Eftersom jag är ny här på forumet, så ska jag börja med att presentera mig. Kvinna på 60 år som alltid älskat vin och dricker för ofta. För ofta innebär varje dag, även om det aldrig blir mer än att jag vet vad jag gör och slutar så tidigt att jag aldrig har baksmälla. Men det blir ändå 5-6 glas varje kväll och framför allt så kan jag ju inte låta bli det. Tackar nej till saker för att jag hellre sitter ensam hemma och dricker mitt vin. För 10-12 år sedan slutade jag helt med alkoholen och levde utan i sju år. Men då började jag jobba på ett företag där man ansågs som en tråkmåns om man inte drack, så jag tog lite öl när vi hade fester. Det gick ju bra den första tiden, men inom något år så var jag där igen med att sitta och dricka vin för mig själv på kvällarna. Så kom aldrig och säg att en alkoholist kan dricka måttligt. Det kanske fungerar under en kort period, men sen är man där igen.
Jag har gått upp massor i vikt och har ca 30 kilo att gå ner nu och det fungerar ju inte när man dricker vin. Där vinet går in, går vettet ut och jag stoppar i mig en massa onyttigt på kvällarna. Tröstäter kanske. Så jag har många anledningar att ta tag i mitt liv, vill ju faktiskt leva länge till och se mitt lilla barnbarn växa upp och att hon vill umgås med mig.
Nu har jag en plan - nästa vecka, torsdag 28 november, åker jag till Gran Canaria för en veckas semester. När jag kommer hem därifrån på torsdagen därpå så är det slut med alkoholen för mig. På lördagen efter jag har kommit hem, ska jag åka och hämta hem min lilla valp och då vill jag vara helt nykter och kunna ta hand om och fostra denna min lilla nya "sambo". Mina gamla hundar fick jag tragiskt ta bort för en månad sedan, båda två, pga tumörer i lungorna på båda. Så jag behöver denna semester och få glömma det gamla och när jag kommer hem, då är det dags för mitt nya liv.
Jag har läst och läst här på forumet i några veckor nu och vad jag framför allt fastnade för var en sak som Santorini skrev i en annan tråd, om att man inte ska se sin nykterhet som en uppoffring utan snarare en förmån. Tycker att hela det inlägget var som riktat direkt till mig och jag ska verkligen försöka tänka så framöver. Nu umgås jag ju inte längre med människor som anser att man är tråkig om man inte dricker, så jag känner att jag har alla förutsättningar att lyckas.
Jag hoppas på mycket stöd här på forumet, även om min nykterhet inte börjar förrän fredagen den 6 december när jag kommit hem från Gran Canaria. För mig brukar det fungera bäst om jag "har en plan" :)

Lexi

Då hade jag gått på Beroendecentrum här i stan och fått hjälp att sluta med alkoholen. Efter tre månader tyckte dom att jag kunde klara det själv och det trodde nog jag också. Men efter sju-åtta månader så föll jag IGEN och sen dess har jag gjort några halvhjärtade försök att sluta själv. Nu gör jag ett nytt försök, för jag har så mycket att leva för där alkohol inte ingår. Min hund har jag skrivit om tidigare och hon gör ju att jag får motion o frisk luft ett par gånger om dagen. Nu har jag också skaffat mig en islandshäst, så jag har egentligen fullt upp med fritidsaktiviteter och hinner inte med att sitta hemma o dricka vin på kvällarna. Och ändå väljer jag vinet och rider bara när jag hinner till stallet tidigt på eftermiddan så att jag ändå är hemma så tidigt som möjligt.
Jag försökte i somras att gå till Anonyma Alkoholister, men det var nog inget för mig. Ett gäng gubbar som pratar om sina rejäla fyllor och baksmällor och avslutar varje möte med att stå o hålla varandra i händerna i ring. Kände mig väldigt utanför och faktiskt inte speciellt välkommen heller.
Nej, nu håller jag nog till här på Forumet och skriver av mig och läser så mycket som möjligt av hur ni andra hanterar svårigheterna. Nu vill jag verkligen lyckas hålla mig borta från vinet och bli den person som jag innerst inne tror att jag är (eller i varje fall vill bli).

Men hej Lexi! Kommer du ihåg mig? Roligt att se dig igen, men så klart kunde omständigheterna vara andra. Fint att du tar nya tag och försöker igen. Fortsätt gärna skriva här och häng kvar.

Skickar styrka till dig

Buzzz

Också jag tycker det är toppen att du tar nya tag!
Det har inte gått något vidare för mig, men jag läser här ganska ofta för att inte tappa taget helt.
Tror mycket på det du säger, det gäller att skaffa sig något annat att fokusera på som gör att man inte har tid/vill sitta hemma och dega med vin, eller vad det nu är som är ens favoritdryck...
Men framför allt inse att man inte kan dricka "normalt". Jag gjorde själv den klassiska tabben att tro det efter drygt ett år, och det sket sig rejält.

Tror på dig.

//Buzzz

Lexi

Varför ska det vara så svårt att låta bli vinet??? Det höll tre dagar sist och det är ju som jag brukar säga att det är tredje dagen, tredje veckan och tredje månaden som är svårast. Men bara TRE DAGAR!!! Nu tänkte jag precis säga att jag gör ett nytt FÖRSÖK, men denna gången är det inte ett FÖRSÖK nu är det SLUT FÖR GOTT! Nu mer jobbar jag ju knappt halvtid med min egen byrå, vilket innebär att jag har lite för mycket ledig tid. Men eftersom jag både har häst o hund, så bör det inte vara så stora problem att ha sysselsättning på fritiden.
Jag läser i alla era andras trådar och tar till mig det som stämmer in på mig. Tänker försöka vara mer aktiv här på Forumet nu och hoppas och tror att det hjälper mig att låta bli vinet. De två gånger som jag var på AA-möten så lärde jag mig ändå att man ska tänka "jag tar en dag i taget". Så nu får jag försöka leva lite mer i nuet och när suget kommer så ska jag bara tänka att just idag ska jag inte dricka något, får se hur det känns imorgon. Och de tre första dagarna, söndag till tisdag, får jag se till att vara upptagen så mycket som möjligt.

Lexi

Nu smakade inte vinet gott längre, så jag hällde ut det sista och nu har jag ingen alkohol kvar i huset. Skönt, nu får det vara Slut med min alkoholism! Hoppas ni här på Forumet vill vara min AA-grupp och att vi kan hjälpas åt mot ett nyktert liv!

Sundare

Jag har ingen AAgrupp här där jag bor, tänker att orten är för liten för anonymitet. Därför är forumet så bra för mig. Här får jag möta andra i samma sits, vara personlig, ärlig, uppriktig men får samtidigt vara anonym.
Bra att du hällt ur vinet, jag har tömt huset. Så nu tar vi denna söndag! Kram

Lexi

Kul att du vill vara med i min AA-grupp Skamsen. Jag bytte namn på tråden, lite för att också markera att det som har varit är då-tid. Nu ser jag framåt och hoppas att många vill vara med o stötta mig och varandra, på vår väg mot ett liv utan alkohol.

Mick

Jag vill oxå vara med i din AA grupp, precis som skamsen skriver så bor jag oxå på liten ort där det dock finns en AA grupp, men anonymitet är väldigt svårt på denna lilla ort.
Trevlig och nykter söndag önskar jag alla.

Gunda

Jag vill också vara med i din AA grupp. Tror inte vi har någon AA här då det är en liten ort jag bor på, dessutom vill jag inte möta någon jag skulle känna eller som känner igen mig.
Så forumet är bra för mig. Här finns så många fina människor, som berättar öppet om sina problem, det är lätt att känna igen sig i många berättelser. Vi sitter i samma båt, jag har nog aldrig varit ärlig och uppriktig om mitt drickande innan jag hittade hit för ca 1 månad sedan.
Jag har en jobbig vecka bakom mig och har åter bestämt mig att kliva upp ur diket.
Vi hjälps åt det känns bra att veta att vi hjälps åt. Jag känner att jag får rannsaka mig själv och börja fundera över mitt beteende på riktigt.
En dag i taget, skriver jag för det mesta, men är rädd att även det blir en klyscha i mina öron.
kram

Lexi

Ja visst vore det roligt om många vill hänga med oss här på Forumet i vår lilla aa-grupp och stötta mig och varandra med vår nykterhet. Detta är bara första dagen utan vin för mig, men jag känner mig väldigt glad att ha kommit så långt ändå. Tänker läsa vad ni andra skriver både här och i andra trådar och försöka att skriva något varje dag också. Har förstått på många här inne att det är till stor hjälp att lyssna på andra och få skriva av sig när det känns jobbigt. Men min första dag har gått fint och jag hoppas det kommer att fortsätta så. Och du Gunda, en dag i taget tar vi och det kommer aldrig att bli en klyscha. Kram på er!

Hej
Hur skulle det fungera med denna AA grupp är det tänkt?
Det är väl redan som en AA grupp där vi alla skriver.

Skulle det vara en grupp i gruppen?
Är inte med riktigt ....

:)

Lexi

Jag funderar på det där som du skriver MondayMorning, om att hela Forumet ju faktiskt är en AA-grupp och att vi inte behöver ha små enskilda grupper också. Kanske är det så att jag var lite egocentrisk och ville ha många som peppar mig i min tråd? Men det verkar ju också som om många faktiskt skulle vilja ha en riktig AA-grupp, men att vi alla kanske känner att vi bor på små orter och att det antingen är långt till en grupp eller att vi inte vill bli igenkända på orten. Jag gick ju på två möten och kände mig inte alls hemma där, men här i gruppen som finns på Forumet, där känner jag mig mycket mer hemma.
Nu är jag ändå på andra dagen av nykterhet och det går bra än så länge. Imorgon är tredje dagen och det kan ju bli lite svajigt då, det vet jag av erfarenhet. Men denna gången är det ju inte ett försök att sluta med A, denna gången är det på riktigt. Så det är klart att morgondagen kommer att gå bra. Man måste ju se framåt och absolut inte bakåt.

Hej Lexi,

Förstod inte hur det skulle gå till bara.
En speciell tråd här som är som ett AA-möte?

Jag tror att många använder forumet som ett AA möte och ventilerar
även om det inte riktigt är samma sak.
I AA så jobbar man ju också i de 12 stegen.

Googla AA online så hittar du om du är intresserad.
Man får inte lägga ut länkar här
Söndagar kl 1900 är det iaf :)

Kram och kämpa på

<3

Lexi

Japp, så var det tredje dagen utan alkohol och givetvis börjar tankarna komma att det ju trots allt är ganska gott med vin :(. Men denna gången ska jag klara av det och motar bort tankarna och försöker istället tänka att just idag tar jag inget, får se hur det känns imorgon. Tar en dag i taget nu.
MondayMorning, har du varit med på något online möte på AA? I så fall hur är det och hur går det till?
Nu tar jag vovven med mig och går en långpromenad för att på det viset komma på bättre tankar än alkohol.
Ha en fin o nykter dag allihop!

Gunda

Att du klarat din tredje dag, jag är på min andra.
Hejar på dig och hoppas du fick en skön promenad med hunden.
En dag i taget, det här är svårare än jag någonsin kunnat förvänta mig.
kram

Lexi

Det blev en skön promenad och det har blivit en till sedan, gick ner till havet precis vid solnedgången och det var så vackert där. Det var ett tag sedan jag var ute på promenad vid den tiden, då brukar jag redan ha hällt upp första glaset. Så det kändes skönt o kul att kunna gå en promenad då. Vovven blir väl glad åt alla promenader, tre stycken idag! Dag tre idag och jag känner en viss irritation och trötthet. Springer på toa hela tiden och urinen luktar pyton! Är detta vanligt, ni som har kommit längre i er nykterhet? Men nu har jag snart klarat tredje dagen och är stolt o glad över det.

Gunda

Vi ska nog börja lära oss att klappa oss på axeln när vi gör något bra, det negativa är vi nog mer duktiga på att ge oss.
Tre dagar kanon, ja det är den värsta för mig, jag har den i morgon.
Låter så härligt med havet, längtar så att få se det, vi bor halvt om halvt i skogen och hav ser vi på sommaren om man åker på semester.
Ja hundarna älskar promenaderna, de får lite mer av den vara här också nu.
Jag har också känt att urinen luktar för jäkligt, så det är nog kanske som det ska vara, tänker jag. Efter någon dag har nog njurarna rensat ut en del av skiten vi har i kroppen.
Ha en bra kväll.

Gunda

Hur mår du i dag? Dag 4 för dig, hoppas den är bättre än dag 3.
Här skiner solen mellan molnen, dagen känns riktigt bra. Ska göra en del bra saker för mig
Vad ska du göra för dig i dag?
Kram