Hej! Mitt nick är efter en mousserande dryck. Djävla illa valt, då jag själv mest kan liknas vi en avslagen mellis. Jag är halvny här. Har hukat under en stark kvinna vid namn lillablå på anhörigsidan. Men nu tror jag mig vara redo. Jag måste vara det. Min historia är på inga sätt unik. Ni kommer dessvärre ändå få ta del av den. Just nu behöver jag bara lite teknisk support och sen följer booooooring./R

Dompa och antar att jag vet viket inlägg du tänker på. Jag reagerade också på att det kändes riktigt elkt. Illasinnat. Sånt gör mig ledsen och jag tänkte skriva ett "svar" men hade inte ork att formulera mig. Kanske synd tänker jag nu - det är bättre att få ett svar än att bli raderad... men då ska det vara ett svar med syfte att bryta ondskan istället för att driva vidare... Nu blev det inte så.
Det gör mig ledsen att du lämnar oss Dompa - men jag har respekt för ditt val.
Tack för god gemenskap! Och tack för mulleholken:) / mt

Maria42

Inlägget och blev förvånad över hur elakt det var, tänkte kommentera senare, hann inte då. Ser att det är borta nu men varför skulle det ha raderas?, är väl mer troligt att den som skrev det även tog bort det. Så tror jag att det var

Tilde

illvillig person ska väl ändå inte få förstöra vår fina gemenskap Dompa. Kanske är det en bitter eller onykter person som gillar att söndra. Den reaktion som den personen allra helst vill se är troligen just en sådan som uppstod, att någon lämnar gemenskapen. Då har ju personen i fråga verkligen lyckats i sitt uppsåt. Jag tycker inte du ska låta den bittre få den makten över det fina vi bygger här inne. Vi har varandras stöd, kanske är det ett hot för en ensam bitter person...

Jag såg också inlägget men tänkte på det Adde skrev till mig för ett tag sedan, och jag känner att det en sådan människa fiskar efter är uppmärksamhet så det ville jag inte ge personen ifråga.

Hoppas det finns ett "brev" från dig i morgon! Gode gode Dompa, jag är så glad att du skriver här om ditt liv, jag får kraft av dig och din ödmjukhet när det gäller djuren, livet och barnen...
Kram Tilde

Hej Dompa!
Jag tog bort inlägget efter anmälningar. Vi gör som regel inte det och det har bara hänt 2-3 gånger tidigare under 5 år. Anledningen till att jag gjorde det denna gång är att användaren har gjort liknande inlägg tidigare. Jag har skrivit ett meddelande och bett att han eller hon inte skriver på detta sätt. Jag hoppas kunna komma i kontakt med användaren för att diskutera inlägget och eventuellt låta det vara publicerat igen.

Alkoholhjälpen är ett helt öppet forum som finansieras av en myndighet, det är ibland ifrågasatt om vi får ha ett forum där man kan skriva inlägg utan att vi granskar allt innan publicering. Vi har slagits för att kunna ha forumet som det är, men en förutsättning är att vi inte tillåter att användare angriper andra användare i inlägg. Jag vill att det ska vara högt till tak, men eftersom en statlig myndighet i slutändan ansvarar för vad som står på den här sidan så måste vi dra en gräns. Om man har skrivit ett inlägg som blir borttaget så får man dock gärna kontakta oss för att diskutera saken.

/magnus

vill.sluta

Kommer sakna dig och dina, ibland, kloka och träffande inlägg.
Hoppas du får en lugn härlig jul. Du som hellst vill slippa den. Gör nåt bra av den, för din skull.
Bli 100% ego, du är värd det!
Du får en lätt box i magen, kompis boxning.
Du kommer vara saknad, tack för alla kloka ord!
/Andreas

Dompa

Då vet jag... Jag förstår vad du skriver. Det finns regler som Alkoholhjälpen måste följa. Jag respekterar det och ber om ursäkt för min kritik. Nu med facit ihand. Ni gör vad ni måste för att få finnas kvar. Det är bra...då ni behövs

Men jag förstår ändå inte agerandet från dem som anmäler. Då är man inte redo för yttrandefrihet. Mitt (allas) liv är så kort och jag har lovat att försöka bli mer sann mot mig själv. Jag vill inte hänga på ett forum där jag inte vet vem som är inskränkt. Vem som anmäler istället för att ruska av sig eller ta en diskussion... Lev och låt leva. Skriv eller låt bli. Men anmäl inte din granne till "högre" ort. Barn gör så...eller svaga människor i oroshärdar. Rädsla förlamar sinnet.

Tilltufsingar; Ta vara på er! /R

och försöker "möta" inlägg som inte verkar ok med ... tja.... klokhet och kärlek?:) Raka frågor vad som menas.... Egna, ärliga reaktioner.... Då kanske vi tillsammans orkar hålla forumet upprätt utan anmälningar?

Måste ta fram Ann Heberleins lilla svarta bok om ondska i morse och hon skriver det vi vet "Förutsättningen för att onda handlingar ska kunna utföras är alltid den stora, tysta massans likgiltighet. Medgivande om man så vill."

Och det vill vi väl inte? Inte jag i alla fall./ mt

höst trollet

Skönt att du är kvar Dompa! Kloka ord mulletant!
Jag tror att vi reagerar olika på olika saker.. Ibland, tror jag att vissa anmälningar sker i "bästa välmening" eller att man , tyvärr blir förorättad/kränkt å någon annans vägnar.

Sedan kan det ju vara som så, att även om vi står ut med vissa formuleringar i våra trådar, så finns det andra som känner sig "klubbade i huvudet"/ledsna och sårade över formuleringarna..

Jag röstar faktiskt för mulletants förslag, att vi (om och när vi reagerar) ställer raka frågor om vad som menas!
Är det rent "svammel", så får man ju inse att det antingen är någon som försöker provocera eller göra sig lustig och då faller inte skammen på oss, utan på den som skrivit..

Ha en bra helg allihop! kram/ trollis (som inte sett inlägget med egna ögon!)

Maria42

Så finns inskränkta människor överallt, även på ett forum som detta. Även om jag tror att det oftast handlar om konflikträdsla, väldigt många människor är konflikträdda har jag fått erfara, det kan göra mig galen, eftersom jag oftast säger vad jag tycker.

Var fortfarande sann mot dig själv, andra kan du inte göra någonting åt, häng kvar här, du behövs!
Kram!

Det låter utmärkt att ni reagerar genom att skriva och fråga vad som menas när ni läser ett konstigt inlägg. Det här med att anmäla är bara en sista säkerhetsåtgärd från vår sida och ett sätt att upptäcka spam. Det är helt klart alltid bättre att kunna reda ut saker direkt med den som har skrivit. Jag måste samtidigt säga att det är mycket ovanligt att inlägg blir anmälda. Jag som läser alla anmälningar upplever inte att det är någon som anmäler istället för att själva skriva eller ta en diskussion. Det är naturligtvis helt upp till dig om du vill stanna här eller inte Dompa. Men jag skulle vara glad om du valde att vara kvar och fortsätter gärna att diskutera hur vi kan ha ett så bra forum som möjligt utan att ta bort inlägg.

/magnus

Dompa

Puss tillbaka Trollis. På näsan placerar jag den...jo jag är inne och läser. Detta forum har ju blivit ett beroende...en ventil. Jag är inne på Mulletants (och din Trollis)linje...vill bemöta "svammel" och liknande med...klokhet (hep) och kanske lite kärlek. Läser Magnus ord...om en diskussion om hur vi kan göra forum bättre. Har inga svar där. Inser att det alltid kommer att finnas tokar som skriver dumt...inser att det alltid kommer att finnas feghet...(i mina ögon att anmäla istället för att bemöta.) Jag är fortfarande äcklad av det sistnämnda beteendet...jag tänker Stasi...gamla öst. Jag vet inte längre vad eller till vem jag vågar skriva...så jag läser runt (än så länge, kommer nog att ändras. Känner mig själv). Har som vanligt ett tusental åsikter...men jag ska försöka hålla mig här...i min egen tråd.

Men en sak vill jag säga i förväg...den dag ngn skriver att jag är en självgod skit eller ngn annan trasig åsikt. Då VILL jag att det står kvar, även om en god vän anmäler för att spara mina känslor. Jag kommer kanske att bli kränkt...men det köper jag. För mig är det ett bättre alternativ än att ngn tystnar. Så tänker jag. Som alltid lite virrig...men ändå stjärnklar (i mina egna ögon ;-). Visste ni att jag är en smula vindögd?). /R

Dompa

Klarade inte ens av att hålla mig i min egen tråd. Nu blir det hundpromenad och under den ska jag verkligen försöka beakta mitt eget beteende.

höst trollet

Hej Dompa!
Jag tror att vi alla blir påverkade av turbulens.. känslomänniskor som vi är..

Det är inte lätt att släppa, när man är stressad och frustrerad.
Varje liten sak, tycks kleta fast så att allt till slut blir som en snöboll som sätts i rullning..
I min tråd är du välkommen att "pysa ut" hur mycket du vill.. Jag tar det för vad det är ;-D

Det gäller alla andra också! Vi SKA ha högt i tak, men undvika påhopp som inte har med saken att göra..
Precis som i vilken syskonskara som helst, väljer vi inte själva våra forumsyskon, utan får den stora förmånen att "skava av kanterna" mot varandra *skratt*
Jag tror att vi lär oss, på både gott och ont..
kram /trollis

Tilde

Jag har också märkt under tiden jag varit på forumet att jag så väl känner igen mig i er... vår känslighet.
Det är skönt att finnas med här bland er, det är som du skriver Trollet högt i tak och det är bra för vår brokiga skara.

Nånstans måste frustrationen få ta vägen, inte bra att mota in den under mattan eller lägga locket på... det samlas lätt så mycket i en att det till sist brister någon annanstans. Ramlar man in i väggen av att samla på sig för mycket frustration och inneboende ilska blir det svårt att ta sig upp och ut i livet och verkligheten igen...

Skönt med högt i tak och många funderingar och vinklingar, öppenhet och frågeställningar som kan leda oss till massor av bra insikt.

Respekt är viktigt
och att frustration inte blir till bitterhet.
Att man kan släppa gammal skit och ältande är något jag fått ta itu med under det senaste året för att ha chansen att kunna ta tillbaka det liv som jag vill leva... Själv tycker jag att det är livsnödvändigt.

Nu skaver vi kanterna mot varandra som Trollet skriver...

Hav hopp, snart är ljuset här...

Stigsdotter

...som inte hann läsa det elaka inlägget - vad det stod missade jag helt, inte var det väl från någon "vi känner"? Ibland är inlägg i den här typen av forum uppenbarligen skriven av någon som bara vill provocera och sådana kan man ignorera tycker jag. Annars är jag helt med på taktiken att vänligt bemöta och be om förklaringar, endast så kommer vi vidare och kan lära av varandra tycker jag!

Jag skriver inte heller så mycket just nu. Känner mig lite trött och nedslagen av att det kommer så många nya samt vill jag försöka fundera mycket nu på "resten av livet". Dessutom är det galet mycket på jobbet, gäller att klämma ut varenda liten krona innan årskskiftet...

P.S. Jag, som förutom att vara svag för välformade ögonbryn, även tycker det är charmigt med lite vindtyriga blickar kommer visst ihåg att du är en smula vindögd (bara de inte skelar åt 2 olika håll). Vilka konstiga saker jag tittar på då, nå en välformad rumpa är aldrig fel heller... hoppsan ska nog jobba lite nu tror jag. Kram o så ;-)

kom jag in fel här, verkar ha hamnat på en dejtinsajt. Jag har inga ögonbryn som man höjer på ögonbrynen för, men skelar inte och rumpan är väl rätt okay. Dessutom är jag nykter. 60+ men ung i sinnet. Kan de va nåt?
Svar till "Vi två efter jul"
Fenix