Idag har jag varit nykter i precis en månad, har varit delaktig i andras trådar men tänkte att nu är det dags att jag startar min egen tråd. En hjälp för mig för att fortsätta hålla mig nykter.
Ni som varit här ett tag har följt min resa i andras trådar, men tänkte presentera mig lite mera nu.

Jag startade alkoholdebuten vid 17 års ålder och föll direkt, eftersom jag alltid varit tyst och blyg fann jag ett medel som gjorde att jag vågade prata och ta kontakt med folk. Har sedan dess druckit och jag är ca 45 idag. Både min mamma och pappa dricker för mycket även min mormor och morfar hade problem med spriten så jag har det i generna. Jag har alltid haft en tendens att dricka för mycket, men så mycket som jag druckit de senaste 10 åren har det aldrig varit och ffa det sista året. Jag har en man och 2 barn som har reagerat ordentligt på mitt drickande de sista åren, min make har nästan blivit nykterist i ett försök att begränsa mig men det har bara gjort att jag druckit mera.

Jag har gjort några försök att sluta tidigare, höll upp i ett år för 8 år sedan och i 3 månader i våras men har efter det druckit mer än någonsin, låg på ca 2 vinflaskor per kväll sista halvåret. Minnesluckor är vardag för mig, har alltid minnesluckor efter att jag druckit, vill aldrig prata om gårdagen eftersom jag inte minns ngt, hur många gånger jag gjort bort mig vill jag inte ens tänka på, sista tiden så klunkade jag även ur spritflaskorna innan jag borstade tänderna för kvällen, för att få i mig så mkt som möjligt.

Tanken att jag är alkoholist och att jag borde sluta helt, har väckts sista månaderna, och inom mig tog jag ett beslut att sluta 1 januari, pratade mkt med maken om detta och var orolig att han skulle tycka att det var tråkigt att missa myskvällarna med vin, men enligt honom var det länge sedan han tyckte det var mysigt med vin eftersom jag alltid blir stupfull, har läst det i anhörighetstrådarna också att fler tycker så men den tanken slog mig aldrig tidigare.

Denna månad har gått relativt lätt, visst var det tufft i början men jag trodde nog att det skulle vara svårare, har läst varje dag här på forumet, ffa för att inte glömma vem jag är, pratar även med barnen om detta och de är jätteglada att jag lyckats hålla mig så här långt och tycker att jag är jätteduktig. Har även en dialog med maken hela tiden som stöttar väldigt, har berättat för några vänner som reagerat lite olika, de som inte har problem tycker att det är jättebra, medans de som också dricker för mycket tycker att jag överdriver när jag säger att jag är alkoholist.

Trodde att jag skulle bli pigg och alert när jag slutade, för det har jag blivit de andra 2 gångerna, men inte denna gång, nu är jag otroligt trött och seg, är hemma från jobbet denna vecka eftersom jag känner att jag inte orkar gå till jobbet, vill bara sova och tillåter mig det eftersom min nykterhet är viktigast just nu. Har hört från flera av er att det tillhör processen, men det känns ffa svårt att ta, det är som att belöningen uteblir.

Har läst mycket även på anhörigsidorna, vilket jag inte gjort tidigare, har varit med sedan 2009 men var då inte redo att inse att jag var alkoholist. Det har fått mig att förstå min familj mycket bättre och hur de har varit för dem att leva med en alkoholist som fram till nu inte fattat att hon är det. Har otroligt dåligt samvete över hur jag struntat i barnens känslor och fast de har bedjat att jag ska sluta så har jag tyckt att de bara överdriver. Har äntligen insett att det enda jag kan göra för att gottgöra dem är att hålla mig nykter framöver.

Ser framåt, nu är första månaden avklarad, och det har varit otroligt skönt att vakna utan att känna sig bakfull, inte behöva ha ångest över gårdagen, veta vad jag sagt och gjort och kunna se alla i ögonen utan att skämmas.

Jag tar en dag i taget, idag ska jag vara nykter oavsett vad som händer.

Kram på er alla som stöttat mig så här långt!!

Dompa

Kanske är det inte fel på männen? Kanske är det fel män? Skoja bara...eller ;-).

Jag förstår nog Maria lite Stigsdotter. När det gäller de där halvstora ongarna så ger man sig oftast eftersom det drar så jävla mkt mer energi att ryta/tjata/böna/hota än att bara göra det själv. Skitfel...eftersom vi uppfostrar en ny generation monster.

Ha det bra. Idag ska jag exprimentera lite; gå på ett helfinskt AA-möte. De hade anslag i receptionen här på hotellet (Säger en del om resande affärsmän/kvinnor i vodkabältet) och jag tänkte: Why not? Länge sen sist, så; Hei! Minun nimi om R ja minä olen alkoholisti.

Kram "babes"! /R

kalla

Man väljer sina krig med tonåringar, annars blir man knäpp tror jag. Många gånger jag tänkte att nu skall jag inte skälla idag, sen hann jag inte komma hem innan jag var igång. Disk,tvätt och allt annat, nu efteråt kan jag skratta åt det men då var det inte roligt.

Är svårt att vakna upp och inse att man växt ifrån varandra, ibland tror jag att många flyr in i dimman för att slippa se verkligheten. Sen när man vaknar upp är det ännu värre, så vad det nog för mig. Hoppas att ni hittar varandra igen och att han utvecklas ihop med dig, Kram//kalla

vill.sluta

Självklart kanske ditt liv inte är bra........

Och du får och skall med all rätt göra som du vill.
Barn som inte klarar av att göra som vi föräldrsr vill och säger kommer du inte att komma ifrån.
Barn är likadansa över hela jorden.
Ta in vad alla av den äldre generationen säger.
Även dom har bönat, bett, tjatat och gnatat.
Det hör barnen till. Vissa lyssnar bättre än andra, men alla föräldrar dras med samma problem.

Det hör till barnens frigörelse, dom skall bli självständiga.

När vänner och bekanta ger en beröm för att man har så trevliga, duktiga och artiga barn så undrar man ibland om dom menar mina barn?

Men så är det, bara att acceptera.
Snart dax för deras tur med ungar och tjat och gnat och då får man som farfar (jag har bara gjort pojkar, vad jag vet.........)
Bara får godbitarna. Tjata får föräldrarna göra. :-)
Bra att du kan smita iväg på träning, lite egentid vännen.

Stigsdotter
Att man skäller och sedan röjer är för att man vet att det blir ALDRIG gjort annars, och skule det vara gjort får man säkert göra om det endå.

Fel jag vet , att man inte fått barna att göra det från början är vårat (föräldrarnas) fel.

Men du har ju perfekt utgångsläge nu. Börja i tid.
Y tanken var att vi skulle ALDRIG göra detta fel, men men.........

Blev ett långt inlägg detta som varken sa bu eller bä.
Kramar Maria jag gillar dig vet du!

Och det är väl inte alltid frid och fröjd här hemma heller..........
Alltid jag som är med barnen på diverse akteviteter, ALLTID jag som handlar och för det mesta fixar maten. Alltid jag som fixar med bilen, vi hade två bilar ett tag förut. På två år tankade frun "sin" bil.........en (1) gång.
Jobbade 400 meter hemmifrån så jag sade att det var onödigt med två bilar.
Jag jobbar 4 mil enkel väg hemmifrån och på natten så en bil behöver vi.
Spelar ingen roll vad man gör, med barnen, bilen, huset, eller livet i allmänhet.
Inget slår att dammsuga vardagsrummet...........
Blir riktigt trött ibland........
Nu gick underbara frun över till grannen för att dricka vin, måndagskväll?. Eeeeehhhh, jaja börjar 12 imorgon till 21 SOM JAG FÅR HÄMTA,
Killarna har sportlov och kompisar som sover kvar.
Jag har varit och köpt glass och dom kollar på "röjarralf".
Sova snart för mig.

Ibland byter jag gärna upp mig...........
Stigsdotter har det nog rätt nice nu, lite avis blir man........
Kramar
/A

Maria42

Jag ska påminna dig när dina barn är i tonåren Stigsdotter!!!
Tyvärr är det nog så att det går fortare att göra det själv än att tjata och gnata, får alltid svaret att de ska göra det SEN, dvs aldrig.
Skillnaden är att nu blir jag förbannad och berättar vad jag tycker om deras beteende, förut gjorde jag det bara utan att bli irriterad.

Trist om man växer ifrån varandra, jag och maken firar snart 10 år tillsammans. Fast vi brukar inte fira, kanske ska man beklaga istället brukar alltid min mamma säga när man påpekar hur länge hon och hennes man har varit tillsammans.
Ja, kanske det inte är fel på männen utan bara fel män åt oss. Kan man vara ihop ett helt liv och hålla liv i kärleken?, jag tror några få kan det men för de allra flesta så är det svårt. Vi får se hur det utvecklar sig.

Det låter som du drar det tunga lasset hemma Andreas, förstår att du blir less. Varför har ni den uppdelningen?, låter som den underbara har ett ganska behagligt liv medans du sliter. Är det inte dags att omfördela?. Dricka vin på en måndag var inte konstigt alls när jag höll på, idag tycker jag nog att det är ganska onödigt. (Varför ska man det?). Förstår att jag har ändrat synen på alkohol rätt mycket och det är väl bra.

Vad klockan blev mycket, godnatt mina vänner!

vill.sluta

Jag arbetar halvtid, och hon arbetar heltid.
Men hon arbetar inom vården och har även långa pass helger vilket resulterar i en del lediga vardagar.
Men då skall det inte hjälpas till det är ju hennes lediga tid........
Sedan att jag är sjukt trött men ändå fixar spelar mindre roll. Nu tio i fyra och dax att åkte till jobbet, sov gott alla!
/A

vill.sluta

Till min "number one".
Hoppas du har det helt fantastiskt?
Att du och gubben firar 10 år är nog jättebra, för egen del var det i slutet på januari 20 års jubileum för mig ocj min livskvinna. Tillsammans, gifta i snart 16 år.

Så med all rätt kan man bli sååååå trött på respektive imellanåt.

Fast det viktiga är att man har en bra kommunikation OCH ATT DEN FUNGERAR.
lite såhär är det ibland:

Vet du vad det är för skillnad mellan en KVINNA och en FISKMÅS?

-Nä?

Den ena skriker och tjattrar flaxar runt och river i

allt, skräpar ner och för ett djävla liv.

Den andra är en fågel..........

Hahaha, kunde inte låta bli, får nog riktiga smockor från höger och vänster nu, med all rätt kanske.
Men jag tycker det är en rätt rolig historia.

Till dagens akteviteter då?
Dras med en jätteförkylning nu, så ingen träning idag.
Tänker på dig och önskar dig allt gott!
Kram/A

Maria42

Tack Andreas, jag önskar dig också allt gott!

Vi hade vänner här över natten, och de kommer tillbaka om en vecka, de har dragit utomlands. Kvar är en halv 2-liters BiB, 1 oöppnad flaska rödvin och en öppnad flaska (bara taget 1 glas ur) vitt vin i kylen. Det påverkar mig känner jag, går och sneglar på dessa flaskor hela tiden, kan inte slänga dem för de behövs om en vecka. Får städa undan dem tills dess.
Igår när jag plockade in disken i diskmaskinen så luktade jag på en skvätt rödvin som var kvar i ett glas och det luktade inte ens gott, ändå drar flaskorna rätt rejält. Kände ingenting igår utan kvällen flöt på bra men idag nu när de dragit så blev det jobbigt.

Varit och tränat på morgonen men idag gick det rätt tungt, känns som en förkylning är på gång i kroppen.

Irritationen mot maken kvarstår, Blir irriterad över allt han gör och förstår ju att det här inte kan fortsätta, måste reda upp hur jag vill ha det framöver. Inga stora beslut ska ju helst tas det första året men på måndag är det 1 år, så nu kan jag börja ta de stora besluten.

Hoppas ni alla får en bra lördag!
Kram

kalla

Jag hade kastat ut det, för tanken att falla bara för att det finns hemma skulle jag aldrig kunna chansa på.

Lätt att du får till ett bråk med mannen och sen får spöket luft under vingarna och den striden behöver du inte nu. Många kramar Kalla

vill.sluta

Bara dåliga.
Ställ ut biben där du inte vet, be gubben hjälpa till.
Han är ju så mån om att du inte skall äventyra din nykterhet.
Be han städa och göra fint till gästerna kommer nästa vecka.
Så dom verkligen ser skillnaden.
Och du går ut på ett par timmars promenad för du har lite världsproblem att lösa. Så ringer du Stigsdotter och ni åker på shoppingrunda FÖR DET ÄR DU!/NI VÄRDA!
Kramar med kindpuss........
/A

plocka bort vinet i alla fall, i nån garderob eller nåt, nånstans där du inte ser det. Eller om det ändå drar för mycket så kasta det, ett billigt pris för bibehållen nykterhet. Å andra sidan måste vi lära oss hantera sånt som ändå inte alltid kan undvikas. Men det är en tuff situation. Bara du vet vad du klarar just nu. Jag har också luktat på vin ibland och tycker att det luktar surt men ändå kan det dra. Det är våra väl inkörda banor i hjärnan.

Maria42

Kan inte hälla ut det, det är inte vi som köpt det utan våra vänner och de vill väl ha det kvar när de kommer igen om en vecka. De kommer på kvällen så de kan inte åka och köpa ngt då.

Känns bättre när jag inte ser det hela tiden. Hade inte druckit ändå eftersom barnen är hemma och dricka inför dem det kommer jag absolut inte göra. Men det var jobbigt att känna suget hela tiden, eller sug och sug. Kan väl inte direkt påstå att jag känner ett akut sug att dricka. Men det väcker tanken att en dag kunna dricka "normalt" och mitt motstånd mot att detta ska vara för evigt.

Nu kommer andra vänner över snart, men de dricker läsk.

Kram!

om vinet skulle vara bortslängt:) Å andra sidan skulle det också vara lika skämmigt om du druckit upp det när dom kommer tillbaka. Borta ur din åsyn borde räcka. Vi får nog aktivt jobba på vår nykterhet med olika lösningar. Jag ska på en fest på jobbet om en vecka och har faktiskt hört mej för om alkoholfritt alternativ ingår i priset. Det ordnas. Jag tycker jag kommit en bit till på vägen när jag mer öppet står för min nykterhet, tycker inte att jag behöver skylla på att jag ska ta bilen. Nån förklaring varför jag inte dricker tror jag ingen kommer att fråga efter och jag kommer inte att ge det heller. Men jag känner mej ganska bekväm med situationen. Sen får jag se hur länge jag stannar, det beror på hur mycket andra dricker.

vill.sluta

Men vafan, skall era vänner dricka surt gammalt vin? Då är man desperat, och vadå inte hunnit köpa för att dom kommer på kvällen?
Du hör hur det låter va?
Skulle ni inte kunna ha lika trevligt UTAN vinet?

Måste det vara sprit eller vin som en gemensam nämnare?
Gubben din borde ju sätta ner foten och visa hur skåpet skall stå. Jag menar när han är så om sig och till sig med dig och ditt drickande!

Eller är ni inte så goda vänner så ni inte klarar en kväll utan sprit/vin?

Skev inställning till alkohol om man måste ha vin för att kunna umgås.

Okej dom har köpt det, men hur "ekonomiska" är man då om man dricker surt gammalt vin?

Då skriker man nog när man skiter oxå för man vill behålla ALLT. Nä häll ut allt, även bib:en och säg att ni vill umgås utan sprit/vin istället.

Gubben din är ju redan med, förklara att det var ju han som inledde denna resa och att du trodde det var detta han ville.

Styr över allt på honom, att det var så du trodde han ville ha det.
Du har ju inte gjort något dumt, det var ju på "inrådan" av din gubbe.

Lycka till, jag håller på dig oavsdtt!!!

Kramar med kindpussar!
/A

vill.sluta

I din nykterhet, och i ditt beslut att avstå.
Folk bryr sig inte ett skvatt om vilka som dricker eller ej.
Huvudsaken är att du är stabil och konkret i ditt val att avstå.
Jag har lästoch läser alla dina inlägg och jag uppskattar arbetet du lägger ned för att informera om nackdelarna med öl/vin/sprit.

Tack/A

vill.sluta

Har iofs redan varit uppe och röjt av i köket, plockar ut torkskåpet och satt på en ny maskin tvätt.
Spelat lite x box.
Den äldste kom upp och tog över spelet.
Jag gick tillbaks in i sovrummet.
Men det där pirret fattas...........
Har fått många funderingar på mitt liv.
Många tankar, tunga tankar........

Men men vi tar en dag i taget.
Har börjat skriva dagbok för jag är rätt less på att HELA tiden få höra att jag inte gör ngt.
Sur gubbe, kanske men kanske det blir ändringar även här.
Insikten ramlar över en, tack vare detta forum.

Godmorgon alla!
/A

Maria42

Men Andreas, hur kan du få höra det?, vad jag har förstått så gör du massor. (Känner mig som en enorm latmask i jämförelse). Tror vi får mycket insikt ju nyktrare vi blir, mycket förändringar måste göras. Vi har ju druckit av någon anledning och den måste vi göra något åt.
Hoppas du kommer till insikt och kan göra de förändringar som behövs.
Kram!

vill.sluta

Väder. Haft en helt jättehärlig promenad med den underbara. Handlat grädde till våfdlor som blir dagens lunch.
Jätteskönt att bara promenera i halkan och prata och vädra livets bekymmer.

För tillfället är det riktigt okej.
Alla har det knökigt ibland, mer eller mindre. Så är det, bara man kan mötas och at man hjälper och inte stjälper varandra är det så.

Läser hur Dompa har det och blir allt annat än avis.
Den mannen har det inte lätt, men enligt mig så gör han helt rätt med de medel han har och förfogar över.
Det skulle vara lätt att välja fel väg, men inte och det är starkt. Riktigt starkt gjort.

Men till min underbara, och nu menar jag dig Maria.
Du är i mina ögon en helt fantastisk tjej, hamnat lite snett men om ett par dagar firar du rrtt år.
Och till den festen vill jag gärna komma, om jag får?
Kramar/A

Stigsdotter

...alkoholet. ATt det måste finnas när de kommer på kvällen, panik annars!! ;-) skönt att det är borta ur din åsyn, men som sagt, det är nog bra att öva lite, det kommer ju alltid att finnas runtomkring oss. Det är så skönt när det känns som att jag inte vill dricka, fast det skulle nog vara jättesvårt om det stod en öppnad vinare i min kyl. DET vill jag inte ha!

Kram!