Nu har jag läst runt här i några veckor och tänkte att det nu är dags att skriva en egen tråd. Samlat lite mod. Känner att man lämnar ut sig så och det är lite läskigt. Skäms så för min oförmåga att ha en sund relation till a.

Har varit nykter i 28 dagar och det är den längsta nyktra perioden på 5 år. ( hade ett längre uppehåll med hjälp av antabus då). Fick nu äntligen lite kraft igen att bryta med min äldsta "vän" a. Har druckit sedan jag var 16 år och det är några år vid det här laget!!!!!!

Har alltid varit den som festat mest och velat ösa på natten lång. Vad jag gjort och sagt i fyllan vet jag inte om jag är redo att skriva om än. Inte för att jag tror att någon som läser det blir förvånad eller tycket att det är för j...igt. Nej det är för att jag skäms så för mig själv. Tycket att jag varit kass och det vill jag inte älta just nu. Orkar inte utan försöker hålla en positiv ton.

Så nu försöker jag tänka att det verkligen blivit dags att ta tag i detta eländiga ångestrus som jag ständigt befunnit mig i. Jag som börjat planera mitt drickande på förmiddagen och sista tiden så tänkte jag bara på alkoholen och vad, när och hur jag kunde dricka. Och jag drack allt. Öl, vin, wiskey, gin cider, likör....allt med alkohol i. Så det var inte smaken av a utan ruset som jag ville ha. Vaknade varje morgon med ångest och skämdes så inför mig själv. Ingen har anat hur illa det varit. Inte min man eller min familj. Ingen. Jag har inte druckit så mycket ihop med andra, jo kanske men försökt kontrollera det, utan det har varit när jag varit ensam som jag älskat att koppla av med a.

Men idag är jag nykter och njuter av det. Känner hur glädjen kommer tillbaka och stoltheten över vem jag är ökar för varje nykter morgon :)
Nu skriver jag här för att dela med mig och få stöd och kraft så att jag inte faller tillbaka i "alkoholens kvicksand", som någon skrev. Inte igen.
Ha en bra kväll alla vi som kämpar//mod 60

farmor

Vilket Mod! Du säger som det är och nu inser jag klokheten i att ta dag för dag, en liten stund intaget! Det ger mej en förhoppning att själv komma vidare trots att jag bara är i början av min resa. Tacksamhet, det tror jag är en inställning som kan bära genom vardagens och helgernas frestelser. Tacsamhet över ......ja, tänk själv vad som är värdefullt i ditt liv, just NU !

mod60

Tack för era kommentarer. Utan forumet och er hade jag inte kommit så här långt det vet jag. Jag har ju slutar mååånga gånger tidigare men aldrig klarat av att vara nykter så här länge och med sådan övertygelse om att det är så här jag vill leva. Önskar så att jag gjort detta för länge sedan. Kanske när jag var i trettioårsåldern och inte tillåtit mig själv att falla så långt. Men nu är det som det är och det är ingen idé att gnälla över det som varit. Nu gäller det att se mot framtiden.

Jag upplever att jag fått tillbaka mitt liv, min glädje och min energi igen. Jag orkar göra mer än att bara jobba och ligga i soffan och jag är inte rädd för att någon ska genomskåda mig länge. Det är underbart för det var jag rädd för hela tiden, att man skulle se hur illa det var, jag skämdes så mycket. Ville inte att någon skulle se att jag drack i smyg för ofta och alldeles för mycket. Tänkte idag på hur jag tidigare lät bli att svara i telefon eller om någon ringde på dörren på kvällarna för jag var så rädd att de skulle se. Nu behöver jag inte skämmas lägre, inte för mitt supande i alla fall :) Finns säker lite annat med det är ok.

Nu finns jag här för mina vänner och framförallt för min familj :) Jag upplevde idag den underbara lyckan att vara nära en liten bebis och kunna pussa på hen utan rädsla för att lukta illa. Vara där. Varje dag bejakar jag min nykterhet och känner att nu är det som det ska. Livet är ok igen.

Jag har själv många gånger haft samma tankar. Varför slutade jag inte tidigare? Men. vi har ju försökt både du och jag och var nog inte mogna förut. Jag tycker det finns några mer eller mindre förlorade år här emellan, bortslösade. Men man får försöka försonas med det. Förlåta sej själv. Man ska ju ändra det man kan och glömma resten. Nu är vi här.
Jag blir fortfarande lycklig ibland bara över att jag är fri. Bortsett från ett oemotståndligt godissug som jag kämpat med ett tag, men det får inte alls samma konsekvenser. Tydligt är att det är samma sorts missbruk, sockersug. Det lär vara väldigt starkt och svårt att bli fri ifrån. Jag kämpar vidare mot det. Men aldrig mer alkohol, där är jag övertygad. För mej är det inte alls en dag i taget. Jag bestämde genast att jag skulle lära mej acceptera att det är för gott. Det tror jag ni med en dag i taget också vet, vi använder bara olika metoder. Det viktiga är att sluta tycka synd om sej själv. Att vara tacksam för att man slipper dricka och inte vara avundsjuk på dom som kan. Den känslan finns säkert inte i början men kommer om man håller ut. Jag kan i korta glimtar sakna känslan av att vara "normal", på resor kanske, att kunna dela en flaska vin till maten som andra par. Ett litet vemod känner jag ibland men inser också att nu är det så här. Trevlig helg önskar jag, nu måste jag rusa på jobb!

Ja det tycker jag, har följt dig. Just detta du beskriver att livet blir större och lättare. Vara närmare sig själv...Vill också få tillbaka stoltheten och självkänslan!

mod60

Ja livet känns större, jag är ju vaken mer :)

Du har helt rätt Santorini här gäller det att acceptera det som varit utan alltför mycket skuldkänslor och vara glad för det man har idag i stället. Inte tycka synd om sig själv för att man inte kan ta ett glas vin. Visst hade det varit kul men när det inte går så........
Det är OK att inte dricka alls. Många människor lever ju nyktra och mår gott i det. Jag fortsätter.

Kanske är det så att detta är för alltid, allt talar för det. Varför ska jag chansa igen????? Om någon har ett bra svar på den frågan så vill jag gärna höra det :)
Önskar alla en riktigt bra nykter 1:a maj och helg :)

och prova dricka när du mår så bra nu? Det finns säkert till synes bra svar på den frågan då många faktiskt prövar. Tror att drt går nog nu. Jag har själv testat det ett par gånger faktiskt. Det tog inte alls länge innanjag drack mer än tidigare. Så jag skulle inte chansa på det. Har man druckit sej till ett beroende så tror jag att det är omöjligt eller åtminstone oerhört jobbigt att försöka dricka måttligt. Jag brukar ju återkomma till Per Holknekt som var nykter i 9 år och 9 månader när han bestämde sej för att ta två glas vin. Det tog inte länge förrän det spårade ur. Så nej, jag ser det som att jag är svårt allergisk mot alkohol. Det är så oerhört jobbigt och svårt att ta tag i nykterheten igen då man trillat dit.

mod60

Det är klokt att titta på andra människors öden, Per Holknekt är verkligen ett levande bevis på vilket gift spriten är.....
Nej jag fortsätter mitt nyktra liv!!!
kram och tack för stöttning :)

Lottan

Ny i forumet och försöker plöja igenom så mkt jag bara orkar o hinner...
Starkt och målmedvetet jobb du lagt ner på dej själv.
Själv funderar jag över varför inte isvatten var ett fullgott dryckesalternativ igår när det mer än gärna slinker ner idag. Detta blir med stapplande steg under tiden jag tar del av er andras klokskap.

mod60

och välkommen hit. Forumet är kanon om du har bestämt dig. För det måste man :) En annan sak som man behöver är en jäkla positiv inställning till att vara nykter och de fördelar det livet för med sig. Annars tror jag det är jättesvårt om man velar eller är osäker. Som jag har varit tidigare. Har ju slutat tidigare men denna gången tror jag verkligen att jag insett att jag är ALLERGISK mot alkohol!!!! Ja varför inte??? Gillar det Santorini!

Denna gången hoppas jag bara att jag inte tappar fokus utan fortsätter en dag i taget. Jag mår så fantastiskt mycket bättre. Förra helgen gjorde jag fler saker än jag gjort på kanske 20 år på en och samma helg. För att jag ORKADE och inte bara var trött och bakfull. Jag trivs med människor och därför blev ju helgen fullkomligt superkul. Inga märkvärdiga saker utan en fika med någon, en promenad med en annan och lite första majfirande med några andra :) Sådant som faktiskt gör livet lite roligare än att bara ligga på soffan och glo på tv. Även om jag gör det oxå och gillar det men, ja jag hoppas att det inte låter så hurtigt men social samvaro går inte att ersättas med TV:n....

FataMorgana

Precis, Mod. Att hitta tillbaka till dom små grejerna i tillvaron som faktiskt är det viktiga. Det man inte orkat med för att man varit för seg. Föreställer mig vad hemskt det skulle vara att i slutet av livet inse att man slösat bort all sin tid för att man inte orkat p g a att vinet var det viktigaste. Nej fyyy!

mod60

Jag har firat födelsedag alldeles nykter. Underbart och jag trivs så med att vara nykter hela tiden. Fördelarna har jag skrivit om tidigare så inget mer "tjat" om det :)
Kämparmed min rastlöshet och känner att jag ibland är uppe i varv och skulle "behöva" ett glas vin för att varva ner. Det hade ju varit kanon om jag funkade så att jag kunde ta ett glas och vara nöjd sedan. Många kan ju det. MEN inte jag och nu har väl den polletten äntligen trillat ner. Jag är som sagt fortfarande nykter och nu är det inget konstigt längre. Alla vet det och accepterar det i min omgivning. Inga frågor längre och det är skönt. Barnen tycker att det är lite konstigt men de vet ju inte hur det var, när det var riktigt illa. Tack och lov!! Jag är nöjd och tacksam mest hela tiden och det blir bara lättare och bättre för varje nykter dag. Har liksom fått mitt liv tillbaka. Fel! Jag TOG kommandot över mitt liv igen :)
hoppas alla har en skön vårdag :)

Till födelsedagen och till nykterheten. Vet du jag tycker att du ska fortsätta att tjata om fördelarna, det är så vi kommer ihåg varför vi inte dricker. Mycket bättre att fokusera på allt man vinner istället för att älta nackdelarna tycker jag.

mod60

Då skriver jag om ytterligare en fin dag!!

Idag har jag haft en härlig dag igen. Vaknade runt 8 och drog mig länge i sängen. Sedan städning, planterat pelargoniasticklingar som blev jättesöta, varit på konsert, sovit i solen och sett sonen spela fotbollsmatch. Allt tack vare att jag är utvilad och inte bakfull och dödstrött hela tiden. Orkar mer och mer för varje nykter månad som går!!! Snart fem månader! Glädje!!!

lena

Jag är ny här och har precis startat min resa till ett nyktert liv. Det hjälper mycket att läsa om din och andras resa.

mod60

Men jag har druckit i helgen som gick. Vet inte vad jag ska säga. Jo jag säger precis som det är........

Var på en resa i sällskap som jag inte känner och av olika omständigheter så blev det så att jag till slut drack. En kväll en öl, nästa dag en öl och senare på kvällen ett litet glas vin. Jag var nykter de första dagarna men sedan blev det så här. Det sociala trycket var för stort och jag hade inte kraften i situationen att säga nej. Blev lite feg tycker jag så här efteråt. Slappnade av lite för mycket i min övertygelse.
Men jag känner inte att det triggade igång mig, för lite alkohol kanske, och jag är tillbaka på banan igen. Ingen sprit för mig framöver :)

Har jag kontroll??? Ja det vill jag tro att jag har. Är egentligen inte orolig men kanske lite. Ska läsa på forumet mer än vanligt för att hålla nykterhetskursen. Gäller att inte tappa fokus. Ska gå tillbaka och läsa mina gamla inlägg.
Resan var fantastiskt rolig och mysig på alla sätt och jag försöker att se detta som en lärdom för framtiden:)
Ha en bra vecka alla här på forumet!

veronica

Vet inte vad som hände men allt försvann som jag skrev, ville bara säga att jag tänkt på dig och att du gjort skillnad för mig. Tror absolut att du har kontroll. Kram

FataMorgana

Ingen katastrof. Du har ju en strategi. Kör på som du tänkt. Kram /FM