Hej! Mitt nick är efter en mousserande dryck. Djävla illa valt, då jag själv mest kan liknas vi en avslagen mellis. Jag är halvny här. Har hukat under en stark kvinna vid namn lillablå på anhörigsidan. Men nu tror jag mig vara redo. Jag måste vara det. Min historia är på inga sätt unik. Ni kommer dessvärre ändå få ta del av den. Just nu behöver jag bara lite teknisk support och sen följer booooooring./R

Dompa

...de vänner som liksom Villervalle inte har en tråd! Buon Natale från mig - som har multitaskat nu. Tror det var Trollis som betvivlade att män kunde det. Jag har kört fem (5!) maskiner tvätt samtidigt som jag lallat runt här. Nu blir det tomatsoppa och slå in farmors julklapp. Sömn...och sen börjar väl min jul! Trots noll snö så blir den VIT! /R

Nu får du läsa med försiktighet.. eller helt hoppa över om det blir för mycket.
Hen du tänker att kanske möta i midnattsmässan kan likväl ta gestalt i en motorvägspolis eller i en av de utblottade...
Jag tror hen kan ta gestalt i dig för det klappar ett öppet och varmt hjärta där under märkeskostymen.

En av mina bästa meditationstexter är

Du ser din storhet genom ditt elände
Tro är fritt fall
Kärlek är att stå stadigt på ingenting
Friden finns i virvelns mitt
Gud bor där han blir insläppt för hen är redan där

Bara för kännedom:
Mitt mediterande är enkelt och vardagligt som typ under hundbehovspromenad
Att känna fotsulan (om än iklädd sko) mot marken kan vara av betydelse
Jag har svårt att möta en tiggares blick
Vill aldrig att det ska bli lätt heller...
Årets julskiva för mig är från Frälsningsarmen - Det kunde lika gärna varit jag
http://www.svt.se/sverige/sasongens-sista-sverige
Köper Situation Stockholm alltid när jag har en möjlighet
Berörs av din berättelse om den lilla f(l)icktjuven
Påminner mig om att leva här-och-nu, ett verkligt faktum är att vi lever bara ett pulsslag i taget
Allting är mycket osäkert, säger Too-ticki i Trollvinter, och det är just det som lugnar mig
(ibland gör det mig också orolig:)
Till exempel blev min mamma en ängel helt oväntat på väg till posten för att posta brev ...
Har ett otal gånger konstaterat att verkligheten överträffar dikten, även romanen
Mycket osäker över vad som får mig att skriva detta... och vad jag vill med orden - men lyder min inre maning
Det är nog orden som leder mig...

Slutar med två dikter av Eeva Kilpi, fritt ur minnet

Humanistens bön

Gode Gud befria mig
från min avsky för människor

**************

Ja, det finns kärlek
Det finns godhet
Det finns glädje
Alla ni som lider av världens elände
försvara dem!

Julefrid! / mt

Dompa

Per tutto c' è un momento
e un tempo per ogni azione, sotto il sole.

C' è un tempo per nascere
e un tempo per morire,
un tempo per piantare
e un tempo per estrarre il piantato.

C' è un tempo per uccidere
e un tempo per per curare,
un tempo per demolire
e un tempo per costruire.

C' è un tempo per piangere
en un tempo per ridere.
....

.

Dompa

Nu blir det motorvägen. Som ni ser så förbereder jag mig för mässan. Försöker blidka GUD/Gudarna. Tack mt - Du tänker snällt...bor nog stora varma hjärtan i mulleholken med ;-). Lillablå = alltid! NyMan = Julkram. Avrió vänner! /R

Maria42

Idag är det din jul, hoppas du får en lugn och fin dag och att förkylningen börjar ge med sig.
Kram!

Villervalle

i efterskott Dompa och alla andra! Det har blivit en stillsam och i det närmaste vit Jul med dom närmaste, (en Julfolköl på julafton). Veckan innan jul var ju inte så rolig då jag liksom Dompa låg utslagen. För min del i en kombinerad influensa/jetleg. Dagen innan julafton blev jag bättre och ser nu framemot en lika trevlig Nyår.

Har inte varit inne på ett tag, men skummade igenom som hastigast och lider verkligen med Framtidsdrömmar och andra som inte fått en julledighet som dom, och framförallt deras barn hade förtjänat.

Ha det Gött och Trevlig Fortsättning!

VV

höst trollet

God fortsättning på julen och gott nytt 2013 VillerValle! och Donpa givetvis..
Än är jag inte däckad.. ;-D bara nästan, eftersom jag inte kan sova pga att gubben ligger och hostar..

Kan det vara en specifik "killbacill" i farten?
Kram i alla fall/ trollis

Tilde

är julen snart över för den här gången. Här har firats lite lugnt med mini julbord och mini med julklappar och massor av spel. Mesta tiden har jag tillbringat på min arbetsplats, det finns ju jobb som behöver en även en julafton. Jag gillar det, är väl lite knäpp och firar julafton lika gärna nån av de andra dagarn innan...

Nyårsafton är nyårsafton så den firar jag helst på rätt dag... Det känns fräscht med ett nytt år. Jag tycker 2013 känns som att det kan bli ett ovanligt fräsch och bra år! Vi jobbar väl på det eller hur?

Ha det fint Dompavännen och må förkylningarna dämpa sig snart... jag tycker de smittar genom trådarna här. Märkligt fenomen...
Och en hälsning till VillerValle också som har blivit som en vän i tråden här så att säga... Kanske gör VV sig en egen tråd nästa år. Vore fint!
Kram Tilde

Dompa

Jag tror att det blev min bästa jul sedan jag var barn och då låg min prio Ett på att slita upp paket. I år blev det en lugnets jul. Ungefär som Tildes...inte för mkt av ngt. Midnattsmässa med farmor...där fokus låg på Jesus...en historia som jag har ännu svårare att "köpa" än GUD. Jag fattar att Jesus symboliserar människan och att han inte är GUDs egenavlade unge mer än ngn annan av oss. Men ibland undrar jag om alla förstår? Den biten stör mig? Går inte in där nu....gjorde det heller inte under mässan. Njöt bara av latinet, rökelsen, akustiken i kyrkan och människors glädje. Man ska välja sina krig...iaf. slag.

Julmiddag med släkt...paket och god mat. (ingen gris!). Igår tillbringade jag kvällen hos min bäste vän och hans vänner. Även det mysigt. Dracks igår -inte jag- men störde inte mig. Här nere blir inte drickandet det "viktiga" i en sammankomst. Vuxna människor dricker tre glas och blir fulla (!) men behöver inte fortsätta. Givetvis finns undantag, men i byhåla hade dessa personer VARIT undantagen. Jag är svensk...tre glas för mig gör nada/niente. Kan lika bra hoppa.

Tänker på vad Tilde skrivit om 2013...den resan är jag gärna med på. Glad över att VV fick sin julafton och slapp ligga ensam och nerbäddad. Visst ska karln ha en tråd! Det tycker jag verkligen...om han inte skapar den snart så kanske jag öppnar en ny och döper den till Villervalle. Nej...så skulle jag inte göra. Sen heikko peikko; Jag tror det inte...inte du...inte heikko biten ;-). Tack mt och Maria för julhälsningar! Allt har sin sin...nu är det tydligen kissdags för vissa i familjen igen = Behovsprommis! Det kan jag ta...förkylningen har släppt...kanske var det ett tecken? För jag mötte nog inte hen ;-).

Nu snubblar vi vidare...tycker jag. /R

att låta sig vara en del av latinet, rökelsen, akustiken, mystiken och människors glädje. Säger jag som inte heller kan "tro" vare sig på jungfrufödsel eller kroppens uppståndelse...
Klistrar in det som min tro inrymmer och uppmanar till i min tråd. En av mina bästa präster efterlyser mindre religion och mer andlighet... Därtill långa promenader. Lev väl! / mt

Dompa

Din favoritpräst låter som en bra människa. Tyvärr är inte de flesta katolska präster likadana. Här är GUD och religion lag och får inte ifrågasättas. Inte heller hans tjänare...skriver hans då GUD självklart är en man. Varje gång jag sitter i mässan så brukar jag se på tjänarna och undra om han eller han är pedofil? Retar mig också på pengarna som finns i kyrkan samtidigt som folk svälter. Samtidigt som jag tycker att det är mäktigt i de vackra dyrbara kyrkorna. Människan är en komplex varelse. Själv gick jag ur Svenska kyrkan för ett tiotal år sedan...men jag kan delvis min bibel och min koran. Känner att det är viktigt då religion spelar en sån stor roll för så många...att veta lite vad som styr dem. Buddism har jag också försökt sätta mig i...men det är för svårt för mig...för långt borta liksom. (för mänskligt?) Ändå tänker jag att den verkar vettigast av religionerna. Buddisterna verkar lugnare än kristna/judiska och muslimska fanatiker.

Ska ta din präst på orden mt och ta en ny behovspromenad. Skaffa aldrig hund! /R

Dompa

Nej tyvärr har jag inte läst boken mt! Trots att jag hade köpt den...låg på min att-läsa-lista. Men så såg jag en intervju på TV (akta er för TVn!!!) med författaren i samma veva. Och jag dömde ut mannen...tyckte han var för mkt av allt...och då ville jag inte läsa längre. Ungefär på samma sätt som jag har valt bort Björn Ranelid...har aldrig läst honom. Detta för att jag en gång för ett tiotal år sedan såg honom kyssa sin kvinna i hörnet Folkungagatan/Götgatan på södermalm. De stod vid rödljsen...han hade en stor varg(?)päls och vek henne nästan ner till trottoaren. Sen kysste han...länge. Det var ett sånt drama att jag började skratta (generad)...och sen dömde jag ut honom. Så ynklig kan jag vara.

Ska nog ge boken en chans. Ongar får ta med den från byhåla. Förstår ju att du rekommenderar den. Och jag behöver vidga mina vyer. Tack/R

joooo - jag kom ihåg boken för att den ger en rad bilder från Vatikanens insida. Har gett bort den så jag kan inte kolla - men kanske det finns katakomber där. I vart fall hände förfärliga saker. Boken i sig är just vidunderlig med många sidor och lika många trådar som vävs samman. Författaren har jag sett live och var inte imponerad. Dock är han begåvad. En del av Ranelids böcker tycker jag mycket om - t.ex Tusen kvinnor och en sorg. Tycker om hans språk i text i måttliga mängder. Hans framtoning har jag svårt med. Det är inte ynkligt att se och reagera! Att vidga vyerna (sin världsbild) är aldrig fel:) / mt

den var gräslig tyckte jag! Jag drog mej för att läsa i den för jag mådde dåligt av allt elände. Jag hade ändå bestämt mej för att ta mej igenom den. Sen kom författaren hit på nån litteraturdag och jag gick för att lyssna på honom. Ville se hur en människa ser ut som har sån sjuk fantasi. Jag var väl imponerad av hur man kan komma på nåt så gräsligt. Och dessutom få pris för det. Nåja, smaken är olika.

Dompa

Jaha...nu när jag vet mer blir jag ännu nyfiknare på boken ;-). Galenskap är fascinerande tycker jag. Dessutom hade det passat med att läsa om Vatikanen just nu då jag ska åka ner till Rom nu på förmiddagen. Stannar över nyår. Ska bli skönt. Rom är verkligen den eviga staden och för ett historiefreak är den som julafton kanske borde vara. Full av överraskningar...men samtidigt så närvarande.

Ser att det har skrivits mkt om dårar och galenskap i trådar...uppenbarligen är det inte bara jag som blir nyfiken.

Dagarna lunkar på här...har haft riktigt härlig egentid. Promenader och utflykter...ser inga problem med ensamhet. DET ser jag faktiskt som en styrka...att jag vågar vara ensam. Bådar gott för ålderdomen. Se där fick jag en klapp på axeln ;-). /R

Dompa

...om att galenskap är fascinerande. Inte alltid tänker jag...ibland är det bara tacky! Har surfat runt på medberoende och som så ofta förr...blivit helt uppgiven. Nu behöver jag frisk luft! Drick segá, segá om ni måste dricka! /R

höst trollet

Passar på och ger dig en snorig nyårspuss & kram ;-D
Liiite "heikko peikko" blev det, men jag överlever *skratt*
Blir ompysslad av gubben som kommer med kaffe på morgnarna..

Inte så mycket tid att vare sig läsa eller skriva här, när all är hemma (och barnen vill låna datorn)
Dessutom är det svårt, när jag inte får sitta ifred några längre stunder..

Passar på och skickar med en likaledes snorig hälsning till VV, som kanske slinker in och läser ;-D

Kram /trollis