Jag vrålar. Gud, kan man inte bara få dö någon gång. Jag är less.
Gud säger: "Ja, du ska få dö någon gång."
Men för fan, får jag lov att gå av skiftet nu i eftermiddag?

Jag fattar inte varför jag föddes och jag är trött på att plågas. Och jag super till mig en stunds vila.

etanoldrift

Har en släkting och ett par bekanta som jobbar inom äldrevården. Utan att avslöja vilka personer det rör sig bland brukarna, så har de bekräftat att det här med alkoholdemenser är ett ökande problem. Över hälften av de boende har alkoholproblem i någon form.
En av dem sa att just kvinnorna är värst.. (förr var det ju oftast männen som var beroende) Det är definitivt inga rara gamla tanter. Dessutom förekommer att välmenande bekanta och barn smugglar in alkohol, vilket naturligtvis inte får dem att må bättre..
Flaskor med handsprit får inte längre sitta uppe åtkomligt, utan personalen har egna små "fickflaskor" samt på en låst toalett för personal.
De har haft ett par incidenter med "boende" som druckit handsprit och blivit rejält sjuka.
Läste för något år sedan att just kvinnor som börjar med "ett glas vin" när barnen flyttat ut, löper större risk att bli beroende och blir det mycket snabbare.
Tycker också att läkarna blivit nonchalantare när det gäller att ta det här med alkoholproblem på allvar. Vet inte om det ligger på individnivå (det känns skämmig att fråga) eller om det är en fråga om resursbrist..
Ja boxarna är ett skit! "småskvättandet" gör ju att de flesta får i sig mer än bara "ett glas", och den nya traditionen att dricka vin varje dag tror jag inte alls är bra.
Tror att det är ungefär som med rökning för en del, i början går det bra med ett par cigg om dan, men så rätt vad det är är man uppe i ett paket, utan att man vet riktigt hur det gått till..
Ha en fin dag /e

Heddali

Tror som du att alkoholen blivit många 40talisters (med flera) kvälls och helgsällskap mer och mer. Gränserna suddas ut och från att inte haft en överkonsumtion så blir innehållet i livet mer och mer att pimpla vin på allt mer ledig tid. Att bli gammal är ju inte lätt, många blir deprimerade men det blir ju inte bättre med att man blir helalkis lagom till ålderdomen :-/

LenaNyman

Regnar det hos er med? Tror jag bor i monsuntrakter, minsann.

Om människan inte vore så osäker så kanske alkoholen inte behövt ta sån plats överallt. Den har verkligen blivit en sån där himla drog-big mama som ska bryta is och gjuta olja på vågorna i alla sammanhang. Jag är, återigen, så väldans tacksam över vårt alkoholmonopol. Fatta så svårt det skulle bli med distansen om den där vinflaskan stod där i all sin tillgänglighet i mataffärerna. Fy fasen. Jag läser vad du skriver, Etanoldrift, och det låter ju inte riktigt klokt. Vad det skenar iväg med befolkningen! I samma Accent jag hämtade citaten står också att läsa om att var tredje svensk har nån i närheten som dricker för mycket. Tre procent av alla barn växer upp med minst en missbrukande förälder - och då handlar det om diagnosticerat missbruk. Mörkertalen torde vara enorma. Man pratar om det här som en folksjukdom.

För alla som kanske undrar får man tidningen Accent om man går med i IOGT-NTO. Jag pröjsade femtio spänn som ny medlem för hela 2016. Ja, ett arrangemang som känns riktigt bra, come to think of it.

Så. Nu har jag inte tid att skriva mer. Som Leverjag har börjat säga: Ses! :)

LenaNyman

"If you don't fall in love with yourself,
you will always be chasing after people
who don't love you either."
~ Mandy Hale

Vilket fint medlemskap! Vet du, det ska jag också göra. Gå med alltså. I IOGT. Jag har medan jag drack, förlåt, hånat alla som sysslar med nykterhetsrörelsen. "Idioter Och Galningar Tillsammans". Nu skäms jag för det. Det får bli en av de där bra sakerna som jag för in i mitt liv! :-)

Soliga hälsningar

Leverjag

Var just på väg att undra var alla hittar solen någonstans. Här är det stengrått HEELA tiden. Det är ok att ligga i sängen med tacochilichips, Coca-Cola-Cola och snorpapper då i och för sig.

Ruskig läsning. Jag får sådana där tankar att jag ska starta en politisk motkampanj, väcka människor till sans. Bra där att engagera sig/bidra till IOGT! För en billig peng får man flera nummer av solblänk om man går med i Barncancerföreningen. Hrrm, notch, notch. ;-)

Väldigt bra citat.

Ja, vis ses! ?❤️?

LenaNyman

Muris, ibland skulle jag vilja kalla dig för MuMan. Tycker det låter fint, mjukt, lite kärleksfullt sådär. Muräna-Mamman. Haha, precis så tyckte jag också om dom där träiga perukstockarna från Påskmust-ön. Håll er där, för fasen, och låt oss andra ha det som vi vill ha det. Med med tiden skingras tydligen dimridåerna, även dom högst lokala. ;)

Leverjag, såg att du hade sol idag. :) Tänker på din kommentar hos Sisyfos (var är hon, nudå?). Att många av oss härinne verkar ha det här berg-och-dalbane-humöret/-måendet. Och jag undrar över om det är att vi är känsliga för våra känslor - upplever dom starkare - eller att det bara är sådär cykliskt. Apropå cykliskt så kallade jag i tanken Lucas för jävla as i dag och skrek tyst att han skulle dra åt helvete. Man kan känna sig så jäkla ensam, olycklig och i misär men faktiskt har det gått upp för mig, sent men ändå, att vi är några stycken likadana. Och det ger tröst på nåt sätt, även om man inte vill att andra ska må lika tjyvtjockt.

Kram på er båda och må solens strålar studsa som tidiga påskliljor i varje enskilt hårstrå.

LenaNyman

Skulle precis burst out i världens lördagsstädning men Tracy Chapman kom i vägen. Min äldsta väninna verkligen avskyr henne, lika mycket som jag älskar dem båda. På mitt sätt.

Hur som helst. I den här låten - lyssna om ni vill - föreställer jag mig att Tracy Chapman sjunger till sin själ. Och ujujuj, det är som att få hela filmen Titanic rätt in i örat.

Var bara det.

https://www.youtube.com/watch?v=cQ0kh3k0LKE

Helgpussar till dig med min forumhjälte :-). ?
Är just nu lite överväldigad av alla inlägg. Har inte riktigt hunnit med forumet och det blir mycket att ta in när man börjar läsa och mycket som engagerar. Aeromagnus återfall, blueeyes fråga och Kvaddad som jag tycker hamnade i en så tråkig situation och lite sånt. Men har just nu också fullt upp med mitt irl-liv så jag har inte riktigt hunnit med. Hinner inte riktigt nu heller, men hoppas återkomma i helgen.

LenaNyman

Men vet du, då blåser jag av skallgångskedjan. Hehe, att bli kallad forumhjälte efter tröttsam städning ... wihoo, då får jag kraft att hoppa in i duschen också. Och rengöra duschväggarna med Cillit Bang.

Pusspuss!

Hallo hjälten! För det är du. Min gullefjun och vår allas forumängel. <3

MuMan...? Hmm... blir rörd över tanken... :´-) Men tror nog att MammaMu är mer rättvisande!

Tänker på det du skriver om Lucas. Läs ditt inlägg igen. Ser du att du kallade honom allt det där I TANKEN. Är inte det ett framsteg? Får för mig att en hel del kan ha gått direkt från impuls till mun tidigare? För min del är det så nu i alla fall. Nu kommer nog bara 1/3 ut av allt som tidigare flög ut... och tur är väl det...! Men, eftersom han nu uppenbarligen gjort mitt gullefjun ledsen, så ska jag passa på att TÄNKA att han är en jävlakorkadskithögsmansgrisjävlaskitjävel. Högt tänker jag också! Bara så du vet syster!

Puss o kram

LenaNyman

:')

(Jag sökte på klassiska mästerverk på Youtube och har tillbringat dom senaste timmarna - med paus för intagande av mat - helt mindblown. Du vet när flygplanet laddar upp för att braka iväg för take off och sen verkligen brakar iväg och man trycks mot stolsryggen ... den känslan.)

Nattinatti, puss & kram

LenaNyman

Vanlig hederlig Yes och en kökssvamp går minst lika bra. :)

Så där ja. Nu fångar vi dagen, Sisyfos, tar på oss carpe-diademet, så att säga. Inget fel på vare sig humöret, dagen eller vädret. Bara på vikten. Vågen visade plus i morse och tänka sig; jag som ändå såg två timmars smalfilm i lördags...

Ha det gott!

Ja, nu blev jag mer bekymrad över att smalfilm inte funkar än att cilitbang har sina brister.
Har du förresten prövat att stå på ett ben på vågen, eller på tå? Det brukar hjälpa.
Ha det bra!

LenaNyman

... är naturligtvis djupt beklagligt och mina tankar går till dom kilon som aldrig kom undan. Var det kortfilm jag såg, tro? Ska testa dina tips, S, går kanske bättre då. :D

Ha det gott!

Ebba

Det är de där små "larviga" förändringarna man gör som leder en till bättre mående.

Det där med att bädda sängen som du beskrev.
Tänk att det ger resultat och att man känner det efter ett tag.
Ett år eller så... I mitt fall.

Jag har fnyst så hårt åt alla välmenande tips från min omgivning men någonstans gick det trots allt in för när jag inte visste vad jag skulle ta mig till förvandlades frustrationen till jävlaranamma och jag tog en "jävla promenad" i "jävla dagsljus".

Åh gud, vad skönt det är att kunna skratta åt sig själv och säga: tack för tipsen, nu tipsar jag andra om detsamma :)

Ha en fin dag!
Känns allt skit?
Bädda sängen.

KRAM!

LenaNyman

Men så bädda den jävla sängen.

:D Hahaha...! :D

Livet är sannerligen underbart.

KRAM!