Hej allihopa! Ny här, så får väl börja med att skrapa fram en liten introduktion.

Min alkoholfria resa började för snart 4 veckor sedan. Före det var det säkert över 25 år sen jag haft en så lång torr period. Inte så att jag "druckit" i 25 år, men alltid har det funnits åtminstone en bastuöl, eller ett par avslappnande på fredagskvällen med i bilden. Ofta betydligt mera, bl.a. studenttidens fester kunde bli nog så våta. De senaste åren har det däremot blivit allt klarare att supen fått ett allt starkare grepp om mej och jag allt mindre kontroll över den. Sällan har jag druckit mej packad, men helnyktra kvällar har det varit väldigt tunnsått med under de senaste åren - spriten har mao blivit till något av en jämn plåga.

Jag är inte särskilt mycket för "en dag i sänder", så jag har bestämt att hålla mig torr året ut. Sedan borde jag ha möjlighet att göra ett nyktrare beslut om hur jag vill gå vidare. Inser nog att jag har stor risk att hamna i gruppen "bäst att avstå helt", men vet att det också finns mänskor som klarat av att tygla ett problemdrickande. Kännande mig själv, så tror jag att jag någon dag måste ta reda på vilken grupp jag tillhör. Jepp, jag är en katt (curiosity killed the cat).

Över huvud har det känts lättare att släppa än jag vågade hoppas på. Fysisk abstinens hade jag inte alls, om man inte räknar med några dåligt sovna nätter, men de kan lika bra skyllas på sommarhettan och strul med frun. På plussidan kan räknas att också vakentimmarna om nätterna nu är ångestfria. På det psykiska planet tar spriten (elller nu snarare icke-spriten) upp en hel del av mina tankar. Suget finns också kvar. Det försöker jag lätta bl.a. med att kvällsknapra på färsk chili (som jag odlar själv). Det begränsar godisintaget en del och vikten rasar, vilket definitivt är ett plus.

Nu är jag på min första arbetsresa som torr. Väldigt mycket alkotriggers där... Väntan på fältet, serveringen på planet, den ensamma kvällen på rummet... Jag gjorde min vanliga sväng och inhandlade kvällstugg att ha på rummet, före jag checkade in. Men i stället för hotellrumssats på några öl och, om jag stannar flera nätter, kanske vin och/elller en liten flaska rom eller whisky blev det att köpa två nollöl till mackan och nötterna. Så det här med att resa verkar tillsvidare gå bra. Utbudet i minibarerna har till all lycka aldrig lockat mig särskilt starkt, hoppas det fortsätter så. I morgon ordnas det antagligen helkväll på nån vingård, men det får jag nog avstå från den här gången. Jag är definitivt inte klar att sitta igenom en sådan med vatten i glaset.

Det känns alltid litet melankoliskt att resa från hem och familj, men den här gången föll jag in i en ovanligt djup melankoli på flyget. Vet inte hur mycket det beror på torkan och hur mycket på att jag köpte "Den osynlige mannen från Salem" som reselektyr. Den boken har en hel del melankoliskt mörker i bakgrunden och i sin huvudperson (åtminstone i början, inga spoilers please).

Stingo

Så är det ju, som Konstnären och Muränan skrev. Det blir lätt lika mycket smusslande med att inte dricka, som det var med att dricka. Den där jävla dubbelmoralen. Det är helt ok att dricka på tok för mycket på lillajulsfesten och göra bort sig själv rejält. Det är helt ok att dricka mest på alla middagar och cocktails. Men om du har ett erkänt alkoholberoende är du en Looser. Och om du är känd som en som inte brukar spotta i glaset och plötsligt slutar du dricka så är det samma som att skrika ut "Jag Har Ett Beroende, Se På Mig Jag Är En Looser" och så har man det där Stigmat på sig.

Åtminstone känner jag det så. Kanske jag är onödigt orolig, det finns säkert en massa mänskor som ser förbi det där och kan se det fina i att man faktiskt hanterar sin situation nu. Det var tidigare, när allt ännu var "normalt", som man inte hanterade den.

Stingo

Något avslappnad efter bastun nu, men trött så jag mår illa och känner mig skakis (bakis). Fel sorts trötthet, inte sådan man får av att ha varit i skogen hela dagen, utan sådan där slö otrevlig trötthet. Två veckor nu sedan jag blev flunsig och har nog inte flunsa mera, men näsan överreagerar och kan bli täppt på sekunder. Gav fan i flunsan en kväll förra veckan och spelade bollspel, kändes skönt direkt efter, men sedan fick jag sådan muskelvärk att jag knappt kunde gå normalt på tre dagar. Flera dåligt sovna nätter i rad och arbetslördag i dag, efter en normal arbetsvecka, så kanske inte helt konstigt att jag mår som jag mår. Fy attan, hoppas jag får sova gott i natt.

Stingo

För att det här inte bara skall bli en klagovisa vill jag göra en lista på vilka fysiska problem jag blivit av med av 6 veckors nykterhet:

Halsbränna
Tidigare dagligen - nu helt borta (minskad strupcancerrisk)

Diarré och IBS liknande symptom
Tidigare flera ggr per vecka - nu helt borta (minskad risk för cancer i tjock- och ändtarmen)

Problem med hemorrojder och fissurer där bak
Tidigare flera ggr per vecka - nu nästan symptomfri

Övervikt
Tappade några kilo på direkten, men har sedan stagnerat. Hoppas tappa mera bara jag kommer i skick och blir rörligare igen

Nattsvettning
Tidigare ymnig nästan varje natt - nu sgs helt borta (det här vågar jag inte riktigt tro på ännu)

Sömnproblem
Dem har jag tyvärr ännu, men nattvaket är inte lika obehagligt då ångesten är borta.

Fotsvamp?
Tidigare ofta återkommande - just nu borta, men alldeles för tidigt att påstå samband, kan också bero på sommaren

Ingen dålig lista, eller vad? Hur blodvärdena påverkas får jag vänta med till januari, då jag skall på nästa koll. Mest av allt skulle jag hoppas att det där med sömnen ordnar upp sig och att jag skulle få litet mera ork och energi, men man kan väl inte få allt på en gång.

Stingo

Orkade ändå röra ihop en bröddeg i går kväll (har ett härligt recept där degen görs på kvällen och får stå kallt över natten, sedan kan man grädda frukostbröd på morgonen - slurp), så nu sprider sig en härlig doft ur ugnen, och ungarna stryker omkring den som hungriga katter. Har en älgstek i kylen för middagen (hälsningar till Calle) och bestämde med frun att vi ger fan i hur här hemma ser ut och ger oss ut i svampskogen i dag. Har fortfarande ont i musklerna, så det får väl bli så där litet försiktigt.

Betydligt bättre morgon i alla fall, vädret är underbart också här :-)

Ebba

Snygg och glädjande plus-lista Stingo :)
F-n vad härligt!
Tycker inte att det finns ett enda minus med att sluta med A. Mindre pant? Haha.

/Ebba

Stingo

Haha, vi drack faktiskt så mycket bubbelvatten och tonic, speciell i början då det ännu var sommarhetta att pantautomaten gav lika mycket tillbaka som vanligt ;-). Nu har de mängderna också minskat, då det inte är så hett mera .

Stingo

...var rätt god, även om det mesta nog redan var plockat av fredags- och lördagsplockarna. Fick ihop drygt 1 kg prima sopp (efter inkokning) och ett par små burkar inlagda riskor. Härligt att äntligen få komma ut ordentligt i solen och naturen, det var nog viktigare än svampen för mig, den här gången. Sen när vi satt och rensade höll jag på att säcka ihop helt och hållet, men nu efter kaffe och litet vila känns det bättre igen.

Stingo

Chilin jag satt i pastasåsen i dag var starkare än jag räknade med, så barnen (som normalt klarar stark mat rätt bra) vägrade äta, frun satt och svettades, men tyckte det var gott och jag kände bara en svag värme. Berättade väl tidigare om att jag sitter och tuggar chili nästan varje kväll (för att hålla alkohol och socker borta), så nu har det då gått som jag var rädd för, jag har bytt alkoholtoleransen mot chilitolerans.

:-)

Ha ha ha...! Förhöjd chillitolerans - hur ska det gå?! Kanske bara äta chilli på helgerna fram över? Man vill ju kunna fortsätta social-äta chilli. ;-)

Stingo

...vet du. Jag använder tid varje dag till att vattna och sköta om dem, prata chili på nätet, fundera varifrån jag skall få nästa frösats, undra om de har ohyra eller får för mycket gödsel... Jag går ofta och kollar dem så fort jag kommit hem från jobbet, jag använder massa pengar på utrustning och jag gillar de starkaste sorterna mest. Frun och barnen undrar ibland om det är riktigt klokt det jag sysslar med, frmförallt när jag sitter och knaprar på vardagskvällar... Jag har vänner som till och med tar med chili till jobbet, men så långt är jag inte ännu.

Nej, jag kan nog inte tänka mig att slänga dem i komposten, jag är helt fast...

Stingo

Cykel till jobbet idag, första gången på tre veckor. Vad jag har saknat det, men inte kunnat pga resor, flunssa och barn som behövt skjuts. Cyklandet är det som har hållit mig i någorlunda skick under många år redan.

Och i kväll blir det bollspel igen, nu känner jag mig upplagd för en riktig match, i motsats till förra veckan. Urskönt.

Tor

Det låter nice och cykla till jobbet :-) jag giort/gör samma när jag kan. Gratis träning och 0kr i bensin.
Helt klart något att fortsätta med.
Bra jobbat Stingo!

Stingo

... på bollplan i kväll. Motståndet var stenhårt. Efteråt satt vi som vanligt och pratade, han med en öl och jag med något smaksatt bubbelvatten som smakade urk. Skitsvårt att hitta något gott a-fritt där. Jag har aldrig gillat söta drycker, som cola eller lemonader. Det är en orsak till att det blivit så mycket öl för min del.

Stingo

Så är jag då där. Sju veckor blir fullt den här helgen, fredag kväll efter en helstressig vecka och dåligt soven natt. Urtrött, stressad, lätt huvudvärk... Det skulle vara så jädrans lätt att bota allt det där... ett par stadiga... Känns så surt att inte ha den möjligheten... Och den sura känslan får bara käkarna att spänna sig mera... Egentligen inget sug, bara den där sura känslan att ha blivit snuvad på nånting

Men så får det vara... Inget glas i dag heller. Känner någon till något enkelt sätt att lära sig avslappning?

Vickan69

Hej Stingo.
Vad kul att läsa om din chilimani och träning! Jag har äntligen upplevt att de fyra milen till och från jobbet börjar kännas bra. Orkar stå på i upoförsbackar, glömmer bort långa sträckor och känner att det finns kraft kvar när jag kommer fram. Äter kolhydrater, måste och jag som älskar chili och stark mat! Har dock aldrig kommit på tanken att äta dem så där. Kan ta jalapeno ibland.
Jobbat så mycket och sovit alldeles för lite och tänkte så starkt på att se fram emot lite vin när jag var på väg hem. Men nej, det finns ju liksom inte längre. Lite trist men sedan glömmer jag helt bort det.
Grattis till dina veckor. Bra jobbat!

Förstår hur du känner Stingo... Men inget blir bättre med alkohol och det vet du ju. Absolut ingenting. Bakis med ångest - kan man klara sig utan, eller hur? Du är så stark och du klarar den här prövningen bra också. Sätt dig ner och ta det lugnt ett tag. Låt kropp och knopp komma i kapp, så ska du se att det släpper och du lugnar dig.

Styrkekram till dig

PS. Dubbel dos chilli i na-ölen kanske vore något?!