Idag firar jag tre månader som nykter. Att ha uppnått denna magiska gräns firar jag med att skapa en ny tråd. Jag är ju flitig besökare i andra trådar och rätt nöjd med det, men ibland kommer jag på saker och funderingar som jag vill skriva om och som inte riktigt passar i andra trådar så för sådana tillfällen vill jag ha en egen tråd även om jag nog även fortsättningsvis kommer att hänga hos Stigsdotter, Dompa, Lilja, TP och alla ni andra härliga människor på forumet.

Jag kallar tråden för filosofiska rummet eftersom jag gillar att filosofera och fundera och det nog kommer att bli en del sådant snack framöver. Men idag hinner jag inte på grund av studier. Känn er som hemma så länge. Det blåser friska vindar i mitt filosofiska rum. Det är högt i tak och jag har tunna, vita sidengardiner som fladdrar i brisen. Det doftar gott av syrén och jasmin. Fåtöljerna är mjuka och sköna och jag har bullat upp med hemlagad saft, kaffe och yogite. Det finns pappersnäsdukar också om nån vill sitta här och gråta ut och i hörnet hänger en boxboll för den som vill avreagera sig. Bokhyllorna är rätt tomma än så länge, men om jag känner mig själv rätt kommer de snart att fyllas.

Så välkomna hit!

Nynykter som nu går in i fjärde månaden

Leo

Hej Annelie!

Min systerdotter har samma namm som dej och har dåligt samvete att jag inte har ställt upp för henne som jag borde men hon har klarat sej ändå. Skall läsa i din tråd om jag kan ge dej några råd. Trots att vi inte känner varandra: Kram

Stigsdotter

att återuppstå som en person som är nöjd med sig själv och sitt liv. Vi måste antagligen jobba en hel del för det men det måste vara möjligt. Kram på dig, vi kan ta en morgonfika tillsammans här när vi vaknar upp från våra funderingar ;-)

Nynykter

Det här är förvandlingens rum. För varje gång vi slår oss ned här och vilar, tänker eller samtalar tyst förvandlas vi en smula. Gradvis närmar vi oss värt nya, nyktra jag. Så Anneli och alla andra trötta själar- här återförs vi långsamt. Och ingen behöver vara rädd för att störa. Det finns gott om plats. Plats också för att bara sitta tysta tillsammans.
Kramar från Nynykter som återigen är på en segelbåt utan el

Nynykter

Jag slår mig ner i en av de sköna fåtöljerna. Så skönt med lite komfort efter två veckor i en segelbåt modell mindre. Men jag älskar det livet, att följa vindarna, leva enkelt. Nu känner jag mig utvilad. Så brukar det inte vara efter semestern... Kan det bero på att jag varit spiik nykter denna sommar?
Men konstigt nog drabbades jag av någon slags betingad abstinens. Första dagen efter semestern brukade vara den dag jag tog tag i mig själv och inledde en vit månad. Samma beslutsamhet drabbade mig nu också. Jag kände att jag minsann skulle vara duktig och inleda nya sunda vanor. Jaha? Hurdå liksom?
Det finns inte längre någon anledning att vidta några drastiska åtgärder. Finns inget dåligt samvete. Ingen ångest. Jag önskar att alla ni som checkat in här för första gången efter semestern ska få uppleva den känslan. Det är underbar verklig och sann FRIHET! Så kämpa på!

Kramar till både gamla och nya forumvänner

Nynykter

Nynykter

Hej på er. Jag googlar förgäves för att hitta svar på några frågor om alkohol och hälsa. Det verkar stört omöjligt att hitta objektiva svar, så nu gör jag et t försök härm forumet.
1. Min kropp har förändrats sedan jag slutade dricka för snart ett halvår sedan. Jag har inte gått ner i vikt, men kroppen har blivit fastare, mer muskulös. OBS att jag inte har börjat äta nyttigare eller motionera mer. Någon som vet vad det kan bero på?
2. Det skrivs väldigt mycket om att måttliga mängde alkohol är så bra för hälsan och bidrar till ett längre liv. Men om man nu vill leva länge UTAN alkohol, vad kan man dricka eller äta istället? Alkoholfritt vin? Lök?
Tacksam för svar
Nynykter

MissH

Jag tränade mycket när jag var yngre och fick då höra att man inte skulle dricka eftersom alkohol bryter ner musklerna. Vet inte om det stämmer dock. Det finns många undersökningar som säger att a INTE är nyttigt alls för hälsan, inte ens i små mängder. Det där ändras ju hela tiden. Jag tycker man ska vara skeptisk till alla forskningsrön som basuneras ut i media (oftast kvällstidningar), det finns många intressenter bakom dessa. Man kan ju tänka sig vilka som finansierar just alkoholundersökningar?

bra MissH !! Att kolla in avsändaren och syftet är viktigt för att kunna bilda sig en egen åsikt. Tyvärr en kunskap som börjar glömmas bort.

Nynykter

Jag utövar källkritik, men det intressanta med information om eller åsikter om alkohol på nätet är att ämnet är så "hett". Det är väldigt svårt att hitta objektiv och saklig information. Därav min fråga till forumet. Jag får intrycket att alkohol är något som de flesta har starka åsikter om och att både nyttjande och avhållsamhet måste försvaras. De som förespråkar alkohol gräver ner sig i en skyttegrav och väljer vilka forskningsrön de vill tro på och i den andra skyttegraven ligger nykteristerna med en annan uppsättning "sanningar". Men jag har inga konspirationsteorier utan tror att rönen om de nyttiga ämnena i rödvin får så stort genomslag i Sverige för att vi befinner oss i brännvinsbältet och vetenskapliga skäl för att ta sig ett glas därför välkomnas (jämte alla andra tänkbara skäl :-)). Jag har hört att lök innehåller samma nyttiga ämne som rödvin. Men blr det någon kioskvältare tro..?
Nynykter

broccoli och andra färggranna frukter och grönsaker är s.k supermat. Forskning som förespråkar alkohol ifrågasätts också av forskare. Dessutom spelar det ju noll roll hur hälsosamt det är med jordgubbar eller nötter - om man är allergisk så kan det vara livsfarligt. Välkommen tillbaka! / mt

Nynykter

Tack för välkomnandet, Mulletant! Jag har tillbringat sommaren på olika ställen som antingen saknat el eller täckning eller både och. Därför har jag jag knappt skrivit på Forumet. Läst ibland, men inte hela tiden. Det är lite skönt att ta en paus från själva alkoholproblematiken, men tråkigt att inte ha samtal med vännerna här.
Min nykterhet känns så självklar nu. Det är som att jag har kommit hem, blivit mig själv. Tiden med alkohol var ett avsteg på livsstigen, inte mitt sanna jag.
Men jag blir fortfarande glad av positiv respons, som när min femtonåriing igår sa att hon berättat för sin nya bästis att jag hade slutat helt med alkohol och att bästisen hade tyckt det var jättebra! Fasen alltså, vad stolt och glad jag blir över att min tonåring skryter lite med mig!

Eftersom nykterheten känns så självklar funderar jag ibland på om det är dags att sluta skriva här. Men jag hänger kvar ett tag till. Vill ju så gärna veta hur det går för alla vännerna :-)

Kram från Nynykter

måla fan på väggen men..............!

Den dagen jag blir så frisk så jag tror att jag klarar mig själv så har jag bett vänner runt mig att sparka, hårt, på mig. Den dag jag glömmer påminna mig om vem jag är och var jag kommer ifrån så vittnar så många om att det leder till återfall, kanske inte i morgon, nästa vecka eller ens detta år men oundvikligt så börjar jag min färd neråt igen.

Och dit vill inte jag igen.

Nynykter

Hej Adde!
Jag tror det är väldigt individuellt hur man väljer att hantera sin nykterhet. Visst är det viktigt att vara vaksam, så tack för att du påminner mig om det. Men vi är inte alla stöpta i samma form och vi som skriver här har alla olika bakgrundshistorier där vi hunnit olika långt i miss- eller riskbruk (eller medberoende). För egen del känner jag att mitt liv så småningom behöver gå vidare och inte kretsa kring sådant som är alkoholrelaterat. Missförstå mig inte nu. Jag tycker det är fantastiskt att en del skriver här år ut och år in och hjälper alla vilsna nykomlingar. Jag tror mig ha förstått att det är ett väsentligt inslag i AA-rörelsen att hjälpa andra och tror för övrigt att alla som skriver här på ett eller annat sätt ger något till andra forumdeltagare. All respekt för det. AA är dock inte min väg. Min väg är att bli den jag en gång var; en spiknykter kreativ individ som inte ägnade alkohol så mycket som en tanke. Det innebär inte att jag glömmer var jag varit, men jag väljer var jag vill vara just nu och resten av livet. Jag kommer att vara nykter.
Kram från Nynykter

Villervalle

Att läsa här och göra en del inlägg har varit bra för min egen resa men sen har jag märkt att det liksom blivit lite av ett tvång att läsa vad som försigår här på forumet och det konstiga är att läsa om alkohol här på forumet lite triggar igång mitt eget sug ibland. Jag skall som du försöka släppa tanken på alkohol helt ett tag både på riktigt och när det gäller forumet och se hur detta kommer att funka.

Ha det Gött

till min tanke och övertygelse att människan är mer än "sin" sjukdom ... Om man har en kronisk sjukdom (alkoholism, allergi, depression, diabetes, högt blodtryck, schizofreni...) så måste man lära sig att leva med sin sjukdoma och beakta att sjukdomen finns där. Alltid. Lev väl! / mt

Stigsdotter

med AA, att man ska säga att man är alkoholist och samtidigt erkänna att man har en sjukdom. Jag köper det senare, att jag har en sjukdom, kanske är den kronisk, nedärvd, en allergi eller självförvållad, strunt samma. Men likväl som att jag också har hemokromatos som jag inte alltid tänker på att jag har så har jag sjukdomen alkoholism. Men det är inte bara det jag är! Jag säger inte att jag är hemokromatos. Ingen säger "Jag är diabetes". Jag skulle hellre vilja säga: jag är allergisk mot alkohol eller jag lider av alkoholism.

Jag tror att det Adde far efter är att människan har lätt för att lura sig själv. Om jag glömmer bort att komma ihåg var jag har varit, att jag lider av denna sjukdom, väljer hjärnan själv att endast komma ihåg det som är positivt. Till slut finns risk för att man inte riktigt minns problemet och intalar sig själv att det nog inte var så farligt, nu kan jag dricka normalt. Och så trillar man dit igen. Det är ett obestridigt faktum att människan och sjukdomen fungerar på detta sätt. Därmed inte sagt att man ska tatuera alkoholist i pannan på sig själv så att man ser det varje morgon, men det måste åtminstone finnas med i tanken, liksom diabetikern ser till att boka nytt läkarbesök när sprutorna håller på att ta slut så ser den som lider av alkoholism till att "hålla nykterheten aktuell". Eller något. I alla hast, kram från Stickans dotter.

Nynykter

Nu svär jag kanske i kyrkan eller skiter i babords pump som vi seglare brukar säga, men jag vill ge röst åt det. Misstänker att det finns en eller annan som liksom jag har problem med alkohol men inte passar i AA. Därför passar inte heller AA-retoriken för mig. Det passar inte med en dag i taget, att jag är sjuk, att jag aldrig mer kan dricka och att jag bara kan låta bli om Gud vill och skorna håller.
Jag är inte alkoholist och lider inte av någon sjukdom. MEN - jag var på god väg att BLI alkoholist. Dit vill jag inte tillbaka och därför har jag ingen lust att dricka ens lite.
Riskbrukare blev jag och det eskalerade. Jag vill aldrig, aldrig tillbaka till den där fixeringen vid alkohol, att ständigt fundera på hur mycket och hur ofta. Det räcker nu. Fy vilket slöseri på tid. Mig passar det att vara nykterist. Det grämer mig faktiskt att jag inte insåg det långt tidigare att jag är och förblir en torrboll :-). Jag blir mig själv.
Kram från Nynykter

Stigsdotter

Att bli sig själv! Vägen dit eller vad man kallar sig själv är inte viktigt tycker jag, bara man gör ett medvetet val, att vara nykterist t.ex, och är nöjd med sitt liv. "Var och en blir salig på sitt" som morfar brukade säga :-)

Nynykter

Egentligen är det min poäng att var och en blir salig på sin fason... Men alla har inte den inställningen...
NN

Stigsdotter

Min filosofi är att man väl kan få plocka det bästa från det mesta, t.ex. från religioner, filosofier, livsåskådningar o.s.v. Jag tror på något sätt att allting egentligen kokar ned till samma sak.

Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka detta och hoppar kanske lite i galen tunna eller skiter i det blå skåpet nu... men till exempel religion. Allt det som skiljer olika religioner åt anser jag vara yttre attribut och regler som vi människor har hittat på till exempel för att förenkla tillgängligheten och möjliggöra vidarespridning. Till syvende och sist handlar det ändå om att det finns någonting större än vi själva, om det sedan är Jahve, Gud, gudomliga buddhistiska väsen, trädandar, och om deras sändebud är Jesus, Mohammed eller fans gamla moster, det spelar egentligen ingen roll om vår tro på detta hjälper oss att må bra. Det ena är inte bättre eller sämre än något annat.

Samma sak med "levnadsmetoder" såsom mindfullness till exempel. Visste ni att mindfullness kommer från buddhismen? Det handlar om sunt förnuft, egentligen självklarheter för var och en om vi tog oss tid att tänka efter. Precis som uppmaningarna inom AA. Lev i nuet. Döm inte. Behandla andra som du själv vill bli behandlad, le mot världen och världen ler mot dig...os.v. i all oändlighet.

Det är när vi människor gör en särskild metod, religion, filosofi, vetenskap till den enda rätta som det blir så fel. Det är då vi börjar kriga och träta. Blandar man dessutom in människor som vill finna ett sätt att tjäna pengar på vårt sökande...

Hm... nu hamnade jag visst i en mer avancerad utläggning än vad jag hade tänkt mig, känns lite naivt när man försöker få ned det i skrift i all hast såhär. Ta det för vad det är, i all hast ;-)

det är helt rätt Stigsdotter. Ungefär som du formulerat det tänker många förnuftiga människor. I många krigsländer har människor kunnat leva sida vid sia med olika religioner, tills en dag en hetsare kommer och skickligt drar upp gamla historiskt skit för att plötsligt få dom att hata varandra. Det handlar alltid om pengar och makt, alltid. Religionen används bara som förevändning för att få folk att agera mot varandra på ett visst sätt. Sorgligt. Att tillbe ett träd i skogen man gillar är enligt min mening precis lika rätt som Jesus, Gud och en helig ande. Tyvärr har vi som är här kommit att sätta vår tillit till en ande som finns i flaskan, och där finns nog inget evigt liv att hämta, bara för tidig död och illusionen om en tillfällig tröst:-)
Fenix