Jag vrålar. Gud, kan man inte bara få dö någon gång. Jag är less.
Gud säger: "Ja, du ska få dö någon gång."
Men för fan, får jag lov att gå av skiftet nu i eftermiddag?

Jag fattar inte varför jag föddes och jag är trött på att plågas. Och jag super till mig en stunds vila.

LenaNyman

Fredag. Sitter nu hemma vid datorn. Musiken strömmar runt mig och jag känner mig belåten över att jag tränat varje vardag denna vecka. Efter ett av dessa pass, när jag satt och kontemplerade en stund i en av besöksfåtöljerna dom har vid receptionsdisken, föll det sig så gudomligt himmelskt att världen slutade rotera. En känsla av fullständigt lugn tog mig i besittning, inifrån och ut, hela vägen. Jag minns att jag häpnade där jag satt, tänkte att "åh, holy shit, kan det kännas så här gott att leva förstår jag att ingen vill dö".

Träning är verkligen kanonbra. Även om jag inte klafsar rätt in i ett sånt där orgasmiskt existentiellt ögonblick så händer det ändå fina saker i kropp och knopp. Saker ruckas på, gamla tankebanor luckras upp, ja, förbaske mig är det inte så att träning funkar som att sätta en jordfräs i en gammal åker. Ens jordmån förbättras.

Nykterheten är förutsättningen för ett antal fenomen i mitt liv. Att jag slipper överflödsföraktet och skammen. Slipper vara fången i en fyllemöglig källare. Har, som sagt, tagit upp träningen igen. Har börjat plugga lite så där på sidan om; spikat två av tre delprov. Lucas behöver inte längre besviket och vanmäktigt skaka huvudet och viska för sig själv: "Varför ska jag behöva ha det på det här sättet för..?"

I dag är det tio månader sen jag valde självaktningens väg. På köksbordet står gula blomster i en pippigul vas. Lucas. I morrn vankas alkoholfri middag med vänner.

Jag överlevde alla dessa forna dagar.
Jag är vid liv.
Det är inte så jäkla tokigt, faktiskt.

Och farmor, tack. Kram på er alla.

Leverjag

Vad Underbart inlägg! En jordfräs är bra liknelse. Jag tränade igår. Var urlakad efter jobbet och efter träningen full av sprudlande energi. Yogapass som jag nu klarar med styrka, smidighet och andning att uppleva och vara helt och fullt i. Vilken glädje och kärleksfull tacksamhet jag känner i slutet när jag vänder blicken inåt och tackar mig själv...

Sitter också här i fåtöljen framför tulpaner i många färger och lyssnar på jätteskön musik och bara är...

Kram?

LenaNyman

Sovmorgon i dag. Ah, så skönt! Nu ska jag sätta på skön musik och börja förbereda middagen. Jag trivs så himla bra när jag får pyssla i köket i lugn och ro. Ingen stress.

Det är så sant som du säger, farmor. Vi är värda varenda tulpan, precis varenda en till precis varenda en här på forumet. Det är förjäkla skönt med den här resan, för det är verkligen en resa, en livsresa. Och du, Leverjag, när jag lyssnar till dina texter är det som att höra en tondöv som fått sin hörsel tillbaka. Det är så jäkla vackert.

Puss på er nu! Kram. Allt det där!

LenaNyman

Gäster, middag, disk och plock; allt är nu avverkat. Jag är nöjd och trött och ska strax krascha i soffan. Innan detta sker vill jag tipsa er som är intresserade av meditation och närvaro och mindfulness och livets mening - och allt det där ni vet - om att kika lite närmare på nedanstående länk. Det är en dryg halvtimmes långt klipp med Eckhart Tolle. Jag är så himla förtjust i denna mänskliga skapelse. Tycker han ser ut som en liten sån där grönklädd leprechaun. Han är utomordentligt intagande och avväpnande, rent av rolig i all sin anspråkslöshet och han förklarar så man fattar (vilket förstås är en högst subjektiv åsikt, men kanske delas den av fler, man vet aldrig).

https://www.youtube.com/watch?v=foU1qgOdtwg

Leverjag

Tänkte på Iprenmannen, en rumpnisse, Robin Hood och ett skogsväsen ;-) vid anblicken. Mmm, vilken härlig man och underbar berättare. Allt det har vi inom oss och det är ljuvligt när jag ibland kommer i kontakt med det.

Kram

LenaNyman

Absolut! :D

Ibland kan jag tänka att livet inte alls handlar om det vi tror. Vi tror att det är trumslagen som är grejen när det egentligen är i tystnaden dom emellan vi hittar vår sanna essens. Glad att du ville titta på länken, Leverjag!

konstnären

Tack för ditt inlägg i min tråd blev så glad. Vad bra att du gör mammas kålpudding, nu blev jag påmind av dig och ska slänga ihop en till helgen.
Många kramar
Konstnären

Jag blir bara så glad när jag läser dina inlägg LenaNyman. Du får en att inse att det är lite större än sluta dricka, den resa som vi är på tillsammans. Spännande och kul är det att läsa om jordfräsarr och pippigula blommor i en gul vas. Fast just vas och blommor vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig till i det hem jag skapat åt dig i mitt huvud. Känns som att det ska vara lite trendigare än vad jag tänkt mig. Knepigt det där när nån skriver nåt som ställer allt på ända ?.

LenaNyman

Kanske måste skriva lite mer karaktärsneutralt så jag inte ställer till det så för dig, Sisyfos.

Alltså; det var en gång några ofärgade blomster som hade placerats i en helt ofärgad vas. Och bredvid detta helt ofärgade arrangemang stod en ...

:D

[red]
Det där med resan, som är större än att sluta dricka, var så fint skrivet av dig, Sisyfos. Jättetack för det, kära du.

Nä, nu blev det istället lite för blekt och intetsägande för att passa :-). Jag gillar egentligen folk som sticker utanför ramarna. Så behåll du din pippigula vas. ?

Leverjag

Låter som en härlig och vårig färgklick. Längtar till våren nu. Haft jobbiga dagar och knappt orkat med att vara i dem. Konstigt hur det kan svänga.

Nu är allt ok igen. Ville bara skicka tack och kram-hälsningar. ?

LenaNyman

Måste bara säga, bara för att jag vill, att jag tycker mer och mer om er som rör er innanför dessa väggar. Jisses, det finns folk här jag skulle börja gråta av rörelse av att träffa öga mot öga. Tack, alla ni, för att ni får mig att känna det så. Stor, varm kram, galaxstor kram fullsmackad med värme.

Hehe, det är kul det där, hur ens fantasi flödar kring människorna man möter här. Roligt att läsa! Och du, Sattva, läste upp det där du skrev för Lucas. Han, som tar allt coolt, frågade om jag skrivit nåt om vår hund. "Jodå", svarade jag, "på Alkoholforum heter hon Selma."
Och du, Sisyfos, på lunch i dag fick jag en orkidé. Den är lila. :)

Leverjag. Kära du. Tur att dom där gevärsskotten man nästan kollapsar av ändå kommer med en rekyl. Kram på dig!

Ebba

Jag fastnade också för de gula blommorna i den gula vasen när jag läste det häromdagen.

Underbara Lena.

Jag önskar mig bli ännu modigare, vill göra så gott jag kan när det kommer till att förändra synen på alkoholism.
Det behövs.
Galet fel att folk går under och familjer lider i år mycket pga att det är skamligt och dolt i mörker.

Så ska det inte vara längre.
Det är inte klokt.

Kram

Ebban,

dina rader får mig att gråta: "Galet fel att folk går under och familjer lider i år mycket pga att det är skamligt och dolt i mörker." Men precis så. Jösses vad det berörde... Hur galet är inte detta...?!

Kramkram

Ja, håller med dig Ebba. Det är galet fel att alkoholen tar så stor plats i mångas liv och förstör familjer. Galet fel är det också att drickandet är normen och det andra avviker.

Galet fel kan det också bli när man får föreställningar om hur någon ser ut el har det hemma. Lång, kortklippt och blond är du Ebba i mina fantasier. Lena du har halvlångt ljusbrunt hår och går helst klädd i kjol/klänning. Och när jag ändå är igång har Leverjag kort mörkt hår och är relativt lång, Sattva blond med halvlångt hår, avspänt klädd i "dova" färger och Vilja med sitt långa lockiga hår och fladdrande sommarklänning (vit). Jag vill ju helst inte få föreställningarna helt rubbade här och behöva byta bilder på er så håll tyst nu om jag har fel. Jag kan leva med en malplacerad blomma, men att behöva förändra hela föreställningsvärlden blir för trassligt. Hur som helst, jag gillar er mycket också. Borde räkna upp fler men det är inte alla som har fått en riktigt klar bild.