Jag vrålar. Gud, kan man inte bara få dö någon gång. Jag är less.
Gud säger: "Ja, du ska få dö någon gång."
Men för fan, får jag lov att gå av skiftet nu i eftermiddag?

Jag fattar inte varför jag föddes och jag är trött på att plågas. Och jag super till mig en stunds vila.

Hej Lena!
Jag har också den uppfattningen, att 12- stegs programmet är mer om självutveckling än något annat. Om att bli hel inifrån o ut, och därmed inte behöva fly m alkohol.
Låter som ett omvälvande möte!

Wow vad du är bra LenaN som kommer iväg dit trots din oro. Å jag tror ju ibland att det är just våra instängda tårar som vi önskar blanda med sprit el vin för att få lite cocktailkänsla i kroppen. På väg mot ett torrlagt liv alltså på mer än ett sätt.

LenaNyman

Det blir lite uppehåll mellan gångerna jag loggar in här nuförtiden, märker jag. Har påbörjat en kurs som tar tid i anspråk, och så har vi ju dessa AA-möten som fyller samma funktion som forumet gör, fast liksom live då. :)

Tack för goa rader, Sattva, Ebba och Sisyfos. Vi är på väg. Kram. ♥

FataMorgana

som går på AA- möten. Kanske vore nåt för mig också för jag känner att motivationen inte är lika stark längre...
Sköt om dig, Systeryster ❤️

LenaNyman

Hah, tänk vad coolt om du och jag skulle träffa varandra på AA och fatta att vi var FM & LN från Alkoholhjälpen! :D

Förstår känslan av att motivationen tryter. Då måste man ta ett steg åt nåt håll. Få se, imorrn är det torsdag, då ska jag nog ta och knalla iväg på ett möte igen. Har till och med fått medalj, FM! Halvårsmedalj! Bara att lyssna på andras delningar är värt så väldigt mycket. Igenkänning, nya intryck, nya infallsvinklar.

Sköt om dig, du med, kära systeryster. ♥

FataMorgana

så har jag ju redan testat så nån halvårsmedalj blir det inte för mig;). Det känns gott att du har hittat en väg som passar dig. Jag känner mig ganska lugn nu efter mitt "misslyckade" test. Det var inte ens gott.. Men man ska aldrig söga aldrig har man ju lärt sig med åren. Det skulle verkligen varit kul att träffas IRL. Vad vi skulle ha surrat :D.
Önskar dig all lycka. P o K ❤️

Moa

Vill bara titta in och säga hej. Blir inspirerad att gå på AA-möten som nog är ett måste för mig....
Ha de så gott!

Nyckelpigan

Grattis till din halvårsmedalj och vad skönt att du får ut så mycket av AA-mötena! Kram

LenaNyman

Tänker på vad du skriver, FM, om halvårsmedaljen. Det är ju förstås så att den är din ändå, alldeles oavsett ditt lilla empiriska experiment med dom där vinglasen för ett tag sen. Man vill ju gärna räkna dom där vita dagarna, sätta in varje en på uppehållskontot, se saldot växa. Men viktigare än så är insikterna, att känna att man går framåt i processen. Att lägga pusslet, hitta sin väg, allt det där som du redan gör. <3

Tack, Moa och Nyckelpigan! Ja, AA är inte dumt alls. Jag har hittat en mötesdag där det inte kommer rakt en uppsjö av folk. Kanske bara mellan fem-tio stycken. Känner att det passar mig bäst. Man får prova sig fram. :)

SL, rara. Tänkte på dig också i dag, lustigt nog. Så där att jag tänkte att nu ska jag lämna en hälsning - och så hann du före.

Ja, hörni. Ramlade över ett gammalt fb-meddelande till en vän häromdagen. "Har käkat Antabus sen i måndags. Mitt mål är att vara helvit i 70 dar, sen kommer sommar, spöregn och semester." Det skrev jag 22 mars 2013. På dagen två år senare påbörjade jag min nuvarande nykterhet. Den fyller förresten sju månader precis i dag, grattis-grattis! Vad jag vill säga med detta är att det där fb-meddelandet så tydligt satte fingret på Processen. I mars -13 hade jag tänket att en vit period skulle do the trick. Och jag var inte villig att avstå alkoholen under min semester. Det tog alltså två år för mig att gå från den villfarelsen till ... eh, ja, min nuvarande. Min nuvarande tro är att jag mår så väldigt bra av att slippa alkoholens alla baksidor att det är värt att leva den, och dom, förutan. Bara så.

Och annars då? Jo tack! Lucas och jag har det gott tillsammans. Älskar den karln. Jag har fått bättre balans mellan alla livets beståndsdelar. Det tog förbaske mig ett halvår men nu sover jag så otroligt mycket bättre. Hah, det älskar jag nästan mer än min karl! Jag börjar få ordning på mitt behov av att fylla mig med snacks och skit som tog vid sen jag slutade att fylla mig med alkohol. Det enda som är helt åt helvete tidvis är mitt himla humör och nu pratar vi inte mer om det. Ja, just det, har blivit blodgivare också!

Till alla dom av oss som misströstar; okej, acceptera att det misströstas. Ha samtidigt tillförsikt, våga tro åtminstone yttepyttelite på att processen faktiskt pågår, om än i det tysta. För det gör den.

Oj, nu bubblar det upp en massa kärlek och jag blir nästan lite tårögd. Kvällskram med extra allt på er!

att se några rader från dig, var nästan orolig att det var så tyst, men jag kanske har missat ngt. Alkoholens alla baksidor, ja dem slipper man nu. Till exempel att planera för fullt inför helgen hur mycket, när och allt detta som alltid slutar på söndag kväll med att dricka upp allt som finns kvar plus en sväng på pizzerian plus en sväng till macken för ett 6-pack. Och sedan måndag morgon och man undrar vad i helvete man håller på med när man kommer upp vid 11-tiden. I morgon ska jag upp tidigt, åka till en annan stad och göra roliga saker ihop med min fru. Livskvalitet, och jag kommer att komma ihåg alltsammans. Hade A varit med i bilden hade det varit skitjobbigt i kväll att planera för drickandet så att jag skulle kunna gå upp i morgon och köra utan risk för att åka dit. Nu ska jag planera för en god middag i kväll i stället. Ha en bra helg alla...

LenaNyman

Ja, fy fasen. Alkoholens järngrepp. Som en marionett sprattlar i sina trådar, som en liten fluga som fastnat i spindelns nät. Jag tycker att just det här, hur fast jag varit, hur fångad, hur i händerna på alkoholen jag varit - just det framträder så mycket tydligare när jag nu fått lite distans. Men så tänkte jag inte då. Då var det ju högvinst varje gång jag nöjt gnuggade händerna över dom senaste nyinköpen. Ja, kära nån...

Vet du, jag gjorde fisksoppa i kväll. Har inte gjort det sen 22 mars - men nu var det så dags igen. Var på bolaget och köpte två små tetror torrt, vitt vin som skulle i efter jag fräst lök och morötter och fänkål. Saltade och drog över cayennepeppar och smakade av; och fy attsingen - alkoholen hade ju inte hunnit koka bort! Ischuschtvi å blä, vilken chockerande smakupplevelse.

Jag har haft en sån himla bra dag i dag. Varit helt avslappnad och lugn inombords, inte tillstymmelse till nån irratibilitet. Såna dagar är sällsynta i mitt liv och jag har varit vederbörligen tacksam för att en äntligen dök upp.

Soppan? Åh, den smakade utsökt.

<3

kan du säga Vilken djäkla soppa det blev, utan att mena ännu en kväll med åt helvete för mycket A. Grattis till din himla bra dag, sådana dagar är sällsynta, men de flesta dagar nu är jag för det mesta riktigt nöjd med, och det är inte fy skam jämfört med hur det varit innan.

Hej vännen,

Så fint att läsa om hur du mår. Hela sinnesstämningen verkar så i grunden förändrad hos dig. Det är länge sedan Brakfylld gjorde entré, eller hur? Du berörde så djupt när du kom till forumet och det kändes så mörkt. Men nu är det verkligen som en annan person. Antagligen är det den där riktiga Lena som kommer fram mer och mer.

Ta väl hand om dig fina du! Stor kram <3

LenaNyman

En djäkla soppa blev det. En djäkla god å smarrig en. :)

Muris. Brakfylld, ja. Jo, det känns som ett tag sen nu. Och ändå... Jag har samma önskan som du. Låt mig vilja vilja vara nykter. Det går ju så väldigt mycket bättre, och blir så mycket enklare, då. När någon trillar dit igen efter lång tid; oj, vad det berör och påverkar. Kanske är det den egna självbevarelsedriften som får sig en törn och hotas; händer det någon annan kan det även hända mig. Det blir så påtagligt, det är inte bara nåt scenario som spelas upp i fantasin, det är verkligheten. Det kan hända. Och det händer.

Låt mig alltid vilja vara alkoholfri.
Låt mig alltid vilja underhålla min nykterhet.
Låt mig alltid komma ihåg varför.

rader där Lena, låter som en bra bön att ta till då och då. Stämmer precis in på hur jag vill ha det.

Min största rädsla är också att jag ska glömma. Ska göra en säng av dina rader, Lena. Aldrig mer!

FataMorgana

dig en fin Halloween och Allhelgona. Här är det lugnt och snustorrt ;). Kram<3 / FM