Nu har jag läst runt här i några veckor och tänkte att det nu är dags att skriva en egen tråd. Samlat lite mod. Känner att man lämnar ut sig så och det är lite läskigt. Skäms så för min oförmåga att ha en sund relation till a.

Har varit nykter i 28 dagar och det är den längsta nyktra perioden på 5 år. ( hade ett längre uppehåll med hjälp av antabus då). Fick nu äntligen lite kraft igen att bryta med min äldsta "vän" a. Har druckit sedan jag var 16 år och det är några år vid det här laget!!!!!!

Har alltid varit den som festat mest och velat ösa på natten lång. Vad jag gjort och sagt i fyllan vet jag inte om jag är redo att skriva om än. Inte för att jag tror att någon som läser det blir förvånad eller tycket att det är för j...igt. Nej det är för att jag skäms så för mig själv. Tycket att jag varit kass och det vill jag inte älta just nu. Orkar inte utan försöker hålla en positiv ton.

Så nu försöker jag tänka att det verkligen blivit dags att ta tag i detta eländiga ångestrus som jag ständigt befunnit mig i. Jag som börjat planera mitt drickande på förmiddagen och sista tiden så tänkte jag bara på alkoholen och vad, när och hur jag kunde dricka. Och jag drack allt. Öl, vin, wiskey, gin cider, likör....allt med alkohol i. Så det var inte smaken av a utan ruset som jag ville ha. Vaknade varje morgon med ångest och skämdes så inför mig själv. Ingen har anat hur illa det varit. Inte min man eller min familj. Ingen. Jag har inte druckit så mycket ihop med andra, jo kanske men försökt kontrollera det, utan det har varit när jag varit ensam som jag älskat att koppla av med a.

Men idag är jag nykter och njuter av det. Känner hur glädjen kommer tillbaka och stoltheten över vem jag är ökar för varje nykter morgon :)
Nu skriver jag här för att dela med mig och få stöd och kraft så att jag inte faller tillbaka i "alkoholens kvicksand", som någon skrev. Inte igen.
Ha en bra kväll alla vi som kämpar//mod 60

Det viktiga nu är att inte ge upp och tycka att nu är det förstört. Inget är förstört om du låter det stanna vid detta. Inte sparka på dej själv utan se det som ett tillfälligt avsteg. Men var på din vakt så du inte börjar tänka att det gick ju bra, det kan jag göra om.
Vad jag vill säga är egentligen att ta det för vad det var, ett mindre avsteg, en lärdom och sikta på att avstå helt igen. Precis som du ju själv säger att du gör. Själva avsteget är inte det farliga utan tankarna det kan föda. Jag vet.

mod60

Tack så jättemycket för ert stöd Veronica, FM och Santorini :) Ni är så omtänksamma!

Ni har rätt det gäller att ta nya tag och fortsätta vara fokuserad på nykterheten. Jag har lärt mig något av det här. Är inte trygg på långa vägar och jag vill INTE trilla dit igen. Absolut inte. Never.

Min nyktra vår har varit den bästa bästa på många år och så vill jag ha det. Leva och uppleva livet nykter. De glas jag drack påverkade mig inte, jag blev inte onykter så jag behöver inte dem. Ett glas vin eller en öl. Nej det är vad de kan trigga igång som är farligt. Listig liten jäkel alkoholdjävulen är.......
listig listig men vi är listigare :)
kram mod

LenaNyman

Tack för hälsning i min tråd. :)

Tycker santorini formulerar det så insiktsfullt i denna enda lilla mening: "Själva avsteget är inte det farliga utan tankarna det kan föda". Och vet du? Du känns så reflekterande och medveten och stabil. Jag ser det som att du blev en erfarenhet rikare, och är inte orolig alls, men det viktiga är hur du tänker på det som skedde och vilka känslor som väcktes.

Dags att gå och knyta sig. I morgon är åter en dag. En bättre en. Nattinatti.

mod60

Ja det är i tanken allt sitter eller hur??? Hur jag tänker kring alkohol och hur medveten jag är om vad som kan hända om jag börjar smutta igen. Har ju trillat dit så många gånger förr och tycket att mitt drickande eskalerat för varje gång jag börjat. Jag har ju bara druckit mer och mer.

Det gäller att komma ihåg allt tråkigt alkoholmissbruket för med sig, ångestmorgnarna, den dåliga sömnen, den dåliga orken, den dåliga mamman, det dåliga självförtroendet osv........listan kan göras hur lång som helst. Det gäller att inte börja romantisera alkoholen och negligera problemen det förde med sig.

Tack Lenanyman för ditt förtroende för mig det stärker. Ska verkligen leva upp till det :)

Kramar till ALLA på detta fantastiska forum!!!!
Helgen blir vit som snö :)

veronica

Tittar in till dig här även om jag nyss skrivit till dig i min egen tråd, tycker du är ALLDELES fantastisk. <3

Meredith12

Kära mod, hoppas du hittar ett bra avstamp från ditt sidosprång. Minns för ett tag sen när någon formulerade kampen som en kamp för mer nykterhet i livet istället för att speca "perfekt" avhållsamhet. Hjälper iallafall mig att tänka så.
Kram!
M

mod60

Tach Meredith, ja man får vara snäll mot sig själv ....

Helgen har börjat bra. Ingen alkohol som jag bestämde utan nu är det tonic water som gäller och lite godis. Ahlgrens bilar med sursocker på.....mums.
Måste komma ihåg att läsa här på forumet och inte tappa fokuset på min nykterhet. :)
kram och godnatt

mod60

Jag har läst igenom min tråd för att komma ihåg hur det har varit och hittade dessa rader. Klistrar in raderna igen för de är så jäkla bra....

Dessa ord är skrivna av en kille som jobbat på en alkoholklinik. 35 års erfarenhet!

"Det finns ofta en obeslutsamhet – man vill inte sluta med alkoholen samtidigt som man vill att livet ska fungera. En behandling syftar därför till att åstadkomma en vilja till verklig förändring och till insikter att det i längden inte går att kompromissa. Det går inte att dricka lite eller bara ibland.
Vi lever i en alkoholkultur. Det är svårt att avskära sig från alkohol, inte minst mot bakgrund av att vi lever i en alkoholkultur som idag består av både av ett svenskt rusdrickande och ett mer sydländskt socialt vardagsdrickande.
En del tror sig kunna fortsätta att dricka på fest och andra trevliga sociala sammanhang. Det är oftast dömt att misslyckas om man väl har utvecklat ett beroende."
Ja så är det nu gäller det att komma ihåg. Varje dag!
kram alla :)

Min egen och andras erfarenheter som jag tagit del av här på forum i mer än tre års tid visar just det. Att det är dömt att misslyckas att dricka måttligt igen då man dragit på sej ett beroende. Därför säger jag att det är lika bra att acceptera det direkt så slipper man genomlida fler misslyckanden.
Jag har en annan citat som jag hade so, påminnelse så jag inte skulle vackla: "när du fattat det du vet är det korrekta beslutet, ifrågasätt aldrig nånsin det beslutet". Och det var ju ingen tvekan för mej att mtt korrekta beslut var att jag måste lägga ner alkoholen för att inte gå under.

mod60

Santorini......
Blir alltid glad av dina ord...
Gäller att minnas hela tiden och där är forumet och att vi har varandra ett enormt stöd ! Nu lite sömn :)
Kram på dig//mod60

mod60

Nu har det gått 5 månader eller 155 dagar sedan jag tog beslutat att nu får det vara nog. Bästa beslutet jag tagit! Jag har inte ångrat en enda nykter dag!!!! Tvärtom så har jag bejakat känslan av den frihet och lycka det är att vara nykter. Varje dag och kväll. Jag känner stor tacksamhet för att livet nu är gott igen och att jag bestämmer. Inte alkoholdjävulen. Ingen ångest p.g.a. alkohol i alla fall.

Det har gått väldigt bra, hade en helg då det blev två öl och ett glas vin men det var en liten avstickare. Tycker inte den räknas riktigt! Jag känner en ork och glädje inför livet igen. Jag kan umgås med alla utan ångest över om jag luktar osv. Ja alla som druckit för mycket vet ju vad jag menar, behöver inte skriva det igen. Ni vet :)

Det jag vill säga är att det är värt det. Nykterheten är det bästa man kan ge sig själv och sin familj. Det kräver en jäkla vilja att stå emot men det går!!!!

Tackar alla fina vänliga människor här på forumet för tips jag fått här, de har varit ovärderliga.

kramar på 5 månaders-dagen från
mod60

Vändningen

Herrejekulens, det var inte dåligt. Stort grattis! Kul att läsa den posten och jämföra med ditt första inlägg. Inspirerande och bra jobbat!

LenaNyman

Blir riktigt varm och glad till sinnet när jag läser. Fem månader, himmelska dagar, fem månader är inte kattskit! Stort grattis & ha en tipptopp-torsdag nu, mod!

HelenaN

Vad glad jag blir att läsa om hur positivt du upplever din nykterhet! Verkligen upplyftande och inspirerande.
Tack och grattis på 5-månadersdagen!