Idag firar jag tre månader som nykter. Att ha uppnått denna magiska gräns firar jag med att skapa en ny tråd. Jag är ju flitig besökare i andra trådar och rätt nöjd med det, men ibland kommer jag på saker och funderingar som jag vill skriva om och som inte riktigt passar i andra trådar så för sådana tillfällen vill jag ha en egen tråd även om jag nog även fortsättningsvis kommer att hänga hos Stigsdotter, Dompa, Lilja, TP och alla ni andra härliga människor på forumet.

Jag kallar tråden för filosofiska rummet eftersom jag gillar att filosofera och fundera och det nog kommer att bli en del sådant snack framöver. Men idag hinner jag inte på grund av studier. Känn er som hemma så länge. Det blåser friska vindar i mitt filosofiska rum. Det är högt i tak och jag har tunna, vita sidengardiner som fladdrar i brisen. Det doftar gott av syrén och jasmin. Fåtöljerna är mjuka och sköna och jag har bullat upp med hemlagad saft, kaffe och yogite. Det finns pappersnäsdukar också om nån vill sitta här och gråta ut och i hörnet hänger en boxboll för den som vill avreagera sig. Bokhyllorna är rätt tomma än så länge, men om jag känner mig själv rätt kommer de snart att fyllas.

Så välkomna hit!

Nynykter som nu går in i fjärde månaden

Stigsdotter

sätter jag mig gärna på för en stunds stilla stjärntittande under värmande plädar och pälsar. När näsan frusit till går jag in och tar lite gryta. Vad mysigt ni gör det här inne kära vänner!

Stigsdotter

sätter jag mig gärna på för en stunds stilla stjärntittande under värmande plädar och pälsar. När näsan frusit till går jag in och tar lite gryta. Vad mysigt ni gör det här inne kära vänner!

höst trollet

Nu tar jag en snabbtitt in i vårt rum. Någon har varit här och tänt ljusen..
Jag gjorde kalvdans igår, så jag lämnar en stor bunke.. Här finns gräddmjölk och kanel, eller kanske lite sylt och vispgrädde om någon föredrar det..
Riktigt turbulent på vårt forum verkar det ha varit.. och jag hoppas att de som tagit åt sig, kommer tillbaks..
Ja, jag har också kännt mig tillplattad, så jag vet att man får lust att liksom fly fältet.. Jag hoppas att Dompa kommer tillbaks. Kanske inte genast, men åtminstonde efter jul.. Bara att få veta att du är inne och smygläser, skulle göra mig glad.

Många av oss, är inte bara allergiska mot alkohol, utan kanske i ännu högre grad STRESS! (tänker på min käre forumbrorsa Berra)
När det börjar krypa i skinnet på er, slink in här en stund, ta ett djupt andetag! Vi är inte ensamma!
morgonkram på er allihop / trollis

Tilde

på forumet nu och jag vill helst sitta ner en stund i fåtöljen här vid brasan, blunda och försöka tänka goda tankar om er allihop.
Jag känner av irritationen där utanför rummet och jag blir själv lite irriterad, skulle vilja sitta och prata med några av er en stund. Med er som jag upplever som mest frustrerade och irriterade just nu. Få er att sitta kvar vid brasan och komma ner i varv...
Prata av sig är väldigt bra, men att sedan kunna släppa irritationen och frustrationen är ännu bättre... åt fanderns med den.
Släpp, låt skiten segla bort när vi snackat en stund om det där som var så jävligt.
Släpp...
Låt nytt komma in i kroppen...
så tankarna kan ta en ny vändning...
gott i själen en stund...
så att vi kan hålla oss nyktra om inte annat :)

Nu blundar jag i min ensamhet här inne...
här är rofyllt...

Gott till er ALLA...

höst trollet

Hej Tilde, vad glad jag är att se dig här!
.. Jag är på språng, och så särskilt "multitasking" är jag inte.. Så det blir några minuter här, innan jag kollar ugnen ;-D

Kram Trollis

Tittar in i tidiga morgonstunden, det märks att det är länge sen nån var här inne. Vädrar lite hastigt, viker ihop filtarna, sopar upp skräpet från veden. Ställer fram nollglögg, mandlar och russin. Pepparkakor. Hämtar av våra hemmaäpplen från svalrummet - de är inte perfekt snygga men obesprutade och goda. Ljus och tändstickor på bordet. Låter oljelampan på väggen brinna - den känns säker. Såja... nu är finns rummet som en plats för den som vill dra sig undan världen en stund.
Juletid - Julefrid till alla! / mt

höst trollet

Önskar jag er alla!
Hinner tyvärr inte skriva så mycket mer just nu.. Bara tacksam att ni finns kvar
JULKRAM / trollis

Tittar in för att ge er alla en liten julkram. Sommar gillar tända ljus, lugn och tystnad, men inte julmat och stora släktkalas. Håller mig därför lite i bakgrunden och låter barnen stå i centrum. På annandagen flyger jag och familjen till solen och jag ser fram emot nya upptäckter och att komma ifrån allt här hemma. Lite orolig för A-djävulen, romantiserar fortfarande över bilder på vitt vin på uteserveringar...

Stigsdotter

Vitt vin på uteserveringar = huvudvärk på badstränder = INTE kul att slösa bort dagar på fina platser när man istället kan hitta på något! Skön resa önskar jag Sommar 12 - klart du fixar resan vit!

Passar också på att önska alla vänner en riktigt god jul. Hoppas den blir fridfull för er och att ni mår bra hela helgen!

höst trollet

Anammar den anglosaxiska traditionen med julklappar på juldagen...
Nu ställer jag in ett gäng klappar här ;-D
Vi har ju huspoet och nästan en orkester.. Men istället för gitarr, får du ett trumsett Dompa!
Någon måste kunna hålla takten.. för att inte tala om hur nyttigt det är att "banka loss" alla frustrationer i något riktigt "heavy metalliskt" *skratt*
En liten triangel till Andreas.. Faktiskt ett tålamodskrävande instrument.. Man måste verkligen hänga med i turerna för att "pingla" på rätt ställe..
NyMan, kanske kan lira munspel? Tycker att blues är bland det bästa som finns..
Resten av er kommer också att hitta instrument under granen.. Tjejerna kommer att rocka loss i en härlig julsång, ledd av katt-a-strofen och hans kompisar ;-D
http://www.youtube.com/watch?v=-p_kyxQGbJQ

Ps Dompa, Ingen fara med surgubbar.. ;-D Rauhalinen joulu! (nej, jag kan inte stava på finska.. *skratt*)

håller med Stigsdotter, det finns ingen romantik alls i vinet. Det är den felprogrammerade hjärnan som spökar. Det går så bra att mysa med sparkling water. Det är en illusion! Spela upp filmen och njut av allt med öppna sinnen. Då kommer du att få en underbar, minnesvärd semester!

Stigsdotter

...och sluter ögonen en stund. Det behövs känns det som. Jag vill ha tystnad. Sen ska jag ta mig en långpromenad i snön. Kanske.

God fortsättning tillönskar jag er alla!

Dompa

Tänka ett varv till på mina tillkortakommanden. Hur svårt det blir att formulera sig i ord...som inte provocerar elller sårar...eller misstolkas. Vakta orden säger min ryggradskänsla...men jag kan ju inte? Men så tänker jag "Vad i helvete är det för en ursäkt?". Nej...jag vet inte...kan jag gå den vägen? Att vara neutral och högst komma med peppaord? Visst kan jag det...rent tekniskt...men då är det inte min dagbok längre... Vill bara dra en filt över mig själv och Lusekatten....skämmas lite. Äta ett skämt äpple ur Trollis skål. Kura....inte skymning men liv. /R

jag brukar läsa dina inlägg, inte alla kanske men ofta. Inte har jag läst nåt som sårar eller provocerar som jag kan påminna mej. Det är svårt med det skrivna ordet. Man ser inte blinkningen eller hör den självironiska tonen. Var och en tolkar efter sitt humör. Är man på dåligt humör kanske man tolkar in nåt negativt. Därför är det svårt med mejl på jobbet, t.ex. Och Facebook, där borde folk tänka sej för ett varv till innan dom postar nåt i ilskan. Men här måste man väl få säga sin mening. Jag tycker du har en omtänksam tanke i allt du skriver. Ja, utom snorig surgubbe då, haha! Det är inte omtänksamt att dela ut såna:-)

i vad hon skriver till dig Dompa.

Det är svårt med enbart text - det kan aldrig bli ett "helt" budskap. Därmed är öppenheten och viljan att försöka förklara och viljan förstå så avgörande här. Nästan alltid reder det upp sig... Ibland vet man själv att något är oklart eller ouppklarat i någon tråd-relation - det finns, tror jag, underliggande processer - men de måste få leva sitt liv där under ytan - så tänker jag. En dag kanske de visar sig befriade i ett förklarat skimmer:))))

Lyckligtvis har jag fått en ny superlätt och super-duper-fin snöskyffel så idag ska jag skotta upp lite här utanför. Visst ska vi ha marschaller till nyår? Och kinesiska lyktor kanske? / mt

höst trollet

Tror det är som Santorini skriver. Är man själv negativ inombords, så är det lätt att "tolka in" negativ innebörd i det man läser..
Jag är för raka budskap! (utan personliga påhopp)Att skilja på sak och person, individ och beteende..

Om vi inte kan/får vara raka och skriva som orden faller oss, ja då känns det som vi inte riktigt har här att göra..

Är man osäker på något man läser, kan en första åtgärd vara en enkel FRÅGA!
Har själv konstaterat, att det skrivna ordet ibland uppfattas som något helt annat än vad som var meningen..
Så FRÅGA gärna!
Ha en bra fortsättning på julledigheten.. Jag lägger in en stor hög med khom-loy-lyktor till nyår!
Har personligen inget emot ett vackert fyrverkeri, men med tanke på våra djur (och alla tusentals kronor som dessa pjäser kostar) så tror jag att det blir ett värdigare sätt att välkomna det nya och säga farväl till det gamla

kram /trollis

vill.sluta

Vet väl att det skrivna ordet på nätet med alla stavfel hit och dit misstolkas om vartannat.
När man inte ser den man pratar med misstolkas allt känns det som.
Jag hasplar ur mig än det ena och än det andra.
Och har väl gett er härinne en bild, som jag tycker INTE stämmer med verkligheten.
Jag är inte stingslig eller snarstucken eller långsint what so ever.

Jag vill alla gott, alla ska få vara med och känna att dom också kan.

Och det skall lyftas och pushas och berömmas.

Jag är trygg i mig själv, vet vad jag har och vad jag kan.
Mitt kunskapskapital är stort. Ekonomiskt, ja jag klarar mig, men kan som alltid bli bättre.
Kommer bli fantastiskt kul att träffas den 2:a feb.

Men som Berra så tydligt skrev, lite skrämmande oxå.
Det är okej om du, Dompa, blir sne och arg ibland, men inte på mig.

Där går gränsen, du kan INTE bli arg. Men det hoppas jag du redan har förstått.

Du vet bra kompisar skall tåla att få några blåtiror,
men det blir så hätsk stämning härinne då så det glömmer vi.

Jag snor den där matchokramen, så får du behålla snorrpussen............ Hahahaha.

Nu är det färdigjobbat för detta år, nu ser vi
frammåt och tar emot 2013 med öppna armar.
Promise everybody

Sova nu!
Chipp chip
/A

(Bli inte ledsen nu Dompa, vi tycker om dig endå)

Se ironin i brevet, vi är nog rätt lika fast du är nog mer gubbe än vad jag är. Poäng till dig. Grinig njae..... Nä det blev bara gammal kvar.
Jag som inte ens passerat 40. Du får berätta hur DET känns.........
Nu! SOVA................
/ANDREAS

NyMan

...emedan jag satt här inne i värmen och filosoferade över hur det är att vara människa bland människor. Det är komplext, det är det, och jag gillar komplexitet! Det ger inspiration och lust att lära, förstå och utvecklas. Efter några varv känner man kanske att man ändå står och vrider sig runt sin egen axel, men det är också en beståndsdel i att vara människa... Det är komplext, det är det...

Sticket? Så här ser det ut i nuläget, får se vad som händer med det... Ska försöka hitta vers och refräng där ute i den klara vinterluften. Blir nog till att ta en kopp till på verandan... Om man skulle kunna börja så här, för att travestera och fortsätta där en annan låt lämnade av:

Mmmm, vakna människa, se på mig
En ny dag föds här utanför
Det finns så mycket som man vill
och det finns annat som man bör
Men spionerna ser oss inte här
och hundarnas skall har dött ut
Världen vilar, den stillar sig nu
här doftar inte längre damm och krut

-------------- Här behövs nog någon vers till och så en refräng med litta Hallelujah-feeling...

Har varken slavens bojor eller kungens spira
Äger ingenting men har så mycket att fira
För främst är jag en människa och inget problem,
ingen etta eller nolla i ett datasystem
Så, nu sitter jag på tåget och vet inte vart det bär
men kan ändå känna lugnet av att få vara med er här
Tvekan kastar jag i diket och åker mot den dag
jag kan säga till mig själv att jag vet vem som är jag,
vem som är jag
vem som är jag

Återkommer, go' vänner!/NM