Idag firar jag tre månader som nykter. Att ha uppnått denna magiska gräns firar jag med att skapa en ny tråd. Jag är ju flitig besökare i andra trådar och rätt nöjd med det, men ibland kommer jag på saker och funderingar som jag vill skriva om och som inte riktigt passar i andra trådar så för sådana tillfällen vill jag ha en egen tråd även om jag nog även fortsättningsvis kommer att hänga hos Stigsdotter, Dompa, Lilja, TP och alla ni andra härliga människor på forumet.

Jag kallar tråden för filosofiska rummet eftersom jag gillar att filosofera och fundera och det nog kommer att bli en del sådant snack framöver. Men idag hinner jag inte på grund av studier. Känn er som hemma så länge. Det blåser friska vindar i mitt filosofiska rum. Det är högt i tak och jag har tunna, vita sidengardiner som fladdrar i brisen. Det doftar gott av syrén och jasmin. Fåtöljerna är mjuka och sköna och jag har bullat upp med hemlagad saft, kaffe och yogite. Det finns pappersnäsdukar också om nån vill sitta här och gråta ut och i hörnet hänger en boxboll för den som vill avreagera sig. Bokhyllorna är rätt tomma än så länge, men om jag känner mig själv rätt kommer de snart att fyllas.

Så välkomna hit!

Nynykter som nu går in i fjärde månaden

Dompa

Det var det första jag tänkte på när jag vaknade imorse. Eller jag tänkte inget...jag såg för första gången på länge - en dryg vecka - solen. Tanken som slog mig var...idag åker jag till havet. Inte för att man "måste ta vara" på de fina dagarna, men för att min magkänsla sade det. De ongar som vill skolka och följa med får det. Så iaf. rent fysiskt tänker jag idag leva i nuet. Sitter här med mitt mjölkutspädda kaffe och känner alla lukter. Har inga namn...men den doft som sipprar in genom de skira gardinerna är ren...sommar. Nu fattas mig inget annat än doften av salt, ljudet av vågor.
"Livet är gott" som mt kanske skulle säga. Och jag är lycklig...just i denna stund. Önskar er detsamma.

Nynykter

Jag tror att det är nyckeln till att leva i nuet. "Eller jag tänkte inget" och sen "Idag åker jag till havet". Det låter som om du följer din intuition, Dompa.
Just så enkelt eller svårt är det att leva i nuet. Istället för egot talar intuitionen. Jag kan föreställa mig hur egot hade kunnat gå på i den situationen "Första soliga dan på länge. Vad skönt det skulle vara att åka till havet.fast jag borde kanske passa på att klippa gräset nu när det är torrt? Och om jag sticker till havet är det ingen hemma när minstingen kommer från skolan och det är väl inte så bra just nu? Fast jag kan ta med barnen, men då missar de ju skolan..." Och så fortsätter tankarna stimma och inget blir gjort.
Känns det igen, TP? Jag känner igen mig själv. I sin bok "En ny jord" återger Eckhart Tolle en historia om två zen-munkar på vandring. De kommer till en strid flod och där står en flicka som inte kan ta sig över. En av munkarna lyfter upp flickan och bär henne över floden.
Munkarna vandrar vidare och efter några timmar säger den andre munken: "Hur kunde du göra så? Du vet ju att vi munkar inte får göra sådant". Den första munken svarar: "Jag satte ned flickan för flera timmar sedan. Bär du fortfarande på henne?"

Det är en bok som jag verkligen, verkligen, verkligen vill rekommenra. Väldigt lärd och lågmäld. En andlig bok som man inte alls behöver vara religiös för att kunna ta till sig. Den finns i pocket, eller har funnits i alla fall ( kostar ungefär en dags snuskonsumtion :-)) Den handlar om att leva medvetet i nuet.

Kramer till alla! Nu går vi en ny, nykter dag till mötes.

kalla

Skall se om jag får tag i den på nätet. Hoppas du kom iväg till havet, finns väl inget som är så skönt som att sitta vid havet och bara låta tankarna flyta iväg.

Nynykter

"En ny jord" finns i pocket på en av våra stora nätbokhandlar. Jag vill inte göra reklam men namnet börjar på B... Kostar 42 kr. Det är mindre än en dags snusförbrukning. Fast det beror ju på hur mycket man snusar :-) Mindre än en flaska vin i alla fall! Mycket mindre än en flaska whisky. Jag beställde tre ex idag. Ett för att ersätta mitt eget badkarsex (oj, det ordet blev väldigt mångtydigt haha!) och två för att dela med mig av till vänner. Måste poängtera igen att jag inte vill predika eller frälsa någon i några sammanhang. Jag tycker bara att boken är så bra.

Kramar från Nynykter

Nynykter

Det skymmer. Koltrastarna sjunger utanför. Jag kryper upp i soffhörnan. Ser mulletantens kastanj utanför och Dompas alla fågelholkar. Läser igen Tvåbarnspappans nattliga poem. Sen sluter jag ögonen och önskar ostörd sömn och goda drömmar åt alla kämpande själar där ute.

Stigsdotter

...och hittar ett boktips som jag skriver upp i min "att läsa-lista". Konstaterar att listan börjar bli lång!!

Att leva i nuet istället för igår eller i framtiden: ett tips jag fått är att bara tänka på sådant som jag kan göra någonting åt. Inte älta sådant som eventuellt händer imorgon eller sådant som redan varit. En enkel kontrollfråga till sig själv när tankarna fastnat i en loop: kan jag göra någonting åt detta nu? Nämen så sov då.

Nattinatt

Nynykter

If we become addicted to the external, our interiority will haunt us. We will become hungry with a hunger no image, person, or deed can still. To be wholesome, we must remain truthful to our vulnerable complexity. In order to keep our balance, we need to hold the interior and exterior, visible and invisible, known and unknown, temporal and eternal, ancient and new together. No one else can undertake this task for you. You are the one and only threshold of an inner world. This wholesomeness is holiness. To be holy is to be natural, to befriend the worlds that come to balance in you. Behind the facade of image and distraction, each person is an artist in this primal and inescapeable sense. Each one of us is doomed and privileged to be an inner artist who carries and shapes a unique world.

(John O'Donohue, Anam Ćara. A Book of Celtic Wisdom)

Stigsdotter

Hittade en hel sida med visdomsord angående alkohol. Jag har rensat bort dem som berör dryckens mer fröjdefulla sidor (såsom det uppfattats av de duperade upphovsmännen).

Alkohol skjuter upp ångesten och mångdubblar den sedan.
– Mason Cooley

Alkohol är djävulens urin.
– Charlie Sheen (han borde veta)

Det finns ondska i varje druva på rankan.
- Koranen (man kanske inte ska överdriva, vanliga vindruvor är gott ju!)

Vinet är den bästa sopkvasten för bekymmer.
– japanskt ordspråk (denna var väl kanske inte odelat negativ, borde ha en fortsättning...)

Vinet förbereder hjärtat på kärlek, såvida du inte dricker för mycket.
– Ovidius

Den sköna föreningen mellan gin och vermouth är en storslagen, ögonblicklig härlighet – ett av de lyckligaste äktenskapen i världen, och ett av de mest kortlivade
– Bernard de Voto

En anledning till varför jag inte dricker är att jag vill veta när jag har roligt.
– Lady Nancy Astor (favorit :-)

Jag slutade dricka på grund av att jag hade problem. Jag blev stoppad av polisen och började dansa till blåljusen eftersom jag trodde att jag hade kommit fram till en ny klubb.
– Bill Hicks

När jag spelade fyllon var jag alltid tvungen att vara nykter, eftersom jag inte kom ihåg hur jag skulle spela dem när jag var full.
– Richard Burton

Människor som dricker för att dränka sina sorger borde bli informerade om att sorger är simkunniga.
– Ann Landers

När jag slutade dricka upptäckte jag att jag fortfarande var samma skitstövel som jag alltid varit. Jag fick bara färre bucklor på bilen. (He, he)
– Robin Williams

Jag dricker för att göra andra människor intressanta.
– George Jean Nathan (ja man kan supa sig snygg också...)

Jag visste att jag var full. Jag kände mig sofistikerad och kunde inte uttala det.
– okänd :-)

En av de knepiga sakerna med att vara bartender, är att avgöra vem som är full och vem som bara är korkad.
– Richard Braunstein

Berusning är ingenting annat än frivillig galenskap. (sic!)

– Seneca

En baksmälla är druvornas vrede.
– okänd

Alkoholism är den enda sjukdomen som försöker övertyga en om att man inte har den.
– anonyma alkoholister

Först tar du en drink. Sedan tar drinken en drink. Och därefter tar drinken dig.
– F. Scott Fitzgerald (här var väl en variant på det japanska "Vid första bägaren dricker mannen vin, vid andra bägaren dricker vinet vin, vid tredje bägaren dricker vinet mannen.")

Om drickandet kommer i vägen för ditt arbete är du antagligen svår på spriten.
Om arbete kommer i vägen för ditt drickande är du antagligen alkoholist.
– okänd

Och till sist en som ger rolig association men väl är tänkvärd:

Den som sticker huvudet i busken skyltar med stjärten.

Stigsdotter

Jag får lite associationer till österlandets filosofier, yin & yang och det kinesiska Qi. Det handlar också om balans mellan olika enheter!

Intressant att han skriver "inescapeable" och "doomed". Engelska är ju inte mitt modersmål så jag kanske lägger in för mycket i orden men för mig känns det som om det inte är bara positivt det här med att vara "artisten som skapar denna unika värld", det kan även vara svårt och utgöra en börda.

Nu blev det filosoferier på hög (låg?) flumnivå här men jag tillåter mig :-)

här i Filosofiska rummet, som det ska vara. Vilsamt, bara fåglarna sjunger i grönskan utanför. Kastanjens blommor är svagt limegröna och mycket vackra i morgonljuset.

Hittar boken Mumin och tilvarons gåta på en av hyllorna - författaren heter Jukka Laajarinne, svårt språk det där. Men boken är på svenska. Jag slår mig ner en stund - som alla gäster i Muminhuset när familjen var på ön - och bekantar mig med boken. Mumintrollen har ju varit på tal så det kan vara värt en titt. Redan på pärmens baksida ser jag att det här är en bok som passar för sällskapet även om de just nu verkar vara på utflykt. Där står: Allting är mycket osäkert, och det är just det som lugnar mig. Det är Too-Tick som säger så, en av mulletantens favoritfigurer faktiskt.

Jag bläddrar lite och lägger den på bordet, kanske nån kommer in och hittar något matnyttigt - Muminmamman säger ju att allt som är gott är bra för magen och det här verkar vara lättsmält filosofi.

Tack för besöket, det är fint att det här rummet finns för vila och återhämtning.
Hoppas ni har det fint där ni är! / mt

Dompa

Nu sitter jag här, med en kopp te. Kylig morgon, vaknade missinassen och nu ska jag läsa lite lågt för de som orkar lyssna. Ett udrag ur "Pikku prinssi" av A dS-E. Om när den lille prinsen möter fyllot.

"Seuraavalla tähdella asui Juoppo. Niin lyhyt kuin täma vierailu olikin, teki se kuitenkin pikku prinssin hyvin alakuloiseksi.
- Mitä sina teet? hän kysyi Juopolta, jonka tapasi istumasta hiljaisuudessa, edessään kokoelma tyhjiä ja täysinäisa pulloja.
- Juon, vastasi Juoppo synkän näköisena.
-Miksi sina jout? kysyi pikku prinssi.
-Unohtaakseni, vastasi Juoppo.
-Unohtaakseni mitä? kysyi pikku prinssi, jonka jo kävi sääliksi miestä.
-Unohtaakseni että häpeäan, tunnusti Juoppo pää painuksissa.
-Mitä sitten häpeät? tiedusteli pikku prinssi, joka olisi halunnut auttaa hänta.
-Häpeän, etta juon, sanoi Juoppo sulkeutuen sitten lopullisen sanattommuteen.
Ja pikku prinssi jatkoi matkaansa aiva ymmällään. "Isot ihmiset ovat toden totta aivan käsittämättömi" hän ajatteli matkustaessaan eteenpäin.

Synd att jag bara hittade boken på finska, hoppas texten lyste igenom ändå. Kanske ngn har ett svenskt exemplar? Tassar ut igen. Lite sorgsen men klar...

Nynykter

Jag tittar in som hastigast för att byta ut buketten med liljor. Blommor är vackra också när de vissnar. Det är en annan skönhet där färgerna bleknar och bladen blir prassligt torra. Likväl är de vackra. Det är som med människor som åldras. En annan typ av skönhet.

Tack för uppläsningen Dompa. Vilken träffande och underfundig beskrivning det är! Den där onda cirkeln som man så aningslöst hamnar i...

Tur att jag hittade ett exemplar på svenska också.

”- Vad gör du för någonting? frågade han drinkaren, som han fann sittande tyst framför en rad tomma flaskor och en rad fulla flaskor.
- Jag dricker, svarade drinkaren med dyster min.
- Varför dricker du? frågade Lille prinsen.
- För att glömma, svarade drinkaren.
- För att glömma vad? undrade Lille prinsen, som redan tyckte synd om honom.
- För att glömma att jag skäms, bekände drinkaren och hängde med huvudet.
- Skäms över vad? frågade Lille prinsen, som gärna ville hjälpa honom.
- Skäms över att jag dricker! slutade drinkaren och försjönk på nytt i tystnad. Lille prinsen gick förundrad sin väg. De stora är bestämt mycket, mycket konstiga, mumlade han och fortsatte sin resa.”

av Antoine de Saint Exúpery

Då kom räven:

- God dag, sade räven.
- God dag, svarade Lille prinsen artigt. Han vände sig om men såg igenting.
- Jag är här, sade rösten, här under äppelträdet.
- Vem är du? Frågade Lille prinsen. Du är så näpen…
- Jag är en räv, sade räven.
- Kom och lek med mig”, föreslog Lille prinsen. ”Jag är så ledsen…”
- Jag kan inte leka med dig”, sa räven. ”Jag är inte tam”
- ”Åh, förlåt”, sa Lille prinsen.
Efter att ha funderat en stund tillade han:
- ”Vad innebär att vara ’tam’?”
- Du är tydligen inte hemma här, sade räven. Vad söker du?
- Jag söker människorna, sade Lille prinsen. ”Vad innebär det att vara ’tam’?
- Människorna, sa räven, har gevär och jagar. Det är mycket obehagligt. De föder upp höns också. Det är det enda dem intresserar sig för. Söker du efter höns?
- Nej sade Lille prinsen. Jag söker vänner. ”Vad innebär att vara ’tam’?”
- ”Det är en konst som är nästan bortglömd” sa räven. ”Det betyder ’att fästa sig vid någon’…
- ”Fästa sig vid någon?”
- ”Ja visst”, sa räven. ”Än så länge är du bara en liten pojke för mig, lik hundratusentals andra små pojkar. Och jag behöver dig inte. Och du behöver inte mig heller. För dig är jag ingenting annat än en räv lik hundratusentals andra rävar. Men om du tämjer mig, så kommer vi att behöva varandra. Du kommer att vara den ende i världen för mig. Jag kommer att vara den ende i världen för dig…”
- Jag börjar förstå, sade Lille prinsen. Det finns en blomma… jag tror att den har tämjt mig…
- Kanske det, sade räven. Man ser allt möjligt här på jorden.
- Åh, det är inte på jorden, sade Lille prinsen.
- Räven verkade mycket nyfiken.
- På en annan planet?
- Ja.
- Finns det jägare på den planeten?
- Nej!
- Det var intressant! Och höns?
- Nej.
- Aldrig är någonting fullkomligt, suckade räven och fortsatte: ”Mitt liv är enformigt, jag jagar höns och människorna jagar mig. Alla hönor liknar varandra och alla människor liknar varandra. Jag tycker det är lite långtråkigt. Om du tämjde mig skulle det lysa upp min tillvaro. Jag skulle känna igen ljudet av steg, som var olika alla andra. De andras steg kommer mig att försvinna under jorden. Dina steg skulle vara en locksång, som fick mig att titta upp ur lyan. Titta! Ser du sädesfältet där borta? Jag äter inte bröd. Säden är inte till någon glädje för mig. Sädesfält kommer mig inte att tänka på någonting. Och det är synd! Men du har hår som guld. Det blir härligt, då du har tämjt mig! Den guldgula säden ska föra tanken till dig. Och jag ska älska vinden som susar i säden…”

Räven tystnade och såg länge på Lille prinsen.
- "Tämj mig, är du snäll!” sa han.
- ”Det skulle jag gärna göra”, svarade Lille prinsen. ”Men jag har så ont om tid. Jag måste skaffa mig vänner, och det är så mycket jag måste lära känna.”
- ”Man lär bara känna det man tämjer”, sa räven. ”Människorna har inte längre tid att riktigt bli bekanta med något. De köper färdiga saker i affärerna. Men eftersom det inte finns vänner att köpa i affärerna, har människorna inte längre några vänner. Om du vill ha en vän, så tämj mig!”
- ”Hur ska man göra då?” frågade Lille prinsen.
- ”Man måste ha mycket tålamod”, svarade räven. ”Först sätter du dig en bit ifrån mig, till exempel där borta i gräset. Jag tittar under lugg på dig, men du säger ingenting. Men för varje dag kan du sätta dig lite närmare…”

Nästa dag kom Lille prinsen tillbaka.
- Det hade varit bättre, om du hade kommit tillbaka vid samma tid, sade räven. OM du kommer till exempel klockan fyra på eftermiddagen, så hade jag börjat känna mig lycklig redan kl tre. Ju längre tiden lider desto lyckligare känner jag mig. Klockan fyra har jag redan börjat känna mig upprörd och orolig, jag får betala priset för lyckan! Men om du kommer när som helst, vet jag ju aldrig när jag kan börja ställa in mitt hjärta på dig.. det måste finnas en visst ritual.
- Vad är en ritual? Sade Lille prinsen-
- Lille prinsen tämjde alltså räven. Och när tiden var inne för honom att resa sin väg, sa räven:
- ”Åh! Jag kommer att gråta!”
- ”Det är ditt eget fel”, sa Lille prinsen. ”Jag ville dig inget ont, men du bad själv att jag skulle tämja dig…”
- ”Ja visst”, sa räven.
- ”Men nu kommer du att gråta”, sa Lille prinsen.
- ”Ja visst”, sa räven.
- ”Vad har du då för glädje av det hela?”
- ”Jag blir lyckligare när jag ser den gyllene säden.”
- Adjö, sade Lille prinsen.
- Adjö, sade räven. Nu ska du får höra min hemlighet. Den är mycket enkel: det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen. Människorna har glömt bort den enkla sanningen.
Räven fortsatte:
- Om du har fäst dig vid något, är du ansvarig för det, för all framtid. Du lille prins, har ansvar för din ros."

Lille Prinsen är en helt fantastisk bok - som dock kräver reflektion och eftertanke. Ansvarsfrågan kan kräva ett övervägande... särskilt för alla dem som tenderar att ha ett för-långt-gående ansvartagande... och den sorten finns både här och där på forumet. Lille Prinsen behöver således blandas upp med en lämplig dos Lilla My! / mt

Nynykter

Tack snälla mulletant!
Jag har aldrig läst hela den här boken, men det måste jag göra!
Håller m om att den kräver eftertanke och reflektion. Allt går inte att förstå eller direkt översätta. Det är en mening som på något sätt befinner sig bortom orden.
(Sen var det ju roligt med en text som handlar om både höns och rävar som har spelat en viss roll här på forumet)
Kram/ Nynykter

Nynykter

Ikväll var jag på studentmottagning. Studenten och jag hade ett samtal för några veckor sedan och kom in på alkohol. Jag frågade honom hur han hanterade allt festande och han berättade att han dricker lättöl för att kunna vara med men slippa bli full. Idag på den stora dagen var han nykter och bjöd mig att provsmaka alkoholfritt ingefärsöl. Vi stod i köket och provsmakade när hans mamma (min vän) kom ut. Det blev en lite komisk situation eftersom det kändes som om jag och sonen stod i köket och smygdrack och mamman kom på oss :-)

När vi körde hem sa jag till barnen att jag tyckte det var så bra att han som tog studenten var helt nykter. De höll med och under den långa bilfärden hem hade vi en bra diskussion om alkohol och andra droger och de luftade sina funderingar kring hur vissa kompisar dricker och att de själva inte vill dricka.

En bra dag. Ingefärsöl ska hädanefter bli min melodi. Det smakade inte öl, bara stark ingefära.

Kram från Nynykter

Stigsdotter

...och att ni kunde ha ett sådant bra samtal. Det måste kännas bra att kunna prata om detta och de har kanske haft en oro och frågor inom sig om vad som är "normalt", hur kompisar dricker, de lär ju ha sett vuxna dricka osv. Jag tror det är superviktigt att vi prata om alkohol med barnen. Jag känner mig nöjd med att kunna vara en förebild för mina barn när de blir lite större - jag kan visa att "titta, man måste inte dricka alkohol, det går lika bra utan".

Har varit glest med besöken för mig på forumet, men nu råkade jag kliva in här och det var mkt trevligt. Sådana rum, som man kan besöka när man vill, och bara trivas i är utmärkta. Det visar verkligen att det är inne i våra hjärnor, eller mer symboliskt, hjärtan som våra liv egentligen finns. Här kan man också vara så generös som man vill. Så jag ställer in en riktigt fin stereoanläggning i hörnet av rummet, med ett par fina kraftfull högtalarei mörk ek. Lägger på en skiva med min senaste favorit, nyligen upptäckt, Madeleine Peyroux som sjunger alla möjliga varianter av jazz. När jag läser Lille Prins kommer ofelbart tårar i ögonen, det måste vara vårt oändliga behov av tröst. Det här rummet verkar fyllas av kloka affischer, böcker och goa människor. Hit vill jag fler gånger!
/Fenix