Jag vrålar. Gud, kan man inte bara få dö någon gång. Jag är less.
Gud säger: "Ja, du ska få dö någon gång."
Men för fan, får jag lov att gå av skiftet nu i eftermiddag?

Jag fattar inte varför jag föddes och jag är trött på att plågas. Och jag super till mig en stunds vila.

Heddali

Även Karin Boye skrev om att känna trygghet i de små vardagliga tingen. äta ett äpple, hålla fast vid en liten vardagsrutin kan ge stadga även åt stora svängningar. Jag kan ibland känna mig som en käck pensionär som försöker "gaska" upp sig med en rask promenad, kaffe och sockerkaka och pyssla om pelargonerna. Plocka ordning i vardagsrummet och puffa kuddarna. Bädda sängen. Men det hjälper faktiskt :-). Ibland tror jag vi är mer lika djuren än vi är medvetna om. Mycket styrs av instinkter, känslor vi inte vet var de kommer ifrån, och om vi får en naturlig paus och avbrott i "känslan" som tex en promenad så passerar den, det var övergående.

Leverjag

Så bädda den djävla sängen! :-))) Vet du Lena, jag läste först bädda ner den djävla sängen. :-))) Ja, bädda ner den också, liksom, när man ändå håller på och inte orkar ligga i den mer.

Tack för hälsning vännen. Den sista perioden har tagit hårt på krafterna. För mycket krämpor och extraordinära situationer samtidigt och med en konstant hemsk huvudvärk i 6-7 dagar. Den är inte helt borta. Tappade humöret helt. Tänk vad sjukdom kan sänka en psykiskt. Blir förvånad.

Äntligen sol och varit gång igen men krämpan som jag varit och fixat några gånger är tillbaka med full kraft. Ja, ja. Prövningar i livet. Nyttigt för mig allt som hänt ändå. Jag har tvingats agera och ta flera beslut. Bra. Sikten börjar klarna. :-)

Det där med Gurkmeja har jag glömt. Hur är det bra och hur får man i sig det på ett vettigt sett?

Läser det du och Heddali skrivit om små vardagsrutiner som hjälper. Fint. Tror på det. Jag fixar till hallen. Tonvis med stora skor i vår hall. Den är så fin när den är röjd och man blir glad när man kommer hem. Ett städat kök gillar jag med. Idag har jag ledigt och njuter verkligen av det just idag.

Kram-kramar ?

LenaNyman

Min dag har varit galet bra. En sån där en på hundra-dag. Oj, så värdefulla dom är.

Heddali; vad fint med Karin Boye. Är du en pensionär så är jag det också. Puffar kuddar, viker ihop plädar, noppar bort vissna blad, samlar in alla tomma värmeljus och lägger dom i en särskild hög för sig eftersom EU nu kommit på att man inte kan slänga dom i återvinningsstationerna längre (suck). Som små ritualer. Som hjälper till att jorda. Och känslor ... att dom är övergående. Så sant. Kram på dig, kära medpensionär! :)

Leverjag; ja, gud, ja. Ett rent kök är en ren fröjd. Och om köksbordet prytts med ett fång blomster är man ... ja, då är man framme, liksom.
Gurkmeja brukar jag köpa i större refillförpackningar. Jag är periodare så ibland äter jag inget alls och ibland är jag på den där gurkmejan så det står härliga till. Den är framför allt antiinflammatorisk (och jag tror att just pågående inflammationer i kroppen lägger grunden till många olika slags sjukdomar). Nåt man kan tänka på är att upptaget ökar mång-mång-mångfalt om man tillsätter lite svartpeppar och olivolja.
Vad skönt att sikten börjar klarna igen! Har liksom saknat dig härinne. Kram på dig!

Vilja; du är också återställd. Virushällvetten är inte att leka med, hua. :/
Vet inte vad det är men så fort just du pratar om mat så blir jag så himlarns sugen. Det låter så gott och mumsigt. Stor kram!

Heddali

Vad härligt att du haft en toppendag?! Ska baka frallor nu men det behöver man inte vara pensionär för?! Ska iof försöka liva upp mina pelargoner samtidigt så kanske lite ändå... Men idag har varit en lugn och bra dag, fin vardagskväll med barnen, the i massor, lite choklad oxå som efterrätt efter en nyttig god middag.

LenaNyman

Presenter är kul att ge och få. Varsågod, en alldeles pinfärsk ny nu-puss just for you: s-s-s-smack!

LenaNyman

... om det finns en speciell kategori människor som är besatta av att må dåligt och att jag ingår i den. Eller vad är det frågan om?

Efter jag la ner drickandet (i morgon är det precis elva månader sen) så substitut-åt jag. Under rätt lång tid. Sen fick jag hyfsad ordning på det där - men nu är det rena rama kaoset igen. När jag klev upp i morse och städade undan allt godispapper och, förstås, en tom ostbågspåse, fick jag samma skamkänsla och ågren som om jag skulle ha supit till. Kanske inte samma magnitud på ruelsen, men likartat. Kan det vara dom här pms-pillren som ställer till det? Eller är jag bara sån som ska mecka med beroenden hit och dit för att uppnå samma slags ljuvligt dåliga mående som alltid?

Det är rent förbannat.

Leverjag

Fina du, det där tankarna finns också hos mig ibland. Jag försöker hitta svar och samband i allt! Jag börjar tro att jag trasslar till det med min logik. Det kanske inte finns några svar? Det kanske bara finns vanor, känslor och fysiska behov. Jag vaknar ibland och känner mig bakis för att jag sovit för lite, är förkyld eller har ngn annan obalans. Jag har också ätit en del godis och snacks. Ett sug, ett behov, kanske rastlöshet men det går över. Jag tror det är vår hjärna som säger att vi har något fel, beroende och att det skulle bero på att vi är vana att må dåligt. Då är det på ett sätt sant men på ett annat inte alls. Våra kroppar vill inte alls må dåligt. De vill må bra. Jag tror bara att vi behöver sluta lyssna på de där invanda kritiserande tankarna och lyssna på vad som ev fattas oss. Kanske bara låta det vara tills vi får svar... ;-)

Dina elva månader är fantastiska. Snart ett år Lena! Hurra!! Det andra löser sig med tiden, tror jag. Och du; Var snäll mot dig själv! Det skulle jag vara om jag vore du, ;-)
??

LenaNyman

Och det firades i kväll med hemgjord pizza och bira till.

Leverjag, känner mig snällare (mot mig själv) i dag. Och så tror jag på devisen "Keep it simple", även om jag inte direkt lever efter den. Jag tror också på perspektivbyte. Så om jag nu tänker mig att jag för ett år sen var några kilo lättare men fortfarande hade nedanstående två saker att "se fram emot" så kommer saker och ting i ett annat ljus.

1. På en fest kommer jag snart att träffa en kille för första gången. Honom kommer jag att skälla ut, länge och intensivt. När jag får veta det av värdinnan dagen efter har jag inget minne alls av händelsen.

2. En förmiddagsberusning kommer att föra mig till bolaget. Då kommer det att vara lördag, jag kommer att bli nekad att köpa ut eftersom jag är så skrattig och pratig. Jag kommer att dö av skam.

Just det, en annan grej. Förstå att möta på en alkoholiserad kvinna med obehandlad pms. Det var det den här killen råkade ut för. Stackarn. Hoppas han repat sig. Nu är jag en nykter alkoholist med behandlad pms. Mycket bättre.

Vilja, jag skulle börja läsa Tolle i går kväll. Hittade jag böckerna i bokhyllan? Nope. Med några enkla knapptryck beställde jag nya och har nu satt mig ner med trummande fingrar i väntan på snabb leverans.

Man läser en bok, omfamnar budskapet, förstår det, börjar tillämpa det. Sen kommer nåt annat i vägen och man slutar, glömmer. Som med dom små vardagliga tingen ska jag nu ägna en liten stund varje dag åt att spisa andligt. Det blir bra. Mycket bättre.

Vad jag hade på min pizza? Kyckling, lök, curry, bananer och ananas.

Leverjag

Med pålägget, självsnällheten och åtgärdade problembeteenden. ? så kul att du blivit nekad på grund av det om du var nykter. Skullle kunnat vara jag för ett antal år sedan. Folk trodde jag var full när jag var spik nykter men hög av berusning i livet. Toppar och dalar och pms och engagemang. För intensiv om jag är intresserad hör jag ofta tills för något år sedan.. Aldrig lagom. Gillar olagom egentligen. ;-)

Ska ta och beställa boken med.
Ha en fortsatt fin tisdag! ?

Kom igen

Hittade Leva livet fullt ut på storytel, mera lätt att förstå sig på än En ny jord.