Nu har jag läst runt här i några veckor och tänkte att det nu är dags att skriva en egen tråd. Samlat lite mod. Känner att man lämnar ut sig så och det är lite läskigt. Skäms så för min oförmåga att ha en sund relation till a.

Har varit nykter i 28 dagar och det är den längsta nyktra perioden på 5 år. ( hade ett längre uppehåll med hjälp av antabus då). Fick nu äntligen lite kraft igen att bryta med min äldsta "vän" a. Har druckit sedan jag var 16 år och det är några år vid det här laget!!!!!!

Har alltid varit den som festat mest och velat ösa på natten lång. Vad jag gjort och sagt i fyllan vet jag inte om jag är redo att skriva om än. Inte för att jag tror att någon som läser det blir förvånad eller tycket att det är för j...igt. Nej det är för att jag skäms så för mig själv. Tycket att jag varit kass och det vill jag inte älta just nu. Orkar inte utan försöker hålla en positiv ton.

Så nu försöker jag tänka att det verkligen blivit dags att ta tag i detta eländiga ångestrus som jag ständigt befunnit mig i. Jag som börjat planera mitt drickande på förmiddagen och sista tiden så tänkte jag bara på alkoholen och vad, när och hur jag kunde dricka. Och jag drack allt. Öl, vin, wiskey, gin cider, likör....allt med alkohol i. Så det var inte smaken av a utan ruset som jag ville ha. Vaknade varje morgon med ångest och skämdes så inför mig själv. Ingen har anat hur illa det varit. Inte min man eller min familj. Ingen. Jag har inte druckit så mycket ihop med andra, jo kanske men försökt kontrollera det, utan det har varit när jag varit ensam som jag älskat att koppla av med a.

Men idag är jag nykter och njuter av det. Känner hur glädjen kommer tillbaka och stoltheten över vem jag är ökar för varje nykter morgon :)
Nu skriver jag här för att dela med mig och få stöd och kraft så att jag inte faller tillbaka i "alkoholens kvicksand", som någon skrev. Inte igen.
Ha en bra kväll alla vi som kämpar//mod 60

mod60

Ja det känns faktiskt fantastiskt bra. Hoppas det går bra för dig med!!
Nu börjar jag även känna mig lite piggare och mitt minne förbättras sakta. Jag tycker även att jobbet är roligare eftersom jag är mer alert och vaken och då gör ett bättre jobb. Tränade även idag efter jobb. Orkade springa 40 minuter, wow mer än på år och dar....

I morse fick jag en komplimang om att jag såg pigg ut.... det har ju inte hänt en måndag sedan ????? Ja inte vet jag, minns inte när.
Jättekul och allt detta gör att jag vill fortsätta vara nykter. Just nu känns allt bra. Hoppas det går bra för alla som kämpar mot alkoholen.//mod60

mod60

Tanken slog mig idag att jag inte vet. Kanske tänkte jag att nu krävs det mod att stå emot?? Kunde lika gärna ha skrivit styrka,envishet mfl. Tror att jag innerst inne var livrädd när jag startade min tråd. Vet inte för vad. Behövde då kanske "mod" att skriva här och faktisk erkänna mitt missbruk och kapitulera inför det. Mod att våga se vart jag hamnat.
Ja så kan det vara inser jag nu när jag skriver. Det var kanske såå det var. Jag behövde verkligen se hur illa det var och för det krävdes MOD! Jag har varit strålande bra på att stoppa huvudet i sanden, eller i flaskan mer korrekt, och inte inse vart det har barkat!!!

Jag får se om det ska vara kvar eller jag byter. Behöver nog mitt mod väldigt mycket fortfarande!!!

mod60

Har haft en väldigt jobbig vecka på jobbet med dödsfall. Vill bara gå ner i varv men det känns väldigt svårt.
Känner så för att ta av vinet i boxen och ölen på altanen. (Från förra helgen när vi hade gäster) nykter 55 dagar nu men...
Gud så här har jag inte känt sedan jag slutade :( Vilket jäkla sug. Kanske ett glas bara...

MarianneM

Försök att inte bryta sviten!! 55 dagar är ju asbra!! Men fattar att det är svårt när det finns grejer hemma... Tröstät nåt onyttigt. Sov. Kolla på nåt lättsmält på burken.

MarianneM

Försök att inte bryta sviten!! 55 dagar är ju asbra!! Men fattar att det är svårt när det finns grejer hemma... Tröstät nåt onyttigt. Sov. Kolla på nåt lättsmält på burken.

mod60

Tack Marianne :) Jag har skrivit lite mer till dig i din tråd!

Vilken jobbig kväll, ett sådant sug har jag knappt varit med om. Stod med glaset i handen men hällde i sprite i stället. Vräkte i mig glass och godis så jag nästan mår illa av det nu. Men hellre det än ångesten i morgon bitti.

Svåra sorgliga saker på jobb som gjort att behovet av flykt och glömska är gigantiskt. Nu gäller det att vara vaksam,nu känns det som att det är allvar! Känns som att jag börjat glömma min fylleångest lite grann. Redan efter 55 dagar???

Stingo

Jag tror att för väldigt många av oss är flyktsupen den allra farligaste supen. Där räcker det inte precis med två glas och det enda den kan göra är att sänka och så blir man väldigt lätt fast igen.

Glad att du lät bli. Väl jobbat. Grattis, nu är du igen snäppet starkare!

mod60

Ja så är det kanske lite starkare idag. Tack för dina svar de betyder väldigt mycket för mig. Flyktsupen bra ord. Ska jag inte glömma!! :)

mod60

Tittar på mannen när han dricker öl och vin hela kvällen. Hade det varit för 56 dagar sedan hade jag hängt på utan att tveka. Idag har jag inget sug utan känner mer avsmak. Det finns inget sexigt med påverkade människor hur mycket man än älskar dem. Han blir bara fjantig tycker jag. Barnslig och lallig. gillar det inte men har bestämt att han gör som han vill. Jag klarar att han dricker. Känner mig lite bättre på något konstigt sätt och det stärker mig. Jag kan inte kontrollera båda oss två. Det räcker med att jag måste vara vaken på mig själv.

Kände mig glad når tonårssonen nyss kom hem och vi kunde sitta och prata en stund. Det är gött att vara nykter, måste bara komma ihåg guldkornen i mitt nya nyktra liv.

mod60

Känner mig lite lugnare igen. Allt jobbigt på mitt arbete gick att hantera utan alkohol. Det kändes så skönt att vara trygg med att det jag sa och kände var "på riktigt" och inte någon fylleångest. Har ibland blivit så gråtmild när jag druckit men nu var det liksom äkta sorg.

Idag känns det bättre igen och nu ser jag framemot helgen med ett gäng väninnor. Kommer inte att dricka och inte heller skämmas över det, varför skulle jag. Det är mitt beslut och jag mår så bra av att vara nykter. Livet är så mycket bättre och jag känner mig lättare i hjärtat på något sätt :)
Idag firar jag 59 dagar med att gå och träna..... //mod60

mod60

Nu har det gått två månade sedan sista glaset. Det känns bra men jag ska inte förneka att jag funderar på om det alltid ska vara så här. Nyktert??
Ena stunden är jag tvärsäker på att detta är rätt och andra så smyger en liiiten tanke sig på om att ett glas skulle vara ok. Men tänka kan man ju alltid. Jag ska bara låta bli att agera.
Trivs egentligen väldigt bra med nykterheten. Jag blev inte så kul när jag drack.

Undrar hur mycket som finns i mina gener. Min bror dricker inte alls som jag. Han kan kontrollera sitt drickande och har inga problem. Vet att det dracks friskt på en sida av min släkt. Varför blev det så fel för mig???

mod60

Igår hade jag många tankar på ett glas vin men jag agerade inte på dem.
Jag var tillsammans med ett trevligt gäng väninnor och vi åt god mat och tjötade. Alla drack vin utom jag. Jag sa att jag ville låta bli för jag drack för mycket i höstas och det var så klart inga problem. De är kloka tjejer och fattade direkt. Upptäckte hur gott tonic water är utan gin. Tog bilen hem.

Nu ska jag handla och umgås med familjen hela dagen och jag har ingen bakfylla. Underbart!!!!

Jag är klar i huvudet och det känns så skönt. Mitt minne är bättre och jag lever inte som i en dimma längre. Livet utan alkohol är så mycket bättre än man kan tänka sig. Jag fortsätter stå emot a-jävulen allt jag kan :) 63 dagar nu......

mod60

Våren är på gång och det är härligt... Fortsätter vara nykter. Vågar helt enkelt inte prova om jag kan dricka igen så det är bara att kämpa på. Känner mig liiiite piggare idag. Njuter av solen .... 67 dagar :)

mod60

Köpte alkoholfritt rosévin som smakade gott och kändes lite festligt till den goda middagen ikväll. Idag är det 70 dagar sedan sista fyllan. 70 dagar nykter :) Det rullar på bra nu, känner faktiskt inget fysiskt sug alls, det sitter mer i huvudet. Gamla vanor är svåra att bryta!!!!

mod60

Hej på er båda två:)
Tack för grattishälsningar! Ja det känns skönt att det rullar på. Känner mig glad. Önskar ibland att det inte var så här men... Nu är det så- jag kan inte dricka så då får jag låta bli!
Läser här på forumet nästan vArje dag och f.... n vad alkoholen ställer till det för folk mycket mer än jag någonsin insett. Vilket gift det är!
Ha en skön söndag alla fina som lämpar på :)

mod60

Minnet blir bättre och jag har bättre koll på vad jag sagt och gjort. Känner att jag är bättre på jobbet inte så upp och ner i humöret. Det är faktiskt härligt att vara nykter. Jag ser detaljerna och nyanserna.....
Underbart :)

steglitsan

Åh visst är det en härlig känsla.När man kommer på sig själv att må bra pga att man inte förgiftat sig med alkohol. Njuuuuut och grattis till dina 70+ dagar. Jävla seger är var det är.

mod60

Tack :)
Ja det är det verkligen, en jävla seger!! 74 dagar! Har stenkoll på dom fortfarande!
Idag stod jag på löpbandet ca kl 18.30 och kom på mig själv med att " nu är första gången på hela dagen som jag tänker på alkohol" så lång tid utan en tanke. på A. Blev jätteglad för tankarna är jobbiga och om de mattas av är det underbart.
Hur går det för dig Steglitsan? Bra hoppas jag:)