Ja, jag vill jag kan jag måste alltid vara nykter. Tror jag
äntligen insett detta efter ca 10 återfall på två år.
När jag väl har satt igång håller jag på i månader och
bränner ut mig totalt, då är det bara alkoholen som styr.
Vit igår sex veckor. Det har varit stapplit denna gången.
Men en sak vet jag nu att för mig har det blivit värre och värre
för varje gång. Mannen hittade mig i köket den 10 september, ett
datum jag aldrig glömmer. Säckade ihop och fick kramper i hela
kroppen. Själv minns jag inget. Så det blev färd till akuten.
Blev inlagd på medecinavd. där det konstaterades att jag hade
natriumbrist i kroppen, för lite salter. Fick ligga med salt-
lösningsdropp i fyra dygn, det är tydligen farligt. Jag la
korten på bordet till läkaren och berättade att jag druckigt
konstant i månader och även nätterna för det var då värsta,
värsta ångesten kom. Han berättade att det var mitt missbruk,
och jag hade ätit som en fågel, och sov bara 2 timmarspass innan
det var dags att fylla på. Jag blir förskräckt när jag läser detta
nu.
För mig finns inte första glaset för då är det kört
Det är inte så dumt att leva nykter, man ser känner smakar allt
det är bara att hålla sig på banan.
Tack alla för ni finns. Det är en stor hjälp för mig.
Konstnären

konstnären

Så sant, man vet ju vem som styr. Jag sitter inte inne hela dagarna, cyklar
kör bil med hunden flåsande i nacken. Det ska brytas av idag, tror inte det finns
någon normaldrickare som bryter av en påskafton, men man vet ju hur det funkar.
Nu är ångesten maximal, inte hos mig som tur är. Ja, blir det Gagarin idag så får
han mässa för sig själv.
Gjorde ett litet påskbord i går, tyckte det var salt alltihop, nu ska det dröja.
Idag har lugnet kommit åter inom mig och jag ser fram emot dagen, får se vad det blir.
Två dagar nu utan tidning det gillar inte. Tycker egentligen inte om storhelger nu för
tiden. Bättre med vardagslunken. Skinnet på näsan flagade av lite, men nu är den saken
återställd. Å vad jag är glad och tacksam att jag är nykter, är inte du det. Friheten
att välja bort har infunnit sig.
Idag ska jag vara tvärt emot dom flesta jag ska äta en hamburgare med en massas glafs på.
Måste ju inviga nya tänderna som skiner så fint.
Är oerhört glad att m-m och du finns bakom mig. Tack för ditt stöd.
Konstnären

konstnären

Skönt att påsken är över tycker jag nog. Det har varit turbulent men just nu
ligger A på soptippen. Mycket snack har det blivit. Är så misstänksam av mig.
Det är en stor motståndare jag har framför mina ögon. Jag tror inte viljan och
jävla anamma finns hos mannen. Efter mitt egna arbete med mig själv kan jag ana
varje skiftning och känna igen mig idet när herr A tar över allt. Men nu ska jag
tro en gång till den sista faktiskt. Jag har ju trots allt lyckats skapa mig en inre
frid efter sju månader, men den raseras varje gång ett återfall är på G. Samma stress
och oro som när jag själv drack. Det vill jag inte ska komma in i mitt liv igen.
Viljan är huvudingrediensen i att förändra sitt liv, utan den ingen förändring.
Idag sista gången för lite leverprover och dom ska väl vara fina som dom varit några
månader nu.
Ha det fint alla
Vad som än händer idag inget första glas
Konstnären

konstnären

Blev så glad i går min läkare ringde hem till mig och sa att mina levervärden har varit
fina i månader nu så jag behöver inte ta fler prover. Gott. Liten grej egentligen men
ändå jag är frisk i min lilla lever som är så viktig. Den har fått ta emot många liter både vin
och sprit, likörer.
Det går upp och ner i känslolivet idag känner jag att det blir en bra dag. Fint ute nu allt exploderar.
Snart blir det en timmes snabb promenad med min kompis vovven. Undrar om det är vanligt att man åker
som jojo upp och ner man blivit nykter. Ja det är ju mycket som legat dolt i min lilla hjärna.
Jag längtar inte till hösten, men lite rädd för sommaren och kronjuvelen som pellepennan skrev.
Det ska gå bra jag går ju inte omkring med vita knogar längre som jag gjorde i början. Lite slapp stil
så där. I en bok, Hemligheten heter den som är min bibel läste jag att man kan le mot en främmande
människa. Gjorde det för en tid sen och genast fick jag gensvar, ett leende. Hon har hund oxså och
nu har vi börjat snacka lite väder och vind. Tacksamhet som står som prio ett i denna bok. Säger jag
högt eller viskar varje dag
Jag är så tacksam att jag vaknade nykter idag
tacksam att jag kunde gå ur sängen
tacksam för allt jag redan har
tacksam för att jag är frisk
tacksam att jag har ett hem, värme, dusch, mat, bakelse ha-ha
tacksam för alla fåglar, naturen och allt som blir grönt nu
Man kan hålla på i evighet och det harhjälp mig mycket.
Nu tar jag på mig seglarskorna pelle och seglar ut genom dörren.
Konstnären

lilla Anna

Hej!
Så var jag då tillbaka på forumet. Vi har varit ute och rest söder ut och sedan kom påsken, så det där med nykterheten har jag glömt bort. Nu är det dags igen att tänka på hälsan. Det måste bli slut på att dricka vin igen. Forumet hjälper mig att hålla till på den rätta vägen. Nu har jag snubblat lite. Men nu är det dags att borsta av knäna och resa sig.

När jag gick in på forumet så ser jag att du fått beskedet att allt är bra med levern. Grattis till dig!! Jag har läst hur du har kämpat och du är en inspirations källa för mig.

Boken Hemligheten ligger bredvid min säng. Det är en fantastisk bok. Tacksamhet gör så mycket med oss. Jag försöker tänka efter varje morgon vad jag har att vara tacksam för. Man får ett annat perspektiv på livet då. Dessutom fungerar det och man känner sig lyckligare. Det är när an glömmer bort att tänka till på allt positivt som man har runt sig som livet blir bökigt.

konstnären

Kul att se dig här igen och tack för dina värmande ord. Du verkar bestämd med att
du ska borsta av knäna. Jag tog felsteg många ggr. i början på mina s.k. försök.
Kul att du har hemligheten på nattduksbordet det är en fin bok som hjälper mig mycket.
Skulle nog inte våga mig på en utlandsresa ännu, kanske skulle det bli för frestande, vet
inte. Blir i varje fall ingen sommarstuga för mig i år, den är bara så förknippad med alkohol.
Fegt kanske, men tror det får vara så denna sommar.
Jag har haft tunga dagar om ofta har det varit när jag inte uppdaterat mig i boken hemligheten.
Så så blir det att ta fram den.
Vet knappt hur min resa gått till, snurrig har den varit, känslosam och ett jävla anamma.
Känner mig nästan för frisk, varför blir människan aldrig nöjd. Men för det mesta är jag fri, lycklig
över att slippa planera, gå till bolaget, usch nej får rysningar när jag tänker på det.
Du är stark du klarar det
Ha en fin dag
Konstnären

lilla Anna

Hej Konstnären!
Utlandsresa var inget bra beslut. Det blev mycket vin varje kväll och litet där emellan. Men det var skönt med sol och värme efter den långa vintern. Jag trodde att det skulle gå enkelt att låta bli vinet när jag kom hem, eftersom jag varit utan alkohol ett bra tag. Det var ju bara dumt. Nu är jag tillbaka med att dricka vin varje kväll. Jag vet ju att det blir så. Men jag måste sluta med det här. Jag märker att jag blir glömsk och slö nästa dag. Huvudet hänger inte med och jag drar mig undan från folk. Nej, nu får det vara slut på detta!

Det svåraste är att få min gubbe att förstå att han inte får fresta mig och att jag mår dåligt av att dricka varje dag. Nu ska jag ta en dag i taget och inte avge några andra löften än att jag ska klara av den här dagen utan alkohol. Jag måste hitta min inre styrka. Det har jag gjort så många gånger förr. Varför är det så mycket svårare med alkoholen? Sedan ska jag passa mig för att hamna i situationer där man förväntas att dricka.

Tack för att du tror att jag klarar av det här!

Lilla Anna

konstnären

är det idag. Var ute på balkongen och kollade in tempen, kan bli en varm dag.
Ännu en lördag morgon utan bakrus och det börjar kännas som vanligt. Vant mig med
andra ord. Har inhandlat en liten grillhink och den ska användas någon gång idag.
Köpte grekiska grillspett att grilla och när jag stod i affären kändes det som jag
glömt något. Det var vinet, blev stående en stund och vände och vred på lite varor och
tänkte, varför såna tankar nu. Därför det har alltid hört till, men nu får det inte följa
med mig hem. Vemod, ja. Vemod en kort stund att jag tillhör den skaran som inte kan ta ett
eller två glas. Samlade ihop mig och gick till utgången, vad kände jag, jo att jag kommer
från en annan planet. Utanförskap när folk svischade förbi med sina gröna plastpåsar.
Varför måste påsarna se så tråkiga ut, kanske en dödskallemärke på dom istället.
Nej nu får jag lugna ner mig. Idag lugn och bekväm med tillvaron. Ska åka till LIDL idag
och inventera lite alkofritt. Mannen är på rätt sida just nu. Han har faktiskt varit inne
på forumet och läst Berra sista inlägg. Förbannat bra var hans kommentar, en liten glimma
hopp tändes hos mig.
Ha en skön lördag alla
Konstnäre

konstnären

Vilken vacker morgon. Har inte skrivit på ett tag men skriver av mig lite nu.
Den här gången varade mannens nykterhet 2 veckor sedan var det dags igen. På val-
borgsmässoafton är man ju tvungen att fira lite. Maktlös är jag mot alkoholen, inte
för mig själv då jag går mot 8 månader, utan för mannen. Kan bara stå och titta på,
ursäkterna för att dricka är många. Känner mig utbränd, myror i kroppen och oro.
Har pratat om det där att beslutet måste komma inifrån en själv, ingen kan hjälpa någon
annan att bli nykter, stötta kan man inte hota, gräla. Sömn och dricka, sömn och dricka
är vad helgen bestått av. Äter sin mat ute under fläkten som en gris och jag sitter i ett
annat rum. Vet inte just nu hur det ska sluta mina krafter är slut. Svårt om inte nästan
omöjligt att hitta en mindre lägenhet i denna staden. Vill samtidigt inte förhasta mig då
detta är mitt tredje äktenskap och någonstans bland alkodimmorna kan man se den underbara
man han är egentligen. Vill inte gå på AA, vill klara det själv, komma till sin botten som
han säger, som jag anser att han har passerat.
Men jag står faktiskt fast inte en droppe sedan 10 september förra året.
I går kväll kom en vän upp med lite inhemsk mat från sitt hemland. Då började hon och mannen
dricka vin och jag satt med en bakelse och en kopp kaffe. Plötsligt brast allt för mig och jag
började stortjuta, och sa till dom eller rättare skrek jag, JAG VILL SUPA NER MIG JAG OXSÅ.
Gick in i sovrummet och stängde in mig. Då började den stora utmaningen mot mig själv, en del
av mig ville dricka och en del absolut inte. Absolut inte vann och tror ni jag är glad idag.
Jag vann, jag är stark, den jävulen ska aldrig mer besitta mig.
Konstnären glöm aldrig garden, var ödmjuk och tacksam för att du är nykter.
Nu känns det bättre, har ju er alla kära vänner ni betyder så mycket för mig.
Kram
Konstnären

Pellepennan

Om du nu klarade det där, så tror jag inte att du behöver vara orolig att åka ut till stugan heller.
Kanske kan du ta dig en sväng helt själv, nästa gång gubben tar sina tredagars turer in i dimman?
Var bara en fundering som sagt...

//PP

Äntligenfri

Bra tanke Pp! Jag tror också att du klarar det konstnären, du visar på en helt otrolig styrka, att du tagit kontrollen över ditt eget liv och att du verkligen har bestämt dig! Åk till stugan, andas och finn sinnesro!
Jag har också druckit många liter vin i min stuga genom åren men har valt att åka dit med barnen över denna långhelg. Maken valde i och för sig att inte följa med med motiveringen att vi behöver vara ifrån varandra men jag tror att det beslutet baserades på att han inte var beredd att vara nykter. Tror också att han känner sig obekväm med att min familj här vet om våra alkohol problem...
Han har istället, impuls styrt som vanligt, helt plötsligt åkt iväg på skidsemester med sina barn. Allt för att slippa stanna upp i verkligheten! Detta får mig att känna mig ännu starkare. Jag är stolt över att jag vågar konfrontera mig själv, min omgivning och verkligheten! Jag ser också allt tydligare hur djupt ner han befinner sig i sitt missbruk och den förnekelse som medföljer.
Du och din man befinner er ju också på olika platser i ert missbruk, även om jag får intrycket av att ni är närmare varandra än vad vi är just nu. Du har som sagt styrkan och insikten, du är den som gör de rätta valen! Förhoppningsvis är din make på väg åt samma håll men det kan ju bara han välja och bestämma.
Försaka inte din egen livskvalitet, njut av de delar av livet som du kan!
Styrkekramar!

Weekend

Vad bra du är stark. Vad bra att du kommer ihåg.
Emellanåt inbillar jag mig att det skulle gå finfint att "findricka".
Men det går inte, kommer på mig själv med att halsa en N.A pilsner, hjärnan förväntar om en kick som uteblir.
Normaldricka innbär inte halsande.

Ha det - kämpa på!

m-m

Håller med de andra som redan skrivit till dig, du är fantastiskt stark som fixar detta. Jag har det så enkelt i jämförelse... Du måste nog hitta en plats att andas, att få energi. Tror också att du fixar stugan, särskilt ensam. Jag förknippar/de vår väldigt starkt med vindrickande, men det funkar över förväntan här. Snart är de nyktra minnena fler än de onyktra.
Förstår om du inte vill att ditt äktenskap ska ta slut, men att sätta ner foten och ta tag i och rädda dig själv kanske måste ha prio ett nu. Kanske en tillfällig särboperiod a'la Fia ett tag? För att låta er båda finna ut vad ni vill ha ut av livet och varandra... Låt inte någon annan, ens den du älskar, dra ner dig nu när du har gett dig själv så lång tid i nykterhet, och skulle kunna må mycket bättre.

Styrkekramar m

konstnären

för stöd och pepping. Ja jag kanske provar stugan i sommar. Trivs ju faktiskt bra
med mig själv. Men där finns inga grannar, ligger längst ute i skärgården och blir
då rädd att jag ska få lappsjuka. Jag får se.
Hörde just mannen hosta inifrån sovrummet så snart är det väl dags för vinpimplande under
fläkten. Jag gör så gott jag kan, ställer mig liksom utanför och är bara en betraktare.
Det där starka begäret som kom för två dagar sedan är nu helt borta. Ändå känns det som om
jag börjar om från början, när det är han det gäller. Behöver lugn och ro.
Dragit mig tillbaka vid 21-tiden på kvällen med en bok. Igår kom han in och började gagga
om att hans mor inte varit snäll mot honom när han var liten. Har månne gått in i barndomen
igen. Har ju hört det 100 ggr. och när jag själv var full tyckte jag så synd om honom så
vi grät tillsammans. Nu tycker jag bara det är patetiskt att se höra på en vinglande man
som är ganska högröd i ansiktet. Känner tydligt nu att jag växt ikapp honom och han står på
utgångståget igen. Tur att man kan spela upp sin gamla B-film så jag får se hur jag var själv.
Jobba, jobba med sig själv är vad som gäller, aldrig glömma.
Mycket glad att vakna utan ångest och baksmälla.
Tack än en gång
Konstnären

Äntligenfri

Konstnären, hur hanterar du ditt äktenskap när maken är nykter? Hur är du mot honom då? Låtsas du som ingenting, snäll och kärleksfull, konfrontation, avståndstagande mm?
Jag har så otroligt svårt att veta hur jag ska hantera de nyktra stunderna eller hur jag ens Vill hantera dem. Jag vet inte vad som är rätt eller fel, vad som funkar eller ej så då låser det sig istället. Jag distansierar mig, undviker ögonkontakt och undviker att gå in i diskussioner. Jag inser att det sättet inte leder framåt men jag har ingen annan metod att ta till...
Hur gör du?

konstnären

hörs genom min öppna balkongdörr. Var ute och vattnade mina tomtatplantor.
Här ska bli tomater i sommar hoppas jag. Sovit gott och vaknat utvilad.
I går drack mannen 2 liter vin plus en liten flaska vodka. Fint för honom.
Hör lätta snarkningar och tänker fy faan för att vara i hans sits. Kravla
sig upp, spela teater att man mår ganska bra. Känner igen det från min tid,
fast jag satt ju uppe på nätterna och drack när ångesten inte släppte i slutet
på min karriär. Tänk att man blev proffs på något, alkoholdrottningen det var
jag, det enda som räknades för mig var om det fanns tillgång. Nu är jag fru präktig.
Jag avskyr det ordet det är därför jag skriver det. Har fasta rutiner nu som jag
trivs med, kanske är det ett sätt att stanna i nykterheten. För är det något jag
vill så är det att var här och nu.
Det var ingen grann syn när mannen kom inraglande i sovrummet, ansiktsfärgen var lätt
violett. Kunde knappt hålla mig för skratt då han skulle ta på sig boxershortsen och T-shirt.
Vilken syn i allt elände. Nu gäller det gå eller stanna, jag får se, nu känner jag klart att
jag sitter på trumf.
Vad ska denna söndagen ha i sitt sköte. Känner på mig att mannen går till kvarterskrogen vid kl 12.
Själv ska jag ta med en termos kaffe och en smörgås och ta hunden och gå ner till min lilla udde.
Titta ut över sjön och känna livet stråla emot mig.
Undrar vad det blir för bakverk för mig idag.
Ännu en nykter söndag och det är fint.
Kramar till er
Konstnären

Pellepennan

Och jag hoppas du får ha den på ett fint sätt, och i nyktert och
glatt sällskap! Fick själv en riktig dipp idag. Är väl så det ska vara
förmodar jag. Men drickat står orört. Kanske borde man ge bort det som finns,
men det känns knasigt det med. Det är vi som bestämmer, och där med basta!
Jag får göra som du skrev och sätta fjutt på gojan nu när grillsäsongen startar.

Till den säsongen ska jag för övrigt hitta på nya rutiner. Något nytt att göra medans
man grillar. Något annat än att dricka.

Ha en fin dag, du är en sann kämpe!

//PP

konstnären

eller har jag fel hade för mig att det var den 10 för dig oxså.
Tack snälla pp. Visst är vi ena kämpar. Regntunga moln här idag på
morgonen, men men har vaknat utan baksmälla.
Den där gojan ska läggas på grillen så snart som möjligt. Visst blir
det en annorlunda sommar jag kommer knappt ihåg den förra, då åkte jag
verkligen berg och dalbana. Har faktiskt tittat tillbaka hela denna veckan
för att påminna mig och förstå hur mannen mår. Han har inte lagt ner ännu
efter 10 dagar. Funderar mer och mer på ett litet krypin där jag kan andas.
Det är svårt efter 14 år, och hemska tanke tänk om jag börjar dricka i min
ensamhet. Jag tror ju inte det men tanken har föresvävat mig.
Idag är det i all fall lite fest för mig. Min syster har bjudit mig på middag.
Hon har varit nykter i 16 år efter sitt lika tunga missbruk som jag.
En skäggig lullande Gagarin släpps inte in i hennes hem. Hon är fruktansvärd
arg på honom och menar på att jag måste flytta. Denna staden är nästan omöjlig
att få tag i lägenhet i. Men jag har en son här som har kontakter inom näringslivet.
Får se.
Sant att man får sina dippar men vi kan ju hantera dom nu. Tycke jag har hittat
ganska bra rutiner nu. Men min utmaning blir sommar och sol. Dumt egentligen, varför
då. Det är så inristat i själen att det ska vara hej och hå på sommaren.
Ska bli spännande att möta det okända.
Idag inget första glas chianti
Du är en kämpe du med
Konstnären

konstnären

Funderingar på att gå eller stanna. Maler i mitt huvud, har inte kunnat ha
ett vettigt samtal med mannen då dom senaste 10 dagarna har gått i ruset tecken
för honom. Skriver väl mest för mig själv har mycket inom mig just nu.
Men tacksam för råd.
Fördelar när mannen är nykter
Snäll, omtänksam, generös, rolig. Påhittig. Utåtriktad, omtyckt bland människor.
Och mycket mer.
Nackdelar av A.
Kan inte dricka måttligt, häver i sig allt som finns.
Sover och dricker, slarvig, isolerar sig vill helst vara ensam med flaskan.
Grinig diskussionslysten, mycket barndom, tonår f.d. flickvänner som var dumma.
Gått ut utan koppel på hunden, har lyckligtvis kommit hem.
Snubblade in i spisen i går så en knapp till spisplattan trillade av.
Vinglig ont i kroppen.
Jag vet inte vad jag ska skriva.
Nu idag ska jag fira 8 månader
Konstnären

Pellepennan

Jo, Konstnären det är kanske bara en definitionsfråga och faktiskt inte så superviktigt vilken datum som är mitt eget rundningsmärke. Men jag förklarar gärna hur jag definierat det. Den 10 var sista tillfället jag drack alkohol, jag vaknade nykter morgonen den 11:e. Den morgonen var jag alkoholfri och sedan dess är det samma notering i protokollet. Jag räkna alltså fria dagar, och i morgon är det 6 kalendermånader. I sammanhanget inget viktigt, ville bara berätta hu jag tänkt.

Vet inte om du och gubben talat ingående om de tankar du beskriver. Om inte så kanske det är dags att göra det. Hur du nu efter så lång tid i nykterhet upplever er relation och att du faktiskt tänker mycket på detta, och även överväger en förändring till för egen del om ni nu inte gemensamt kan välja det nyktra livet. Förstår att det är svårt att ta upp detta, men kanske han kan förstå? Om du tar det när han har sin nyktra period vill säga.

Kanske, kanske kan det var så att ni kommer fram till att ni verkligen har mycket vinna på att nu ta ett grepp om hans beroende och gå till botten med allt? Eller så kan han inte förstå ditt behov som du nu har i din egen nykterhet, och då är det kanske tid att ni helt enkelt gå skilda vägar? verkar tyvärr vara en vanlig konsekvens av fyllet, det ser vi ju både här och på anhörigsidorna. Du är ju fortfarande både och, men du lyckas ju med din uppgift som nykter alkoholist. Då blir du ju liksom mer och mer medberoende för varje dag som går. Kanske skulle du prata med någon om detta. Segra gick på Al-anon möte, kanske något för dig med?

Ta vara på dagen!

//PP