Nu har jag läst runt här i några veckor och tänkte att det nu är dags att skriva en egen tråd. Samlat lite mod. Känner att man lämnar ut sig så och det är lite läskigt. Skäms så för min oförmåga att ha en sund relation till a.

Har varit nykter i 28 dagar och det är den längsta nyktra perioden på 5 år. ( hade ett längre uppehåll med hjälp av antabus då). Fick nu äntligen lite kraft igen att bryta med min äldsta "vän" a. Har druckit sedan jag var 16 år och det är några år vid det här laget!!!!!!

Har alltid varit den som festat mest och velat ösa på natten lång. Vad jag gjort och sagt i fyllan vet jag inte om jag är redo att skriva om än. Inte för att jag tror att någon som läser det blir förvånad eller tycket att det är för j...igt. Nej det är för att jag skäms så för mig själv. Tycket att jag varit kass och det vill jag inte älta just nu. Orkar inte utan försöker hålla en positiv ton.

Så nu försöker jag tänka att det verkligen blivit dags att ta tag i detta eländiga ångestrus som jag ständigt befunnit mig i. Jag som börjat planera mitt drickande på förmiddagen och sista tiden så tänkte jag bara på alkoholen och vad, när och hur jag kunde dricka. Och jag drack allt. Öl, vin, wiskey, gin cider, likör....allt med alkohol i. Så det var inte smaken av a utan ruset som jag ville ha. Vaknade varje morgon med ångest och skämdes så inför mig själv. Ingen har anat hur illa det varit. Inte min man eller min familj. Ingen. Jag har inte druckit så mycket ihop med andra, jo kanske men försökt kontrollera det, utan det har varit när jag varit ensam som jag älskat att koppla av med a.

Men idag är jag nykter och njuter av det. Känner hur glädjen kommer tillbaka och stoltheten över vem jag är ökar för varje nykter morgon :)
Nu skriver jag här för att dela med mig och få stöd och kraft så att jag inte faller tillbaka i "alkoholens kvicksand", som någon skrev. Inte igen.
Ha en bra kväll alla vi som kämpar//mod 60

Stingo

Grattis till halva året. Visst ser du yngre ut, det märker man redan på hur du skriver :)

mod60

Tack Valeria.

Ja yngre på både in och utsidan känns det som. Kul reflektion och häftigt att det så tydligt går ut i syberspace hur vi mår. Har du det bra Stingo? Fortsatt helnykter??

LenaNyman

Gott att höra att humöret planat ut och ... ja, jisses, energin bara bubblar ur dig känns det som. Över ett halvår nykter, nu är du över på amdra planhalvan.

Ha en skön semester och varmt grattis till en ung och fräsch forumvän. :)

FataMorgana

Jag blev nästan orolig ett tag då du inte uppdaterade. Ett stort, varmt GRATTIS till avverkade sex månader :)!! Vad härligt! Och tack för kommentar i min tråd. Önskar dig en fin resa med många upplevelser. Jättekram :) / FM

mod60

Hej :)
Jag har nu kommit tillbaka från en underbar nykter semester. Hade glömt mitt lösen så jag kunde inte skriva!! Vilket tekniskt geni jag är...not. Men här kommer en liten uppdatering. Ska läsa vad alla har skrivit framöver. Jag har saknat forumet och er!

Hade ju tidigare bestämt mig för att inte dricka alls och det har gått väldigt bra, jag har varit glad och nykter. Wow vilken kombo det är!!!

En kväll när det var väldigt varmt så tog jag en mun kall öl och det var gott men icke en droppe till. Jag tänkte bara att "vad gott det var " och konstaterade att jag kunde stå emot utan problem. Jag har inte känt något sug och det har varit väldigt skönt, min nykterhet är inte ett måste längre utan ett val jag gör. Bästa valet ever för mig och min familj.

Jag har vaknat tidigt på morgnarna och tagit härliga morgondopp och bara njutit. Ingen bakfylla som fördunklade mina sinnen för första gången på många år och det har faktiskt resulterat i en fin och mysig semester. Vi har umgåtts mycket med varandra, mannen och jag och det känns som att vi har kommit varandra närmare igen. Jag tackar min nykterhet för det. Mannen har inte druckit speciellt mycket heller, ingen starksprit utan en öl då och då. Jag har bälgat tonic water!!!! Känns lite festligt även utan gin.
Ok en liten update blev det men nu ska grillen på så jag säger tjing tjing så länge:)

kram mod

HelenaN

Så upplyftande och inspirerande att läsa din rader!
Blir alldeles varm i hjärtat och känner att så där ska jag också ha det :)

LenaNyman

"Min nykterhet är inte ett måste längre utan ett val jag gör". Vilken känsla det måste vara, att känna det så.

Oj, du är modig du, moding! Morgonbada. Låter brrr och ljuvligt uppfriskande på en och samma gång. Stort grattis till en lyckad och nykter semester. Välkommen hem. Kram på dig!

FataMorgana

i kören: Välkommen tillbaka. Skönt att höra att du är i form :). Kram

mod60

Kul att möta er igen mina fina forumvänner, jag blir glad i sinnet och tänker återigen på vad alla som skriver här betyder för varandra och för mig.

Tänkte på det jag skrev tidigare om att jag har valt nykterheten och det är ju sant på ett sätt. Jag har valt att vara nykter i snart 7 månader :) Jag kunde fortsatt dricka och gå den vägen men något fick mig att bestämma mig för att vara nykter. Tog en dag i taget. Samtidigt är det ju inget riktigt val, eller är jag ute och snurrar nu, jag menar att OM jag väljer spriten så blir mitt liv kaos igen. Vågar inte tänka tanken på hur djupt ner i alkoholens kvicksand jag skulle kunna sjunka.

Så egentligen har jag ju inget riktigt val känns det som. Hänger ni med? Äsch skit samma jag:) är nykter och VILL vara det. Livet är, som jag skrivit tidigare, upp och ner men det är f...n så mycket lättare att hantera alla berg-och dalbanor när huvudet är ok och inte uppfyllt av ångest och minnesluckor.

Semestern blev lyckad som jag skrev tidigare för att jag oxå var lugnare. Man blir det när man inte är full eller bakis hela tiden!!! Jag har ibland blivit lite hetsig och påstridig av A vilket har gjort att jag lätt brusat upp. Nu var jag mer lugn och harmonisk och kunde tackla olika situationer som krävde lite tålamod. Två veckor med man och tonåring t.ex. Ja mitt mål var att vara närvarande och det känner jag att jag var och är. En annan fördel med att inte dricka är att minnet blivit bättre, jag är heller inte lika vimsig och ofokuserad. Jag har läst flera böcker och det var länge sedan och underbart....
Nu ska resten av sommaren oxå vara nykter!!!
kram mod

mod60

Hej LN
Oh jag har haft en fantastisk semester utomlands och det var inte svårt att vara modig i det vattnet. Ca 34 grader i luften och kanske 22 i vattnet. Härligt.....
kram på dig LN :)

att det går bra för dej och att du haft en härlig semester! Jag blir så glad när jag ser andra som lyckas, som beskriver glädjen lch fördelarna. Visst är det lite religiöst, som att bli frälst föreställer jag mej :)

att läsa om din tillvaro. Jag är inne i ungefär samma känsla efter sju veckor utan A. Två resor utomlands och två fester med gamla dryckesvänner utan A har gett mig en härlig känsla och gott hopp om att slippa skiten för all evighet. Nu ska jag snart till vårdcentralen och ta ett piller, det är min livförsäkring mot att inte plötslig få ett infall och gå till bolaget. Det känns tryggt, och behöver jag göra det i ett år framöver så får det bli så. Skulle jag nu börja dricka är jag verkligen inte säker på att det skulle sluta med livet i behåll för min del. Mina två besök i veckan för att få min antabus har jag valt helt själv frivilligt, min självkännedom om A för min del är välgrundad. Jag litar inte på den jag är om det finns A med i bilden. Nu gör det inte det, solen skiner ute och jag ska börja göra frukost till min fru. De e gött att leva.

mod60

Tack för dina ord Felix. Ja visst är det en härlig frihet att inte vara beroende av A. Tänkte idag på så mycket mer tid jag fått sedan jag slutade dricka. Jag är ju vaken betydligt fler timmar på dygnet.

Jag har oxå använt antabus, det är bra och funkade tills jag struntade i att ta dem. Det var för 5 år sedan och efter det drack jag bara mer och mer. Tror att det kunde slutat riktigt illa. Nu går det bra utan men jag har kvar några antabus om jag behöver. men det tror jag inte, jag är glad och mår kanon och känner att min vilja är starkare denna gången.
Visst är det härligt att vara nykter med vännerna nuförtiden. De fester och kalas jag varit på nykter har jag tyckt varit roligast. :) Jag vet att jag vaknar och mår bra utan ångest över att jag pratat för mycket eller så.

Fina Santorini alltid kloka ord från dig. Ja lite frälst känner jag mig allt det stämmer. Jag gillar dessutom att sjung gospel så det passar ju bra:)
Halleluja tack för min nykterhet :) :)

Kom igen

Tack för en bra tråd. Bra hjälp för en som starta om på nytt, just det här om att efter varje misslyckat försök, så faller man snabbt tillbaka i samma vanor, och inte bara det.

mod60

Tack ber03 för din kommentar. Ja visst är det kämpigt när man faller tillbaka men det går att komma tillbaka bara det inte går för långt. Önskar dig fortsatt beslutsamhet och styrka att stå emot A :)

Vilja o Vilja vad gullig du är:) Väldigt värmande att läsa vad du skriver och sååååå kul att du håller din nykterhet. BRAVO! Ja visst händer mycket positivt när man slutar dricka, mer än man kan tro och hoppas på. Det är värt allt att vara nykter och varje kväll så känner jag tacksamhet och funderar på hur min nyktra dag har varit. Försöker minnas hur det skulle varit om jag fortsatt min nedåtgående spiral och klappa mig själv på axeln för att jag tog tag i skiten. Bättre sent än aldrig!!!!

Men visst hade det varit gott med ett glas vin någon gång men om det nu inte går så!!!!!! När man inte kan hålla sig till att dricka ibland utan vill ha det varje dag ja då gäller det att ge upp den tanken och inse att så här funkar jag. Självinsikt och självdisciplin är en bra kombo!
Det är ju faktiskt inte så jäkla svårt och hemskt att leva utan A tycker jag. Tvärtom!

Nu ska jag se en kanonbra brittisk serie på netflix. Marianne om du läser detta så kolla in " The Fall". Den är något för er som gillar brittiska serier och starka kvinnliga kriminaldetektiver. Gillian Andersson har huvudrollen, tjejen från arkiv x om någon minns den. Perfekt en dag som idag.
kram alla som kämpar och idag kommer jag återigen med några ord från en som jobbat med alkoholister som säger så här:

"Det finns ofta en obeslutsamhet – man vill inte sluta med alkoholen samtidigt som man vill att livet ska fungera. En behandling syftar därför till att åstadkomma en vilja till verklig förändring och till insikter att det i längden inte går att kompromissa. Det går inte att dricka lite eller bara ibland.
Vi lever i en alkoholkultur. Det är svårt att avskära sig från alkohol, inte minst mot bakgrund av att vi lever i en alkoholkultur som idag består av både av ett svenskt rusdrickande och ett mer sydländskt socialt vardagsdrickande.
En del tror sig kunna fortsätta att dricka på fest och andra trevliga sociala sammanhang. Det är oftast dömt att misslyckas om man väl har utvecklat ett beroende."

Dessa ord är värda att återupprepas om och om igen, de är lika mycket till mig själv....man måste bestämma sig...
hoppas min styrka fortsätter hålla i sig :)
kram mod60

mod60

efter en lyckad dag på nöjesfält med familjen. Men så många människor på en gång är lite för mycket för mig när man tagit det lugnt under flera veckors semester i lugn och ro. Nu är man hemma igen och ska kasta mig över sista avsnittet av "The Fall" underbart. Att bli lite lagom rädd är härligt i sin trygga soffa!