Eftersom jag är ny här på forumet, så ska jag börja med att presentera mig. Kvinna på 60 år som alltid älskat vin och dricker för ofta. För ofta innebär varje dag, även om det aldrig blir mer än att jag vet vad jag gör och slutar så tidigt att jag aldrig har baksmälla. Men det blir ändå 5-6 glas varje kväll och framför allt så kan jag ju inte låta bli det. Tackar nej till saker för att jag hellre sitter ensam hemma och dricker mitt vin. För 10-12 år sedan slutade jag helt med alkoholen och levde utan i sju år. Men då började jag jobba på ett företag där man ansågs som en tråkmåns om man inte drack, så jag tog lite öl när vi hade fester. Det gick ju bra den första tiden, men inom något år så var jag där igen med att sitta och dricka vin för mig själv på kvällarna. Så kom aldrig och säg att en alkoholist kan dricka måttligt. Det kanske fungerar under en kort period, men sen är man där igen.
Jag har gått upp massor i vikt och har ca 30 kilo att gå ner nu och det fungerar ju inte när man dricker vin. Där vinet går in, går vettet ut och jag stoppar i mig en massa onyttigt på kvällarna. Tröstäter kanske. Så jag har många anledningar att ta tag i mitt liv, vill ju faktiskt leva länge till och se mitt lilla barnbarn växa upp och att hon vill umgås med mig.
Nu har jag en plan - nästa vecka, torsdag 28 november, åker jag till Gran Canaria för en veckas semester. När jag kommer hem därifrån på torsdagen därpå så är det slut med alkoholen för mig. På lördagen efter jag har kommit hem, ska jag åka och hämta hem min lilla valp och då vill jag vara helt nykter och kunna ta hand om och fostra denna min lilla nya "sambo". Mina gamla hundar fick jag tragiskt ta bort för en månad sedan, båda två, pga tumörer i lungorna på båda. Så jag behöver denna semester och få glömma det gamla och när jag kommer hem, då är det dags för mitt nya liv.
Jag har läst och läst här på forumet i några veckor nu och vad jag framför allt fastnade för var en sak som Santorini skrev i en annan tråd, om att man inte ska se sin nykterhet som en uppoffring utan snarare en förmån. Tycker att hela det inlägget var som riktat direkt till mig och jag ska verkligen försöka tänka så framöver. Nu umgås jag ju inte längre med människor som anser att man är tråkig om man inte dricker, så jag känner att jag har alla förutsättningar att lyckas.
Jag hoppas på mycket stöd här på forumet, även om min nykterhet inte börjar förrän fredagen den 6 december när jag kommit hem från Gran Canaria. För mig brukar det fungera bäst om jag "har en plan" :)

Onsdag morgon!

Ny sida... Jag lyckade nästan radera min profil!! Är väl inte den mest tekniska personen...

Hur har du haft det?

Kram

Lexi

Hej! Ja det var lite nytt här och tar väl ett tag att vänja sig (som vanligt med nyheter). Livet har fungerat alldeles utmärkt, även utan Forumet. Men skönt att det är tillbaka igen. Hur har det gått för dig? Jag har inte hunnit läsa nya inlägg ännu, det får bli lite senare idag. Det är sjätte dagen idag och fortfarande har jag inte en enda gång funderat på att bryta min nykterhet. Är jätteglad för det, men vet ju av erfarenhet att man måste passa på sig själv. Det kan gå på en minut att tanken helt plötsligt ändras till att jag bara MÅSTE ha lite vin. Men jag har skrivit ner på ett papper varför jag inte vill eller ska dricka och jag läser igenom det flera gånger om dagen och då är jag så glad att jag äntligen har slutat. Snart en hel vecka!

konstnären

Tog lite tid för mig oxså att vänja mig vid det nya. Man är en gammal inkörd stöt. Vad bra att det går så bra för dig. Tyckte det
var lite jobbigt dom 2 dagarna det inte gick att skriva något. Så var det att tankarna kan vändas på en minut. Men sakta, sakta blir
det längre mellan gångerna. Jag är ju en envis jävel och vill inte att A ska segra. Gjorde själv en lista på vad som var bra med A, och
vad som var mindre bra. Kom fram till mot slutet att jag hade inget positivt kvar av A. Kör även min gamla hemska film i emellanåt inne
i huvudet och den är en riktig rysare.
Idag tar vi inget första glas
Kram Konstnären

Lexi

Så glad jag är över att första veckan utan vin har gått så bra. Helgen nu kommer att bli min andra nyktra helg och dottern kommer hit för att bo en vecka, vilket i sig är jättekul men också bra för eftersom hon aldrig dricker alkohol så känns det ju fint att jag inte heller gör det. Jag vet att hon ofta har oroat sig över att jag dricker för ofta o mycket.
Är trött idag och satt mest o slappade i solskenet och då kom givetvis tanken att vad finns det att se fram emot om/när man aldrig mer får ta ett glas vin. Då är det bra att gå in här och läsa alla trådar som ni som redan är långt före i er nykterhet, har skrivit om hur bra ni mår och att ni inte saknar A något. För jag vet ju hur det är, ett eller två glas vin smakar och gör gott, men alla glas som kommer därefter gör bara illa och inget som man blir glad av. Och att det blir många fler glas, det vet jag alldeles säkert.
Man tror att redan från första nyktra veckan, ska kroppen må så bra så bra och så blir man besviken när inget egentligen känns så där toppen. Men när jag läser igenom min eget tråd, så ser jag att det varit likadant tidigare. Får väl ge mig till tåls och hoppas att det snart vänder och att jag mår bättre o bättre.
Ha en fin o nykter helg allihop!

konstnären

Grattis till din vecka och att det verkar gå så bra. Jag har oxså tänkt så där, vad har jag att se fram emot utan vin. Nu tycker jag
att det var idiotiskt av mig att tänka så. Men så var det. Men inte längre. Nu styr jag över mina egna tankar, men är naturligtvis
beredd vid frestelse. Ack ja vad denna alkohol ställt till med. Just nu är mannen hos en alkoholläkare han är i sådant dåligt skick
efter som jag hoppas var hans sista period. Jag försöker varje dag att sätta någon slags guldkant på tillvaron. Lyxa till det lite, t.ex.
en bakelse som tyvärr blivit min stora passion.
Fin fredag till dig
Konstnären

Lexi

Nu har det gått två helger utan en enda droppa alkohol och jag känner inte någon lust efter det heller. Äter ju LCHF också och det gör nog sitt till att jag inte har något sug efter vare sig alkohol eller kolhydrater. Godis har jag aldrig varit sugen på, men mackor har varit mitt fördärv och när jag druckit vin så kom alltid suget efter mackor och så gick alla viktminskningsplaner åt skogen, igen. Jag är så glad att jag nu har fixat 11 dagar och att suget håller sig borta. Hoppas det fortsätter så här länge länge......

konstnären

Grattis till dina 12 dagar idag om jag inte har fel. Gud vad bra, och att du inte har något sug. Vet inte riktigt vad LCHF är för något, är det en diet. På torsdag ska jag
sätta ett stort kryss i almenackan 10 månader. Kan knapp tro det, känns som en kort stund sedan jag befann mig på andra sidan nästan. Men igår kväll när jag
satt på balkongen i värmen kom en blixtklar tanke till mig att det hade varit gott med en iskall öl. Jag blev alldeles kall, och fick jobba lite med tankarna och styra
om dom till det numera normala. Fy tänkte jag ska man aldrig bli fri. Nej inte riktigt tror jag, gäller bara att leva med ett missbruk som följeslagare.
Men har jag klarat en höst, en vinter, en vår så ska jag klara en sommar oxså. En dag i taget inte längre tänker jag.
Starkt jobbat Lexi och att du mår bra glädjer mig.
Kram Konstnären

Lexi

Tack Konstnären! LCHF är ju ett sätt att äta där man utesluter kolhydrater och det är ju hos mig i varje fall, kolhydraterna som triggar igång ett sötsug eller annat sug som gör att jag faller för diverse dumheter. Har testat detta sätt att äta flera gånger, men faller oftast för mackor och då kommer också suget efter vin. Konstigt, men så är det. Minns att Santorini och gjorde så att hon började med LCHF i samband med att hon slutade med alkohol och det fungerade bra för henne också.
Det där med att känna ett sug efter en iskall öl en varm sommardag, är ju egentligen inte så konstigt. Sorgligt bara att vi inte kan ge efter för det, men det finns ju mycket annat gott som vi kan dricka istället. Får väl bara omprogrammera hjärnan till att tänka på ett iskallt glas med något alkoholfritt.

Hej, bra jobbat, fortsätt så. Jag kan säga att jag fortfarande äter enligt lchf, det har blivit en livsstil för mej. 20 kg har jag blivit av med och dom kommer inte tillbaka fast jag fuskar en del med glass så här på sommaren. Glass och jordgubbar. Ibland tar jag lite alkoholfritt rosevin, finns riktigt gott med 0,5% alkohol, det ger inget sug. Varit nykter över två år nu och ska så förbli. Håll ut, det blir lättare sen, lätt t.o.m! Det blir självklart fast det är svårt att tro.

Lexi

Det är alltid så skönt när något berättar att det blir lättare längre fram. Visserligen har det varit oförskämt lätt än så länge, men jag vet ju att det kommer att komma dagar när det blir jobbigt med sug o längtan. Tur då att detta Forum finns och att man kan läsa och ta till sig andras erfarenheter, både bra och dåliga. Nu har det snart gått två veckor utan alkohol och det känns som sagt, bara jättebra hittills.
Lycka till alla!

konstnären

Det glädjer mig att det går så bra för dig, toppen. Själv kryssar jag för 10 månader idag. Fantastiskt, känns det, det trodde jag aldrig.
Jag tror att mitt tänkande en dag i taget, plus detta forum har räddat mig. Vilken stöttning jag har fått under resan hit. Men för den
skull känner jag mig inte högmodig, det får aldrig ske, jag känner mig ödmjuk och tacksam över livet. Mannen vandrar lite stappligt
framåt på sin nyktra väg, vet inte hur det ska gå, men jag hoppas han klarar bara en dag och en dag. Det har faktiskt varit mitt
ledmotiv, en dag i taget. Kunde inte tänka hela livet blev bara för tungt. Ibland är det svårt att ta problem som uppstår i nyktert tillstånd.
Jag har alltid skjutit upp saker och gömt mig bakom alkoholen.
En dag i taget Lexi
Konstnären

lilla Anna

Lexi! Så roligt att det går bra för dig att vara utan alkohol. Jag håller tummarna för dig att det går bra i dag också!

Kram från lilla Anna

lilla Anna

Lexi!

Så härligt att det går bra för dig! Jag önskar dig en riktigt fin och nykter sommardag.

lilla Anna

Fia Nordgren

Jag med, inge mer alkohol, nu får det vara nog, samt hitta äkta njutning på annat sätt! lycka till för oss

Lexi

Nu är jag inne på tredje nyktra veckan och det känns fortfarande härligt bra. Men tredje veckan brukar ju vara en sådan period där suget kommer, så nu får jag vara på min vakt. I torsdags var jag ute på stan med gamla kollegor och skulle äta lite gott o fira sommaren. Så skönt det kändes att kunna ta bilen hem efter det. Nackdelen är att jag möjligen känner mig lite "låg" och sitter mest tyst och säger inte så mycket. Kommer liksom bort i stora sällskap, men tur är kanske det.
En annan sak som jag tycker är tråkigt, det är min förb.... migrän. När jag inte dricker någon alkohol så kommer efter någon vecka min migrän tillbaka och jag har nu fått ta migrän-medicin varje dag. Jag vaknar oftast med huvudvärken och eftersom jag vet av erfarenhet att den inte går över av sig självt, så tar jag en migräntablett direkt. Är det någon annan här på Forumet som har upplevt detta och som har något råd att ge mig?

Lexi

Så bra jag är som inte har druckit någon alkohol nu på 19 dagar och många fler ska det bli. Fortfarande går det alldeles utmärkt och jag har inte känt av något sug alls. Kanske har jag äntligen insett att det finns bara en väg att gå för mig och det är helt utan alkohol. Dessutom har jag ju börjat träna och vill ju inte förstöra det som jag vinner på där. Berättar för så många som möjligt att jag har tagit en period helt utan alkohol och oftast säger jag att det beror på att jag druckit för mycket och måste hålla igen för att kunna gå ner i vikt. Eftersom jag har en stor övervikt, så är det ingen som säger emot mig. Jag låtsas som om det bara är tillfälligt och att jag framåt hösten ska börja dricka igen. Men det vet jag ju att jag inte ska, bara som jag säger för att lugna alla andra. Haha, tänk att folk känner sig så stressade om man säger att man slutat för gott?

Lexi

Så har det gått tre veckor utan alkohol och jag har nästan glömt bort att det finns. Men jag vet att jag måste vara på min vakt, för suget kan komma helt plötsligt och då måste jag vara stark. Så många gånger förut har jag trott att nu är jag på den säkra sidan, nu behöver jag inte oroa mig för att helt plötsligt få för mig att dricka mitt vin igen. Och så kommer ett sug och jag står där utan kraft att sätta emot. Nu har jag så mycket att vinna på att hålla mig nykter och så mycket att förlora på att inte klara av det, så jag hoppas och tror att det ska gå bra denna gången. Är stolt o glad över mina tre veckor!

lilla Anna

Hej Lexi!
Grattis till dina tre veckor! Starkt av dig att låta bli alkoholen så länge.

Kram från lilla Anna

konstnären

Stort grattis till dina tre veckor. Jag är förundrad att du mått så bra hela tiden. Jag blir glad för din skull. Kan säga att nu efter 10 månader dykter
det inte upp det där suget att jag vill ha ett glas vin. Jag kan tänka på vin, och jag ser människor som dricker vin, men inga tvångstankar att jag
måste ha vin, så var det innan. Kan det vara så att herr A har flyttat ut, önskar det, men så är det ju inte. Men jag har inte släppt in honom ännu.
Jag tänker oxså att jag har så mycket att förlora, i princip allt om jag skulle prova. Och nu har jag ju vunnit allt, livet.
Fin dag till dig
Konstnären

Vickan69

Nya tag och fortsätt vidare utan nervgiftet, om du vill det! Du kan. Jag kan. Heja!
Kramar från en som klarat 14 dagar så här långt... :-)