Nu har jag läst runt här i några veckor och tänkte att det nu är dags att skriva en egen tråd. Samlat lite mod. Känner att man lämnar ut sig så och det är lite läskigt. Skäms så för min oförmåga att ha en sund relation till a.

Har varit nykter i 28 dagar och det är den längsta nyktra perioden på 5 år. ( hade ett längre uppehåll med hjälp av antabus då). Fick nu äntligen lite kraft igen att bryta med min äldsta "vän" a. Har druckit sedan jag var 16 år och det är några år vid det här laget!!!!!!

Har alltid varit den som festat mest och velat ösa på natten lång. Vad jag gjort och sagt i fyllan vet jag inte om jag är redo att skriva om än. Inte för att jag tror att någon som läser det blir förvånad eller tycket att det är för j...igt. Nej det är för att jag skäms så för mig själv. Tycket att jag varit kass och det vill jag inte älta just nu. Orkar inte utan försöker hålla en positiv ton.

Så nu försöker jag tänka att det verkligen blivit dags att ta tag i detta eländiga ångestrus som jag ständigt befunnit mig i. Jag som börjat planera mitt drickande på förmiddagen och sista tiden så tänkte jag bara på alkoholen och vad, när och hur jag kunde dricka. Och jag drack allt. Öl, vin, wiskey, gin cider, likör....allt med alkohol i. Så det var inte smaken av a utan ruset som jag ville ha. Vaknade varje morgon med ångest och skämdes så inför mig själv. Ingen har anat hur illa det varit. Inte min man eller min familj. Ingen. Jag har inte druckit så mycket ihop med andra, jo kanske men försökt kontrollera det, utan det har varit när jag varit ensam som jag älskat att koppla av med a.

Men idag är jag nykter och njuter av det. Känner hur glädjen kommer tillbaka och stoltheten över vem jag är ökar för varje nykter morgon :)
Nu skriver jag här för att dela med mig och få stöd och kraft så att jag inte faller tillbaka i "alkoholens kvicksand", som någon skrev. Inte igen.
Ha en bra kväll alla vi som kämpar//mod 60

mod60

hej Stingo. Antar du menar tanken om ett a-fritt liv! Ja det är en stor tanke. Tilltalande och skrämmande på samma gång. Definitivt mest tilltalande dock.

Men det som är lite lustigt i sammanhanget är att jag trodde att när jag nu låter bli att dricka så kommer jag att bli så mycket piggare. Inte än kan jag säga. 44 dagar nykter. Tycker jag är lika seg som vanligt. Mindre ångest och skuldkänslor definitivt men inte jättemycket piggare. Bättre minne och lugnare och ja alla fördelarna med att vara nykter men inte mycket piggare. Kanske något piggare på vardagarna men som igår jag var så trött hela dagen efter vår fest. Nästan som förr. Fick lägga mig och sova på em, sov säkert 2 h, och sedan somnade jag runt 23 och sov hela natten till 9. Undrar om och när energin kommer tillbaka?

Kanske det har att göra med åldern och att det är något jag måste acceptera. A har nog varit både avkoppling och ett sätt att förgylla vardagen ( fast det gick alldeles för långt). Kanske är jag en personlighet som har svårt att ta det lugnt. Det ska hända något hela tiden. Tidigare när jag drack efter jobbet så var jag ju egentligen ganska trött men med lite a i kroppen så piggnade jag till och vardagen blev roligare. Ett tag. Tills jag somnade på soffan och då var det inte kul längre så klart. Börjar se hur det kan ha varit. Så kan man inte leva.

Mitt drickande ökade ganska dramatiskt för ca 15 år sedan. Då var jag klar med min utbildning och ny i mitt jobb. Jag skilde mig och samtidigt fick ett av mina barn en livslång svår sjukdom. Vi hade nära dödsfall i familjen, jag träffade mitt livs kärlek och vi fick barn. När jag ser tillbaka så ser jag vilken enorm stress som jag levde under. Många händelser, både jobbiga och fantastiska, som hände på en gång. Alkoholen fick mig att stressa av, kunna gå ner i varv. Kunde inte det själv. Alkoholen blev en tröst och glädje som jag hade alltid. Min man är väldigt tolerant mot alkohol och tyckte inte det var ett problem att jag var så bakfull så ofta. Ja och på den vägen är det. Men drickandet har ju ett pris och det kan jag inte betala längre.

När jag läser igenom vad jag skrivit så känns det skönt. Jag får väl vara lite seg. Får helt enkelt acceptera att det är så här. LIVET. Varken roligare eller tråkigare.

Jag har ju ett jättebra liv. Mitt vuxna barn hanterar sin sjukdom jättebra, familjen mår gott och jag har allt att vinna på att vara nykter. Jag ska dessutom sluta skämmas för att jag inte klarade A bättre. Jag får förlåta mig själv för att kunna gå vidare. Inte vältra mig i skuldkänslor utan vara lite mer förlåtande mot mig själv. Man får vara snäll mot sig själv :)

Nu skiner solen och jag ska gå ut en härlig promenad eftersom jag är ledig idag :)
kram mod60

mod60

Hoppas verkligen att du inte tar illa upp men jag kopierade in din mening i min tråd. Den är så bra och jag vill så gärna bära den med mig i mitt fortsatta arbete mot ett nyktert liv

"Tanken är inte farlig. Så länge vi inte agerar på den, så försvinner den nog och ersätts med andra och bättre tankar."

Meredith12

Gillar oxå tanken-citatet.

Jag känner mig trygg i alkoholfriheten, inget sug just nu alls. Nästa prövning mot slutet av månaden när det ska göras vinaktivitet på jobbet. Såna dumheter!

M

mod60

visst är den bra. Jag kan ju tänka på A hur mycket jag vill, när jag vill osv. men jag har ju valet att inte agera på tanken. Detta forum är fullt av bra råd, tips och tankar från så många som brottats med alkoholen och kommit en bit på vägen.

Hur länga har du varit utan A Meredith?? Vinaktivitet??? Ja vi är tokiga på att ha med A överallt och i alla sammanhang. Chefer i moder Svea borde ta mer ansvar kring detta. Eller hur?
ha en skön kväll alla som kämpar mot A
//mod60

Meredith12

Inte så många perfekta nyktra dagar än. Faktiskt bara...... En två tre....12 idag. Men jag har "bara " druckit fem gånger sen 20 dec. Onödigt mycket, det smakar ändå inte med naltrexone. Nu ska jag försöka vara totalnykter en bit in i april, har återbesök på beroendestället då.
Kämpar mot håglöshet o inaktivitet, känns som att medicinen ger dessa biverkningar. Men kanske är det mina återfall som underhåller depressionen?
Behöver motion, men har inte orkat hittills på länge.
Tack för att du frågar
M

mod60

eller hur??
Men jag håller verkligen med dig om håglöshet/bristande ork/låg energi, vad man vill kalla det, är segt. Jag skrev om detta i går! Kände mig så trött och lite besviken på att inte orken kommit tillbaka.

Men så idag känns det lite bättre. Februari är ju en seg månad även om man anar att våren är lite på gång. Du är kanske, som många av oss, beroende av ljuset och just i jan-feb. så är det ganska trist tycker jag. Mörkt och inte så mycket som händer. Det är så mycket vi påverkas av mer än "bara" alkoholen. Men att dricka gör ju aldrig livet bättre för oss egentligen.

Detta med att röra på sig är ju en ständig kamp det med. Jag bestämmer ett klockslag och säger till mig själv att då ska du gå ut/träna osv. Det fungerar ganska bra. Hoppas du kan promenera lite för det är ett jättebra sätt att motverka deppet eller hur. Du behöver frigöra dina naturliga lyckohormoner i kroppen och det gör du med motion. Inte alkohol!!!!!

Kanske är det så för många av oss som druckit för mycket, alkoholister, att vi har svårare att hantera vardagens tristess och att just A har varit ett sätt att förgylla den. Vi vet att det är ett j...ligt farligt och destruktivt sätt men saknar det ändå. Och nu när vi är nyktra så måste vi acceptera att så här är livet. Ganska trist ibland trots att vi har det så bra och göra det bästa av det. Vi kan inte ligga på topp hela tiden. Framför allt inte när man kommit upp i åren!!!
Ja detta är mina tankar och de kanske är lite flummiga men jag tror att jag hittade något i detta som stämmer för mig. Känns bra att skriva om det.
Hoppas du får lite energi Meredith och får en bra dag :)
//mod60

om ni funderar lite på hur era kroppar har fått jobba med alkoholen de sista åren och fått lägga mindre akuta saker till handlingarna så kanske ni greppar bättre hur tröttheten tar över ?

Jag sov som en jagvetintevad de första månaderna och det var såååååå skönt !! En vila som jag inte fått på många många år och som jag verkligen förtjänade ! Samtidigt som min kropp vilade sig i form så dök även en del krämpor fram som jag inte känt tidigare. Lite ont här och var, lite snurrig i skallen, och nyupptäckta muskler som ömmade när jag rörde på mig. Allt var helt ok och ett normalt stadie för en kropp som fått slita så förbannat med alkoholens taskiga följdverkningar. Ja...jag sprang till doktorn och kände mig som en hypokondriker. Lite normalt slitage här och där och en sak som överraskade : Jag hade ju blivit ÄLDRE (motvilligt accepterande...) under tiden jag söp och det sätter sina spår :-))

Njut av att era kroppar fungerar och sov så mycket ni kan, ni behöver det !! Det andra kommer när ni är mogna för det !

Välkomna i klubben :-))

mod60

Adde det stämmer man får acceptera att det
är så här med tröttheten. ! Jag trodde det skulle gå snabbare för kroppen att komma i form. Men tack för att du påminner mig om att min kropp antagligen är helt slut. Menar det! Den är trött och jag är äldre. :) jag ska njuta av min goda sömn!!!

Ja aeromagnus visst är det segt med detta jäkla tjat om alkohol. Nu ska jag inte lägga mer energi på det eller dem.
Tigern vilken fantastisk styrka du har. Jag tar dig och alla nykterister i handen och går med er på nykterhetens stig. Så underbart skön och jag är så glad för varje dag. 46 nyktra idag...
Trött eller ej, livet som nykter är så mycket bättre har inte ångrat en enda av mina 46 dagar. Däremot sååå många andra MEN det är som det är. Ingen ide att gråta över spilld mjölk det är som det är !!!! Livet är bra:)
Mod60 på gott humör

mod60

och det känns så bra att klarat en dag till utan A. Nu är det 48 dagar sedan jag drack sist och det går bra. Jag känner inget direkt sug heller och jag har känt mig liiite piggare igår och idag, det kanske vänder nu.

Jag har varit och hälsat på en nära släkting som känt mig hela mitt liv som tyckte att jag gjorde helt rätt i att låta bli A. " Du är mycket trevligare nykter " Det är nog väldigt sant och jag tycker mer och mer om den person jag är just nu. så resan mot ett nyktert liv fortsätter och det känns som att det kommer att bli bra utan alkohol :) mod60

inte så bra. Kommer inte ur eländet, men i dag ska jag börja har jag planerat, Inser att jag helt och hållet måste acceptera att jag är alkoholist, jag verkar inte riktigt fatta att jag inte kan kontrollera mitt drickande, inte någonsin, alltid dricker jag så mkt att jag mår skit dagen efter. Det är helt meningslöst, mår inte bra när jag dricker heller, är bara seg i huvet och orolig för att det inte ska räcka. Har nu blivit rejält tjock och kanske skadat olika organ, vad vet jag. Vill så gärna följa alla er som räknar nyktra dagar och verkar må betydligt bättre. I dag ska jag inte dricka vad som än händer.

mod60

det finns inga genvägar. Jag lovar att om du slutar dricka så kommer du att må så mycket bättre med dig själv.

Livet är ju som det är, det går upp och ner eller hur, men det blir i alla fall lugnare och man är mer harmonisk utan fylleångesten. Den ångesten är j...lig och äter upp en tyckte jag. "Vad sa jag, vad gjorde jag varför varför"????? Så höll jag på hela tiden.

Du kommer att orka börja träna och röra på dig och på sikt så kommer kilona att försvinna. Många kalorier i alkohol :(
Ta en dag eller timma i taget och stå emot suget, det går över. Drick svalkande alkoholfria drycker och släng all sprit du har hemma. Ja du vet säkert vad du behöver göra :) Lycka till och ge dig inte mot alkoholjävulen....

Idag har jag varit nykter i 50 dagar!!!!! Jäklar vad bra jag mår av det//mod60