Eftersom jag är ny här på forumet, så ska jag börja med att presentera mig. Kvinna på 60 år som alltid älskat vin och dricker för ofta. För ofta innebär varje dag, även om det aldrig blir mer än att jag vet vad jag gör och slutar så tidigt att jag aldrig har baksmälla. Men det blir ändå 5-6 glas varje kväll och framför allt så kan jag ju inte låta bli det. Tackar nej till saker för att jag hellre sitter ensam hemma och dricker mitt vin. För 10-12 år sedan slutade jag helt med alkoholen och levde utan i sju år. Men då började jag jobba på ett företag där man ansågs som en tråkmåns om man inte drack, så jag tog lite öl när vi hade fester. Det gick ju bra den första tiden, men inom något år så var jag där igen med att sitta och dricka vin för mig själv på kvällarna. Så kom aldrig och säg att en alkoholist kan dricka måttligt. Det kanske fungerar under en kort period, men sen är man där igen.
Jag har gått upp massor i vikt och har ca 30 kilo att gå ner nu och det fungerar ju inte när man dricker vin. Där vinet går in, går vettet ut och jag stoppar i mig en massa onyttigt på kvällarna. Tröstäter kanske. Så jag har många anledningar att ta tag i mitt liv, vill ju faktiskt leva länge till och se mitt lilla barnbarn växa upp och att hon vill umgås med mig.
Nu har jag en plan - nästa vecka, torsdag 28 november, åker jag till Gran Canaria för en veckas semester. När jag kommer hem därifrån på torsdagen därpå så är det slut med alkoholen för mig. På lördagen efter jag har kommit hem, ska jag åka och hämta hem min lilla valp och då vill jag vara helt nykter och kunna ta hand om och fostra denna min lilla nya "sambo". Mina gamla hundar fick jag tragiskt ta bort för en månad sedan, båda två, pga tumörer i lungorna på båda. Så jag behöver denna semester och få glömma det gamla och när jag kommer hem, då är det dags för mitt nya liv.
Jag har läst och läst här på forumet i några veckor nu och vad jag framför allt fastnade för var en sak som Santorini skrev i en annan tråd, om att man inte ska se sin nykterhet som en uppoffring utan snarare en förmån. Tycker att hela det inlägget var som riktat direkt till mig och jag ska verkligen försöka tänka så framöver. Nu umgås jag ju inte längre med människor som anser att man är tråkig om man inte dricker, så jag känner att jag har alla förutsättningar att lyckas.
Jag hoppas på mycket stöd här på forumet, även om min nykterhet inte börjar förrän fredagen den 6 december när jag kommit hem från Gran Canaria. För mig brukar det fungera bäst om jag "har en plan" :)

Klart att det lönar sig att försöka igen! Ge inte upp! Men ett seriöst försök börjar nu. Inte sedan. Håll för näsan (och munnen!) och häll ut skiten! Vaska vin...!? Börja nu, annars har du nya anledningar nästa gång.

Får jag göra en dålig jämförelse?! Jag hade gått upp en hel del, vilket jag bestämde mig för att ta tag i. Det var två veckor före jul och jag gick med i Viktväktarna. Min man fick spader och undrade varför jag inte kunde börja efter jul istället. Nej sa jag. Då blir problemen ännu större. Dessutom vet jag att jag hade"passat på" allt vad jag orkade under julhelgen. Sedan skulle det vara försent. MEN jag insåg att jag hade passat på under så lång tid att nu fick det vara nog. Alltså blev det ett seriöst försök.

Funkat likadant med alkoholen än så länge. Inte sluta efter helgen, semestern, sommaren eller till hösten. Utan sluta NU och inget annat. Säger inte att det är lätt. Absolut inte. Men jag tror inte att sedan funkar så jättebra. Men det kanske bara gäller mig förvisso. Förlåt om jag låter hård. Jag vill inte sparka på dig, bara ruska lite varligt i axlarna... Jag tror ju att du kan! Det har du visat tidigare!

Lycka till! Stor kram

Lexi

Tack för att ni finns och att ni ger mig stöd och får mig att inse att det visst lönar sig att bestämma sig för att sluta med alkoholen ännu en gång och denna gången för gott. Vet att ni har rätt i att jag borde hälla ut alltihop och sluta idag, men det klarar jag inte. Ni har fått mig att tänka ändå, att inte vänta ända tills allt är slut utan att jag slutar någon dag innan och häller ut det sista.
Sen flera år tidigare har jag Antabus kvar, bara några tabletter. Men jag vet att jag inte kan ta någon tablett förrän det gått 48 timmar sen jag sist drack och det vore ju bra om jag kan ta första tabletten en dag när inte Systemet är öppet, med andra ord senast på söndag. (Jag o mina planer). Tror att mina Antabus kanske kan hjälpa mig över de första tuffa dagarna/veckorna.
Ikväll stannade en granne till med sin hund för att våra båda hundar skulle leka en stund i trädgården. Det gick ju fint, men hade varit mycket roligare o skönare om jag inte hade behövt vara rädd för att jag luktar vin och är alldeles för röd i ansiktet. Men det kanske bara är solen :). En annan granne såg jag promenera så hurtigt förbi och hon såg så fräsch ut trots sina 70 år, så vill jag också se ut när jag är 70.
Jag har en flaska riktigt fint vin kvar, den fick jag av ännu en granne för att jag vattnade deras växthus när dom var bortresta en vecka. Dom är riktiga vinkännare och vinet jag fått är säkert ett riktigt fint vin, inte sjutton kan jag hälla ut det. Nej, imorgon ska jag dricka upp det och njuta av det. Den oöppnade vinboxen ska jag hälla ut och från o med fredag är jag nykter alkoholist.
Snälla fortsätt hjälp mig och peppa mig. Jag är SÅ TACKSAM för all peppning som jag kan få. Hoppas att jag också ska kunna hjälpa andra när jag kommit en liten bit på väg

Buzzz

Ta inte detta på fel sätt, men jo, det GÅR att hälla ut det "fina" vinet också.
Vad är det värt? Max ett par hundralappar... Ställt i relation till hur du kommer att må efter att ha druckit upp det är det ett billigt pris att betala.
Det är ju inte så att du behöver tala om för grannen att du hällde ut det, eller hur?
Om du verkligen INTE VILL fortsätta så kommer du till slut att komma till den dag då du måste tampas med obehaget du ändå måste genomgå, så varför skjuta upp det?

Det jag skiver kanske låter hårt, men jag talar bara utifrån egen erfarenhet och jag menar väl.
Ställ dig frågan varför du ska skjuta upp ditt välmående om du verkligen vill bli av med allt obehag det ändå innebär att fortsätta.

//Buzzz

Håller med Buzzz! Det är nog tyvärr så att du behöver inse att allt vin, oavsett pris och kvalitet, ska hällas ut! Det kommer alltid finnas en anledning till att dricka, men du skulle behöva anledningar till att inte dricka.

Förlåt om vi låter hårda mot dig, men man blir lite frustrerad av det du skriver. Jag är naturligtvis inte så jävla bra själv. Det finns naturligtvis en anledning till att jag också häckar på det här forumet. Det är bara det att när man läser hur du känner och mår så både vill och önskar jag att det ska få gå bra för dig. Att du ska få bli den du längtar efter att vara.

Det går alltså mycket bra att hälla ut vinet! Tänk på att priset du själv betalar är betydligt högre än priset på flaskan...

Kämpa på Lexi! Du klarar det här!!

Lexi

Ja det gör jag, för först hade jag bestämt att dricka upp allt vin som jag har hemma och det skulle inneburit att jag druckit alkohol ända till o med lördag och slutat först på söndag. Efter era snälla och välmenande kommentarer ändrade jag mig till att avsluta min dryckeskarriär med Grand Final redan ikväll och fira att det nu äntligen är slut på detta, genom att dricka upp och njuta av mitt goda vin. Detta vin som jag har haft flera veckor nu och som jag har sparat till ett alldeles speciellt tillfälle. Detta speciella tillfälle är ikväll och sedan kommer det att vara ett alldeles speciellt liv för mig därefter.
Så jag känner mig trots allt stolt över att jag har hällt ut en 3-liters box med vin och nu bara har kvar det vin som jag ska njuta av ikväll.
Tack för ert stöd, jag kommer att behöva det under min resa framöver!

konstnären

Kan bara hålla med muränan. Bra gjort att hälla i blasket.
Du vet att vi finns här. Tror att du klarar det.
Inget första glas för mig idag
Konstnären

Buzzz

Bra att du skickade boxen ner i slasktratten!

Kanske jag som tänker konstigt, men för mig låter det ändå underligt när du skriver att du tänker "fira" ett kommande alkoholfritt liv med att dricka?
Någonting känns snett i det resonemanget.
Att man tar allehanda saker som orsak för att dricka gjorde jag också, fira, koppla av, dränka bekymren, osv, osv.
Men att fira sin nykterhet med en flaska vin klingar konstigt i mina öron.

Men kanske är det ett bra sätt för dig att ta farväl. Hoppas att det fungerar så som du tänkt dig, Lexi.
Jag håller båda tummarna för dig.

//Buzzz

Lexi

Haha, jag kunde inte annat än skratta åt både din text och åt mig själv. Fira min kommande nykterhet med en flaska vin!!! Håller med om att det låter hur dumt som helst. Men istället säger jag att jag tar farväl av alkoholisten i mig med en flaska vin och imorgon ska jag fira med ett stort glas Cola Zero istället.

Lexi

Jaha, så är allt vin slut och inget blev roligare eller bättre av att jag har druckit upp det. Det "fina" vinet smakade inte ett dugg bättre än box-vinet, tvärtom. Jag hade så stora förväntningar, men blev nästan besviken.
Ikväll har jag suttit och läst igenom min egen tråd här på Forumet och ser hur jag sen i november förra året har gjort fyra riktiga försök att sluta med alkohol. Som längst har jag klarat fyra veckor, som kortast två dagar. Tidigare i livet klarade jag sju år och jag hoppas att jag någonstans under dessa uppehåll har lärt mig något!? Om man inser att det är en sjukdom som man måste besegra och inte får falla för frestelsen, då bör det gå. Om jag låtsas att det är en elakartad sjukdom som kommer att ta död på mig (behöver jag låtsas?), så måste väl hjärnan förstå att alkohol är rena döden för mig?
Imorgon börjar mitt nya liv utan alkohol och nu tar jag en dag i taget!

Det var väl nästan tur att det inte var ett kanonvin? Då hade man längtat till det sedan, eller hur?!

Det blir tufft imorgon men det kommer gå bra och du klarar det!

Lexi

Jag känner mig enormt taggad och glad över mitt nya liv som börjar idag. Att solen strålar och det är ett enormt fint väder, gör ju inte saken sämre. Har bestämt mig för att ta fredag till söndag som riktiga vilodagar och göra så lite som möjligt. Sitter o njuter i solen och funderar över vad jag ska hitta på när sug o dumma tankar kommer, för det vet jag ju att det händer så småningom. Hoppas bara det dröjer länge, så att jag hinner ställa mig in på mitt nya liv.

Tror det var Kastellen som skrev till mig att inte dricka på impuls. När suget kommer, ge inte efter utan vänta 20 minuter. När tiden gått, känn efter igen. Är suget kvar? Skjut upp beslutet att dricka i 20 minuter till. 20 minuter kan man väl klara. Lagom länge för hjärnan. Tills slut har man "lurat sig förbi" ett återfall!

Heja dig!

Lexi

Ja, så ska jag tänka när/om suget kommer, bara vänta 20 minuter och då har det förhoppningsvis gått över. Än är det dock ingen fara med något sug, har ju bara gått en dag. Men den dagen gick jättefint och jag har sovit gott i natt, så gott att jag inte hört om det har åskat eller regnat. Däremot ösregnar det nu och här i Halland har det varit så torrt ute att regnet är välkommet och välbehövligt. Gräsmattan är alldeles gul o bränd, får hoppas den vaknar till liv igen nu när den får regn.
Ha en skön och nykter helg alla!

Lexi

Egentligen ska jag inte räkna dagar, utan bara vara glad för att det fungerar så bra att leva utan vin. Men jag kan ju inte låta bli att vara lite stolt över att jag klarar mig utan vin. Men det är många tankar som kretsar kring det, skulle kanske vara bra om jag fick något annat att tänka på. Känner mig ganska rastlös och får inget annat gjort, går mest omkring och plockar lite här o där eller sitter som nu, vid datorn. Får väl planera något annat att göra imorgon, så jag inte hinner tänka så mycket.

Lexi

Nu när man äntligen har kommit igång med nykterheten och det går bra på tredje dagen, så ska alkoholhjälpen stänga i två dagar. Jag som behöver allt stöd och peppning som jag kan få. Okej, då är det bara att bestämma sig för att detta kommer att gå vägen utan hjälp, för det gör det förstås! Än så länge känns ju allt bra, så då ska väl två dagar gå fint också. Får väl lusläsa alla trådar här ikväll och försöka spara det i minnet.

Kände likadant!! Men detta klarar vi!! Vi kan se det som att vi ses igen på onsdag och har massa roligt att berätta om hur vi tillbringade de senaste två nyktra dagarna?!

Heja på! Kram Lexi

Lexi

Tredje dagen avklarad utan några problem, så det ska nog fungera även två dagar utan det stöd o peppning som man får här på Forumet. Har skrivit ner en del bra saker som jag ska läsa varje dag för att påminna mig om hur bra det är att inte dricka vin. Vi hörs o ses på onsdag igen, nyktra o glada!