Nu har jag läst runt här i några veckor och tänkte att det nu är dags att skriva en egen tråd. Samlat lite mod. Känner att man lämnar ut sig så och det är lite läskigt. Skäms så för min oförmåga att ha en sund relation till a.

Har varit nykter i 28 dagar och det är den längsta nyktra perioden på 5 år. ( hade ett längre uppehåll med hjälp av antabus då). Fick nu äntligen lite kraft igen att bryta med min äldsta "vän" a. Har druckit sedan jag var 16 år och det är några år vid det här laget!!!!!!

Har alltid varit den som festat mest och velat ösa på natten lång. Vad jag gjort och sagt i fyllan vet jag inte om jag är redo att skriva om än. Inte för att jag tror att någon som läser det blir förvånad eller tycket att det är för j...igt. Nej det är för att jag skäms så för mig själv. Tycket att jag varit kass och det vill jag inte älta just nu. Orkar inte utan försöker hålla en positiv ton.

Så nu försöker jag tänka att det verkligen blivit dags att ta tag i detta eländiga ångestrus som jag ständigt befunnit mig i. Jag som börjat planera mitt drickande på förmiddagen och sista tiden så tänkte jag bara på alkoholen och vad, när och hur jag kunde dricka. Och jag drack allt. Öl, vin, wiskey, gin cider, likör....allt med alkohol i. Så det var inte smaken av a utan ruset som jag ville ha. Vaknade varje morgon med ångest och skämdes så inför mig själv. Ingen har anat hur illa det varit. Inte min man eller min familj. Ingen. Jag har inte druckit så mycket ihop med andra, jo kanske men försökt kontrollera det, utan det har varit när jag varit ensam som jag älskat att koppla av med a.

Men idag är jag nykter och njuter av det. Känner hur glädjen kommer tillbaka och stoltheten över vem jag är ökar för varje nykter morgon :)
Nu skriver jag här för att dela med mig och få stöd och kraft så att jag inte faller tillbaka i "alkoholens kvicksand", som någon skrev. Inte igen.
Ha en bra kväll alla vi som kämpar//mod 60

mod60

Fredag idag och det känns såå skönt. Jag ska ha ytterligare en alkoholfrihelg och göra många roliga saker och njuta av allt. Vara glad att jag lever och försöka var här och nu.....
Jag har idag fått en viktig och brutal påminnelse om hur kort livet kan vara, så jag ska njuta och vara snäll mot min omgivning, snällare !
Det känns underbart att vara utan spriten, kan ändra sig till i morgon men...nu är det bra, mycket bra :)

mod60

77 vita dagar och debatörer varit de bästa på länge. Jag
Läser en del trådar som handlar om den andra sidan. De som lever med en människa som dricker för mycket. Oj vilken nyttig läsning för mig. Jäklar vad spriten ställer till det.

veronica

Tittar in hos dig för att gratta till dina 77 vita dagar, starkt...respekt!! Hoppas även jag kan lyckas samla på mig många vita dagar. Kram

mod60

Va kul med responsen :) Vi behöver inspirera varandra och jag läser gärna om alla som kan leva ett nyktert liv och har det bra. Kul om jag kan inspirera någon oxå.

Livet är lättare på alla sätt som nykter men det är ju inte så att allt är toppen bara för att man slutat dricka. Knappast. Men jag är i balans så jag kan orka med det som händer och inte sticka huvudet i vinboxen hela tiden.
Jag känner mig glad varje morgon när jag går upp och huvudet inte håller på att sprängas av bakfylla. Tycket att mina ögon ser blåare och vitare ut än på åratal. Friskare!

Det som är jobbigt är att jag tycker att min man ibland dricker för mycket. Vi blev ovänner i fredagskväll då jag tyckte att han drack alldeles för mycket. 3 starköl, 4 glas rödvin och två rejäla wiskey. Sen var inte han så kul..... Jag blev förba...ad och han tyckte att jag överdrev. " så farligt är det väl inte, jag är inte full". Pyttsan!

Men jag är stark i min nykterhet just nu. Ingenting får mig att vilja dricka känns det som. Skulle helt enkelt inte våga. Är livrädd att åka tillbaka till hur det var i höstas....

Ha en skön söndag :)

Stingo

Du kan ju påpeka att om han kan dricka så där mycket utan att bli full, så har han kraftigt ökad tolerans, vilket i sin tur tyder på problemdrickande ;-) Sen är det ju en annan sak att det kanske inte är så farligt om man blir litet full ibland, bara det inte blir för mycket eller för ofta.

Fint att läsa om hur bra du mår med dig själv.

mod60

Så är det nog Stingo.

Jag ser ju mer idag när jag är nykter. Jag tror att han tål så mycket för att han druckit en hel del genom åren. Jag har bara inte sett det riktigt klart eftersom jag varit så upptagen med att hälla i mig själv. Men min ilska hade i alla fall det goda med sig att han inte drack något på lördagen när jag var hos en väninna. Tror att han egentligen höll med om att det blev för mycket men är lite stolt och vill inte alltid ge mig rätt. Inte när jag är ilsken i alla fall :)

I kväll var jag på middag med ett gäng väninnor och de vet ännu inte om att jag är nykter. Körde bil så det var min ursäkt. Ska berätta nästa gång vi ses. En härlig kväll och jag har inte tänkt på alkohol på hela dagen :)

mod60

Fredagen blev lugn och mysig. Jag helt nykter och mannen drack ett par öl inget mer. Gillar detta såå. Inget sug heller och det är ju toppen. Jag kan tänka mig att fortsätta så här....

Meredith12

Jag har inte heller nåt sug, men kan längta efter nedvarvningen. Vet ju dock att effekten uteblir då jag äter naltrexon. Inser att det är något att
vara tacksam för, att medicinen kanske inte fungerar på varje person (iallafall läste jag någon som campare inte fungerade på, vet inte exakt hur lika dessa är)
Ha en fortsatt trevlig helg, mod! Kram,
M

mod60

ja visst saknar man nervarvningen det stämmer. Men priset är för högt. Jag måste försöka varva ner ändå....träning är väldigt bra för mig då blir jag trött och att sjunga i kör.
Vet inte så mycket om medicinen du skriver om. Jag har testat antabus tidigare men inte just nu. Det går bra ändå :) 84 dagar nu.... jippi
Hoppas din kväll blir bra på alla sätt.

mod60

Dessa ord hittade jag i din tråd och de påverkade mig väldigt starkt.
" När du fattat det du vet är det korrekta beslutet, ifrågasätt aldrig nånsin det beslutet.".

"Då vi fattat beslutet att aldrig mer dricka alkohol är det ett korrekt beslut baserat på åratal av dåliga erfarenheter av alkoholen och dess verkningar. Vi vet att beslutet är korrekt, alltså finns det ingen anledning att ifrågasätta det. Svårare än så ska det inte behöva vara."

Jag fortsätter min kamp :) För det är fortfarande en kamp. Ska jag ? Ska jag inte?

Du har kommit långt, den första tiden är viktig för att man brutit vana. Jag tycker att det sen blir lättare undan för undan, naturligtvis med vissa perioder av sug. Men är man inställd på att förbli nykter och fokuserar på fördelarna så går suget om och man går starkare ur det.
Så bra att du tyckte om mitt inlägg. Lite rädd att nån ska ta det som "se vad bra jag är" när min avsikt är att berätta att det finns ett bra liv utan alkohol. Att man inte behöver gå och sakna det resten av livet utan att de blir nåt som är skönt att inte behöva.
Jag läste i din tråd att du blev arg på din man då han drack för mycket, sånt man inte brydde sej om då man själv drack. Jag har kämpat mycket med det, varit både arg och uppgiven. Men här har det nu blivit riktigt bra och jag berömmer min man, t.ex på semestern sa jag att jjag upskattar att han skött sej så bra. Han säger själv att det är ju inte lika roligt att dricka ensam.
Självklart blir jag glad om du hittar nåt i mina inlägg som du kan och vill ta till dej.
Bra jobbat, fortsätt så!

mod60

Jag tycker att du är jätebra..... som lever livet utan alkohol och mår bra. Jag tycker att man kan få vara lite "mallig" när man klarar att bryta ett alkoholberoende. Det är ju ett gift och väldigt beroendeframkallande. Jag peppar mig själv ganska mycket, för att inte svikta eller börja dricka igen. Heja oss...

Väldigt intressant att läsa om att du också varit arg mm. på din man. Jag har en känsla av att min man nog egentligen inte gillar mitt nyktra val helt och hållet. Han säger att det är helt ok men jag är inte säker.....Nu blir ljuset starkare på hans drickande och jag har påpekat att jag tycker att han dricker för mycket ibland. Ligger lite i riskzonen men det kanske lugnar ner sig nu när jag är nykter. Det kan ha positiv inverkan på sikt tror jag. När jag blev arg förra fredagen så slog han ifrån sig ordentligt först men han drack ingenting på lördagen, vilket han brukar, så det var ju bra.
Nu ska jag njuta av antikrundan nykter.....

Så länge båda dricker är det en balans även om det är dåligt. Eftersom jag drack för mycket så kunde jag inte kritisera honom och han lät också mej vara ifred fast han borde sagt ifrån. När jag varit nykter ett tag och kände mej säkrare på mej själv så kunde jag börja säga ifrån om hans drickande. Man kan inte ändra nån annans vanor men jag gjorde klart för honom att jag inte tål honom då han blir berusad. Han blir inte elak men personlighetsförändrad förstås, lite dum och fånig. Jag sa att han får väl dricka som han vill men jag vill inte ha med honom att göra då och det får han acceptera. Jag bäddade åt mej i gästrummet. Det var ju inte så roligt. Jag kan säga att det har tagit sin tid och varit upp och ner men det har gått framåt hela tiden. Han har minskat sin konsumtion sakta men säkert till väldigt måttlig och acceptabel. Väldigt sällan blir det för mycket numera. Ett tag tvivlade jag på hur det skulle gå.

mod60

Känner mig glad och lite stolt ikväll. Den 28/12 var min första nyktra dag på mycket länge. Nu har det gått 3 månader och det "rullar på". Jag har tänkt på att dricka många gånger men vågar helt enkelt inte. Litar inte på mig själv. Är säker på att jag snabbt skulle komma in i mitt gamla alkoholdrickande igen.

Tänker på hur det var i höstas. Sjukskrivningen låg inte långt borta eftersom jag inte orkade med någonting och hade ångest nästan varje dag. Ångest för allt planerande för att kunna dricka ifred, hur egoistisk jag var som mamma och fru, hur dåligt samvete jag hade nästan alla veckans dagar när jag vaknade på morgonen. Röda ledsna ögon. Nu mår jag bra mycket bättre.....Livet är så mycket lättare utan allt jox som det blir med alkohol. Så mycket energi som går åt....

Var på tjejmiddag ikväll och det var hur mysigt som helst. Nu har jag sagt att jag inte dricker för att jag känner att det blivit för mycket. De vet inte riktigt hur mycket men det spelar egentligen ingen roll. Jag hade hur trevligt som helst och körde några hem. De drack inte mycket alls, de har koll och det har jag också nu. Blir glad över det.
Mannen hade herrmiddag och var inte överdrivet berusad när jag kom hem. Skönt. Tror vi båda var glada för det.

Meredith12

Hurra, vad du är duktig! Grattiskram!
Tror det är vettigt att inte chansa å dricka.
För ett år sen hade jag en vit månad, och sen kände jag mig säker. Ramlade genast tillbaka till samma mönster.
Nu har jag varit vit i åtta veckor och en dag. Tänker inte chansa.
Bra också att du beskriver nackdelar som hörde till drickandet. Den påminnelsen gör nog både dig och oss som läser starkare
I vår övertygelse om att alkoholfritt är bäst.
Ha en skön söndag!
M

Alkoholist Javisst

Mod60! GRYM DU ÄR!!

Grattis! Åh vad du är duktig!!! På fredag den här veckan så firar jag tillsammans med dig.

Det är så otroligt bra och stort det här. Du går nu ett mycket bättre liv till mötes. Ett liv utan ångest, svek, självförakt, för tidig död, konstant stress och maniska tankar om A.. Åh vad duktig du är! Blir uppriktigt glad på dina vägnar :)

mod60

Ja det känns jättebra. Blir glad och tacksam för era fina och värmande kommentarer. Forumet har varit en ovärderlig hjälp för mig att kämpa på mot mitt alkoholberoende, vilket fantastiskt sätt det är att få berätta om sig själv och sina problem och få stöd av människor som verkligen vet vad man pratar om. Gratis är det också :) Bästa terapin faktiskt.
Jag önskar er alla en härlig nykter vecka. Det går med lite "jävlar anamma" eller hur Javisst???? kram kram