Ja, jag vill jag kan jag måste alltid vara nykter. Tror jag
äntligen insett detta efter ca 10 återfall på två år.
När jag väl har satt igång håller jag på i månader och
bränner ut mig totalt, då är det bara alkoholen som styr.
Vit igår sex veckor. Det har varit stapplit denna gången.
Men en sak vet jag nu att för mig har det blivit värre och värre
för varje gång. Mannen hittade mig i köket den 10 september, ett
datum jag aldrig glömmer. Säckade ihop och fick kramper i hela
kroppen. Själv minns jag inget. Så det blev färd till akuten.
Blev inlagd på medecinavd. där det konstaterades att jag hade
natriumbrist i kroppen, för lite salter. Fick ligga med salt-
lösningsdropp i fyra dygn, det är tydligen farligt. Jag la
korten på bordet till läkaren och berättade att jag druckigt
konstant i månader och även nätterna för det var då värsta,
värsta ångesten kom. Han berättade att det var mitt missbruk,
och jag hade ätit som en fågel, och sov bara 2 timmarspass innan
det var dags att fylla på. Jag blir förskräckt när jag läser detta
nu.
För mig finns inte första glaset för då är det kört
Det är inte så dumt att leva nykter, man ser känner smakar allt
det är bara att hålla sig på banan.
Tack alla för ni finns. Det är en stor hjälp för mig.
Konstnären

m-m

Nej, ingen tävling, men det är sporrande att hålla räkningen. Och visst måste vi få ge lite beröm till oss själva och varandra!
Ja, här snöar det också, tycker det är helt onödigt nu, längtar bara efter våren... Har firat in fredagen med gott fika, äter också mycket godsaker, men tänker inte så mycket på det just nu. Vill inte gå upp ngt i vikt men jag tränar så mycket så håller det i schack på så sätt.
Roligt med hundar som leker i snön. Min är så liten, så han har svårt att ta sig fram när det blir för mycket, skuttar fram som en kanin :-) och håller sig som sagt helst inne om det är för kallt.
Ha en skön fredag!
Kram m

konstnären

Sover som en gris numera lägger mig vid tiotiden och vaknar sex, det blir
många timmar sammanhängande. När jag drack var jag vaken varannan timme
nätterna igenom, så detta snusande är guld värt. I början visste jag inte
vad jag skulle hitta på när jag var ledig. Tyckte det blev så mycket tid över.
Man måste ha lagt hur mycket tid som helst på A. Planeringen tog sin lilla tid.
Jag var alltid tvungen att veta att jag hade till dagen efter var ju så rädd
för ångesten. Men jag har funnit nya vägar, läser mycket gick ju inte innan då
jag inte kom ihåg vad jag läst. Övar och övar i boken Hemligheten att det går
att vända det negativa till det positiva. Och det går efter lite träning.
Idag mörkt som faan och regnar vad är detta för vinterväder. Och morgonrundan
med hunden är min idag. 8 dagar till 5 månaderssträcket, då blir det en egen fest.
Ska inhandla lite smått och gott, men herr grön får inget besök av mig. Kassörskorna
på systemet undrar nog vad jag har tagit vägen. Tror till 100 procent att man var
under deras lupp. Men det gör mig inget idag.
Önskar alla en skön morgon
Konstnären

Lexi

God morgon Konstnären! Vad jag är avundsjuk på dig som klarat att hålla dig borta från alkohol så länge. Själv har jag ramlat dit IGEN. Klarade bara 3 veckor, sen kom suget över mig så snabbt och jag klarade inte av att stå emot. Har aldrig något hemma, men snälla vänner/grannar lånar så gärna ut en box när jag frågar. Jag har nämnt för dom att jag dricker för mycket och vill och behöver sluta helt, men dom tror inte på det. Verkar som om människor som inte har några problem absolut inte förstår hur det är när man inte kan låta bli det.
När jag då ramlar dit och lånar en box, så "måste" jag ju åka till affären och köpa en ny box tillbaka och när jag ändå är där, så köper jag nu några stycken boxar så att jag har för en vecka eller så. Så mina återfall handlar inte bara om en kväll eller två, det blir alltid minst en vecka. Nu har jag vin hemma så det räcker över nästa helg och min plan är att jag häller ut det som eventuellt är kvar på lördag kväll. Så brukar jag göra, för där på kvällen är man så övertygad och då är det lätt att hälla ut det. Och på söndag får jag inte tag på något och efter en dag utan alkohol, så brukar det gå bra några dagar igen. Får väl också prata med mina vänner/grannar att nu har jag bestämt mig för att inte låna någon mer gång. Då tror och hoppas jag att jag inte frågar efter något framöver.
Har du klarat att lägga av alkoholen helt på egen hand? Eller har du fått hjälp någonstans ifrån? Jag har sett att i min kommun finns en beroendeenhet som man kan få hjälp av. Funderar lite på att kontakta dom i veckan för att få lite stöd och hjälp därifrån.
Önskar dig all lycka med din nykterhet och hoppas att jag snart kan säga detsamma om mig själv.

konstnären

Suget kommer snabbt, men nu är det mindre sällan. Jag tycker ändå att du är duktig
du har ju klarat många vita dagar. Jag har provat AA men det var inget för mig så jag
var kanske 2 ggr. Men det är säkert bra för många. Jag har klarat tack vare detta forumet.
Min hund har hjälpt mig otroligt mycket och att jag denna gång hade en järnvilja att
inte falla ner igen. Men utan forumet kan jag fundera på om det hade gått. Men du skaa
veta att jag är på min vakt. Mannen har druckigt denna helg och jag har sett båda stark-
sprit och vin som jag tycker mycket om. Har inte bekommit mig något inte minsta sug.
Tyckte bara han blev löjlig och gaggig, och sentimental. Han la ner skiten idag och jag
har ställt krav på honom, han är mycket medveten om att en dag blir till flera numera.
Precis så var jag. Undrat denna helg om det är något fel på mig som inte vill ha, men
det är ju trots allt underbart. Det där med låna av grannar och gud vet vad är jag väldigt
välbekant med. Men i slutänden måste man ju inhandla till dom man har lånat av och lite
extra till sig själv.
Det är väl inte fel med beroendeenheten
Du är stark och jag önskar dig en bra dag
Kram
Konstnären

m-m

Visst är det skönt med nattsömnen. Även jag sover hårt och gott om nätterna. Och tiden som helt plötsligt känns som att den räcker till mer än bara återhämtning, att inte behöva komma tröttare till jobbet på måndag morgon när när man gick hem på fredagen.
Vardagsnjutning!
/m

konstnären

God morgon. Tittar på TV4 god morgon idag. Där var en kvinna som varit nykter
sedan 2005. Hon berättade om hur människor reagerar när hon numera säger nej tack
till ett glas. Vid ett tillfälle sa en kvinna till henne men ett glas kan du väl ta.
Nej tack sa den andra. Gick en liten stund sedan kom frågan igen. Samma svar. Tredje
gången svarade hon så här visst jag kan ta en glas, men det kommer att sluta med
att jag dricker upp ditt vin oxså plus allt som finns i det här rummet. Varpå kvinnan
lämnade henne. Efter en stund kom hon tillbaka lite småsluddrande och frågade, tyckr
du att jag har problem då. Det vet jag inte, det vet du bara själv.
Hon menade på att man inte är med i gruppen om man inte dricker alkohol, fruktansvärt.
Så rotat är alkoholen i vårt samhälle. Där gällde jantelagen, du ska inte tro att du
är något. Kanske tryckte hon på en öm tå. Blir förbannad när jag hör sånt här.
Lugn och fin nu Konstnären inte bli arg, du är ju nykter sa jag till mig själv.
Ett litet inlägg bara.
Kramar
Konstnären

Lexi

Jag såg oxå inslaget och kvinnan som sa det var ju hon som skrivit boken AnsvarsFULL vilken många här har sagt att den är bra. Kanske skulle beställa den boken eller låna på biblioteket.

konstnären

alla sömntutar, jag vaknar vid kl. 6 varje morgon har vant mig vid det.
Idag mörkt ute och regn, det blir kul att gå ut med hunden i sånt här väder.
Har en längtan till våren som är enorm. I går hörde jag några fåglar, men
jag är ingen fågelskådare så jag vet inte vilken sort det var. 3 koppar
kaffe har jag druckigt plus gröt. Har börjat sköta hälsan nu, man är ju inte
precis 20 längre, lutar mera åt det andra hållet. I går e.m. hade jag lite sug
men det var ganska svagt så jag satte upp garden och det gick bra. Det är en fri-
het att suget nästan avtagit, men nu ska jag inte undra över det. Lite städing
får det bli idag efter helgen. Har blivit mer ordning och reda sedan jag slutade
dricka. Gillar inte röra, och en massa prylar som ligger överallt. Kanske har
jag blivit lite pedant. Förut kunde jag sitta under fläkten röka och dricka vin
och titta på dammråttorna som växte för varje dag men gjorde inget åt det.
Men sedan när jag tog en nykter period så fejades det till överdrift. Skulle
väl kompensera min ångest och dåliga samvete med något handfast.
Må bra alla
Konstnären

Mulleman

Jag läser och tycker det låter så fint det du gör! Jag har också fått erfara hur mycket mera av ork och intresse jag har för praktiska saker varje dag. Kunna och ha lust och ork att ta tag i saker och ting. Jag promenerar mycket mera nu när jag är nykter, mår bra av det. Liksom att jag måste "ta igen" av sånt jag inte orkade eller brydde mig så mycket om under mina "aktiva" år. Det är nog otroligt hur pass mycket alkoholen egentligen påverkat hela livsprocessen när man så här efterhand inser vad som är viktigt idag. Härligt tycker jag att man hann med det också i livet!
Ha en prima söndag du och alla andra också!
Mm.

Nike

Härligt att höra! Det har börjat bli lite samma här, med städning och sånt och det börjar sakta bli lite ordning härhemma. Fantastiskt att ha ork att faktiskt ta med tomlådor eller en kasse kläder till återvinningen/insamlingen. Småplockar mer på kvällarna, inte så att jag städar men håller undan mer och mer. Bättre koll på tvätt och vad som finns i kylen, inte för att jag är skitnoga men har man småbarn blir ju livet rätt mkt enklare om sånt rullar på.

En annan sak jag märkt är att jag har hittat tillbaka mer till musiken som tidigare haft en jättestor plats i mitt liv, men försvann lite i de allmänna dimmorna senaste åren. Nu har jag alltsom oftast musik på, letar nytt, är intresserad, börjat spela själv så smått igen. Får vårkänslor på nåt sätt såhär mitt i februari.

Önskar dig en god start på veckan.

/N

konstnären

Tack för dina fina ord till mig. Vet du att idag på dagen är det 5 månader sedan jag drack.
Det känns så himla bra just nu både det lilla och det stora. Tror och hoppas att mannen
i mitt liv väljer samma väg. Han får utrymme av mig och vi hade ett långt samtal i går kväll.
Han inser allt med alkoholen och har beslutat försöka från och med idag. Jag känner nu att
jag varken kan eller vill ha tillbaka det gamla livet. Men garden ligger i fickan.
Lite ljus på himlen idag och jag känner en förhoppning om vår. Det enda ställe jag inte
vill åka till när semestern kommer det är vår stuga. Den är så förknippad med alkohol, det
viktigaste då var inhandling av A, för det är fyra mil till närmsta bolag. Men det kommer
gå bra en dag men inte just nu. Så lite skör är man allt.
Funderar på vad jag ska köpa för bakelse i kväll och fiira lite. Bara jag inte kommer gå omkring
som en vaggande gås, men vikten håller sig.
Önskar dig en riktigt bra dag
Konstnären

konstnären

Tack snälla Du. Skönt att höra att det går bra för dig. Skrattade när jag läste dina
rader om återvinningscentralen, har oxså varit där efter en vindsröjning. Ibland undrar
jag vad jag håller på med. Rensar jag ut mitt gamla liv eller. Vad bra att du hittat tillbaka
till musiken. Ja, du det är mycket som försvinner i alkodimmorna.
Jag har oxså lite vårkänslor. Hm, kan bli livsfarligt för mannen. I kväll ska jag ha bakelse-
fest firar 5 månader. Tror knappt det är sant men jag är både ödmjuk och försiktig, stolt och
glad.
Önskar dig en bra måndag

Teaterapan

hej Konstnären
har läst hela din tråd, tack för stärkande och givande rader! nu undrar jag om du kan hjälpa mig med hur jag startar en egen tråd? är ny här (och i "nykter-livet"...) och behöver skriva av mig.

Minz

Har läst din tråd av och till. I höstas när jag var så inne i A's bojor, så blev jag omskakad av din historia. Den fick mig att börja tänka extra på vad jag höll på med (och äta salt för att inte få Na-brist :/) Så fint att kunna ta del av hur ditt liv har vänt. Tack!

m-m

till fem månader! Du är väl värd en rejäl bakelse! Bra jobbat, och jag som du hoppas att våren kommer snart. Är också ute och lyssnar på småfåglar och längtar efter fler vårtecken. Idag har det verkligen varit vårkänslor med sol och plusgrader :)
Kram på dig!
/m

konstnären

Ja, mitt liv har vänt efter 5 månaders nykterhet. Men jag är inte riktigt säker
så vid vissa tillfällen får jag vara på min vakt. Mycket jobb är det men det
är värt det att vara nykter. Hoppas allt väl med dig.
Konstnären

konstnären

Ljust ute nu och det är ju toppen. Ska våren komma detta året oxså.
Idag går min dag åt att hjälpa min syster att flytta. Det blir jobbigt
men är man bara pigg. Hade för dåligt samvete att tacka nej, då min mamma
dog i somras var jag för full för att hjälpa till. Försöker göra rätt för
mig nu för då var inte släkten glada för mig.
Ha det bra alla så glad att ni finns
Konstnären