Nu har jag läst runt här i några veckor och tänkte att det nu är dags att skriva en egen tråd. Samlat lite mod. Känner att man lämnar ut sig så och det är lite läskigt. Skäms så för min oförmåga att ha en sund relation till a.

Har varit nykter i 28 dagar och det är den längsta nyktra perioden på 5 år. ( hade ett längre uppehåll med hjälp av antabus då). Fick nu äntligen lite kraft igen att bryta med min äldsta "vän" a. Har druckit sedan jag var 16 år och det är några år vid det här laget!!!!!!

Har alltid varit den som festat mest och velat ösa på natten lång. Vad jag gjort och sagt i fyllan vet jag inte om jag är redo att skriva om än. Inte för att jag tror att någon som läser det blir förvånad eller tycket att det är för j...igt. Nej det är för att jag skäms så för mig själv. Tycket att jag varit kass och det vill jag inte älta just nu. Orkar inte utan försöker hålla en positiv ton.

Så nu försöker jag tänka att det verkligen blivit dags att ta tag i detta eländiga ångestrus som jag ständigt befunnit mig i. Jag som börjat planera mitt drickande på förmiddagen och sista tiden så tänkte jag bara på alkoholen och vad, när och hur jag kunde dricka. Och jag drack allt. Öl, vin, wiskey, gin cider, likör....allt med alkohol i. Så det var inte smaken av a utan ruset som jag ville ha. Vaknade varje morgon med ångest och skämdes så inför mig själv. Ingen har anat hur illa det varit. Inte min man eller min familj. Ingen. Jag har inte druckit så mycket ihop med andra, jo kanske men försökt kontrollera det, utan det har varit när jag varit ensam som jag älskat att koppla av med a.

Men idag är jag nykter och njuter av det. Känner hur glädjen kommer tillbaka och stoltheten över vem jag är ökar för varje nykter morgon :)
Nu skriver jag här för att dela med mig och få stöd och kraft så att jag inte faller tillbaka i "alkoholens kvicksand", som någon skrev. Inte igen.
Ha en bra kväll alla vi som kämpar//mod 60

mod60

Hej på er finingar och tack så mycket för glada tillrop. Tack Vändningen, HelenaN, Blomman LenaNyman och Muränan. Även Tack till ni alla som skrivit tidigare.

Främst ett jättestort tack till dig Stingo som var med riktigt från början på min nykterhetsresa. Det du skrev och de tips du gav var ovärderliga. Jag ska försöka att ge tillbaka till nya här på forumet. Vi behöver varandra på något sätt och svaren vi ger varandra stärker och peppar hela tiden. Nya tag och en dag i taget o.s.v. Anonyma röster där ute som får så stor betydelse. Fantastiskt eller hur?

Helgen närmar sig och idag längtade jag efter avkoppling i soffan med en Tonic, utan Gin.... Tillåter mig fortfarande mängder av gott bubbel och tonic är min favorit. Jag njuter av det alkoholfria och av vissheten att det inte drar ner mig på det hemska sätt som spriten gjorde. Jag börjar även mer och mer förlåta mig själv i takt med att jag är bra med vänner och främst med familjen. Jag har gjort och sagt många dumma saker på fyllan men det var då och nu är nu. Gött mos som man säger!!!!!

5 månader är ju bra!!!

kram alla där ute som kämpar mot alkoholen. //mod60

att läsa! Till Santorino måste jag åter igen säga, det är Allen Carr som skriver i sin bok om alkohol att man inte ska ifrågasätt sitt beslut någon att sluta dricka alkohol. Så sant och du är en klippa att tänka på när man också ska praktisera det. Grattis mod60 till suveräna fem månader!

MarianneM

Ja, tänk att man kan se fram emot ett glas på fredagen som INTE är alkohol.. Trodde jag aldrig! En ny favorit är en "gingerbeer" (alkoholfri) som finns på min lokala Coop. Grattis till alla dina månader!

FataMorgana

Grattis!! Önskar att jag kan skriva detsamma om mig själv i augusti :). Kram / FM

mod60

Ja så var dagen över och den har varit ok. Blivit fint firad av familj och barn men har haft en melankoli hela dagen. Var tvungen att gå en runda mitt på dagen. Satt i solen och tårarna rann. Vet inte riktigt varför men det är mycket känslor i omlopp. Pratat med min man och han är fin på att lyssna även om jag inte alltid är säker på att han fattar ett dugg av det jag pratar om. :)

Tänkte på att jag tidigare dövat mig med alkohol och inte tillåtit mig att känna. Locket på hela tiden för att orka. Jobba mån-fre och sedan alkohol fre-sön. Fast i slutet alkohol mån-mån!!!!
Nu känner jag allt och framförallt en ENORM glädje över att vara nykter. Förstår inte att jag orkade tidigare.
Nu dags för mys i soffan med man, film och godis!!!!

Känns inte bra att du står ut med melankolin? Jag tror att det är ett stort problem för oss som har alkoholproblem. Vi känner mycket och starkt och vänjer oss vid A som får oss att stå ut. Kram

veronica

Hallå där! Hur är det med dig? Du var den första som kommenterade när jag startade min tråd och det betydde så mycket för mig. Har tittat på din rekommenderade serie "Grace och Jacky" (tror den heter så) verkligen jättebra så tack :) För mig går det ok, dricker ett glas då och då, jobbar på att bli helt fri. Tog mig i kragen och stack iväg alldeles själv och dansade, tjoho, jättekul och det är din förtjänst. Hoppas det går bra för dig, planerar själv att ta med mig alkoholfritt till en stor fest i morgon. Vill faktiskt inte dricka och tänker heller inte göra det. Ha det bäst! Kram

mod60

Va kul med din dans Veronica. Hoppas du fortsätter...vem vet vad/vem som väntar där ute!!! Jag blir glad, innerligt, för din skull.

Ja melankoli... jag vet inte riktigt vad som är vad. Jag är ju mitt i klimakteriet och det kanske spelar roll men jag tro att min nykterhet spelar roll den med. Nu tvingas jag att känna efter och inte bara döva alla känslor med alkohol dag ut och dag in. Jag måste se vem jag är och möta mina känslor vilket är sååå bra. Jag upptäcker mer och mer om mig själv, jobbigt och nyttigt.

Jag fortsätter min nyktra resa. Den bästa resa jag har gjort.
Skickar många kramar till alla fina som kämpar mot alkoholen. Vill avsluta med att säga att nykterheten är bäst trots allt.

mod60

Jag har varit med om min första nyktra skolavslutning på många år!! Tänkte på att jag inte var bakfull i kyrkan idag och kunde knappt hålla tillbaka tårarna. Skön känsla. Njuter av att sommaren är på väg och att jag har bestämt mig för att fortsätta vara nykter även över sommaren. Inga problem.
Har kommit igång att springa lite mer regelbundet och det känns bra. Det kan kanske lösa lite av humörsvängningarna! Kämpar på :)

mod60

Var på fest i fredags men gick redan klockan 22.00! Hade tråkigt och jag var tråkig själv. Hade ingen lust att festa nykter och alkohol vill jag inte dricka. Fy så trist det var! Dilemma!

antaglligen hade det varit tråkigt även utan A, men då hade du inte märkt hur trist det var.....!

FataMorgana

Känner så väl igen humörsvängningarna du berättar om. Tror träning hjälper mycket där. Jag kan inte springa men kör en del yoga och jag tycker att det hjälper mot rastlösheten och ångesten. Jag har också bestämt mig för min första alkoholfria sommar på ca 40 år. Hu, vad hemskt det ser ut när jag skriver det. Det kan till och med vara mer än så. Tror att våra kroppar har nog med klimakteriet nu, Mod. Vi ska vara snälla med dom :). Önskar dig en fin midsommar. Kram <3

mod60

Härligt FataMorgana, ja nu kör vi en nykter sund sommar med alla våra sinnen alerta. Jag har inga problem med nykterheten. Skulle inte orka dricka på samma sätt som tidigare så trött som man blir. Vågar inte prova något annat sätt heller. Bäst att låta bli och ärligt det är ingen stor uppoffring mot allt man vinner...
Är trött ändå efter en intensiv vår på jobbet. Nu väntar vila och semester och jag ska verkligen njuta av min nykterhet. Humöret får jag snart göra något åt eller så går det över efter lite rejäl vila. Vi får se.
Önskar alla en riktigt härlig nykter midsommar :)
kram mod60

Vändningen

Har du någon aning om vad det beror på, något du har kollat upp? Vad jag förstod så är du i klimakteriezonen och det kan absolut påverka. Jag erfor nämligen personligen hur mitt ex fick rejäla humörsvängningar och förändrades rätt så radikalt när hon klev på en ppillersort. Ingen av oss förstod det där och då, men det visade sig lite senare när hon klev av. Hormonerna gör sitt till humöret, så det vore nästan konstigt om klimakterieperioden smet förbi obemärkt ;)

Glad nykter midsommar påre!

veronica

Denna sömnlösa natt, hur är det? Vore skönt med ett litet livstecken, själv kämpar jag på med blandade resultat, men med sikte på noll tolerans. Mår rätt ok, ser framemot semestern, även om den innebär vissa prövningar som vistelse hos en väldigt törstig vän ;) men jag grejar det. Hursomhelst..ha en riktigt fin, nykter sommar. Stor kram

veronica

Denna sömnlösa natt, hur är det? Vore skönt med ett litet livstecken, själv kämpar jag på med blandade resultat, men med sikte på noll tolerans. Mår rätt ok, ser framemot semestern, även om den innebär vissa prövningar som vistelse hos en väldigt törstig vän ;) men jag grejar det. Hursomhelst..ha en riktigt fin, nykter sommar. Stor kram

veronica

Denna sömnlösa natt, hur är det? Vore skönt med ett litet livstecken, själv kämpar jag på med blandade resultat, men med sikte på noll tolerans. Mår rätt ok, ser framemot semestern, även om den innebär vissa prövningar som vistelse hos en väldigt törstig vän ;) men jag grejar det. Hursomhelst..ha en riktigt fin, nykter sommar. Stor kram

veronica

Nu blev det fyra lika inlägg...jag är verkligen en teknisk idiot..kram igen ;)

mod60

Hej alla
Tack Veronica, FM och vändningen.
Jo tack allt är faktiskt väldigt bra. Jag är fortfarande nykter och nu har det gått 6 månader och 1 dag och det har gått väldigt bra. Humöret är bättre och jag är inte melankolisk längre. Tror att jag "bara" var väldigt trött och behövde få vila ordentligt. Eller så har hormonerna lugnat ner sig. Kvittar jag är på bättre humör iallafall. Helgerna går så fort så återhämtningen är kort när man jobbar och räcker inte till. Men nu har jag semester och känner mig betydligt piggare. Har sovit ut ordentligt och hittar på saker varenda dag.

Jag fortsätter dricka alkoholfritt bubbel av alla möjliga slag och det går riktigt bra. Jag har liksom inget direkt sug längre och det är helt accepterat i min omgivning känns det som. Alla är glada för en mer social mamma, fru, vän och farmor. Jag njuter av att jag har ork att göra så många fler saker idag när jag är nykter. Mitt fokus är riktat åt andra och inte åt att snabbt komma hem och dricka i min ensamhet eller i smyg. Tycker att jag ser yngre ut idag, kan vara inbillning men skit samma. Jag mår bra. Sommaren ska bli fortsatt nykter och snart åker vi utomlands och jag ska fortsätta vara nykter. Ser framemot det faktisk. Ska försöka göra fler roliga saker på resan och inte bara dricka och vila. Livet är som det är och det är detta vi har så det gäller att ta till vara det och göra det bästa av det. Det gör jag nu och det är en enorm källa till glädje, varje dag :)
Jag hoppas att nykterheten går bra för er alla och att sommaren är ok. Det fina vädret är ju dessutom på väg.
kramar i massor från en som lever och mår bra
mod60