Idag firar jag tre månader som nykter. Att ha uppnått denna magiska gräns firar jag med att skapa en ny tråd. Jag är ju flitig besökare i andra trådar och rätt nöjd med det, men ibland kommer jag på saker och funderingar som jag vill skriva om och som inte riktigt passar i andra trådar så för sådana tillfällen vill jag ha en egen tråd även om jag nog även fortsättningsvis kommer att hänga hos Stigsdotter, Dompa, Lilja, TP och alla ni andra härliga människor på forumet.

Jag kallar tråden för filosofiska rummet eftersom jag gillar att filosofera och fundera och det nog kommer att bli en del sådant snack framöver. Men idag hinner jag inte på grund av studier. Känn er som hemma så länge. Det blåser friska vindar i mitt filosofiska rum. Det är högt i tak och jag har tunna, vita sidengardiner som fladdrar i brisen. Det doftar gott av syrén och jasmin. Fåtöljerna är mjuka och sköna och jag har bullat upp med hemlagad saft, kaffe och yogite. Det finns pappersnäsdukar också om nån vill sitta här och gråta ut och i hörnet hänger en boxboll för den som vill avreagera sig. Bokhyllorna är rätt tomma än så länge, men om jag känner mig själv rätt kommer de snart att fyllas.

Så välkomna hit!

Nynykter som nu går in i fjärde månaden

Stigsdotter

Jag fick mig ett gott skratt. När jag läste Fenix inlägg här ovan gick jag tillbaka till Nynykters presentation av den här tråden. På slutet står:

"Nynykter som nu går in i fjärde månaden."

Detta ledde mig osökt in i tankar på ett annat forum som jag också spenderat mycket tid i, nämligen Familjeliv. När jag var gravid satt jag och skrev där mest hela dagarna. Även där avslutades inläggen ofta med "xx som nu går in i fjärde månaden..."

Hälsningar Stigsdotter i väntans tider (alltså, väntar på att den lille a-djävulen ska ta sitt pick och pack och inte invadera mina tankar längre!)

tacka trådens grundare Nynykter för ett fint initiativ att skapa detta rum!
/Fenix

du var på besök och lämnade ett avtryck Fenix! Och en fin musikanläggning! Jag ska ta hit mina gamla vinylskivor med Barbro Hörberg och Jan Johanssons album Jazz på svenska med den broderade börsen på omslaget. För visst kan vi spela gamla skivor på anläggningen? / mt

Nynykter

Tack för alla bidrag. Så mysigt ni gör det med vinylskivor och musikanläggning! Jag uppskattar verkligen att ni befolkar och möblerar detta tankens rum. (Skulle det bli för trångt kan kanske TP bygga till lite även här :-))

Kramar från Nynykter

Stigsdotter

...och jag tassar in här med min bok. Det är så skönt att orka läsa lite längre stunder utan att direkt börja klippa med ögonen. Det känns som om jag de senaste åren mest suttit hemma hos mig och tittat upp mot alla böcker i bokhyllan som jag skulle vilja läsa men aldrig har tid eller ork till. Nu tar jag som sagt en av dem med mig in hit. Ställer en fotogenstånka på bordet bredvid öronlappsfåtöljen och slår mig ned. Nej vänta, först sätter jag på Berg-Kirstis polska på vår nya stereo - tänk vissa skivor ska ha det där vinylraspiga ljudet för att komma till sin rätt!

Varma kramar

Nynykter

Filosofiska rummets innehavare kommer att vara bortrest 15/-24/6. Besökare är varmt välkomna att nyttja rummet precis som vanligt. Lämna gärna ett litet bidrag till rummets underhåll. Bidrag kan lämnas i form av tankar, dikter, böner eller lättade hjärtan.

Er tillgivna
Fröken Nynykter

är även Fenix samma tid ungefär som fröken Nynykter. Under tiden kan Mulletant ta med sig de goa skivorna med Jan Johansson och Barbro Hörberg. Och påpassligt spela Berg-Kirstis polska som Jan Johanson gör så suveränt. I det här rummet får alla plats, konstigt nog behöver det inte byggas ut utan expanderar allt eftersom gästerna strömmar till. Fiffigt.
/Fenix

och öppnar fönstret en stund innan regnet kommer. De vita gardinrna rör sig fint i vinden.
Hämtar fina muggen, värmer mjölk och dricker min påtår härinne, en vilsam start på dagen.
Önskar en skön helg till er alla som delar tillvaron här! / mt

Dompa

Fyller upp skivsamlingen. Givetvis blir det opera eftersom både rummets innehavare och jag uppskattar det. Men jag sätter inte på något så här på morgonkvisten. Läser bara lite bland visdomarna på väggen... Känner doften av blommorna. Råkar titta ut genom det fönster som inte vetter mot kastanjen och fågelholkarna. Vad får jag se? Havet...men vi har ju havet utanför. Öppnar även detta fönster. Nu blev det lite korsdrag. Lufsar ut igen

Dompa

Såg att du var inne samtidigt. Men viile inte störa dig i dina morgontankar. Hoppas du inte frös när jag ställde upp det andra fönstret.

Inne i den väldiga romanska kyrkan

trängdes turisterna i halvmörkret.

Valv gapade bakom valv och ingen överblick.

Några ljuslågor fladdrade.

En ängel utan ansikte omfamnade mig

och viskade genom hela kroppen:

"Skäms inte för att du är människa, var stolt!

Inne i dig öppnar sig valv bakom valv oändligt.

Du blir aldrig färdig, och det är som det skall."

Jag var blind av tårar

och föstes ut på den solsjudande piazzan tillsammans med Mr och Mrs Jones,

Herr Tanaka och Signora Sabatini,

och inne i dem alla öppnade sig valv bakom valv oändligt.

(Ur diktsamlingen "För levande och döda ", 1989)

är nytvättad och grön, havet är stilla men vågbruset hörs i P1 som alltid på natten och i gryningen.

Jag väljer att dricka mitt morgonkaffe här i Filosofiska rummet, kaffet är starkt och mjölken är het. Jag sveper in mig i en av de mjuka filtarna. Mina tankar handlar om leken... Leken som är något av det allvarligaste vi kan företa oss (enl DW Winnicott) och lekområdet som är den plats där vi kan gå utanför våra vardagsbegränsade ramar och pröva nya sätt att handskas med verkligheten. Vad som nu är verkligheten eller irl - jag tror det var Dompa som funderade över det.

Leken har pågått i lust och glädje ett tag, en härlig lek, en riktig sommarlovslek. Nu är en av kompisarna på resa, en annan verkar vara på väg och en svarar inte när vi andra ropar... Idag är kulisserna en kuliss, lekplatsen en lekplats och mänskorna som ger platsen liv har dragit sig undan - hoppas bara för en stund.

När Snusmumriken packar ihop på hösten lämnar han alltid ett brev till Mumintrollet. Där skriver han att snart är det vår igen, då kommer jag tillbaka och slår upp tältet vid bäcken. Då ska vi ha det som vanligt... och så ska vi hitta på nya äventyr.

Vågbruset i radion har övergått i sjörapport, nyheter och nu är det Andliga sånger. Inte mycket är så tryggt som sjörapporten... det är nåt mycket beständigt med alla stationer som står kvar i samma ordning oberoende om det är solsken och svaga vindar, stormvarning, åska eller dimma.

Nu spelas Finlandia hymnen, det är väl för Muminfamiljen... som kanske är på ön i havet där pappan ska förverkliga sin roman. Det blev inte så, det blev annorlunda... I den blå glaskulan i trädgården ser man att de är på väg hemåt. / mt

Dompa

Jag kryper in här...ständigt regn tär på mig. Stänger det ena fönstret...det mot havet. Krafsar runt i vinylsamlingen och hittar "Comin' back to me" med Jefferson Airplane. Perfekt musik när hjärtat vill brista. I saw you... Vinden leker med gardinerna, utanför är allt grått...men jag tröstar mig med att jag såg...

försiktigt så att jag inte stör. Ska hänga upp Margareta Ekbergs dikt ur samlingen Instruktion för skalbaggar.
Den passar bra här, i det här rummet där vinden är gynnsam och alldeles lagom varm.

För att man skall kunna flyga
måste skalet klyvas
och den ömtåliga kroppen blottas

För att man skall kunna flyga
måste man gå högst upp på strået
också om det böjer sig
och svindeln kommer

För att man skall kunna flyga
måste modet vara
något större än rädslan
och en gynnsam vind råda

Stigsdotter

...sjunker jag ned i min favoritfåtölj, drar in doften från trädgården, njuter av musik och skalbaggsdikt (den är så fin!). Det är gott att vara!

Stigsdotter

...orkar inte resa mig, gå och borsta tänderna och gå och lägga mig! Jag drar en filt över mig och somnar gott här inne istället. Se upp för min säkert mycket oharmoniska andedräkt i morgon bitti om ni råkar titta in då ;-)

Dompa

...äntligen. Slinker in med mitt morgonkaffe. Men här ligger det ju en prinsessa och sover. Sätter mig tyst tyst i en av fåtöljerna och njuter av synen.
Det kanske är att inkräkta...men det känns inte så. Mer som när man ser sina barn sova. Läser den nya dikten. Oj vad fin och nu vet jag att jag aldrig mer kommer att borsta bort en skalbagge. Det är verkligen rofyllt härinne. Lagom svalt. Livet ÄR gott.

en stund. Världen är nytvättad och ljuset är magiskt när det silar genom grönskan.

Tar in nya pioner, de fäller bladen så snabbt. Liljorna blommar också men jag älskar de vita pionerna så det får vara så tills rummets ägare kommer hem. Ska göra iordning en kopp té och fyller hett vatten i termosen. Nätterna är kyliga.

Tar in en vinylskiva ur samligen, Björn J:son Lindh, Svensk rapsodi. Underbar musik som passar i sommarkvällen./ mt