Eftersom jag är ny här på forumet, så ska jag börja med att presentera mig. Kvinna på 60 år som alltid älskat vin och dricker för ofta. För ofta innebär varje dag, även om det aldrig blir mer än att jag vet vad jag gör och slutar så tidigt att jag aldrig har baksmälla. Men det blir ändå 5-6 glas varje kväll och framför allt så kan jag ju inte låta bli det. Tackar nej till saker för att jag hellre sitter ensam hemma och dricker mitt vin. För 10-12 år sedan slutade jag helt med alkoholen och levde utan i sju år. Men då började jag jobba på ett företag där man ansågs som en tråkmåns om man inte drack, så jag tog lite öl när vi hade fester. Det gick ju bra den första tiden, men inom något år så var jag där igen med att sitta och dricka vin för mig själv på kvällarna. Så kom aldrig och säg att en alkoholist kan dricka måttligt. Det kanske fungerar under en kort period, men sen är man där igen.
Jag har gått upp massor i vikt och har ca 30 kilo att gå ner nu och det fungerar ju inte när man dricker vin. Där vinet går in, går vettet ut och jag stoppar i mig en massa onyttigt på kvällarna. Tröstäter kanske. Så jag har många anledningar att ta tag i mitt liv, vill ju faktiskt leva länge till och se mitt lilla barnbarn växa upp och att hon vill umgås med mig.
Nu har jag en plan - nästa vecka, torsdag 28 november, åker jag till Gran Canaria för en veckas semester. När jag kommer hem därifrån på torsdagen därpå så är det slut med alkoholen för mig. På lördagen efter jag har kommit hem, ska jag åka och hämta hem min lilla valp och då vill jag vara helt nykter och kunna ta hand om och fostra denna min lilla nya "sambo". Mina gamla hundar fick jag tragiskt ta bort för en månad sedan, båda två, pga tumörer i lungorna på båda. Så jag behöver denna semester och få glömma det gamla och när jag kommer hem, då är det dags för mitt nya liv.
Jag har läst och läst här på forumet i några veckor nu och vad jag framför allt fastnade för var en sak som Santorini skrev i en annan tråd, om att man inte ska se sin nykterhet som en uppoffring utan snarare en förmån. Tycker att hela det inlägget var som riktat direkt till mig och jag ska verkligen försöka tänka så framöver. Nu umgås jag ju inte längre med människor som anser att man är tråkig om man inte dricker, så jag känner att jag har alla förutsättningar att lyckas.
Jag hoppas på mycket stöd här på forumet, även om min nykterhet inte börjar förrän fredagen den 6 december när jag kommit hem från Gran Canaria. För mig brukar det fungera bäst om jag "har en plan" :)

Lexi

Idag har jag jobbat några timmar nu och mår riktigt bra. Har faktiskt inte tänkt något alls på A, känns bara så skönt. Nu ska jag snart ut på dagens andra promenad med vovven och i eftermiddag tänker jag ta mig till stallet och pyssla (kanske också rida) min lilla islandshäst. Jag har inte ridit på en månad och det beror mycket på att jag varit alldeles för trött. Har inte haft ork eller lust att göra något annat än att sitta i soffan o dricka vin. Skönt om/när lusten till ett vanligt liv kommer tillbaka.
Ha en fin dag!

Gunda

Hur mår du i dag? Hoppas din kväll gick bra och att du sovit gott.
Kram och ha en skön dag i dag.

Lexi

Så gott att kunna säga att jag inte har druckit något på fem dagar och inte en gång känt för det. Klarar mig jättebra utan och mår riktigt gott. Ibland kommer tanken att ska jag aldrig mer kunna dricka vin, men då tänker jag bara att just idag dricker jag inget. Får väl se framåt våren hur det känns då, förhoppningsvis vill jag inte ha något då. Julhelgen är inga större problem för mig, för mina barn o barnbarn dricker inte alkohol så där behöver jag inte frestas.
Jag har ju sagt att tredje dagen, tredje veckan osv skulle vara de svåraste. Men nu ska jag sluta tänka så, för du Gunda verkade ju inte ha några problem tredje dagen!? Om jag tänker att det kommer att bli problem tredje veckan, då blir det säkert det. Om jag istället tänker att nu är det värsta gjort och jag kommer inte att ha några problem framöver, då blir det förhoppningsvis inga problem heller. Måste tänka positivt!!!
Jag upplever att jag har lite småont både här o där. Är detta vanligt att man känner så, vad säger ni som har kommit längre?
Kram o ha en skön o a-fri kväll!

Lexi

Så kul att du tittar in! Denna gången SKA det gå bra, det är jag helt säker på. Och så kul att det fortfarande går bra för dig

Gunda

Dag två var ju värre för mig, jag tror heller inte att vi ska sikta in oss på att det ska vara mer sug en särskild dag eller vecka, jag tror mer på att det hänger ihop med vårat humör och vad som händer just en sån dag. Mitt drickande i alla fall är beroende på mitt humör, blir jag ledsen så vill jag trösta mig blir jag glad vill jag fira.
Jag tror att det är viktigt att jobba med psyket och försöka förstå reaktioner som påverkar oss.
Kram vännen och jag är så glad för dina 5 dagar, i morgon får du 6 dagar och jag 5, ligger tätt efter dig :)

Lexi

Så stolt jag är, sex dagar utan A och det känns ju bara bra. Skulle vilja få tag på Antabus, att ta som en säkerhetslina eftersom jag vet hur snabbt tanken på A kan förvandlas till att åka och köpa. Har inte varit några problem hittills, men jag är rädd att det helt plötsligt dyker upp en dum tanke och handling. Tar emot att ringa Vårdcentralen och be om Antabus, varför ska det vara receptbelagt? Man borde kunna köpa det utan att gå till läkare först.
Nu är det fredag kväll och i alla fönster dyker det upp adventsljusstakar. Härligt! I novembermörkret är det så fint när alla ljus lyser upp lite.
Ha en fin och nykter helg alla!

Gunda

Du ska vara stolt, det är så skönt att nu är du på banan och jag också.
Fredag kväll och här sitter vi och har ätit räkor provat ett alkoholfritt vin, jag kan ju inte påstå att jag tycker
det är gott. men ett substitut.
Jag kommer nog inte att använda det så många gånger, är nog hellre utan, och dricker nån typ av bubbelvatten eller nått,
är godare än det där.
Ha en skön kväll fina du. kram

Sundare

nu tränger jag mig på och hänger på. Jag börjar med dag ett idag.
Har inte druckit alla dagar den senaste tiden, och när jag druckit har jag ibland inte druckit särskilt mycket men det spelar ingen roll - en dag med alkohol är en dag med alkohol.
Så nu börjar jag om och räknar; ETT

Gunda

Nu kör vi. Härligt att du säger så Skamsen. Blir så glad för din skull.
Jag är nu på dag 6 mår bra, skapligt i alla fall.
kram på er här och alla andra.

Lexi

Så bra att vi blir fler som jobbar tillsammans mot ett bättre liv. Idag vaknade jag före klockan sex med migrän :(. Inte alls kul att vakna och nästan känna baksmälla när jag nu är på sjunde dagen utan A. Men förstår ju på alla som varit nyktra längre, att det är lite jobbigt den första tiden. Så det är väl bara att kämpa på och jag försöker vara utomhus o promenera med vovven så mycket som möjligt. Mår lite bättre då! Hur mår du idag Gunda? Har din huvudvärk gått över?
Ha en fin och nykter helg!

Gunda

Har jag, vaknade också med nått som liknade migrän, men ändå inte så illa. Miss lyckad skrev i min tråd att det är så det kan vara, det kan hålla på säkert i ett par veckor, så vi får nog stå ut.
Ja absolut en nykter dag, jag tänker inte ens dricka det där alkoholfria som jag köpte, provade i går, men nä det var inte gott. Så nu blir det bubbelvatten till middagen.
I dag var jag rätt skakis inte i händerna, men hela kroppen darrade och jag fick dimsyn en stund, abstinens det också kan jag tro, på nått sätt känner jag att det är nästan skönt att få reaktioner i kroppen, även om det kan bli lite jobbigt. Det känns som att kroppen håller på att rena sig.
I dag köpte jag mig ett halsband på julmarknaden. En ametist som en orm slingrade sig runt. Fick genast tankar och när jag kom hem så läste jag om ametisten, kände att ormen var a-helvetet och så läste jag om ametisten, Ametist betyder= oberusad.. Läst om stenen sen och kände att det var klockrent, Ja tron kan försätta berg, även denna gång. Men jag kommer att bära detta smycke hela tiden framöver nu.
Hur går det för dig Lexi.
Vi har en nykter dag till eller hur?
kram

Lexi

Låter verkligen som ett vackert halsband. Jag vaknade ju tidigt med migrän o det tog tid innan det blev bättre. På eftermiddagen tog jag en ridtur på min islandshäst o sen mådde jag mycket bättre. Men jag ramlade av hästen inne i skogen o det var ju lite snöpligt :). Hästen blev rädd för något o hoppade åt sidan o det var jag inte med på så jag åkte av. Tur att islandshästar inte är så höga.
Denna migrän som jag får nu, den har jag aldrig när jag dricker vin. Men förhoppningsvis är det bara en period o så blir det bättre sen.Jag såg att miss lyckad skrev det i din tråd o då hoppas vi att det blir så för oss oxå.
Detta blir vår första lördagskväll utan A för både dig o mig o skamsen! Vad bra vi är! Kram till er båda o alla andra oxå!

Gunda

Hästen det måste ha känts både här och där. Tur att det gick bra ändå.
Vist är vi duktiga och vi klarar det här.
Kram

Lexi

Så stolt o glad jag känner mig över att inte druckit något vin eller annan alkohol på en hel vecka nu. Och liksom du Gunda har jag inte haft någon längtan eller sug efter det heller. Men bäst att vara på sin vakt, rätt som det är kanske den där a-djävulen sticker fram sitt fula tryne igen. Idag är det underbart väder och då är det ännu lättare att leva hälsosamt och ta en härlig promenad istället för att sitta och längta efter något som bara är dåligt ändå.
Hoppas ni alla har en härlig och nykter söndag! Kram!

Mick

Jag har oxå varit helt vit en vecka nu, känns hur bra som helst, men suget var ganska stort under en tid igår kväll, det är ju just under ett sånt sug som man gör fel beslut och allt blir fel, men det gick bra.
Jag har några jätte viktiga saker att genomföra i veckan som kommer så det känns bra att vara stabil i kroppen.

Gunda

Vist är det härligt att veta att vi klarat den här veckan och att helgen blev helt A fri. Har nog inte varit nykter en hel helg på många många år.
Det är skönt att slippa huvudvärk och andra krämpor, får sova skönt och vara skapligt pigg.
Fortfarande är jag trött, vet inte hur ni känner? Vet inte om det är a som gör det eller om det bara är att jag är tröt.
Nu tar vi tag i nästa vecka och låter den bli vecka två i vår nykterhet.
kram

Lexi

Ja nu är jag inne på första dagen i andra veckan. Så bra det har gått och så bra det känns. Tyvärr har sömnen inte varit så bra de två senaste nätterna. Mest pga att jag vaknar tidigt, vid 3-tiden på natten, med migrän. Men nu i natt så hade jag lagt en migräntablett jämte sängen så att jag kunde ta den direkt och då var det nästan helt borta när jag sedan vaknade framåt 6-tiden igen. Sen har det varit ett strålande soligt väder idag, så det blev en härlig dag ändå.
Mick, vad kul att vi är på samma vecka och Skamsen, du kommer väl ikapp oss snart eller....!? Spelar ju inte så stor roll om det är två dagar eller två veckor, bara vi håller oss helt nyktra och mår bra.
Kramar

Gunda

Skamsen du är på banan, härligt, vi halkar men sen tar vi oss upp, det finns inget annat!!
Vi fixar det och hjälps åt.
I kväll har jag lite sug, men jag hoppas det är tillfälligt, ska hämta ett stort glas vatten
så går det säkert över. Trotts att det är sug, så tänker jag inte dricka är helt bestämd
Kommer inte att trilla i kväll.