Idag firar jag tre månader som nykter. Att ha uppnått denna magiska gräns firar jag med att skapa en ny tråd. Jag är ju flitig besökare i andra trådar och rätt nöjd med det, men ibland kommer jag på saker och funderingar som jag vill skriva om och som inte riktigt passar i andra trådar så för sådana tillfällen vill jag ha en egen tråd även om jag nog även fortsättningsvis kommer att hänga hos Stigsdotter, Dompa, Lilja, TP och alla ni andra härliga människor på forumet.

Jag kallar tråden för filosofiska rummet eftersom jag gillar att filosofera och fundera och det nog kommer att bli en del sådant snack framöver. Men idag hinner jag inte på grund av studier. Känn er som hemma så länge. Det blåser friska vindar i mitt filosofiska rum. Det är högt i tak och jag har tunna, vita sidengardiner som fladdrar i brisen. Det doftar gott av syrén och jasmin. Fåtöljerna är mjuka och sköna och jag har bullat upp med hemlagad saft, kaffe och yogite. Det finns pappersnäsdukar också om nån vill sitta här och gråta ut och i hörnet hänger en boxboll för den som vill avreagera sig. Bokhyllorna är rätt tomma än så länge, men om jag känner mig själv rätt kommer de snart att fyllas.

Så välkomna hit!

Nynykter som nu går in i fjärde månaden

Nynykter

Ett helnyktert halvt år firar jag idag. Jag mår väldigt bra. Fastän det är ett halvår sedan jag la av märker jag fortfarande en positiv utveckling. Jag blir starkare, piggare och mer skärpt. Så alla ni som kämpar: härda ut! Because you're worth it!
Nynykter

Stigsdotter

Ett helt halvt år! Jag tar rygg på dig, idag firar jag tre månader, jag räknar så fast jag haft två dryckestillfällen under den perioden, behöver vara lite snäll mot mig själv :-)

Skönt att höra att förbättringen fortsätter!

Nynykter

Jag är lite förvånad över att det för mig har gått så lätt att sluta. Men sen påminner jag mig om alla de gånger jag tänkt "aldrig mer!" för att sedan efter bara några dagar köpa hem en ny BIB. Det har varit en lång process. Sen måste jag också erkänna att förutsättningarna för att sluta i mitt fall har varit väldigt goda. Allt annat i mitt liv är stabilt och bra just nu och mina närmaste är väldigt positiva och stöttande. Många här inne har det betydligt tuffare... Men, oavsett utgångsläge behöver vi varandra!
Nynykter

ewazebra

Känner mig mycket deppad idag. Lördag. Det regnar och är höst ute. Tänkte åka ut på landet men inte i det här ovädret. Jag som förberett för en trevlig helg därute. Shit.
och vad hände då?
Jag var duktig och löste lördagskrysset och klarade mig till kl 12 innan jag öppnade den. Men jag vet inte om jag vill vara med längre. Jag är bara drygt 50 år men har förlorat så många nära i för tidig ålder. Och har nu en som är mycket sjuk. Och jag klarar inte ens av mig själv.
Ok, det här handlade inte så mycket om alkohol men det är ju filosofiska rummet vi är i.

Nynykter

Inatt fick jag åka och hämta min dotter som hade råkat lite illa ut (inget allvarligt, men hon var genomblöt av regn och behövde en mors ömma omsorg).
Just nu pågår en massa insparker till både gymnasier och universitet och det drällde av mer eller mindre berusade ungdomar överallt. Det kändes fantastiskt bra att utan vidare bara sätta sig i bilen och åka för att hämta upp dottern utan att fundera på antal vinglas och promille hit och dit. ! Jag kände mig så innerligt tacksam och glad över min nykterhet.

Mina tonåringar dricker inte ännu. Vi talar mycket om alkohol hemma. De är väldigt stolta över mitt beslut att inte dricka alkohol. Jag vill så gärna hjälpa dem att avstå från alkohol så länge som möjligt, att låta kroppen växa färdigt innan de börjar förgifta den. Det gör mig rädd att se och höra om hur unga dricker och jag känner en särskild oro för flickorna. Deras kroppar är känsligare. Det känns inte som någon vinst att flickor och kvinnor tar efter mäns dryckesvanor. Kommer det att bli en förlorad generation? Kommer framtidens historieböcker att ta upp 1900-talets andra hälft som en period när kvinnor började dricka allt mer vilket ledde till mer utbredd alkoholism och alkoholrelaterade sjukdomar..? Det tar ju tid innan konsekvenserna visar sig... Nu tycker ni kanske att jag låter som en bakåtsträvare som vill tillbaka till den tid då kvinnor tog hela ansvaret för hemmet och barnen och höll sig nyktra. Så är det inte. Jag är bara orolig för vad alkoholen gör med unga kvinnors kroppar. En glädjande sak är att många unga idag verkar ta avstånd från alkohol. De har väl sina föräldrar som avskräckande exempel...

Det är sensommar i filosofiska rummet. Jag hör på lövens rasslande att de snart kommer att falla av. Några av dem har gulnat. Mig gör det inget. Jag längtar efter den befriande kylan som gör tanken skärpt och sinnet klart. Sommarens rosépimplartvång och hysteriska sommaren-är-kort-desperation kommer jag inte att sakna. Jag önskar er alla mycket mys i denna tidiga höst. Och Ewazebra, virka dig en fågelholken! :-)

Kram från Nynykter

Brukar smyga in här utan att ge mig till känna. Men jag måste få dela med mig av min morgon. Tänder därför två ljus i klara lyktor och ställer in en liten vas med sommarens sista ros och två små strån lavendel. Tar en kopp kaffe med mycket mjölk i en mjuk, rund handgjord kopp som är så skön att hålla i min hand. Är tacksam för att jag finns, en känsla som legat långt, långt bort alldeles för länge.

Nynykter

Ros och lavendel, så vackert!
Jag är så glad för din skull, att du känner dig tacksam för att finnas till.
I morse vaknade jag själv med en djup känsla av tacksamhet för att jag är nykter. "Tack gud!" tänkte jag. Och sedan blev jag lite småaktigt kritisk eftersom jag inte gillar begreppet "gud". Men vad spelar det för roll? Jag förundras över den djupa tacksamheten som vill rikta sig mot något större. Universum, världsalltet? Det fina är att det kommer inifrån. Det är inget påtvingat, någon "gud" som jag måste ta till för att kunna bli nykter´, utan "gud" som jag vill vända mig till för att jag redan ÄR nykter.
Kram från Nynykter

Stigsdotter

...du har hittat den där högre kraften, gud eller vad man nu vill kalla den. Jag tänker att jag ju redan är "medlem i den klubben" eftersom jag är döpt, gift och medlem i svenska kyrkan så jag kan ju lika gärna försöka ta till mig den tron, men det har ju ingen betydelse. Precis som du säger så är det något som kommer inifrån, en glädje och en tacksamhet.

Vad BRA att du som är så skeptisk och kritisk också känner det där, jag (som egentligen också är skeptisk och kritisk ;-) kände mig nästan lite knasig när jag upplevde den där glädjen och tacksamheten. Jag tror det är viktigt för det egna välmåendet att fundera lite över det där med tacksamhet en stund varje dag. Det är så otroligt skönt att vakna nykter!! "Ha, ha vad synd det är om dig, gud vad skönt att slippa det där!" höll jag nästan på gasta med hög röst imorse när min man inte kunde ta bilen till jobbet för att hans alkomätar-app meddelat att han inte var redo för det.

Universum och allt, svaret på den eviga frågan är - 42. Tack för fisken!

Villervalle

Apropå vakna upp utan baksmälla. Dean Martin, som var känd för att inte spotta i glaset, sa ungefär så här en gång: "Tänk på alla nykterister, vad jobbigt det måste vara att vakna upp på morgonen och känna att det kommer inte att bli bättre än så här" :-)

VV

Ligger i soffan en tidig morgon. Resten av familjen sover. Har tänt ljus och gjort the. Så han hade rätt där, bättre än så här kan det faktiskt inte bli! Ställer in en burk med mitt nya favorit-the "Apple, cinnamon, raisin" ett perfekt höst-the. Tar med en skål med äpplen som jag plockade igår och en hel kvist av sommarens sista rosor. Stickar på min pläd som jag tänkt lägga här, den är naturvit och brun och väldigt mjuk.

Nynykter

Ja, man får definitivt skoja här :-)
Det går bra att framföra kontroversiella åsikter också, så länge det sker med respekt för andra (apropå din kommentar, Villevalle, i en annan tråd.) Vi är så många här inne, alla med en unik historia och det är värdefullt om alla kommer till tals och ingen känner att man måste vara eller göra på ett visst sätt för att duga eller för att få ta plats på forumet. "Vi är alla individualister!" (se länk nedan)

http://www.youtube.com/watch?v=QereR0CViMY

Villervalle

Det är naturligtvis så att vi alla har vår egen historia. Drickandet var enklare när man var yngre men nu när man nått en mer mogen ålder så är samma drickande skamligt. Jag funderar som bäst på detta och har faktiskt turen att inte kunna dricka alls för närvarande därför att religionen i landet där jag jobbar förbjuder intag av alkohol. ;-)

VV

Nu får det vara nog

Verkar vara en härlig plats att hänga på. Om man får. Min första nyktra dag idag. Hoppas det ska hålla länge. El varför inte alltid. Har läst här hela dagen. Känns skönt att veta att det finns fler som gått och går igenom samma saker.

Dompa

...märker bokstavligen hur min svenska blir sämre dag för dag. Vet inte längre vilka ord som finns på riktigt och vilka jag har "hitte på". Nu vill jag poängtera att jag inte har blivit en utlandssvensk som "glömt" mitt modersmål...löjligt, varför skulle ni döma mig? Nåja, det var inte det som var pointen.

Nu kliver jag in här och vilar....satan i gatan vilka två vidriga veckor jag har haft. Har väl väl inte bokstavligen slagits med alkoholdjävulen...men tanken har funnits där. Hur lätt det vore att bara glömma/överleva/stå ut. Så nu när jag landat på säker mark igen...ja, då vill jag bara dra en filt över mig själv och nanna kudden en stund. Detta rum tycks perfekt. Så nu kurar jag ihop mig och snarkar. Ciao NN....hoppas allt är väl med dig. Tack för utrymmet! /R

M-K

Jag lägger mig raklång på golvet och vidrör lätt lätt vid smärtan. Den som ligger så djupt begravd. Gläntar lite lätt på dörren. Älskade älskade mamma...nu har jag börjat gå samma stig som du. Den är inte vacker,fridfull,eller enkel. Kan förstå smärtan, ångesten. Mamma mamma, jag känner mig som du. Var det så här du kände? Eller var du så mycket mer trasig? Mamma mamma..är jag närmre dig nu?

Nynykter

Lönnen utanför sprakar i höstfärger som bara lönnar kan. Lite trevande regndroppande mot rutan. Jag tittar in och sätter på Way to Blue med Nick Drake. Tänder några ljus för snart mörknar det.
Yoga-klassen hägrar, men jag lämnar kvar en känsla av tacksamhet här inne. Helnykter sen över sju månader känner jag mig ofta tacksam! Det var så kämpigt i början av nykterheten och därför är det underbart att inte sakna alkohol alls. Den finns inte i mitt liv längre. Punkt.

Kram till er alla!

Dompa

...och är inte riktigt nöjd. Det finns så mkt sorg och galenskap här. Tänker bara dra ett par filtar över mig och sova i detta lugn. Drog med mig Lusekatten in...hoppas det är ok NN? Men jag behöver en varm katt på min mage inatt. /R