NU har jag fått nog!

Ny här, men har läst ett par år! Sitter nu med rejäl abstinens efter ett race på 6 dagar. Varför gör man detta mot sig själv - och vänner som är oroliga. Jag har en gång för tre år sedan legat inne för avgiftning - men lik förbannat så har jag gjort detta ett par/tre gånger om året. Får rejäl ångest, blir rastlös, sover risigt - även om insomningstabletter hjälper en del. Skakig in händer o ben, svettning/frossa, hög puls. Nu har det gått 2½ dygn och det värsta har väl lagt sig. Jag nojjar på det där med dilerium - och googlar sönder mig om NÄR det sker. Nojjig nojjig:-)

Kan ett dilerium komma trots att man känner sig ok. Har varit ute o promenerat och pulsen är normal, inga svettningar. Kan det vara ett mellanrum mellan abstinens och dilerium? Eller hänger de alltid ihop?

Undrar när nästa race kommer, för det kommer väl fler? Varför? Jobbet inga problem - bara sjukskriver mig själv upp till sex dagar - men de börjar väl snart undra när man är sjukskriven 4 ggr per år.

Fantastisk att läsa på dessa sidor - vilka kämpar det finns!!!

Profile picture for user Anders 48

Tack snälla du för kommentaren! Vet du, just det du föreslår gjorde jag i förrgår: Jag drog svarta streck över fylle- och abstinensperioden i min (analoga) kalender. Lördagen, som var min första semesterdag skrev jag med versaler - NYTT LIV! När jag var ute och cyklade igår så kom min hjärna på att jag (för att inte älta mig sönder o samman) att jag skall intala mig att jag har HAFT alkoholproblem. Inte för att på något sätt sopa under mattan att jag faktiskt har det - och måste göra något åt det, utan för att inte älta och skambelägga mig själv över just den sista perioden. Det kändes på något sätt befriande. Den tanken hjälper till att lägga sista racet bakom mig, och att istället sikta framåt. Den framtiden må innehålla behandling/samtal om de problem jag faktiskt har - men som jag i nuläget bestämt skall komma efter min stundande alkoholfria semester. Så ja, jag följer ditt råd: Jag är nyfödd!!!:-)

9 dagar utan alkohol idag sade den nyfödde....

Kram på dig med Lena/A

Kände att jag blev illa tillmods varje gång jag läst mitt trådnamn: "När räcker det med fylla/abstinens/ångest?" Fanns ingen beslutsamhet över det, mest bara uppgivenhet........ Vet att en namnändring på en tråd inte gör något alls - men jag känner att jag måste ha ett namn som på något litet sätt boostar mig själv och mina tankar dessa dagar. Hoppas att det nya trådnamnet bättre reflekterar de känslor jag har i nuläget?! Snart inne på 10 dagar utan A, och jag är inte sugen heller, vilket känns utmärkt. Bara att tåga på. En dag i taget...........

Profile picture for user Valeria

Som svar på av Anders 48

Nu ska du inte ge dig! Tiden jobbar för dig, det blir faktiskt lättare och lättare, även om suget kan slå till, ibland när man minst anar det... I min egen början tänkte jag ofta på att inte bli för nöjd med mig själv och sänka garden mot A. Det är en slug fiende vi har, men vi kämpar tillsammans!

Tack för din kommentar! Idag är jag inne på 10:e dagen utan alkohol. Har inget sug - men får som du säger se upp om/när det dyker upp. Vill lägga även denna vecka bakom mig så snabbt som möjligt. Brukar känna mig något sånär stabil efter 14 dagar..... Har en lätt ångestklump i magen - inte värre än att det går att stå ut med. Men jag måste bli starkare. Just nu klarar jag en vanlig dag som bara flyter på utan motgångar - men jag behöver ett antal fler nyktra dagar för att bygga upp lite extra styrka för att kunna hantera även lite jobbiga situationer - förstår du hur jag menar?! Just nu känner jag mig rätt naken och lätt instabil, men ändå med ett visst lugn. Vi kämpar tillsammans! Hoppas att det går bra för dig...../Anders

känner jag också. Så länge att går sin gilla lunk funkar det men man klarar inte minsta lilla motgång i början. Jag för min del tror att även motgångarna blir lättare att klara av med tiden. Inget blir ju bättre för att man tar sig ett rus utan tvärtom.

Profile picture for user mod60

Klokt att du bytt namn på tråden. Tror det vi har i huvudet betyder väldigt mycket.
När jag ser tillbaka så tror jag ibland att det funkade lite såhär för mig...jag brukade tänka på alkoholen som en lite djävul som lockade och pockade på att jag skulle börja igen. Det blev nästan som en tävling, vem ska vinna. Den lille djävulen eller jag:) Än så länge har jag vunnit och jag tycker att han har krympt betydligt sedan i vintras. En liten fjutt :) är det nu.
Hoppas att du ser fjutten och vinner du med....varje dag framöver.
Nu var jag på lite skojhumör :)
kram på dig
mod60

Vilken bra liknelse.....-jag skall se till att det bara blir en lite fjutt jag har kvar på axeln:-) Just nu så är det som sitter där något större än en fjutt - men jag har faktiskt inte något sug efter alkohol, och det känns oerhört skönt. Det hade nog varit ännu jobbigare om jag hade suttit och övervägt att dricka. Jag har nog med att slicka såren efter sista vändan. Nu är jag uppe i 11 dagar utan A! Är fortfarande rätt mosig och nollställd i huvet - men det tar väl ett tag innan det blir lite balans där uppe?!

Kram på dig och grattis till alla nyktra dagar som gjort djävulen till en liten fjutt:-)

Jag har livlig fantasi!!!!! Ja jag minns när det var en stor kraftfull gestalt/röst som dök upp tidigt på förmiddagen och pratade i mitt huvud:
" ja när, hur och vad ska vi dricka idag? Tänk så gott det ska bli och komma hem och ta ett glas och koppla av, bara ett glas, eller kanske två ,du har ju jobbat så bra och är så trött, Du behöver få vila och koppla av".

Rösten var urstark men idag är den tyst och jag hör den inte längre. Tackochlov!!!!!!
Du kan komma dit du med. En liten fjutt och en röst som är stum. Jag vet att den finns där men den påverkar mig inte längre på det sättet. Jag är på min vakt :)
kram mod60

Tiden går sakta framåt - och nu har det gått nästan 13 dagar sedan jag drack något......-har inte räknat dagar på detta sätt innan, men den här gången gör jag det av någon anledning. Just nu iaf. Lite lätt molande och bakomliggande ångest har jag kvar - men det fungerar ändå. På lördag åker jag iväg på semesterresa - men en kompis som vet hur läget är med mig. Annars hade jag nog inte åkt iväg - det hade varit alltför jobbigt. Skall bli skönt med lite värme och goa bad. Ett par iskalla alkoholfria öl för att coola ner sig och släcka törsten. Min tanke är att det annars skall bli en helt alkoholfri resa......-och om min kompis vill dricka några glas vin så är det helt ok, det känns inte jobbigt. Vi har dessutom hyrt bil - så det blir till att köra en hel del, och bara det är ju en anledning till att inte dricka. Försöker rannsaka mig själv och mitt beteende?! Vet ju att jag har en tendens att dricka när något blir psykiskt jobbigt för mig, så har det varit länge. En dålig "ventil" för att inte koka över. Väldigt dålig skulle jag vilja säga...... Nu skall jag snart "fira" 14 dagar.......Det känns som någon typ av "säkerhetsnivå". Jag håller tummarna för mig själv - och för alla er andra som tappert kämpar....../Anders

Profile picture for user Fenix

Anders, 14 dagar är en riktigt bra början, kan faktiskt inte bli bättre just nu:-)

Du har helt rätt - det kan ju faktiskt inte bli bättre just nu!!!:-) Tänk att bara en sån lite kommentar som du lämnade kan betyda så mycket. Jag blir jätteglad för den....!!

jag också när du blev så glad över min kommentar. Ibland behövs det inte så mkt. Ha de'

Jag blir oxå glad :) jäklar vad kul det är när man läser och verkligen känner hur gött det är att leva utan alkohol. Känns liksom igenom laptoppen....
ha en härlig semester Anders
hoppas du oxå mår bra Fenix :)
kram
mod

Profile picture for user LenaNyman

Åh, du är nog utomlands nu. Hoppas du njuter, för goda samtal och balanserar och centrerar allt vad du är värd. För det är du. Värd. Allt gott.

är det ännu bättre, eftersom solen skiner på ett nyktert huvud. Hoppas du har det fint åsså mod!

Tack snälla ni....njuter i +34 grader. Har givit mig själv tillåtelse att dricka 2 öl om dagen. Kallt och gott. Inget mer. Inget sug. Funkar kalasbra! ! Resten iskallt bubbelvatten.

Hej på er alla "kämpar" därute. Varit på bad/solresa - men semestern fortsätter ännu i nästan 3 veckor. Jag hade i stort sätt bestämt mid att inte dricka någon alkohol under semesterresan. Väl på plats - i 34 plusgrader så bestämde jag mig för att tillåta mig själv 2 iskalla öl varje dag. Ser jag det som ett nederlag? Egentligen inte - baserat på att jag höll mig till dessa 2 kalla öl, och drack vatten för övrigt. Jag fick inte på något sätt ett sug efter mer heller - utan tyckte att kallt vatten var lika gott i värmen. Kanske finns det en liten besvikelse över att jag "ändå" drack dessa 2 öl, men stoltheten är större - att jag, utan vita knogar, tyckte att det just precis lagom - och att jag var mer än nöjd med dessa 2 öl.

Nu fortsätter sommaren/semestern här hemma i Sverige - och antagligen som kommer dessa kommande veckor att vara alkoholfria. Ångesten över det som hände veckan/veckorna innan jag åkte iväg är i stort sätt borta - nyttigt att komma iväg till en annan plats rent fysiskt - men framförallt psykiskt. Jag är dock på min vakt - och har inte på något sätt glömt det hela - eller fått uppfattningen att jag nog kan ta ett par glas vin. Icke!!! Kram till er alla som har det kämpigt just nu - när det (tyvärr kanske?) är riktigt grill/bag-in-box-väder ute........!

Profile picture for user Slutkörd

Som svar på av Alkoholist Javisst

Alkoholist Javisst skrev "Själv är man tråkig och nykter" Någonting som alla borde veta är att:
DET ÄR INTE TRÅKIGT ATT VARA NYKTER!!!!
Det är däremot JÄTTE tråkigt att vara med människor som dricker.
Alla ni som går emot nykterhet borde få folkets jubel. Respekt för er som klarar er ifrån alkohol jävulen.

Håller med dig - men jag tror att man ibland måste få känna sig lite "tråkig och nykter" - tror att det är en del av vägen och processen. Det går oftast över - och då känns det skönt och bra. Jag har själv ibland känt mig sådan - men kommit över det. Lite av en sorg att man inte klarar ett dricka några glas - och så är det bra så.......

följande och det stämmer för mig och de flesta av oss tror jag:
"Det finns ofta en obeslutsamhet – man vill inte sluta med alkoholen samtidigt som man vill att livet ska fungera. En behandling syftar därför till att åstadkomma en vilja till verklig förändring och till insikter att det i längden inte går att kompromissa. Det går inte att dricka lite eller bara ibland.
Vi lever i en alkoholkultur. Det är svårt att avskära sig från alkohol, inte minst mot bakgrund av att vi lever i en alkoholkultur som idag består av både av ett svenskt rusdrickande och ett mer sydländskt socialt vardagsdrickande.
En del tror sig kunna fortsätta att dricka på fest och andra trevliga sociala sammanhang. Det är oftast dömt att misslyckas om man väl har utvecklat ett beroende."
En nykter alkoholist sade till mig i början av året att "du tror fortfarande innerst inne att du kan dricka, Det är därför du aldrig kan sluta." Så var det, det tror jag inte längre.
ha de Anders och alla

Klokt och insiktsfullt! Stämmer antagligen på mig också. Känner mig rätt mycket i balans just nu - och alkoholsug lyser med sin frånvaro. Är tacksam för det, men inser att jag verkligen måste vara på min vakt hela tiden. Verkligen hela tiden. Nästa gång jag får någon typ av ångestpåslag så kommer jag att testas. Kan jag hålla mig? Jag tror, och hoppas det den här gången.....

Profile picture for user aeromagnus

De finns ju studier som visar att det går MEN jag är skeptisk. Har läst dessa och de är vetenskapliga men ja lite tillrättalagda. Fråga de som går på AA så är signalerna entydiga. Förbli nykter, drick inte mer. Har man inte kunnat dricka normalt på sög 20 år vad är det som säger att när man genomgått en viss behandling så blir det möjligt. Skit snack enligt mig. Varför chansa? Härligt att vara nykter pigg och frisk.

Profile picture for user MåBättre

Säger varken bu eller bä men vissa kan det säkert och många kan det tyvärr inte. För dem som inte kan slutar livet många gånger alldeles för tidigt, är det så man vill göra med livet? Enda chansen man har, är det så himla viktigt att dricka? Vidare så tänker jag att om man fortsätter dricka så måste man Alltid vara på sin vakt, resten av sitt liv. Och när smäller det nästa gång?

Vet inte själv hur jag vill göra men jag satsar på en lång nykterhet nu så får vi se vad jag har för insikter i framtiden.

....och är även jag lite skeptiskt. Det är absolut inte något jag är säker på skulle fungera för min del. Jag är ödmjuk inför att jag kan trilla dit igen - och är därför på min vakt. Skulle som du säger "Må bättre" vara ännu bättre att slippa vara på vakt hela tiden. Känns som att det kommer att bli en rätt lång nykterhet åtminstone, till att börja med. Semester några veckor till - och det är oerhört skönt att inte känna att jag ens är i närheten av en fylla - det skulle bara röra till mitt liv och min nuvarande balans alltför mycket.

Mitt i semestern - och nykter. Gud så skönt. Tillät ju mig själv att dricka 2 kalla öl om dagen under semesterresan, men inte mer. Kändes som ett bra avtal med mig själv där och då. Efter hemkomst så har jag inte druckit en droppe - och heller inte varit sugen. Trots det fina vädret.......-eller kanske p.g.a.?! Kan nästan få svindel när jag läser bakåt i min tråd, men det är både lärorikt och avskräckande. Ibland känns det som att det är någon annan som har skrivit: Har jag verkligen "varit där"? Tänkte en gång, att snart kan jag f-n skriva en lärobok om abstinensens anatomi och cykler. Jag blir verkligen berörd när jag läser andra här inne som beskriver "helvetet" man går igenom de första dagarna/veckan. Vet att jag har skrivit det förr, men tänk om man någonstans mitt i sin fylla skulle kunna återkalla minnet av den värsta abstinensen. Det skulle isf vara anledning nog att inte ta nästa glas. Tyvärr så fungerar man ju inte på det sättet. Jag läser mycket här inne just nu och försöker dra lärdom av alla kloka personer som skriver - undrar ibland var en del tar vägen? Har de tagit återfall, eller kanske ännu bättre - mår bra? Dessvärre så tror jag ofta att det är återfall det handlar om?

F-n vad glad jag blev idag över att jag var/är nykter - fick en såndär gokänsla över detta enkla faktum. Ute och cyklade ganska långt - stannade och parkerade badlakanet i solen. Badade där man inte bör bada - bland rätt vassa stenar och avgaser från fritidsbåtar och stora färjor. (Queen Elisabeth svepte förbi - båten alltså - inte tanten. Satan i gatan vilket skepp!!!). Att ta sig i vattnet och upp krävde att man höll tungan rätt i mun och hade fokus på vågorna. Tänkte på att jag hade kunnat lega hemma i fylla/abstinens - och då hade det inte funkat att kravla sig i vattnet från vassa stenar....-än mindre ta sig upp:-). Tycker att jag verkligen varvar ner på semestern - som jag hoppades innan. Känner en styrka jag inte trodde att jag skulle känna för knappt 4 veckor sedan. Glad, rätt lugn och relativt harmonisk. Känns bra! Kämpa på ni alla som kämpar - ni är starka, oavsett om ni har hållit upp i 1 dag eller 1 år!!!

Profile picture for user Mic99

Så skrev du...

Måste ju bara svara på det..

För min del så gick det ganska bra. Ett tag..sen var det som du trodde/ befarade... Återfall på återfall..

Läser här ibland, men inte som förr. Klarar liksom inte riktigt av att få det rakt upp o ner..hur djävligt allt är...egentligen.

Nu har jag bestämt mig för att inte dricka en droppe mer i hela mitt liv. Har sagt så förr..så om jag klarar detta.? Fan vet..

Det jag vet är att mitt liv är slut..på många sätt om jag inte fixar det denna gången. Sista chansen på..alla sätt..

Wish me luck.

/Mic

Profile picture for user Mattias

Hur gammal är du??
Gör som jag o ta Antabus för i helvete,
och gladpiller ett tag..

Kul att du tittade förbi.....-ja det är en knagglig väg vi vandrar på! Hoppas innerligt att det kan funka för dig den här gången. I do wish you luck! Speciellt om det är, som du säger, mycket som står på spel. Ta en dag i taget.....-men allt det där vet du ju. Det vet ju jag också - och ändå har jag trillat dit rejält ett par gånger under våren/sommaren. F-n säger jag..... Håller tummarna för dig och önskar dig styrka. Fortsätt läs och skriv här om du känner att det hjälper!!!

...och den stora DN-konserten. Helen Sjöholm skall bjuda på toner från sin välsignade pipa. Ser att öl/vin/mat-tält verkar öppna redan kl. 11. Undrar stilla hur många som kommer att sätta kurs direkt på dessa tält för att få sin första återställare för dagen? De allra flesta kommer ju köpa en flaska och sitta i gräset och njuta av musik och dryck - andra kommer att vara fullt fokuserade på ett antal vändor till vintältet för att försöka hålla någon sorts balans i kroppen. Så jobbigt det låter - men det hade kunnat vara jag. Kanske ev. sällskap inte ser eller förstår och är helt ovetandes - ELLER vet och förstår och accepterar vinvändorna i sitt medberoende?! Vet av erfarenhet att jag brukar spana av publiken vid liknande tillställningar - kanske inte medvetet - och det dröjer oftast inte länge innan man ser någon som är där under rätt påfrestande premisser. Varje gång jag ser en sådan person - och det inte är jag själv, så brukar jag känna både lättnade och empati för hen som enbart fokuserar på vintältet - och antagligen missar både sång och konsert, mentalt sett i.a.f.

Söndag idag - och glad att vara nykter!

Jo det rullar på tämligen bra just nu. Hoppas hoppas hoppas att det kan få fortsätta så. Sjöholm levererade mycket riktigt, o även symfonikerna så klart. Såg ett par vinhämtare i min närhet, o de svettades rejält i solen o i sin egen promille. Stackare tänkte jag....

Profile picture for user Madeleine 83

Bra jobbat med nykterheten. Jag håller tummarna för att det fortsätter lika bra för dig.

Tack detsamma till dig - bra jobbat där med nykter tillställning. Känslan när man vaknar utan bakfylla och ångest är obetalbar. Nu gäller det vara att vi håller fast vid detta - det skall bannemej gå!!!!!

Gud vad glad jag är - har inte druckit något överhuvudtaget sedan den 7 augusti. Egentligen så räknar jag tiden från den 18 juli - men jag tillät mig själv att dricka 2 kalla öl om dagen under min utlandssemester, en vecka i början av augusti. Den "dealen" fungerade utmärkt för mig - och jag var inte heller sugen på mer. Vågar jag dra några slutsatser av det? Klarar jag att "dricka ett par öl"? Nä, det vågar jag inte - är på min vakt. Dock har jag inte haft något sug under semestern för övrigt.....-eller njae: Har ett par gånger tänkt tanken att det skulle vara skönt att "försvinna" i en fylla - men insett samma gång att det ju inte går. Fördelarna med att avstå är så oerhört många fler, så det finns inte på kartan just nu att jag skulle "lyssna" på den impulsen. Jag har verkligen använt min semester till att varva ner, och få distans till den "röra" jag satte mig i strax innan semestern. Har läst mycket här, i min egen och i andras trådar. Det är nyttigt och ger mig ofta känslan av att "där vill jag för mitt liv inte hamna igen...." Hoppas att det håller?!

Profile picture for user Vändningen

Kul att se att det har gått bra för dig. Läste ikapp här precis och blev riktigt orolig när jag läste om ditt semesterdrickande utomlands, tänkte att nu jävlar släppte du in fan genom dörren igen. Kul att jag hade fel! Bra jobbat Anders!

Hej Anders
Tack för titten i min tråd. Vill skriva till dig och berätta att allt är bra. Nykterheten är skön och lite mer självklar idag. Känner mig lite lugnare men inte säker. Ska på stor fest i helgen och där är många jag inte känner, funderade på att ta ett glas till maten men tror jag låter bli. Min bordskavaljer får väl tycka vad han vill. Får väl vara lite tråkig eller hur??? Varför ska det vara så svårt att acceptera att folk vill vara nyktra??

Så bra att jag gick in här idag, nu är mitt beslut taget. Fortsatt nykter i 8 månader snart :)

Du är stark som oxå håller dig nykter :) Härligt Anders...Visst mår vi bättre dag för dag!!!!
kram mod60

Och heja dig.....! Hoppas att det går bra för dig i kampen. Det är svårt ibland, och snårigt - men ack så skönt ändå att vara nykter!!!

Så var det då dags att avrunda semestern - och komma tillbaks till vardagen. Är så glad att jag utan vidare har varit alkoholfri sedan den 18 juli, då min "fyllesjukskrivning" övergick i semester. Jag har tidigare skrivit att jag under en semestervecka utomlands tillät mig att dricka ett par kalla öl under den veckan. (Blev dock inte varje dag under veckan!!). Efter detta - inte en droppe.

Jag har i stort sätt varit här inne på forumet varje dag och kikat. Läst både min egen tråd, och andras. Ibland kommenterat, ibland skrivit i min egen tråd. Det är sååååå skönt att vara nykter - och att ha fått lite distans till det som hände strax innan semestern. Jag är glad att jag har lyckats varva ner på semestern - och kan kika i backspegeln på de oerhört ångestfyllda dagar jag hade precis innan. Jag känner mig tämligen stark - men är fullständigt medveten om att jag måste vara på min vakt gentemot alkoholen - och de tillfällen jag är "svag" och lätt skulle kunna ta till alkohol för att dämpa ångest/fly verkligheten. Jag vill inte att det skall hända igen!

Jag ser fram emot hösten - den bästa årstiden om ni frågar mig:-) Hade ett "helvetes" första halvåret i år, med sjuk anhörig och för många flyktförsök med hjälp (stjälp) av alkohol: "Självstjälp" m.a.o. Hjälp till självstjälp: Alkohol. Detta andra halvår bör inte kunna bli annat än bättre än det första. Så vill jag ha det - och kommer att göra allt för att det skall bli så.......

Önskar styrka till mig själv - och alla andra som kämpar här inne på forumet!

till dig Anders! Visst är vi värda en nykter och fin höst, fattas bara annat. 10 juni satte jag på korken, och har vaknat nykter varje dag sedan dess, alla mornar mer eller mindre suveräna. Tankar finns på alkohol förstås, men sug kan jag inte påstå att jag drabbats av särskilt hårt. Åkte i dag förbi bostaden som en man jag känner har, han har varit alkis sedan jag träffade honom för drygt 20 år sedan, och det går bara utför. Ser honom på stan ibland, och han ser ut att ha närmare till döden än till livet. Hans dagar handlar om att ta sig med bussen till stan och systemet och sedan hem igen för att dra igång ett nytt medvetslöst dygn. Det handlar om långsamt självmord. Tål att tänka på.

Kändes rätt skönt att gå tillbaks till jobbet efter drygt en månad - även om jag utan vidare skulle stå ut med en ytterligare en semestermånad....-utan alkohol! Känns jättebra i nuläget att inte ha något sug efter alkohol, eller en önskan om att fly någon ångest genom en fylla. Snart har det gått 2 månader sedan min sista racerfylla. Kan fortfarande inte fatta hur jag lyckades försätta mig i den situationen - eller hur jag tillät mig själv? Är så skönt att veta att jag kommer att vakna nykter i morgon. Blir lite ledsen i hjärtat när jag ser hur vissa här inne "faller". Blir dock lika glad när man läser att någon hoppar upp "på hästen" igen. Kampen är fantastiskt stark för många av oss. Två steg framåt - och ett bakåt. Det är väl så det ser ut, i bästa fall. Jag hoppas så innerligt att jag aldrig någonsin igen skall ligga i fosterställning i vedervärdig abstinens?! Den ångesten som kramar ur all värdighet i kropp och knopp. När man ligger i sängen och svettas/fryser och inte är värd ett skvatt, inte en sekin. Att behöva hålla i kaffekoppen med båda händer för att innehållet inte skall skvimpa ut. Skakiga ben, rastlöshet, dålig mage, och omotiverad rädsla. Rädsla för allt! Nä usch och fy. Aldrig mer. Aldrig aldrig aldrig........:-)

nykter, kontrollerad, glad och frisk än full, bakfull, ledsen och sjuk. Finns inte mycket att tveka om där kan man tycka...

Så glad att jag gick in på forumet idag. Läser och skriver och minns. Så jäkla viktigt att inte glömma vilket är lätt gjort. Vill inte dit igen, aldrig och då behöver jag påminnas, det gjorde jag när jag läste ditt sista inlägg. TACK.
Ha en skön helg!!!
mod60

...-att man kunde göra någon glad! Här lunkar det på i lagom takt - och jag börjar få (bara) en liten fjutt på axeln:-) Inga problem alls att låta bli dricka´t - och det känns så skönt. Har varit "utsatt" för ett par situationer när det bjudits alkohol. Jag har bara tackat nej, och inte fått några frågor om varför? Ett par gånger så har jag väl tänkta tanken att det skulle vara skönt att sitta och vara lite halvlullig i soffan - men det har aldrig varit frågan om att jag skulle tillåta mig. Det har dessutom varit rätt snabba och flyktiga tankar - en stund senare så har jag glömt att jag tänkte så. Skulle aldrig i nuläget våga riskera den sköna och sköra nykterheten - bara för att få sitta och vara lite lullig. Så absolut INTE värt det. Hoppas att det går som tåget för dig - och att du också fortsatt njuter av nykterheten!!/Anders

Hej Anders
Det går bra. Varje dag känns bra utan alkoholen. Börjar faktiskt tro att jag aldrig mer kommer att dricka igen. Börjar bli lite mer säker på mig själv men jag vet, precis som du att man är skör och jag är så lyhörd för hur min kropp funkar.
Nu deppar jag för att fotbollsmatchen går såååå dåligt. Men jag gör det nykter:)
Jag tycker du är stark som håller dig nykter Anders. Heja dig:)
kram mod

Jag har nästan blivit "rädd" för att dricka. Inte för att jag har planerat det - men känslan att jag skulle bli full känns olustig, och det är väl bra antar jag?! Har inte hamnat i fler situationer där det erbjudits alkohol. Har inte druckit en droppe hemma, ensam heller - och det känns kalasbra. Nu är det 2 månader sedan jag körde ett fyllerace - och tiden gör att kropp o knopp sakta läker. Tänk om det skulle vara så att det sista racet blev det sista......-jag vet att jag har tänkt och skrivit det tidigare, men kanske denna gång...?!

Jag är inne och läser här i stort sätt varje dag - kan inte låta bli! Jag har tänkt en hel del på "Vändningen" som så abrupt försvann härifrån efter att ha varit mycket närvarande här under en tid. Om du läser fortfarande: Hoppas att det går bra för dig - saknar dina inlägg.

Önskar alla styrka och tålmodighet i sina kamper. Fortsätt kämpa!!!

Vad skönt att ha lagt ännu en alkofri helg bakom sig.....-tiden rullar på. (Nykter nu i drygt 2 månader...) Vad skönt det är att slippa fylle- och bakisdagarna. Har känt ett diffust sug, till o från - men inte värre än att det är hanterbart. Jag skulle inte kunna hantera följderna - och är så glad att jag har låtit bli att dricka dessa gånger. Även om en "mysfylla" skulle vara härligt - så är det ju för mig omöjligt i nuläget - och då är det så mycket skönare och bättre att hålla mig nykter. Något som jag däremot kan bli oerhört sugen på ibland, är en riktigt iskall öl - bland det godaste jag vet. Första klunkarna på första ölen.........-men dessa gånger så är det faktiskt (nästan) lika gott med en alkoholfri öl.

Fortsätter att läsa här inne i stort sätt varje dag. Tycker att det ger mig oerhört mycket att "följa med" i alla dessa historier här på forumet - och är imponerad av den oerhörda styrka som ändå finns här bland oss deltagare. Ibland är det någon som faller - och då blir jag så glad när personen skriver om detta här - och tar nya tag. För mig är det en trygghet att man kan, i anonymiteten, berätta så detaljerat och ingående om sig själv. Jag tror att det är av nytta, för i verkliga livet så kan det vara svårt att berätta för någon annan - även om det är för någon som vet om problemen man har.......

Fortsätt kämpa alla därute! Hoppas att helgen har varit bra!/A

Utan en tanke på alkohol så ger jag mig in i ytterligare en nykter helg! Hoppas att alla som tvivlar på sig själva får styrkan att avstå! Fördelarna är ju så många, och tydliga!

I fredags drack jag ett glas vin! Ute och åt middag med god vän, och tyckte att det skulle passa bra med ett glas rött. Det var gott. Men det blev inte mer, och jag var heller inte sugen. Delvis drack jag glaset för att jag där o då inte orkade parera frågan om varför jag ev hade valt alkoholfritt? Den delen av glaset o mig själv gillade jag inte. Dock ville en annan del av mig ha ETT glas vin. Så jag väljer att inte se det som att jag har "fallit". Bara glad att jag inte fick något sug efter mer.....

Profile picture for user Sommarkatt15

Du har verkligen kommit långt på din alkoholfria livsväg! Att du stannade vid ett glas vin är väldigt sunt! Fortsätt att styra tankar och handling -låt inte alkoholspöket få en chans.
Sommarkatt15

Jo det känns bra och rätt stabilt med nykterheten. Ska iväg på en konferens med övernattning i början av nästa vecka, och känner mig liiiite orolig för att det blir middag med alkohol på kvällen? ! Antingen så tar jag 1-2 glas vin, eller så skippar jag helt. Är dock inte orolig att jag skall tappa kontrollen, jag står rätt tryggt i mina skor just nu. Hoppas att det går bra för dig också! !

Profile picture for user Sisyfos

Tycker att du ska bestämma dig. Dricka el inte dricka. Tror att det är lite farligt att bli besviken på sig själv om man skulle dricka. Kanske är det också bra att ha en plan för hur och vad man ska få dricka. Du skrev att du blev besviken på dig själv sist, det är mest därför jag funderar. Eller så kan du bestämma dig för att dricka ett glas och sen bli extra stolt över dig själv om du låter bli. Bara en tanke...

Profile picture for user Rensvind

Jag var ofta inne på det här forumet förut, men nu är det över ett år sen sist. Jag Började gå på AA möten för 5,5 år sedan, men det hjälpte aldrig mig. Jag återgick i missbruket gång på gång. Gjorde även en behandling på en öppen 12 stegsbehandling, men det slutade med en flaska whiskey dag 99 som nykter. Till slut insåg jag att jag skulle förlora allt om jag fortsatte.. att jag skulle dö. Jag använde droger mer och mer då alkoholen inte räckte till. Jag funderade på att börja med heroin då inte ens vanliga droger räckte längre... men lördagen den 16 augusti var jag beredd att göra allt som krävdes för att förändra mitt liv. 18 augusti började jag på 12 stegsbehandlingen igen och började gå på AA möten igen och imorgon har jag 14 månader nykterhet och mitt liv är helt förändrat. Jag har gått från ett helvete till ett himmelrike. Har tjej sen några månader tillbaka efter att ha varit singel i 6 år och hon är gravid i 8'e veckan

Tack....-jo jag funderar en del på hur middagen på konferenskvällen kommer att gå. Eller egentligen inte - jag är i grunden rätt trygg i att det kommer att gå bra. Har tänkt att jag skall, kanske, dricka 2 glas vin. Max. Kanske inte blir nåt alls..... Jag har tidigare inte haft problem att dricka "lite" i sällskap, ute. Mitt stora problem har varit ensamfyllorna, hemma - och det suget finns inte över huvudtaget. Helgen kommer att förbli alkoholfri - och det är helt utan "vita knogar". Känns bara skönt och jättebra.

Och grattis till dig "Rensvind" - hoppas verkligen att du är på rätt väg nu - det låter så. Härligt att få läsa!

Konferens avklarad, och jag är både glad och lättad. Bra konferens, med middag efteråt. På middagen bjöds det friskt på vin/öl, samt kaffe m. avec efteråt. Jag drack ett mindre glas vitt till förrätten, och tog ett glas rödvin till huvudrätten. En del kollegor drack rejält - och fick påfyllning i sina glas upprepade gånger. Själv satt jag i lugn o ro med mitt enda glas i nästan 3 timmar....jätteskönt. Ingen tog någon notis om att jag aldrig fick påfyllning - och ändå var jag "med" på riktigt, på en mycket trevlig middag. Efter middagen så tog jag en kopp kaffe - och var så nöjd när jag vaknade i morse kl. 8 och var pigg o rask. En kollega försov sig nästan 2 timmar - inte bra - och flera var ordentligt bakis hela förmiddagen. Vi hade inget "tungt" att avhandla idag - så jag misstänker att det inte spelade någon större roll. Men jag är så glad för min egen skull - att jag var så nöjd med mina 2 glas vin, och inte hade någon önskan om att dricka mer heller!!! Känns bra det här....:-)

Profile picture for user linn

Vilken vinst Anders 43! Har själv varit på många konferenser och vet hur svårt det kan vara. Men känns skönt dagen efter!

positivt att läsa inlägga som ditt rensvind! Visst går det att förändra livet, det är budskapet du förmedlar så bra och som verkligen behövs på ett forum som det här. Alla lycka i framtiden!

Precis så ! Skulle jag vilja ha det! Att sitta och snurra på ett vinglas i tre timmar, det känns som en ouppnåelig dröm...

Har varit ute och ätit med några kollegor. God mat i trevligt sällskap. Drack 3 små glas vin under 5 timmar. Ingen önskan om mer - fullständigt nöjd! Inte en droppe hemmadricka sedan 18e juli - har jag för mig att det var. Det är såhär jag vill ha det. Jag är dock ödmjuk inför hur skör linan är att promenera på - men känner en annan tillit till mig själv än jag har gjort på väldigt länge. Skall erkänna att jag då och då kan tänka tanken att det skulle vara "skönt" att sitta i soffan och vara full och "bortkopplad" - men det är inget alternativ. Absolut inget alternativ. Denna "bortkoppling" kostar alldeles för mycket - och det är inte värt det, på något sätt - så det får vara. Hoppas att det går bra för er därute - är inne och läser nästan varje dag - det ger mig styrka. Saknar vissa, som plötsligt har försvunnit - men jag önskar och hoppas att det är för att de mår bra - även om jag förstår att sanningen kan vara en annan, dessvärre.....

Profile picture for user Pepparkakan

Härligt att läsa att du inte har druckit någonting hemma sedan i juli.
Nu vet jag ju inte din historia, jag har inte läst hela din tråd (ska göra det?) men vill ändå ställa frågan till dig om du tror att du kommer att klara av att bara dricka vin när du är ute på middag utan att det är början till en töjning på gränserna?
Själv har jag haft ett destruktivt beteende att dricka vin på kvällarna "för att koppla av" men är nu inne på min 10:e dag utan.
Jag kämpar på. Tar en dag i sänder. Jag slutar för att sluta helt.
Lycka till på din väg!?

Inte varit inloggad på ett tag - men läser då o då. Har inte haft några "fyllerace" sedan i juli - då allt "brakade". Är inte alkoholfri. Dricker ibland 2-3 glas ute på middag - och FAKTISKT ibland även ett par, tre glas hemma, ensam i soffan. Inte några tendenser att dricka mer, eller alldeles för mycket - men visst är jag på min vakt. Har arbetat utan sjukskrivningar sedan i juli/augusti. Känner att jag har någon typ av kontroll - men vet bättre än att säga att jag "klarat mig" - utan håller hela tiden koll på att det inte blir för mycket. Inget sug efter att bli redlös - men kan inte sticka under stolen med att det faktiskt känns ganska mysigt i huvvet efter typ, 3 glas vin.

Jag måste vara på min vakt - och inte ta till alkohol när jag är stressad, eller vill "gömma mig". Så känns det inte nu. Hoppas att det kan få fortsätta att vara så.

Alla ni som kämpar, styrkekramar till er/oss!

Vad kul att höra! Du gör något jag inte vågar... Tar nåt glas hemma. Kände ett sting av avund... Men man vet nog kanske sina egna begränsningar och jag är inte där.
Ha det bra!

Jo vi vandrar ju på samma stig men i olika snår........-fan att alkohol skall vara ett "issue ". Vi kämpar vidare. ....

Det var en jättdum idé! Inget mer dricka ensam hemma för mig. Har precis kört en 5-dagarsfylla, onsdag-söndag, med påföljande sjukskrivning till i morgon. Så dumt så dumt så dumt. Jag VET och har lärt mig VAD som triggar igång det hela - men inte lärt mig att agera på något annat sätt. Mars 2015-mars 2016 har nog varit ett av de mest stressande, påfrestande och känslomässigt mest jobbiga år jag har haft i hela mitt liv. Har varit under stark stress och haft krav på prestation som ej gått att "backa ifrån" (Under denna tid så har min kär mor gått från fullt fungerande med eget boende - stroke - full hemtjänst - flytt till korttidsboende - och sedan till permanent äldreboende - och hennes egna hem är tömt och lämnat till hyresvärden för annan hyresgäst) Har jobbat i stort sätt heltid, pendlat 25 mil för att "fixa" med mamma - och inte hunnit tänka på allt som hänt under ett år. Då super jag ner mig några dagar - bara för att få huvudet att sluta snurra med alla detaljer som skall fixas/ringas/tömmas/flyttas.

Jag är så jävla dum - hur i helvete kan man tro att detta beteende skulle hjälpa? Nu har jag fått namn och nummer till en bra terapeut genom en god vän. Jag skall kontakta henne efter påsken - jag bara måste. Påsken blir mest jobb - och som vanligt har jag inget sug efter alkohol. Abstinensen är "nästan" avklarad - ja, många av er förstår vad jag menar........-bara lite molande ångest som bakgrundsfärg:-) Dumma jag! Så, nu skall jag inte slå mer på mig själv - jag skall istället försöka agera. Wish me luck.

Alla som kämpar därute - kämpa vidare....."2 steg framåt, 1 bakåt" osv/Kram på er

Tack snälla för din kommentar - det värmer! Mitt i allt detta så har en god vän gått igenom en tuff cancerbehandling - och två av mina kollegor har avlidit i samma skitsjukdom. I ljuset av allt detta så kan jag nästan förstå mitt eget agerande - fast eg. så gör jag ju inte det - men skulle nog behöva sätta mig och gråta ut lite hos en terapeut - det skulle kännas som en välsignelse....

Tack än en gång/Vi tar nya friska tag...!

Profile picture for user Maharion

Det börjar med någon helg där du tar ett eller två glas, sen något tillfälle där det blir mer och sen fyllerace. 1.2.3 skutt! Eller hur, det är som en dans 2 steg framåt och ett bakåt, men det går åt rätt håll. Vet inte om min observation är korrekt eller värdefull, det finns säkert tusen andra skäl.

Skutt på dig, du kan det här, upp igen :)

Vet du Anders att jag förstår dig faktiskt. Igår tog jag till vin som tröst. Har ju inte som du haft för vana att köra på i flera dagar, så det stannar nu. Beteendet och kanske orsakerna känns väldigt lika dock. Du skriver att du borde gå till en terapeut och det ligger nog nåt i det. Bra att du bokat. När man håller på som du gjort med att fixa, köra, flytta och stressa så återhämtar man sig dåligt. För mig har det varit dåligt med tid för sorg och det är väl lite sånt jag skulle behöva egentligen. Istället kör man på, stressar, planerar och fixar. Å har man haft beteendet att släcka/koppla av med alkohol så är det lätt hänt tror jag. Inte så förvånande alls faktiskt med det du har upplevt på sista tiden. Du lever dessutom jäkligt farligt som har en Box hemma. Nya tag och jag tror verkligen att du är lite, lite klokare nästa gång. Särskilt om du tar lite tid för sorg och samtal. Det är svårt det du upplevt med din mamma och det sämsta man kan göra i det läget är nog att bara köra på och trycka undan. Då slutar det med en krasch. Så jäkla dum är du inte Anders, högst mänsklig tycker jag.

Profile picture for user Suss73

Starkt av dig att skriva fast det gick åt fanders. Jag är ny här och fattat ett beslut, igen. Man kör i diket ibland, upp på banan igen. Vi hjälps åt!

Tack snälla för era kommentarer, blir så glad att läsa. Maharion, visst har du rätt - jag har också sett det dessvärre. Ett liiiitet skutt, som sen slutar rätt o-bra. Men jag hoppas att jag nästa gång kommer att kunna vara på vakt. 2 steg framåt.........

Har nu arbetat fredag o lördag - det har varit ok, men inte mer. En molande ångest som ligger i bakgrunden och missfärgar allt! Men jag vet att den också kommer att klinga av med tiden - så är det ju, även om den känns som en kallfuktig yllefilt runt hela kroppen. Nåväl, det är bara att "ta sig igenom". I morgon em så är det en vecka sedan sista glaset - då jag välkomnade den underbara abstinensen. Det kommer säkert att kännas snäppet bättre i morgon, och lite bättre ändå i övermorgon.....-efter cirka 10 dagar så brukar det kännas rätt ok. Bara det att jag beskriver och känner igen förloppet efter ett fyllerace är ju verkligen anledning nog att dra i varenda handbroms som finns:-) Jag hoppas att jag verkligen har hittat bromsen nu!!!!

Profile picture for user LenaNyman

... verkar det gå efter ett visst mönster. Bra att vara uppmärksam på, och det är du ju.

Tack för fin hälsning inne hos mig, Anders, och bromsen hittar du till höger om kopplingen. ;)

Jo, och jag är uppriktigt glad att jag har blivit uppmärksam på just detta mönster. Har nog bara delvis sett det innan, men det framstår allt klarare denna gång. Jag ser det tydligt. Och det är ju faktiskt ett bra steg framåt, eller två?:-) Förmiddagsångesten idag är faktiskt lite lindrigare, rätt lågintensiv skulle jag vilja säga, typ såndär att man kan stå och stirra ner i en kastrull i 7 minuter och vänta på att äggen skall börja koka, typ (för 5 dagar sedan skulle jag inte ha kunnat få ner ett ägg i strupen) - och det känns bara sååå skönt. Är inte lika nojjig som jag har varit de senaste dagarna, och jag är lite snällare mot mig själv. Har t.o.m. kommit på mig själv med att småsjunga lite när jag farit runt här hemma.

I morgon kväll så är det tänkt att jag skall ut o äta med en god vän. Hen vet inte om mina problem, tror jag?! Vi ses rätt sällan, men är ändå vänner sedan 25 år. Funderar starkt på att berätta (valda delar av sanningen) om hur det står still. Kommer iaf inte att dricka något, men känner att det är läge att kanske berätta lite iaf?! OM det blir av - i nuläget så är jag lite ambivalent. Kanske kommer jag att ringa och "ställa in" - vet inte om jag är stark nog ännu att orka med detta. Vi får se........

Kram till er alla som kämpar på/hoppas att påsken har fått vara A-fri för er som önskat det......../Anders

Fixade abstinensen själv med hjälp av lite Sobril - de svagaste. Tack! Ett "eget" schema, där jag började på 5 st/dag - och sen tog bort en per dag. Vilken hobbyläkare jag är....-men nu, när jag inte längre tar några "lugnande" - så är det så oerhört skönt att sitta i soffan och känna att jag faktiskt, helt själv, tar de där djupa, sköna andetagen - alldeles av mig själv. Utan att behöva tänka på att jag skall göra just det, utan "hjälp" av lugnande tabletter. Satt här alldeles nyss och insåg att jag gjorde just detta - shit vad skönt!

När man har det som jobbigast så måste man ju verkligen fokusera och tvinga sig till att ta just djupa, avslappnande andetag - och det brukar funka i 20 sekunder ungefär. Nu kommer det av sig själv.

Vet inte riktigt varför jag skriver detta, fick bara en ingivelse - det kändes bara bra helt enkelt. Om inte annat för mig själv - i min "dagbok", om jag någon gång måste gå tillbaks och läsa, för att påminna mig själv. Jag hoppas att jag skall slippa. Jag jobbar åt det hållet i alla fall.:-)

Tjing

Sitter och klurar lite på det där med ångest (efter en alkoperiod) och hur den manifesterar sig? Igår var jag ute och åt middag med en god vän. Berättade en del om varför jag inte dricker just nu - att jag vid ett antal tillfällen det senaste året har använt alkohol i helt fel syfte, och att jag nu lovat mig själv att inte dricka under åtminstone ett par månader. Berättade inga detaljer - men ändå att jag har svårt att hantera negativa känslor - och att jag istället har vänt mig till alkohol för att ångestsanera. Inga problem för hen att förstå - och det blev bra diskussioner runt det hela. Jag är glad att jag berättade - det är en vän sedan nästan 25 år tillbaks. Men idag tycker jag att jag har lite större ångest än igår. Kanske beroende på att det ändå gick en del energi till att berätta och förklara.

Jag kan sitta med min ångest - den är under kontroll, men jag blir lite förvånad att det känns lite värre idag, än igår (innan vi träffades). Det blir antagligen bättre under dagen, jag misstänker det?! Lite stel i kroppen efter gårdagen - kan tänka mig att jag ändå var rätt spänd innan vi träffades.

Samtidigt måste jag tänka att det ju är såååå mycket bättre än det var för 5 dagar sedan - då hade det inte funnits på världskartan att jag ens skulle ta mig utanför dörren för att "äta middag med någon", aldrig i livet. Jag måste påminna mig om det - hur snabbt man "glömmer" när ångesten är riktigt överjävlig - och faktiskt inse att det bara är 9 dagar sedan det sista vinglaset. Jag måste klappa mig själv lite på axeln.

All styrka till er alla som kämpar! Släpp inte taget.......

Profile picture for user rabarber

Jag tycker det är starkt av dig att berätta för din vän! Det måste kännas så skönt.

Och jag tycker inte att det är konstigt att ångesten kanske är större idag. Det måste varit jättejobbigt för dig att berätta, stort steg, varit spänd och nervös innan. Och kanske det rent logiskt skulle blivit en lättnad och snarare en lugn och fin känsla efteråt. Men jag kan tycka att det tog så mycket kraft och plötsligt kanske din relation till din vän har blivit lite annorlunda. Du kanske känner att hen ser på dig på ett annorlunda sätt? Kanske rädd att hen ska berätta för andra? Att det är "out there" på ett annat sätt än tidigare?

Jag tänker bara på hur jag själv kanske skulle ha känt efteråt. Jag har berättat för väldigt få - extremt få faktiskt - och även om jag litar på dem, så undrar jag när de sitter där vid middagsbordet om de pratar om mig. Det tycker jag känns väldigt obehagligt och jag kan få ångest av det.

Men din situation är kanske helt annorlunda.

Och härligt att du går in en en bra känsla och berömmer dig själv för hur mycket bättre det är nu än för några dagar sedan. Impad över dina 9 dagar! Starkt! Heja dig!

Styrkekramar!

Jo det är nog så.....kände att ångesten klingade av så sakteliga framåt kvällen. Hade igår ett möte på jobbet med en ny konstellation av människor som jag varit lite spänd o nervös inför. Det gick ok, och jag är stolt att jag pallade. Det hade jag inte gjort för en vecka sedan. Då hade jag inte pallat, kan inte se att det ens hade varit möjligt. 11 dagar sedan sista glaset!

Jobbet tycker jag är ju en helt annan dimension och en helt annan prövning. För där är man så utsatt och kan liksom inte fly någonstans. Första dagen var jag jättespänd för hur jag skulle klara det. Skulle dessutom ha ett "svårt" samtal med en av mina medarbetare. Det gick. Och visst är det skönt när man är nojjig först och sedan går segrande ur striden? Jag växte i alla fall flera centimeter efteråt.

Vad härligt att det går framåt! 11 dagar. WOW! Bra, Anders! Fortsätt kämpa!

Profile picture for user NorthernSoul

Tror det är helt rätt att berätta för ett fåtal. Inte alla men de man misstänker står vid sin sida i alla väder. Tror på dig Anders! Och jag gratulerar till 11 dagar.

Tack snälla.....-detsamma till dig! Idag är det väl 12 dagar - och jag har väl primärhämtat mig antar jag. Dock så har jag en lågt brummande ångest som ligger och gnor. Har varit ute o ätit lunch/promenerat med en god vän, och det har varit både nyttigt och skönt - även om jag har någon typ av "overklighetskänsla" i huvudet. I nuläget så vet jag inte vad som är vad? Då jag under förra året varit rejält pressad och stressad - och först nu kan tillåta mig att slappna av lite, så vet jag inte om den här känsla härrör från någon typ av post-stress? Känner så starkt att jag måste försöka hålla mig ifrån situationer som är stressande - för att jag skall kunna ha någon typ av balans. Eller är denna känsla p.g.a. den senaste "fyllan"? Jag vet inte - kanske går de "in i varandra", det vore inte så konstigt.

Har inget sug i egentlig mening, förutom att jag vet hur skönt det skulle vara att dricka 3-4 glas vin. Det är inte aktuellt att dricka något, och "kämpar" inte vidare mycket heller för att låta bli. Dock är ju känslan såååå skön när man har fått i sig ett par glas - det vet vi ju alla härinne - dessvärre;-)

Får bara försöka att ta mig an ångesten, leva med den. Det klingar av, jag vet det, även om jag tycker att det har tagit lång tid den här gången.

Hoppas att ni alla därute får en lugn och alkofri helg - och att kvalen inte blir alltför stora. Kämpa på!!!

Ja, visst är det kanske skönt med avslappningen, men sen kommer dag 2 och det är ju inte bra. Ångesten man får är ju värre då, tycker jag. Ja, vi måste väl helt enkelt bli bättre på att hantera ångesten i vardagen utan a.

Visst är det så, ångesten blir ja bara eter värre OM man tillåter sig "myset" i den begynnande fyllan - tyvärr. Bara att försöka låta bli, och parera dessa tankar när de dyker upp. Nu räknar jag in 16 dagar sedan "sist". Jag såg att jag tidigare hade skrivit att det brukar ta cirka 14 dgr innan jag känner på något sätt "normaliserad" - och det verkar stämma ganska bra även denna gång - den sista på väldigt länge om jag får bestämma:-)

Ångesten, skammen och skulden klingar så sakteliga av - något bättre för varje dag som går. Välkomnar detta med öppna armar - även om jag vet att det är vid dessa tillfällen som man sänker garden och börjar tänka att "ett par glas skulle säkert fungera". Det gör det inte för mig - i nuläget, om någonsin? Den som lever får se....:-) Nu ledig ett par dagar, och med säkerhet så kan jag säga att det blir ett par nyktra dagar - precis som de allra flesta av mina lediga dagar, om man ser det på årsbasis. Våra beroenden finns där, men de kan ju ändå se så olika ut. Jag "valde" att köra fyllerejs några ggr per år - och har inget dagligt sug för övrigt. Glad för det, mittialltihopa - fast jag förstår att mitt beroende ändå är av allvarlig karaktär, så vi sitter nog i ungefär samma båt härinne - oavsett hur vårat drickande ser ut.

Tycker att detta forum är en hjälp och stöttning som inte skall underskattas! Jag tycker att det är en trygghet att man kan läsa/skriva här oavsett hur "kampen" går. Tar man ett par steg bakåt, och "faller" så finns det ingen här som dömer - utan man får bara omtanke, tips och kloka ord.

Kämpa på alla ni därute som kämpar - oavsett "var" ni befinner er på resan. Det skall gå bra! Eller hur!!!!!

Grattis till dina 16 dagar! Vad härligt att det verkar gå så bra! Känner glädje och positiva känslor från dina rader ovan!

Underbart! Det kommer gå lysande, Anders! Heja dig!

.....sen sist - och jag känner att den där "overklighetskänslan" som jag upplevde för ett antal dagar sedan nästan har försvunnit. Har varit "på stan" ett par gånger - och faktiskt känt mig som vem som helst, utan ångest och upplevelsen av att "alla kan se" vad jag har hållit på med i hemmets lugna vrå. Skön känsla. Har väl på något sätt "landat" även denna gång. Jag vet att jag har skrivit det förr, men jag hoppas verkligen att jag har blivit lite klokare och visare den här gången. Har tänkt mycket på mitt mönster - att det börjar oskyldigt med ett glas vin, ute - för att sen bli ett par tre glas hemma i soffan - för att sedan barka åt fanders. Jag ser mönstret tydligare och tydligare - och antar att dricka vin hemma i soffan, i ensamhet är min riktiga akilleshäl. Slut på det m.a.o. Ser ju också mönstret så tydligt att min konsumtion ökar dramatiskt när det är något "jobbigt" i mitt liv - jag måste verkligen lära mig att INTE dricka då. Om jag nu skall dricka, så får det bara bli när jag är lugn, harmonisk och mår bra för övrigt. Så är det med det!

Kom på mig själv med att skratta spontant över en rolig grej jag såg på nätet - och det har inte hänt på läääänge. Det var så skönt, och befriande. Såg det dessutom som en indikation på att jag kanske så sakteliga är på väg tillbaks - till mig själv.

Jag avstår alkohol idag och i morgon och hela veckan faktiskt. Hoppas att ni andra också lyckas i kampen - oavsett om det är timme för timme, dag för dag, eller kanske t.o.m vecka för vecka.....:-)

Vilken positiv känsla du förmedlar! Blev så glad att läsa ditt inlägg! Att du känner dig tryggare, lugnare, att du skrattar. Jag blir varm!

Och att du börjar klura ut när A-jävuln vill slå till. Och funderar på strategier att inte hamna där.

Glad för din skull!

Kämpa på!

I helgen har jag varit ute och ätit middag med kollegor, fredag o lördag. En alkofri öl per kväll. Inga frågor om varför? Skönt, och trevligt. Några drack vin, och det bekommer mig inte, blev inte sugen. Klappar mig själv på axeln, och hoppas att det här håller i sig. Jag vill så. Tack Rabarber, och grattis till dig. Du kämpar fantastiskt tycker jag-fortsätt med det!:-)

Fantastiskt att du kunnat vara ute och träffa folk och "klarat dig" på en a-fri öl! Framförallt att du inte kände dig sugen, trots att andra drack vin. Vilken seger! Och lättnad! Jag har också utsatt mig för middag i helgen. Med a-fri öl. Gick bra! Blir så lycklig om jag kan fungera i en normal miljö. Där jag varit förr. Fast numer som alkoholfri. Jag hoppas och tror att det kommer att fungera!

Bra kämpat! Nu kliver vi på nästa vecka! Heja!