Har funderat rätt mycket i dag på varför ingen säger något när man dricker för mycket. Jag har kännt ganska länge som om jag håller på att drukna och att alla står på stranden och tittar.
När vi pratat i dag så är det omtanke om mig som gör att ingen sagt något och jag tror dom, för jag vet att dom verkligen bryr sig.
Vet inte riktigt hur jag skall klara mig utan att dricka när jag vill fly från mig själv eller livet, men jag vet att jag verkligen vill vara nykter.
Fick en dikt i dag av en riktig god vän, tänker dela den med er så här Kent Anderssons

Steget

Jag måste ge mig själv en dag, då min tanke strövar fritt,
en dag då jag tar mitt första steg och vet att det steget är mitt.
Jag vill vakna upp i ett eget rum och resa mig upp, och stå på golvet
en stund och fråga mig själv åt vilket håll jag ska gå.

Ett steg i sänder!
Sedan ett steg till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Jag måste få fråga mig själv vem jag är
och varför jag gör det jag gör.
Jag kan inte leva med dörren stängd om mitt liv står därutanför.
Och ropar man på mig från alla håll så svarar jag: -Vänta en stund!
Idag vill jag följa min egen röst. Idag är ingens hund!

Ett steg i sänder!
Och sedan ett till!
Det blir härligt att se vad som händer
när man går åt det håll man själv vill!

Maria42

Vet att ett glas inte kommer att räcka, men spöket visar sig då och då spec nu när det är ett år snart, får någon konstig känsla att det borde man "fira". Diskuterade det med Stigsdotter och när vi pratade så blev det så tydligt att det inte skulle gå, jag vill ju inte ha ett glas....
Är imponerad av er tjejer, vilken resa vi har gjort!
Kram

kalla

Strålande sol och gnistrande snö, gått en mil i skogen och bara rensat huvudet. En sådan skön känsla när huvudet blir helt tomt och man bara går.

Köpte med mig tulpaner med mig hem och jag älskar dessa blommor, de ger hopp om våren. I dag skall jag ligga i soffan och titta på film, i morgon blir det att vara uppe med tuppen och gå till jobbet. Tänkte köpa med mig räkor hem idag, men då kom spöket farande och tyckte att jag skulle ha vin. Konstigt hjärnan kan funka, man tänker på en sak och den kopplar ihop det med något annat. Men det blev räkor iallafall, men ramlösa istället.

Kan inte säga att det är så svårt att låta bli alkoholen men saknar fortfarande mina timeout, men jag får nog leva med det. För jag vet ju att flykt aldrig är lösningen, även om det kort stunder känns så.

Hoppas ni alla får en bra helg, kramar Kalla

kalla

En underbar morgon, innan jobbet. Har funderat mycket på varför vi nyktrar till och då kraschar förhållandet. Jag tror att vi börjar leva separerade redan den dag då alkoholen tar över våra liv, vi i dimman och mindre krävande. Partnern sköter sig själv och har inga krav på umgänge men känner sig behövd eftersom vi är som vi är.

Så plötsligt en dag sitter vi där och är nyktra, fulla av livslust, stolta och beredda att ta tag i våra liv. Medan den andre kanske har hamnat i bekvämlighetszonen och tycker vi är jobbiga som börjar kräva massa saker.

Om man skall rädda det måste man nog ta hjälp för att hitta tillbaka till varandra, finns så många känslor att ta tag i.

Tänker för mycket när jag går i skogen :-) Många kramar till er alla//Kalla

Dompa

Nu har jag sugit på din idé. Tänkt fram och tillbaka. Ditt förslag om att jag kanske ska börja morgonspringa föll till slut i gord jord. Ska testa. Är lite skrajsen - hur fånigt är inte det - då jag inte har sprungit sedan skolåldern. Skraj för att jag ej ska orka...och ännu pinsammare; Att folk ska se mig och gapskratta. Men jag är redo :-). Tack för den! Tog lite lång tid att processa tanken, men jag är ju inte snabb. Nu ska det dock bli ändring! Ska börja springa några små snabbisar på morgonen...innan mat och dusch.

Kram/R

kalla

Barnen kommer älska det, ingen uttråkad pappa på morgonen :-) Skickar lite tips från en annan sida så du inte springer ihjäl dig.

Allas vår Triathlet Jonas Colting har skrivit om en bra modell om hur man eskalera löptid som nybörjare.

Enligt detta kan man börja med att sätta av 20 minuter vid tre tillfällen per vecka. Under första veckan så promenerar man 9 minuter och joggar lugnt i 1 minut, går 9 minuter igen och joggar 1 minut. Sedan är passet klart. Detta gör man alltså vid tre tillfällen utspritt över veckan. Andra veckan så går man 8 minuter, joggar 2 minuter, går 8 minuter och joggar 2 minuter. Också detta under tre träningspass. På detta vis låter man löptiden öka från vecka till vecka.

Efter tio veckor springer man alltså 20 minuter 3 gånger i veckan. Om man vill springa längre så kan man framöver istället öka löpsträckan med maximalt 10% per vecka.

Rädslan finns hos alla i början men sak samma som att man inte dricker, folk bryr sig inte :D kramar Kalla

Du har gjort en analys av oss missbrukare och relationer som känns riktig till 100%. Stämmer så väl in på mej i alla fall. Man går in i sin egen värld och ställer inga krav för man känner sej inte värd att göra det. Sen blir man nykter och stark och börjar kräva saker! Inte lätt att hänga med! Lyckligtvis är min man så glad över min förändring att han går med på mina krav. Att han ska dricka mindre t.ex. Inte bli berusad. Det har tagit månader men nu börjar det gå riktigt bra. En lördag drack han för mycket medan jag var på bio men då hade han bäddat åt sej i gästrummet så han inte skulle störa mej med sitt snarkande. Och jag sa inget om det, allt kan inte bli perfekt på en gång.

Det är så härligt att känna sej stark och frisk och FRI, jag njuter verkligen av det varje dag. Livslust är nog ordet. Du uttryckte det så bra.

kalla

Har nu ett nytt problem, vindrickande singelklubben som envisas med att jag skall vara med. Min nya granne är en trevlig kvinna i 50+ klubben, som beter sig högst normalt i nyktert tillstånd men blir en spegelbild av mitt gamla jag med alkohol i kroppen. Alla skall vara med, tycker och tänker om allt osv. Hon ringer och pratar om allt möjligt, sen minns hon inte det när vi träffas. Börjar tro att hon är mitt straff för hur jag var förut och en påminnelse om att aldrig bli det igen.

Känner henne inte så väl att jag vill berätta för mycket om mig själv för henne, men sagt att jag inte dricker för jag inte mår bra av det. Men korttids minnet verkar inte ta upp det, så efter ett par glas har hon glömt det och ringer igen. Fasar lite för sommaren när man är ute mer och ses oftare,men det löser sig väl då.

Konstigt nog är jag arg på henne för att hon stör min nya ordning, egentligen är det nog mitt gamla jag som jag är arg på och skäms för. För det verkar ju konstigt att vara så arg på någon som jag borde tycka synd om. Men jag kommer kanske dit också, det här var lite lördagssvammel :-)
Hoppas ni alla har det bra där ute//kramar, styrka och stolthet//Kalla

vill.sluta

Du inte kände henne så väl, men du kommer ihåg hur du mådde och kände.......

Du kanske skulle ta dig lite tid och prata med henne om alkohol vanor etc.

Tipsa henne om bra sätt att låta bli........

Kanske skulle vara att öppna upp sig FÖR mycket.

Men om det är som du tror så känner hon med all sannolikhet på samma sätt som du gjorde?

Och du vet hur mycket bättre livet blev för dig.
Likadant kommer det att bli för din granne om du är rätt i dina farhågor.
Gör en god livsavgörande gärning.
*tips från coachen :-)

Kram/A

Maria42

Men förmodligen oerhört nyttigt. Pratar du med henne som Andreas föreslog så slipper du henne garanterat. Hade ngn granne tagit upp mina alkoholvanor med mig när jag höll på så hade jag gjort allt för att undvika den personen.

Du gör det bra tycker jag.
Kram!

Nynykter

Eller så har försynen skickat dig en påminnelse på det att du ska hålla dig nykter :-)
Jag hade också lite jobbigt med vinpinmplande väninnor. Först kom jag med ursäkter och sedan sa jag som det var. Sen blev jag inte inbjuden mer och det gör verkligen inget. De nära vännerna finns kvar.
Kram från Frk Nykter

kalla

Men vill vänta lite, så jag låter henne prata på. Vill inte heller dra in henne för mycket i mitt liv, är inte riktigt den personen som släpper in människor hur som helst. Gjorde en utrensning för några år sedan med folk som tog för mycket energi, de vänner jag har är jag mycket rädd om.

Men när det känns rätt skall jag säga något, tills dess får hon babbla på :D

vill.sluta

Vänta lite, känn av läget...'
Se och lär och var beredd att "hjälpa till".
Kramar med hj glädje och välgång till dig
Inte som ditt Nick antyder, du VARMA flicka,
/A

kalla

Helt underbart väder, solen strålar och våren känns som om den är runt hörnet. Träffade grannkvinnan innan jag åkte till skogen, frågade om hon ville följa med men det var nog inte det hon hade tänkt sig :-)

I vanlig ordning så tänker jag en hel del när jag går, kanske analyserar jag mig själv och det är väldigt nyttigt. Dagens tankar gick till varför man inte får slänga alkohol, om jag bantar så är det helt ok att slänga ut allt onyttigt. Men just alkohol verkar vara lite förbjudet att hälla ut, tänker på Marias bekantar som lämnat kvar vinet. Alla tror de vill ha det när de kommer tillbaka, men vill de verkligen det. De har säkert med sig nytt efter semestern eller också kan de låta bli att dricka.

Bor ju själv nu så nu bestämmer jag helt själv och i mitt nya liv finns inte plats för någon alkohol och jag har inga dyra vinglas som står och samlar damm. Förresten drack jag mest i kaffemuggar de sista så ingen skulle märka det. Så idiotiskt vem sjutton blir dimmig av kaffe, vet inte vem jag ville lura.

Dagens tankar i skogen, så kramar, styrka och stolthet till er alla//Kalla

Maria42

Mina vänner har säkert glömt bort det där vinet, visst gillar de att dricka vin men de kan lika gärna avstå. Märk väl hur mkt de lämnade kvar, på min gamla aktiva tid hade inte en droppe funnits kvar. Men känner ändå motvilja att hälla ut, har ju ställt undan allt utom den öppnade nästan fulla vita i kylen. Bra knep att hålla sig undan från kylen, den ser god ut tyvärr.
Kram

Dompa

Min vana trogen så loggar jag in här på morgonen...men näääe jag vill ngt annat. Ska ut på mina 20 minuter. Måste erkänna att jag har svårt att hålla mig till schemat. Springer lite mer än Coltings råd.

Det där med din granne. Jag förstår att du stör dig och att du inte vill lämna ut dig själv och berätta som det är. Kanske är det bara här vi (läs; jag) vågar vara helt ärlig.

Nu ska jag ta tag i gubbrumpan...springa! Kram /R

PS: Jag gillar dina skogstankar...mer sånt!

lillablå

Kalla!
Det jag slås av när jag läser de senaste inläggen i din tråd är: fotfäste!
Du står stadigt, du har tagit dig vidare, och du är stark! =)
Så glad för din skull!
Och jag ska nog ut en sväng i änggården nu, tack för inspirationen!!
Kram!

kalla

Härligt att du springer Dompa och änggården låter som ljuvmusik lilla blå :-) Nu går tankarna till den här sidan som aldrig verkar bli klar, så att nya människor kan få hjälp. Tänk om forumet inte hade funnits den dagen jag sökte hit, om inte ni alla varit där. Känner mig så lycklig att det fanns några som kunde lyssna, trösta,peppa och ge en spark i baken när jag behövde det.
Det har gått ett år sedan men ännu kan spöket sätta griller i huvudet på mig, i dag gick jag på långledighet och genast så tjattrade i huvudet en stund. Men Adde lärde mig HALT en gång och jag kan vinna striden genom att känna efter hur jag mår. Trött, har jobbat dygn och då skall man vara trött. Så nu blir det en slapp kväll och hämta krafter igen.

Så många kramar till er alla\\ Kalla

Stigsdotter

...fåglarna kvittrar, idag såg jag en skata på väg till sitt nya bo med en kvist i munnen. Hundskit på trottoaren, mindre mysigt...

Jag tycker det verkar så praktiskt att springa - bara på med skorna och sedan ut! Men, det är aptråkigt, får alltid ont i benhinnorna. Nu känner jag mig för tung också. Men idag har jag blivit övertalad av kollegor att hänga med och träna. De kör ett pass på lunchen, in-door-walking. Hellarvigt tyckte jag och några till, det är väl vara att gå ut och ta en promenad. Men, det är lite mer än så. En halv timme på lunchen kan man väl offra! Funderar lite på detta, något måste göras åt det allmäna förfallet känner jag...

Jobbigt med din granne Kalla. Tänker att "it takes one to know one", kanske vill hon ha hjälp och dras till dig på något oförklarligt sätt. Känn efter vad du själv vill, låt dig inte dras in i något du inte vill ha i ditt liv. Håller med Lillablå om fotfästet: du verkar stå stadigt!

Idag bestämde jag mig för att det i mitt nya kök ska finnas fina glasburkar med ingredienser till god nyttig morgonmüsli. Vad får man allt ifrån, jag kan väl köpa fina burkar till det kök jag har nu?

Tack för utrymmet, kram från mig!