Nu har jag läst runt här i några veckor och tänkte att det nu är dags att skriva en egen tråd. Samlat lite mod. Känner att man lämnar ut sig så och det är lite läskigt. Skäms så för min oförmåga att ha en sund relation till a.

Har varit nykter i 28 dagar och det är den längsta nyktra perioden på 5 år. ( hade ett längre uppehåll med hjälp av antabus då). Fick nu äntligen lite kraft igen att bryta med min äldsta "vän" a. Har druckit sedan jag var 16 år och det är några år vid det här laget!!!!!!

Har alltid varit den som festat mest och velat ösa på natten lång. Vad jag gjort och sagt i fyllan vet jag inte om jag är redo att skriva om än. Inte för att jag tror att någon som läser det blir förvånad eller tycket att det är för j...igt. Nej det är för att jag skäms så för mig själv. Tycket att jag varit kass och det vill jag inte älta just nu. Orkar inte utan försöker hålla en positiv ton.

Så nu försöker jag tänka att det verkligen blivit dags att ta tag i detta eländiga ångestrus som jag ständigt befunnit mig i. Jag som börjat planera mitt drickande på förmiddagen och sista tiden så tänkte jag bara på alkoholen och vad, när och hur jag kunde dricka. Och jag drack allt. Öl, vin, wiskey, gin cider, likör....allt med alkohol i. Så det var inte smaken av a utan ruset som jag ville ha. Vaknade varje morgon med ångest och skämdes så inför mig själv. Ingen har anat hur illa det varit. Inte min man eller min familj. Ingen. Jag har inte druckit så mycket ihop med andra, jo kanske men försökt kontrollera det, utan det har varit när jag varit ensam som jag älskat att koppla av med a.

Men idag är jag nykter och njuter av det. Känner hur glädjen kommer tillbaka och stoltheten över vem jag är ökar för varje nykter morgon :)
Nu skriver jag här för att dela med mig och få stöd och kraft så att jag inte faller tillbaka i "alkoholens kvicksand", som någon skrev. Inte igen.
Ha en bra kväll alla vi som kämpar//mod 60

FataMorgana

ör bara sååå bra på varför man så ofta trillar dit igen. Gäller med alla missbruk. Man vill både ha kakan och äta upp den och då börjar förhandlingen. Precis som du skriver så måste man bestämma sig och det beslutet måste vara djupt förankrat annars håller det inte. Mötte en bekant som slutat röka tvärt efter 45 år. " Förstår inte varför det har funkade denna gång", sa hon. Förmodligen för att beslutet var hennes eget denna gång och inte p g a omgivningens påtryckningar. Därmed inte sagt att det inte kan gå åt fanders ändå. Men det är ju också mitt beslut. Säger som du: måtte styrkan hålla i sig och må jag aldrig tvivla på mitt beslut. Amen :). Kram / FM

mod60

Ja sattva, FM och Santorini det han säger är så bra.
Jag tror att vi hela tiden måste påminna oss om att inte slappna av utan vi har en livslång "kamp" framför oss. Vi kan aldrig ge upp och måste komma ihåg hur eländigt det var när vi var i vårt missbruk. Vi behöver minnas och inte invaggas i den falska säkerheten att nu är det ok. Jag är lite orolig inför framtiden, säg om 5-6 år. Är jag lika säker då??? Usch är väl ingen ide att fundera på det nu.. Sluta genast och tänk " en dag i taget" inte mer. Men jag vill verkligen aldrig hamna i skiten igen. Så det tänker jag inte heller :)
ha en skön dag
mod60

mod60

Jag ska passa barnbarnet i morgon och ikväll lite livemusik med mannen. Njuter av sista semesterdagarna. Nykter!!!

FataMorgana

Fräsch tillbaka på jobbet och vi kan räcka långnäsa åt tidningarnas tips om hur man ska trappa ner semesterdrickandet. Samma varje höst.
Njut av musik och barnbarn. Kram :) / FM

mod60

Fy så många gånger det varit så. Förra sommaren var en enda lång alkoholdimma och jag var trött när jag började jobba. Kommer ihåg att jag började tidigt varje dag och var lullig resten av dagen. Men "vi har ju semester och ska ha det bra" sa vi hela tiden.
Jag vet att mitt supande tog ny fart förra sommaren och att jag inte kunde stoppa det accelererande alkolisttåget förrän jag mådde riktigt dåligt. Då orkade jag inte mer, sjukskrivning och utbrändhet knackade på dörren.
Jag är så glad att jag kunde stå emot de första dagarna när suget satte in. Jag tänkte på alkohol varje vaken timme. Men jag var j....kligt bestämd mellan varven. När jag vacklade så skrev och läste jag här. Hade gott stöd av alla.

Nu är livet annorlunda så mycket bättre. 7 månader nykter.....Tänker knappt på alkohol längre utan mår riktigt riktigt bra i min nykterhet. Sedan kan det vara andra grejer som får mig i gungning men så är livet. Det är inte lätt men en sak är SÄKER det är så mycket lättare utan alkoholångest.
ha en skön vecka
mod

LenaNyman

Blev så full i skratt åt din barnvaktsupplevelse. Den intensiva. Haha, vi hade två livliga barn på besök en vecka i maj. Jag har knappt hämtat mig än. ;)

Å, du måste berätta om Amy-upplevelsen sen, om du har tid!

Jag har mycket semester kvar fortfarande och är så tacksam över att den kommer att vara a-fri. Det är ett helvete att jaga och jagas av alkoholen. Vi var ute med husvagnen drygt två veckor på raken förra sommaren. Jag hade nog promille i kroppen hela den tiden. När jag kom hem och skulle nyktra till krampade hjärtat. Fy.

Men i år slår hjärtat friska slag. Always.

Kram på dig! Och grattis till sju månader av underverk, moding-goding.

mod60

Amy-filmen är så bra LN. Har du möjlighet så se den. Den är sorglig, såklart tösen blev ju inte 30 år, men fylld av fantastisk musik och den är intressant. Vilket jäkla liv. Det som slog mig mest var hur svag hennes mamma var och vilket j..vla svin hennes pappa var, hon hade inte bra stöd hemifrån om man säger. Med sitt drogberoende så var hon i princip chanslös. Hjärtat stannade pga av bulimi och drogmissbruk.
Hon sjunger en sång som heter Valerie som är fantastisk. Ha en underbar dag.
Jag ska till banken och få ordning på saker o ting. Skitkul att man orkar bry sig igen....
kram mod

mod60

Nu är ännu en nykter helg slut och så även min långa semester. Jag har haft en skön semester och upplevt många roliga saker. Livet som nykter är såå mycket roligare, så är det bara. Helgen har varit fylld av kul saker som konsert och minisemester. Idag blev det några timmar vid havet, så underbart väder.
Kort uppdatering....mod mår fortsatt bra och har inga tankar på att börja dricka igen :)
kram alla som kämpar mot alkoholen, vi är värda ett bra liv
mod

Anders 48

Hoppas allt är bra med dig! Känns som att det var ett tag sen jag läste någon klok kommentar från dig:-)

mod60

Ja det stämmer att det var ett tag sedan. Jag har börjat jobba igen och haft mycket roligt för mig på helgerna. Jag är fortfarande nykter och det börjar kännas helt naturligt nu. Alla vet och tycker att det är bra, ett par kompisar har sagt att de ska göra uppehåll ett längre tag. Inspirerade av mig :) Många har nog druckit hela sommaren och vill bryta sina invanda dåliga vanor. Jag var på Metallica i helgen och stod mitt i publikhavet och bara njöt av musiken, stämningen och upplevelsen i stort. Såååå glad att jag var nykter. Tänkte på alla de gånger jag varit bra i gasen under olika konserter och kommit ihåg hälften dagen efter. Nu var jag med hela tiden och relativt pigg dagen efter.

Hoppas att allt är bra med dig Anders och med alla mina medsystrar och medbröder på vår resa mot ett bättre liv utan alkohol :)
kram mod60

Anders 48

Tack för att du lämnade en kommentar! Vad skönt att höra att det går så bra för dig. Grattis! Det är så skönt att vara nykter - och inte känna något sug efter alkohol heller. Vad bra om du lyckats inspirera andra att försöka dra ner på drickandet. Man har ju förstått att många dricker på tok för mycket under ledigheter/semester - och att det kan vara jobbigt att helt plötsligt sluta när vardagen är tillbaks.

Vad roligt med Metallica - och att du kommer ihåg konserten!!! Har precis som dig en del flyktiga minnen från konserter där jag helt enkelt varit för full. Vilket slöseri med pengar också, om man inte minns något. Men det skall ju aldrig hända oss igen - eller hur!!! Hoppas att du "headbangade" ordentligt där nere på planen........:-)

Nu fortsätter vi nykterheten - av bara farten! Kram på re´

mod60

Jag vaknar varje morgon, nästan, och känner en sådan j...kla tacksamhet över att jag är nykter. Känner verkligen hur glad jag är och ibland lite tramsigt rörd över att mitt liv i alkoholträsket är över. Visst är det lite trist att inte kunna dricka men om man väger det mot fördelarna så är det ju solklart. Jag känner mig fortsatt stark i min nykterhet. Vill aldrig mer vakna bakis och med den ångesten som följde med fyllorna:(

Mannen i mitt liv sa till mig " vilken energi du har" , igår kväll när jag, efter musslor och kräftmums satte fart ut på gården bland buskarna och klippte och krattade. Ja det stämmer energin är tillbaka, nu är jag lika pigg eller trött som alla andra i min ålder. ( Bara att välja ord ) ! Jag har gjort så mycket mer än bara legat i soffan, full eller bakfull.
En kollega jag inte träffat sedan förra hösten påpekade att jag ser annorlunda ut. " Har du gått ner i vikt eller vad är det??" Tänkte säga att jag slutat dricka alkohol men det gjorde jag inte. Mumlade något om träning och log lite glatt. Tackar tackar.

Förra hösten var ju ett lågvattenmärke i mitt liv, inte för att jag hade problem med familj, jobb eller vänner. Nej jag hade problem med mig själv och visade det inte för någon men det åt upp mig inifrån. Kände mig som en stor jävla bluff som lurade alla inklusive mig själv. Höll upp en fin fasad och ett välsminkat ansikte och bara sa " allt är bra" när jag i själva verket låg med ångest på nätter och morgnar i självförakt över mitt smusslande och smygsupande. Drack ju i princip 5-7 dagar i veckan och jag drack allt som fanns och fanns det inget hemma så åkte jag och köpte med alla möjliga förevändningar. Köpte tetrapack som gick ner i ryggan så ingen såg systempåsen. OSV.

Idag har jag rätat på ryggen och blicken är stadig, huvudet klart och jag känner mig stolt över att NU börjar livet återigen bli som jag vill. Så var det ju för länge sedan innan jag lät det gå för långt. Jag skulle slutat mycket tidigare än jag gjort men det är ju ingen idae att gråta över det nu men det kan ju vara ett tips till alla unga som funderar över sitt alkoholintag. Jag rekommenderar att man håller upp helt ett längre tag.

Det är JAG som bestämmer idag, inte den där lille alkoholdjävulen som är så fruktansvärt stark och som jag just nu kan känna ett stark förakt mot. Vilken kraft det är i den drycken MEN det går att bryta och klippa bandet! DET gick. :) :) :)

Nu är nästa utmaning att hålla kvar dessa känslor och inte låta den där lilla rösten få vingar igen. Den som lurat tillbaka mig så många gånger förut. Jag behöver verkligen detta forum och er här som min stöttepelare och krycka, en påminnelse som hjälper mig till fortsatt nykterhet. Mår sååååå bra just nu :)
kram
mod60

Känner igen såväl drickandet med smussel och sjölvförakt, som den energi som nu kan läggas på annat än alkohol. Känns så mycket bättre nykter. Önskar dig god fortsättning!

Det du skriver kunde jag ha skrivit. Jag tror jag skrivit liknande texter. Glädjen, tacksamheten, energin. Jag fick också kommentarer om att jag såg annorlunda ut. Fräschare antagligen för att fylleplufsigheten var borta men också förmodligen för att blicken var säkrare. Skammen var borta. Nu ligger jag lite före dej, i mitt fall blir det tre år och tre månader nykter. Jag kan berätta att jag fortfarande känner tacksamhet och glädje över min nykterhet. Oftast är den numera helt självklar men åtminstone varje vecka tänker jag på hur glad jag är att jag är nykter. Stolt över att man alltid kan räkna med mej, jag är alltid körklar och klar i huvudet också. Alla beslut jag tar är gjorda på nyktert huvud, det kan bli fel ändå men inte lika ofta. Det som blivit lättare ju längre tiden går är att acceptera det förflutna. En annan sak är också att sug efter alkohol har försvunnit helt.
Jag tror inte du kommer att falla igen. Du har hittat vägen. Men man måste nog alltid minnas att man är alkoholist, man får aldrig låta sej tro att man kan ta ett glas. Varför skulle vi det? Ha det fortsatt gott!