset enbart av ekonomiska skäl.
6. Du ser fram emot en tråkig hemmakväll.
7. Din favoritkolumn i tidningen är "Detta hände för 25 år sedan"
8. Du läser allt som står här och försöker desperat hitta något som inte stämmer in på dig =)

Hoppas ni alla har en underbar lördag, kramar, stolthet så går vi ett steg till//Kalla

jag stjäl det där av dig :-)) Ha en fin dag Kalla !!

Ps Och det där med medberoendet är så sant. Det gäller verkligen att sätta gränser men inte desto mindre är det underbart när en efterlängtad person hör av sig . Ds

höst trollet

Gillade det där med KF ;-) ( i morse hade jag kunnat sälja katt-a-strofen till LÄGST-bjudande..
Men som vanligt, sätter han sig bredvid, sätter tassen på min arm och tittar mig djuuuuupt i ögonen (matte, jag äääääälskar dig...)
så, suck, jag kan bara inte fortsätta vara arg...
Stor kram för att du är en av dem som tagit täten! / trollis